Nieuws van politieke partijen in Tholen inzichtelijk

80 documenten

Proces Intervence

ChristenUnie ChristenUnie Tholen 03-06-2021 18:43

https://tholen.christenunie.nl/k/n25492/news/view/1373887/552225/jeugdzorg 624x270

De titel van een opiniestuk in de Volkskrant van 21 maart jl. luide: ‘Jeugdzorg is een patiënt die geen pleisters meer aankan, maar rijp is voor de operatietafel’. Een kort citaat uit dit artikel: ‘Zelden gaat het over het kind.’ Dit vindt onze fractie schrijnend. Het gaat uiteindelijk om de zorg aan onze kwetsbare kinderen en jongeren. 

In het opiniestuk wordt uitgebreid ingegaan op de huidige staat van het jeugdzorglandschap in ons land. Op z’n zachts is dit niet heel positief. Nu kijken wij eens terug op het proces rondom Intervence wat de afgelopen maanden is doorlopen. Je kunt je hardop de vraag stellen wat was belangrijker, de zorg voor het kind of de structuur van de bedrijfsvoering. Daar waar de gemeenten wilden ingrijpen op de kwaliteit van de zorg, werden zij vervolgens geconfronteerd met een overheid die dit vooral wilde op de structuur van de zorg. Het hele proces kwam bij ons over als ‘het is slikken of stikken’. ‘Doen jullie (lees de gemeenten) het niet dan doen wij het wel. Weet dan alleen dat het nog veel meer extra euro’s gaat kosten, want de gemeente betaald’. Al diverse keren is dit ook in onze gemeenteraad door meerdere partijen zo benoemd. Onze fractie betreurt dit. Wij hadden de rol van onze Rijksoverheid graag anders gezien.

Onze fractie wil wel opgemerkt hebben dat het vertrouwen heeft in JB West en in deze overname van Intervence.

Tijdens de raadsvergadering van 3 juni is door onze fractie onderstaande motie ingediend die unaniem is aangenomen door de gemeenteraad. Opnieuw een signaal naar onze Rijksoverheid. 

https://tholen.christenunie.nl/k/n25492/news/view/1373887/552225/Knipsel

Visie op de Energiebalans gemeente Tholen

ChristenUnie ChristenUnie Tholen 01-06-2021 19:26

https://tholen.christenunie.nl/k/n25492/news/view/1373695/552225/Energietransitie.jpg

Het klimaat verandert door de uitstoot van broeikasgassen. Wereldwijd is afgesproken om de CO2-uitstoot te beperken, hiermee ligt er een zware verantwoordelijkheid in het ons toebedeelde rentmeesterschap.

Bij het traject rondom de Kadernotitie duurzame energiebronnen (wind en zon) is door de gemeenteraad een motie aangenomen voor het realiseren van een hogere duurzaamheidsambitie: “in 2025 wordt ten minste 25% van de energievraag in de gemeente Tholen duurzaam opgewekt”.

Na het instellen van een werkgroep(samengesteld uit acht fracties), de zgn. Kopgroep Energiebalans, heeft de gemeenteraad deze kopgroep gevraagd een voorstel te formuleren.

Uiteindelijk heeft de kopgroep tijdens een aantal meningsvormende sessies een pakket aan maatregelen samengesteld waarmee het hoofddoel, 25% duurzame energie in 2025, kan worden behaald, deze visie is dus het resultaat van een uitgebreid proces van de kopgroep die hiermee een voorstel aan de gemeenteraad doet.

Met het programma Energiebalans 2021-2025 geeft de gemeente Tholen aan via welke maatregelen we op de korte termijn onze doelstelling hopen te kunnen bereiken en op welke wijze we dit willen doen.

Om van de huidige 18,5% naar 25% duurzame energie in 2025 te gaan worden voorstellen gedaan met een slimme combinatie van besparingsmaatregelen en toevoeging van hernieuwbare opwek.

Omdat verschillende van de maatregelen een groot effect kunnen hebben op de leefomgeving wordt ook ingezet op een ondersteunende programmalijn door het maken van een landschapsvisie. Daarnaast wordt ook ingezet op een tweede en derde ondersteunende programmalijn, nl. bewustwording en innovatie.

Kortom, er wordt veel van iedereen gevraagd om onze kostbare aarde te bewaren. Er is namelijk “geen plan(eet) B”. Dit is dus geen toekomstige taak maar is een taak waarop ‘vanaf gisteren’ in grote mate moet worden ingezet.

In de raadvergadering van 17 juni 2021 wordt een besluit genomen over de Visie op de Energiebalans. 

Begroting 2021

CDA CDA Tholen 12-11-2020 14:26

Tholen heeft net als veel andere gemeenten te maken met stijgende budgetten op het gebied van Jeugdhulp en WMO. Belangrijke oorzaak van de tekorten is de toenemende vraag naar Jeugdhulp en WMO-ondersteuning. Deze toenemende vraag kan de komende jaren niet meer bekostigd worden met de huidige middelen. De bijdragen die de gemeente op dit moment vanuit het Rijk ontvangt, zijn niet voldoende om de toenemende vraag te compenseren. Tholen is een gemeente waarin iedereen meetelt en meedoet. En dit moet ook zo blijven! Ook in de komende jaren moeten de activiteiten in het sociaal domein hier een bijdrage aan leveren. De kosten zijn alleen zo ver opgelopen, dat we met elkaar keuzes zullen moeten maken over wat er wel en wat er niet meer kan. Hoe zorgen we met elkaar voor de kwetsbare groep inwoners in onze gemeente en houden we daarnaast onze andere voorzieningen op peil? \ Het aantal cliënten bij WMO dat een maatwerkvoorziening Hulp in de Huishouding heeft toegewezen gekregen is opnieuw gestegen, naast het feit dat deze vorm van hulpverlening duurder is geworden. Volgende week krijgen we eindelijk uitleg nadat we hier al meerdere jaren om verzoeken en aanwijzingen hoe we “grip krijgen op het sociale domein”. Onze fractie is erg benieuwd en wij zullen dit proces kritisch volgen. Vanuit het Rijk krijgen we compensatie voor de volumegroei in de jeugdzorg, maar dit is niet structureel en onder de voorwaarde dat de gemeente zelf ook maatregelen neemt gericht op beheersing van de kosten jeugdzorg. - Kan het college aangeven welke maatregelen er tot nu toe zijn getroffen? - Onze fractie maakt zich zorgen over de verschillende projecten m.b.t. schoolmaatschappelijk werk dat is afgerond omdat het niet succesvol was en nu weer een nieuwe project is opgestart voor de buurtpedagoog? Is dit bewezen effectief? Laten we eerlijk zijn tegen elkaar. De vraag naar (jeugd)zorg en ondersteuning (vanuit WMO) is oneindig. En de beschikbare middelen zijn dat nooit. We moeten niet alleen maatregelen nemen om de kosten in jeugdzorg en WMO te beheersen. We moeten ons ook de vraag durven te stellen of we niet teveel hulp en zorg zijn gaan verlenen? Onze fractie heeft nog steeds behoefte aan een herziening en herijking van de beleidsregels over het Sociaal Domein. We hopen dat we hier snel een begin mee te kunnen maken. Naast onze zorgen op het sociale domein, hebben wij ook onze zorgen over de aanpak van de detailhandel in onze gemeente. Er lopen zoveel plannen naast en langs elkaar heen dat je haast kunt zeggen ”we zien door de bomen het bos niet meer”. Ook voor de wethouder was het vorige week niet duidelijk over welk plan er werd gesproken. Inmiddels is deze vraag netjes beantwoord, maar blijft er toch wel grote twijfel bestaan bij onze fractie over het nut van deze plannen en ook of het wel realistisch is? Ook de winkeliers die wij spreken weten niet goed wat er wel en niet wordt opgepakt door de gemeente en wie er verantwoordelijk is. Daarom vragen wij het college: Wie pakt hier de regierol? En hoe maken wie waarvoor verantwoordelijk? Ook zijn wij positief gestemd over de verbinding die ontwikkeld wordt tussen Vestetuin en de Binnenstad: Wel horen wij graag hoe dit project wordt gefinancierd en of hiermee rekening wordt gehouden in de begroting?

Vragen inzake transactie DSV

CDA CDA Tholen 19-10-2020 12:22

Wat betreft het dossier DSV staat er heel wat geschreven vanuit o.a. Europa met betrekking tot staatssteun en grondtransacties. Volgens onze fractie zou de gemeente of het college moeten kunnen aantonen dat de grondtransactie marktconform is, anders kan dit gevolgen hebben voor zowel gemeente als de koper van de grond. Een onafhankelijke taxatie zou hiervoor nuttig zijn maar blijkbaar is die er niet. Is er dan misschien een benchmark of was er sprake van een biedprocedure? Dat zou de controle achteraf door onze raad enorm kunnen verhelderen. Er was namelijk op dat moment sprake van schaarste van bouwgrond in Zuidwest-Nederland. Inde algemene verkoopvoorwaarden bouwgrond gemeente Tholen uit 2004 zijn enkele artikelen opgenomen inzake betaling van de koopsom en bouwverplichting evenals doorverkopen aan derden. Uit de beantwooring van de vragen is te lezen dat er wordt afgeweken van de betalingstermijn: 1 jaar later na leveringsdatum en de koper (DSV) mag zonder toestemming van verkoper (gemeente Tholen) ten tijde van de bouw aan een derde doorverkopen. Uit de media hebben wij vernomen dat dit de onderhandelingspositie van het college is m.b.t. deze verkoop. Heeft het college in het verleden ook onderhandeld over verkopen van bouwgrond? Kunt u hiervan voorbeelden noemen? Wanneer wordt er over de voorwaarden onderhandelt? Kan het college motiveren of dat een normale gang van zaken is? De raad is kaderstellend over vaststelling van grondprijzen en verkoopvoorwaarden: had het college ons niet moeten informeren over deze afwijkende voorwaarden? In de beantwoording geeft het college aan dat er sprake is van negatieve beeldvorming? Wat heeft het college zelf gedaan om deze beeldvorming om te buigen? De indruk ontstaat dat er niet serieus met de schriftelijke vragen wordt omgegaan of niet serieus worden beantwoord. Wat kunt u hier als college aan zelf aan doen? Taxatie achteraf zou best nog zinvol kunnen zijn, wel met de juiste voorwaarden t.a.v. onafhankelijkheid uiteraard

Joost Wijnekus over vaststelling

CDA CDA Tholen 02-10-2020 11:39

Bestemmingsplan “hoek Lageweg-Zandpad” Poortvliet Onze fractie heeft tegen de vaststelling van het bestemmingsplan “hoek Lageweg-Zandpad” te Poortvliet gestemd. Een gros van de argumenten hebben we reeds in de commissie ruimte benoemd en door de beantwoording van het college zijn we niet overtuigd geraakt om vóór vaststelling te stemmen. We zijn als fractie op uitnodiging van de initiatiefnemer op locatie geweest en hebben een toelichting van hem gehad. Dit was een prettig gesprek (waarvoor dank!) en we begrijpen tot op zekere hoogte zijn wens om de fruitteelt t.b.v. zijn (markt)verkoop eenvoudiger te faciliteren door een loods voor opslag en koeling, maar niet op deze plaats. Zoals in de commissie ruimte reeds benoemd, is de onderbouwing voor de realisatie van een agrarisch bedrijf (met in de toekomst ook een woning via een binnenplanse wijzigingsbevoegdheid) naar ons oordeel te summier en fragiel. De redenen hiervoor zijn: we moeten dit bestemmingsplan én de ruimtelijke procedure voor de landbouwweg als twee separate procedures zien. In het bestemmingsplan zelf wordt de landbouwroute kort als argument benoemd, maar de procedure daarvoor moet nog in zijn geheel worden doorlopen. Er is, kortom, nog geen zekerheid over de uitvoering van die procedure en de twee procedures moeten dan ook niet op een onjuiste wijze aan elkaar gekoppeld worden. de "schuur" nabij de Provinciale weg valt volgens het antwoord van het college onder het zgn. overgangsrecht. Met andere woorden: hij is illegaal, maar wordt gedoogd als overgangssituatie tussen het oude bestemmingsplan en het vigerende bestemmingsplan. In wezen wordt er dus nieteen agrarische loods ingeruild voor een nieuwe loods, aangezien de huidige loods geen bouwtitel heeft. vanuit een goede ruimtelijke ordening is het logisch en gebruikelijk om eerder bedrijven UIT de nabijheid van woningen en UIT de bebouwde kom te halen, dan er nieuwe aan toe te voegen. de initiatiefnemer zal de fruitteelt bijna volledig voor eigen gebruik uitvoeren, lees: de verkoop er van op de markt. Er is geen streven om een volwaardig fruitteeltbedrijf te worden dat zich volledig richt op de teelt en verkoop aan de (tussen)handel. het is begrijpelijk dat de initiatiefnemer in de nabijheid van zijn gronden mogelijkheid voor opslag wil hebben en daar wil wonen. Om echter als volwaardig fruitteeltbedrijf te kunnen worden aangemerkt (zie advies AAZ) heeft hij meer gronden nodig die hij op afstand zal moeten verwerven. Er is dan ook geen enkele noodzaakom juist op déze plek een agrarisch bouwvlak toe te kennen, maar dat kan dus net zo goed (of beter) elders buiten de bebouwde kom op een ander stuk grond. De initiatiefnemer voert het beheer en onderhoud van de fruitteelt op deze plek niet volledig zelf uit, maar dat is deels ondergebracht bij anderen. De noodzaak om dan zelf hier een opslagloods te hebben is fragiel en de noodzaak voor een bedrijfswoning is afwezig. Ook worden de opslagloodsen elders aangehouden, waardoor de noodzaak niet bestaat om op deze plek koelingsmogelijkheden te realiseren. Samenvattend: het plan rammelt te veel en er lijkt sprake te zijn van een vorm van salami-tactiek, wat de toevoeging van een bedrijf op deze plek niet wenselijk maakt.

ChristenUnie stelt vragen over rolbrug bij de Haven van Tholen

ChristenUnie ChristenUnie Tholen 17-08-2020 09:23

https://tholen.christenunie.nl/k/news/view/1318509/587678/rolbrug.jpgNa het positieve bericht in de Eendrachtbode van donderdag 13 augustus jl. dat de rolbrug bij de Haven van Tholen in bedrijf is moesten we op 14 augustus lezen op de website van de gemeente dat 'bij extreem weer wordt rolbrug haven Tholen tijdelijk buiten gebruik gesteld'. Feitelijk is dit een nette verwoording van het feit dat de rolburg het gewoon weer niet doet en dus na 3 jaar nog steeds niet gebruikt kan worden. Hiernaast bereikt onze fractie geluiden dat met lokale ondernemers een oplossing voorhanden is en de rolburg snel weer in bedrijf zou kunnen zijn. Als lokale kennis en kunde het in gebruik stellen van de brug kan versnellen wil onze fractie zeer zeker deze mogelijkheid hierbij betrekken.

Jaap Hage heeft namens onze fractie heeft de volgende vragen gesteld aan het college van B&W:
1. Wat is nu de daadwerkelijke reden dat na 3 jaar de rolburg bij de haven van Tholen nog steeds niet operationeel is.
2. Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud en het in bedrijf houden van de rolburg?
3. Mocht dit niet de gemeen te Tholen zijn, zijn er mogelijkheden om dit bij de gemeente onder te brengen waardoor en meer sturing gegeven kan worden en zelf aan een oplossing kan
worden gewerkt?
4. Op welke wijze gaat het college ervoor zorgdragen dat de rolburg op korte termijn volled ig operationeel wordt en blijft?
5. Is het college bereid om bij het oplossen van het technisch in bedrijf stellen ook lokale ondernemers te betrekken?
6. Wat is de rol van de aannemer verantwoordelijk voor de aanleg van de rolburg.
7. Wie is nu feitelijk verantwoordelijk voor het nog steeds niet werken van de rolburg, de aannemer, gemeente, Rijkswaterstaat?

ChristenUnie stelt vragen over rolbrug bij de Haven van Tholen

ChristenUnie ChristenUnie Tholen 17-08-2020 09:23

https://tholen.christenunie.nl/k/n25492/news/view/1318509/552225/rolbrug.jpgNa het positieve bericht in de Eendrachtbode van donderdag 13 augustus jl. dat de rolbrug bij de Haven van Tholen in bedrijf is moesten we op 14 augustus lezen op de website van de gemeente dat 'bij extreem weer wordt rolbrug haven Tholen tijdelijk buiten gebruik gesteld'. Feitelijk is dit een nette verwoording van het feit dat de rolburg het gewoon weer niet doet en dus na 3 jaar nog steeds niet gebruikt kan worden. Hiernaast bereikt onze fractie geluiden dat met lokale ondernemers een oplossing voorhanden is en de rolburg snel weer in bedrijf zou kunnen zijn. Als lokale kennis en kunde het in gebruik stellen van de brug kan versnellen wil onze fractie zeer zeker deze mogelijkheid hierbij betrekken.

Jaap Hage heeft namens onze fractie heeft de volgende vragen gesteld aan het college van B&W:
1. Wat is nu de daadwerkelijke reden dat na 3 jaar de rolburg bij de haven van Tholen nog steeds niet operationeel is.
2. Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud en het in bedrijf houden van de rolburg?
3. Mocht dit niet de gemeen te Tholen zijn, zijn er mogelijkheden om dit bij de gemeente onder te brengen waardoor en meer sturing gegeven kan worden en zelf aan een oplossing kan
worden gewerkt?
4. Op welke wijze gaat het college ervoor zorgdragen dat de rolburg op korte termijn volled ig operationeel wordt en blijft?
5. Is het college bereid om bij het oplossen van het technisch in bedrijf stellen ook lokale ondernemers te betrekken?
6. Wat is de rol van de aannemer verantwoordelijk voor de aanleg van de rolburg.
7. Wie is nu feitelijk verantwoordelijk voor het nog steeds niet werken van de rolburg, de aannemer, gemeente, Rijkswaterstaat?

*Detailhandel in De Plint: geen aanvulling maar uitholling!*

CDA CDA Tholen 04-07-2020 13:15

Door de wijziging van dienstverlening naar detailhandel in 2018 worden winkeliers in binnenstad Tholen direct en indirect geraakt. Destijds bij het voorstel van het college in oktober 2018 hebben wij in de commissie ruimte en in de gemeenteraad aangegeven dat er geen enkele noodzaak bestaat om méér detailhandel toe te voegen. Ook in 2018 was er al leegstand. Het is wrang en pijnlijk om te zien dat de detailhandel die zich nu gaat vestigen dan ook geen uitbreiding is van het aanbod, maar regelrechte concurrentie vormt voor het bestaande winkelbestand. We hebben al twee boekhandels en een slijterij. Onze fractie had liever een aanvulling op en versterking van het bestaande winkeliersbestand gezien dan concurrentie. Wij vragen ons dan ook af of en zo ja, hoe het college aan deze ontwikkeling heeft meegedacht. Ook al gaat niet de gemeente, maar de verhuurder er over wélke detailhandel in De Plint komt, vanuit de betrokkenheid van de gemeente bij en als aandeelhouder van de ontwikkeling van Vestetuin wil onze fractie hier duidelijkheid over.

Tholen: ‘’Gastvrije vesting aan het water’’

CDA CDA Tholen 22-06-2020 17:33

Dit agendapunt is in de commissie Ruimte uitvoerig behandeld. De CDA-fractie heeft aangegeven op bepaalde punten kritisch te zijn. Een gedeelte van het stuk hangt samen aan wensdenken en wij hebben onze zorgen over de haalbaarheid en de uitvoerbaarheid van bepaalde punten. Veel zal afhangen van verdere en concrete uitwerking inclusief de budgettering die daarbij hoort. We willen voorkomen dat dit uiteindelijk een doekje voor het bloeden wordt voor de toevoeging van extra detailhandel bij de Vestetuin. Ook over de coördinerende werkzaamheden die de centrummanager moet of kan gaan uitvoeren en de zorgen die we hierover hebben zijn we duidelijk geweest in de commissie van vorige week. Deze zorgen blijven wij houden. Wij zien in dit stuk ook zeker positieve punten en de samenwerking tussen de ondernemers, inwoners van de binnenstad, verenigingen, kennishouders en onze gemeente is iets wat wij erg stimuleren. Samen bereik je immers altijd meer dan alleen. Daarnaast zien wij zeker de kansen die er liggen. Wij zullen dit stuk dan ook steunen, we blijven kritisch op een aantal zaken zoals eerder benoemd en hopen dat onze op en aanmerkingen worden meegenomen in de verdere uitvoering/ontwikkeling van dit stuk.

Beleid huisvesting internationale werknemers

CDA CDA Tholen 22-06-2020 17:29

Complimenten voor het zeer uitgebreid doorlopen en zorgvuldig gewogen proces. Onze fractie is positief over de beleidsnota huisvesting internationale werknemers en met name met de aandachtspunten voor kwalitatieve en veilige huisvesting. Daarnaast vindt onze fractie het goed dat er wordt gelet de leefomstandigheden en de leefbaarheid voor de omgeving. Uit een reportage van omroep Zeeland van afgelopen week hebben we kunnen opmaken dat er in de verschillende Zeeuwse gemeenten verschillende opvattingen zijn over de manier van huisvesting van arbeidsmigranten. Ook de inspraak en aanvullende informatie gezien en gehoord hebbende van de inspreker vorige week, zijn wij zeer content met het opnemen van een beheerplan, welke door gemeente goedgekeurd moet worden. Juist op punten van parkeerproblematiek en afvalinzameling ontstaan ergernissen en dit willen we graag voorkomen. Motie: landelijk keurmerk huisvestingslocaties heeft onze fractie gesteund

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.