Nieuws van politieke partijen in Leiden inzichtelijk

2 documenten

Mobiliteit in Leiden

CDA CDA Leiden 06-09-2020 17:54

Een groenere en leefbaarder stad daar staat ook het CDA voor. Wat dat betekent voor de stad ziethet CDA nogal anders dan het huidige college.Nade behandeling van de mobiliteitsnota en de parkeervisie is het duidelijk welke lijn dit collegevolgt: Alles is ondergeschikt aan het bouwen in Leiden! Mobiliteit en parkeren staan in dienst van het bouwen. Beschikbare vierkant meters moeten bij voorkeur gebruikt worden om woningen tebouwen, als er dan nog ruimte overblijft doen we iets aan vergroening. Ook het openbare vervoeris ondergeschiktaan al deze bouwplannen. Het college heeft op dit moment nog geen enkel idee wat dedimensionering van het busstation moet worden en hoe de busroutes gaan lopen. Ondertussen ishet college wel druk bezig om het stationsgebied vol te bouwen (denk aan de Geus), daar is straksgeen enkele ruimte meer voor bussen noch voor groen. Er moet een masterplan voor hetstationsgebied zijn om al die functionaliteit (OV, groen, leefbaarheid en bouwen) op die beperktevierkant meters te laten samengaan. “Je moet als raad kaders meegeven aan ditontwikkelingsgebied waarin je aangeeft hoeveel groen je wilt, wat leefbaarheid is en hoeveel ruimtevoor het OV je nodig hebt”, aldus duoraadslid Stijn Hemel. Dan heb je ook een instrument in handenom je controle functie als raad te vervullen, dit is nu onmogelijk. Bouwen is prima, maar dit college geeft geen kaders voor vergroening of leefbaarheid en zegt dezete verbeteren ondanks veel meer bebouwing. Dat is hetzelfde als datSchiphol zegt dat meer vluchtenkan met minder overlast voor de omwonenden, dat gelooft ook geen mens.Het is belangrijk om het begrip leefbaarheid concreet te maken en duidelijk te zijn in wat ditbetekent voor de publieke ruimte en ook voor de bouwprojecten in deze stad. Het enige dat hethuidige college meegeeft is hoeveel appartementen er gebouwd moeten worden. Hoe deleefbaarheid van de stad ermee gediend wordt, is in het midden gelaten. Het betekent datuiteindelijk alle wijkvisies die opgesteld worden niet meer zijn dan bouwvisies waarbij beteremobiliteit en leefbaarheid een afgeleide zijn en geen doel op zich. Voor het CDA staan vergroening en leefbaarheid dicht bij elkaar en betekenen dat we de stad op demenselijke maat houden en de wensen en belangen van de huidige bewoners van de stad zwaarlaten meewegen in de beslissingen.Maak de stad duurzaam geschikt voor alle bevolkings- en leeftijdsgroepen zodat jongere als ze ouderworden en kinderen hebben ook nog in de stad kunnen en willen wonen. “Hoogbouw metparkeernorm nul betekent dat deze woningen alleen geschikt zijn voor jongere die wonen en werkenaan de spoorlijn” aldus CDA duoraadslid Stijn Hemel. “Waar kunnen zij wonen als ze ouder wordenen kinderen hebben? Zelfs voor een elektrische auto is geen plaats in de plannen van dit college.” “Umag geen auto en voor uw werk is in deze stad ook geen plaats, hoe u vervolgens op uw werk komt isons probleem niet” Dit is in het kort de kijk op de stad en de Leidenaar van dit college. Wij zoudengraag meer ruimte zien voor individuele mobiliteit en groen en iets minder ruimte voor alle hogetorens in deze stad. Dit college volgt een cirkelredenatie: het is druk in de stad en omdat wij het nog drukker in de stadgaan maken wordt het te druk en daarom moeten we alle individuele mobiliteit in met name debinnenstad sterk beperken. Ga eerst bedenken hoe je de huidige drukte verminderd en ga dan pasbouwen.

Wie is de baas in: de ...

ChristenUnie ChristenUnie Leiden 19-02-2018 13:31

Wie is de baas in: de Merenwijk Overal in Leiden kregen in de afgelopen jaren projectontwikkelaars de vrije hand. Het College zegt dat 'de markt' leidend moet zijn voor ontwikkelingen in de stad. Dat is een hele slechte zaak. Niet de markt moet leidend zijn, het algemeen belang moet leidend zijn, het belang van inwoners. De stad is er allereerst voor hen. De ChristenUnie voert onder de vraag 'Wie is er eigenlijk de baas in Leiden?' actie om de sleutels van de stad terug te geven aan inwoners. In de komende weken laten we voorbeelden zien van waar het toe leidt als 'de markt' de vrije hand krijgt in Leiden - en hoe het anders kan. Deze week: de Merenwijk. In de Merenwijk wil een projectontwikkelaar bij de renovatie van de Kopermolen torenflats in het gebied bouwen. Een van de torens moet 100 meter hoog worden! Dat is niet wat past bij de Merenwijk en wat de wijk nodig heeft. Wat er in de Merenwijk gebeurt is een treffend voorbeeld van hoe in Leiden de macht aan projectontwikkelaars wordt gegeven. Het College zegt dat 'de markt' leidend moet zijn voor ontwikkelingen in de stad. Dat is een hele slechte zaak. Het algemeen belang moet leidend zijn, het belang van inwoners. De stad is er allereerst voor hen. Daar hoort ook bij dat er gebouwd moet worden voor het woningtekort dat er is in Leiden. Maar wel met visie. Dat betekent dat de gemeente, samen met de wijk, een visie moet maken op de wijk en wat daar wel en niet wenselijk is. Binnen die grenzen kan er dan worden nagedacht over wat passende ontwikkelingen zijn. Zomaar een flat van 100 meter in je wijk past daar niet bij. Voor dit project mag duidelijk zijn dat er op geen enkele manier rekening is gehouden met de schaal en kwaliteit van de wijk en dat we ons daar als ChristenUnie tegen verzetten. De Merenwijk is hierbij geen incident. Dit gebeurt in heel Leiden. De ChristenUnie is daarom een actie begonnen om de sleutels van de stad terug te geven aan inwoners. We stellen de vraag: wie is er eigenlijk de baas in Leiden? De projectontwikkelaar? Of de inwoners van de wijk? Lees meer over deze actie op www.baasvanleiden.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.