Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen inzichtelijk

28 documenten

Evert de Bruine. Raadslid voor ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Neder-Betuwe 04-08-2019 12:22

Evert de Bruine. Raadslid voor ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Neder-Betuwe 10-07-2019 16:44

Evert de Bruine. Raadslid voor ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Neder-Betuwe 09-07-2019 10:23

'Wij spreken voor de laatste keer ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 01-07-2019 10:27

'Wij spreken voor de laatste keer in' Marijan Koster en Jacqueline de Fouw, directeur van respectievelijk De Hoeksteen en De Boogerd in Maurik balen. Ze hebben het helemaal gehad met het gedoe rond de gymles. De gymlessen worden noodgedwongen in Ravenswaay en Eck en Wiel geclusterd verzorgd, waarbij spel en toestellen elkaar opvolgen. En de scholen hebben allebei het predikaat 'gezonde school' ontvangen, met uitzondering van het bewegingsonderwijs. Dat is onder de maat. Ze spreken nog eenmaal in tijdens een politieke vergadering. Als dat weer niet helpt, verliezen ze al hun geloof in de politiek. Marijan en Jacqueline hebben het druk. Marijan is naast De Hoeksteen directeur van de Derksenschool in Ravenswaaij, Jacqueline heeft naast De Boogerd ook de Beatrixschool in Buren onder zich. Ze kennen de gemeente, de scholen en de werkwijze. Marijan: ,,Tien jaar terug mochten we al meedenken in de komst van een nieuw Kulturhus in Maurik. En ook toen al kregen de leerlingen gymles in de verouderde gymzaal in Eck en Wiel. De ruimte daar is te beperkt, veel toestellen zijn afgekeurd en mogen we niet gebruiken, net als de toestellen van gymvereniging DOS. Het is en blijft improviseren. Onlangs hebben we besloten Eck en Wiel om te ruilen voor De Hoekenburg in Rijswijk. Het is niet meer te doen.'' Jacqueline schetst de praktijk. Op tijd aankleden, instappen en wachten tot ze in Rijswijk zijn. Daar worden de 2 x 3 kwartier die voor de gymles staan in iets meer dan een uur gepropt. De toestel en spel-lessen volgen elkaar op. Tussendoor gaat de bus de tweede groep in Maurik ophalen. De EHBO-koffer en de telefoonlijst met nummers van de ouders gaan automatisch mee. Ouders die met hun kind tussendoor naar dokter of tandarts moeten, worden verzocht heen en weer te rijden naar Rijswijk. Laatkomers die de eerste gymles missen, hebben pech. Jacqueline: ,,De bussen komen uit heel Nederland en hebben er vaak al een hele rit op zitten. Regelmatig rijden we in NEC of NAC-bussen naar de gym. De jongens vinden dat wel prachtig, dat dan wel weer. Maar duurzaam is het allerminst.'' Beide directeuren schetsen dat ze minimaal een kwartier gymtijd én een kwartier lestijd missen. Het gaat bij De Hoeksteen om tien groepen, wat 20 busbewegingen per dag betekent. En nu ze volgend jaar ook in De Hoekenburg gaan gymmen, betekent dat drie scholen in de bus iedere week door dit dorp rijden. Twee Maurikse scholen, de Ravenswaaijse school en dan gebruikt ook De Wiekslag de gymzaal in eigen dorp. Als een bus te laat of stuk is, informeert de achterwacht op school de ouders. Ooit was een accu kapot en zijn de leerlingen met auto's opgepikt. Daarnaast komt het regelmatig voor dat bij drukte op school de bus voor gevaarlijke situaties zorgt. ,,Wat we willen?'' De directeuren zijn duidelijk: ,,Een sporthal waar we alle klassen in kwijt kunnen en niet de jongste groepen van armoe in het speelzaaltje of op het pleintje gymles krijgen. Een sporthal om te voldoen aan 'De koffer vol kansen' en 'De Burense visie op het kind'. Tot nu toe mooie plannen op papier. Samen met sportverenigingen lessen verzorgen en misschien met meer scholen een goede gymleraar aantrekken. Dan kan die leerling in de rolstoel of na het doktersbezoek ook weer meedoen. Wij geloven in samenwerking, het is meer dan nodig. Wij willen niet langer ouderwetse lessen met een busreis geven, wij willen onze leerlingen de kwaliteit bieden die van ons verwacht wordt. Net als in Buren, Lienden en Beusichem. Dit raakt ieder kind.'' Dinsdag 2 juli staat in het gemeentehuis in Maurik tijdens de voorbespreking van de gemeenteraad de beoogde nieuwe sporthal in Maurik op de agenda. Beide directeuren spreken dan voor het laatst in. Aanvang 19 uur. (bron Stadburen) https://stadburen.nl/lokaal/wij-spreken-voor-de-laatste-keer-612999

28-06-2019: Financieel beleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Heusden 28-06-2019 06:39

Volgende week dinsdag de laatste raadsvergadering vóór de zomervakantie; afgelopen week de jaarlijkse raadsvergadering over de financiële jaarstukken van de gemeente. Achtereenvolgens kwamen aan de orde de jaarrekening en het jaarverslag, de eerste bestuursrapportage over 2019 en natuurlijk de Voorjaarsnota 2019. In de afgelopen twee weken heb ik daar al de nodige aandacht aan besteed. Bij de behandeling in de raad afgelopen dinsdag zijn er verder geen schokkende zaken aan de orde gekomen; wel de moeite waard om even terug te blikken, met name op de Voorjaarsnota.

Maar eerst de jaarstukken over 2018 die op zich goed konden worden afgesloten met een overschot van 1,9 miljoen (na de noodzakelijke budgetoverheveling). Op zich is dat uiteraard geen doel; het primaire doel moet zijn dat het beleid waarvoor geld is uitgetrokken ook wordt uitgevoerd. Maar dan nog, liever een overschot dan een groot tekort. In onze bijdrage aan de raadsdebat hebben we o.a. gesproken over het teruglopend ziekteverzuim onder het personeel (complimenten aan vooral de medewerkers), we hebben wederom aandacht gevraagd voor de samenwerking in Agrifood Capital (zorg voor meer bekendheid onder de doelgroep) en voor het peuterspeelzaalwerk in Elshout (goed nieuws van het college: mogelijk kan de peuterspeelvoorziening in Elshout toch open blijven). Ook hebben we aandacht gevraagd voor de grondexploitatie Schoolstraat-zuid in het centrum van Drunen. De projectontwikkelaar die daar bezig was woningbouw te realiseren heeft afgehaakt en de gemeente heeft nu dus weer de handen vrij om daar o.a. sociale woningbouw te realiseren, maar wij hebben ook gewezen op een mogelijke noordzuid-verbinding tussen Joost van den Vondellaan en de Schoolstraat (de huidige verbinding via de Jac. van de Meijdenstraat is nou niet bepaald optimaal te noemen).

Tot slot hebben wij uitvoerig stil gestaan bij het fietspad Zeedijk ter hoogte van het Koppelwiel en verder richting Doeveren. De kwaliteit van dit pad is in de afgelopen jaren erg slecht geworden, zo slecht dat de veiligheid van fietsers in gevaar dreigt te komen. Het pad staat op de nominatie om aangepakt te worden, maar dan pas in 2020. Wij hebben er bij het college op aangedrongen om dat nog dit jaar te doen en wij hadden daarvoor ook een motie opgesteld. Maar na de toezegging van de wethouder dat hij dit onderwerp nog eens nadrukkelijk gaat bekijken vonden we het niet nodig om die motie ook in stemming te brengen.

Bij de behandeling van de bestuursrapportage hebben we vraagtekens gezet bij het onderzoek naar de onderhoudstoestand van de vestingwallen. Niet dat wij die wallen niet belangrijk vinden, maar een onderzoek van bijna 1½ ton naar de stabiliteit van de wallen is toch wel erg veel geld, te meer omdat er in het verleden ook al diverse rapporten over het onderhoud van de wallen zijn verschenen. Verder hebben we aandacht gevraagd voor de herinrichting van recreatiepark de Schroef; er gaat daar veel veranderen nu de Prins Hendrikstraat ter hoogte van het park wordt opgebroken en bij het park wordt getrokken. Er blijft wel een fietsverbinding richting Lipsstraat, maar wat er verder staat te gebeuren, daar wordt nu met gebruikers e.d. over overlegd.

Tot slot de Voorjaarsnota, eigenlijk het belangrijkste stuk want dat gaat over het financieel beleid in de komende jaren. Toen de Voorjaarsnota een aantal weken terug verscheen waren we aanvankelijk best positief gestemd, maar bij nadere bestudering bleek toch dat er nog al wat onzekerheden waren. Nu is dat niet ongebruikelijk; immers het gaat over toekomstige ontwikkelingen, maar toch. De meicirculaire van het rijk over de uitkering Gemeentefonds was er nog niet en er waren nog al wat extra uitgaven, maar ook besparingen ingeboekt, die niet zo goed onderbouwd leken. Welnu, die meicirculaire is er nu wel en de resultaten daarvan waren voor Heusden niet ongunstig. Met name het extra geld voor de Jeugdzorg was een meevaller (8 ton in 2019 en 6 ton in de twee jaren daarna). De extra vergoeding voor Jeugdzorg in 2022 en verder is nog niet ingevuld, maar wij kunnen ons niet voorstellen dat de vergoeding dan in een klap zou komen te vervallen.

Daarnaast bood de schriftelijke beantwoording van de diverse technische vragen al veel meer duidelijkheid over de haalbaarheid en daarmee het realiteitsgehalte van de ingeboekte besparingen. Kortom, het gaat de goede kant op, maar dat betekent niet dat er nu veel ruimte is om veel extra geld uit te geven. Er zit nog veel aan te komen, denk alleen maar aan de uitvoering van de GOL-maatregelen, investeringen in onderwijshuisvesting en de toenemende kosten van wegenonderhoud en zo zijn er nog diverse plannen in de begroting die om uitvoering vragen. En daar zal de gemeente de komende jaren nog de handen aan vol hebben.

In totaal werden er 6 moties ingediend, waarvan er drie werden aangenomen en drie verworpen. Meest opvallend was wellicht de motie van D66/Groenlinks om diverse straten in het centrum van Drunen om te toveren tot zgn. fietsstraten, waarbij de fietser ruim baan krijgt en de auto dus ondergeschikt wordt. Die motie werd echter alleen door de indieners gesteund. Een motie van Heusden Transparant om een tijdelijke onttrekking uit de Algemene Reserve ten gunste van de Egalisatiereserve Afvalstoffenheffing in de toekomst niet terug te draaien werd alleen gesteund door HT en door het CDA. De overige fracties zijn van mening dat de kosten van afvalinzameling en afvalverwerking betaald moeten worden vanuit de opbrengst afvalstoffenheffing en overige afvaltarieven en dat de Algemene Reserve daar niet voor bedoeld is. Want dan zouden die kosten feitelijk betaald worden uit de algemene middelen (bijvoorbeeld de opbrengst OZB) en dat doet afbreuk van het aloude principe “de vervuiler betaalt”.

Overigens werden alle financiële stukken unaniem door de raad goedgekeurd en vastgesteld. Volgende week nog een korte raadsvergadering en dan is het weer tijd voor het zomerreces.

Drunen, vrijdag 28 juni 2019

Kees Musters

Wegens succes verlengd voor 2019: ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 23-06-2019 08:54

Wegens succes verlengd voor 2019: Vouchers Huishoudelijke Hulp Inwoners van de gemeente Buren kunnen al langere tijd gebruik maken van vouchers om (extra) huishoudelijke hulp in te kopen. Het college heeft besloten deze regeling tot 1 januari 2020 voort te zetten. Wie kunnen vouchers aanvragen? Er zijn drie groepen inwoners die een voucher kunnen aanvragen: * mensen die op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) al huishoudelijke hulp krijgen, maar die (af en toe) behoefte hebben aan extra ondersteuning die niet valt onder de hulp die ze al krijgen; * mensen die op grond van de Wmo een maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp zouden kunnen krijgen, maar hier van afzien; en * mantelzorgers die overbelast zijn of dreigen te raken. Zij kunnen deze extra hulp aanvragen en inzetten om hun eigen huishouden te ontlasten. Eén voucher staat gelijk aan één uur hulp en kost de gebruiker € 5,-. Er kunnen maximaal twee per week worden ingezet. Inwoners kunnen de voucher verzilveren bij één van de aanbieders voor huishoudelijke hulp, waarmee de gemeente een contract heeft afgesloten. Op de website van Stib (www.stib.nl) kunnen er middels het aanvraagformuliervouchers worden aangevraagd.

31-05-2019: Financieel beleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 31-05-2019 07:11

Financiën gemeente Heusden redelijk op orde

Het is eind mei, de tijd waarbij de diverse jaarlijkse financiële stukken als Jaarverslag, Bestuursrapportage en Voorjaarsnota weer verschijnen. Uit die stukken blijkt dat het financieel beleid van de gemeente Heusden nog altijd goed op orde is. Uit de begroting 2019, vastgesteld in november vorig jaar, bleek dat de gemeente Heusden er financieel gezien best florissant bij stond, maar in de voorbereiding naar de begrotingsvergadering toe bleek dat er al diverse tegenvallers zaten aan te komen. Dat komt in de nu voorliggende stukken dan ook nadrukkelijk naar voren. Het florissante is er wel van af, maar desondanks staat de gemeente er niet slecht voor. Het geld klotst niet over de plinten, maar plannen die op de rol stonden kunnen ook gewoon doorgaan en zelfs wel iets meer dan dat.

Allereerst de afsluiting van het jaar 2018 met het Jaarverslag en de Jaarrekening. In het Jaarverslag staat te lezen wat er in 2018 allemaal bereikt is; best een interessant boekwerk dat u op de website van de gemeente Heusden ook kunt nalezen (zie agenda raadsvergadering 25 juni). Maar ik heb het dit keer vooral over het financieel beleid en dan kunnen we constateren dat 2018 is afgesloten met een voordelig resultaat van ruim 2,9 miljoen. Zoals elk jaar is er de zgn. budgetoverheveling: veel gelden zijn nog niet besteed omdat geplande activiteiten worden uitgevoerd in 2019 en die gelden zijn dus nog nodig. Het gaat dan om een bedrag van ruim 1 miljoen (budgetoverheveling ten laste van het resultaat). Als we daarmee rekening houden, dan is er nog altijd een ruim overschot van bijna 1,9 miljoen. Dat bedrag wordt in het raadsvoorstel voor een deel (237 duizend euro) gebruikt om de egalisatiereserve afvalstoffenheffing iets minder negatief te maken zodat die over vier jaren weer positief kan worden. De rest wordt toegevoegd aan de Algemene Reserve en dat verstevigt wederom de financiële positie van de gemeente.

Het overschot van bijna 1,9 miljoen heeft diverse oorzaken. Enkele belangrijke posten zijn de hogere legesopbrengsten (ruim 3 ton extra), maar bijvoorbeeld ook lagere personeelskosten (bijna 3 ton). In de afgelopen jaren had de bouwgrondexploitatie een erg grote invloed op het resultaat. Dat was in 2018 in mindere mate het geval; voor- en nadelen binnen de bouwgrondexploitatie compenseren elkaar. Zo is er een groot voordeel bij de exploitatie van ’t Hoog II van meer dan 1 miljoen (er is een groot perceel uitgegeven waardoor minder infrastructuur wordt aangelegd en er worden meer vierkante meters verkocht doordat een waterberging is verplaatst buiten het plangebied), maar dat grote voordeel wordt weer teniet gedaan door een fors nadeel op de exploitatie van het Geerpark van 8 ton, o.a. door fors hogere plankosten. Als je de verschillenanalyse begroting – jaarrekening bekijkt, dan valt vooral op dat erg veel budgetten niet volledig zijn benut, reden voor het college om daar bij de Voorjaarsnota nog eens kritisch naar te kijken. Volgende week daarover meer.

Al vóór de begroting 2019 werd vastgesteld was al duidelijk dat er verschillende tegenvallers zaten aan te komen. Dat bleek al uit de tweede Bestuursrapportage over 2018; toen was er een tegenvaller van 338 duizend euro waardoor het positieve begrotingssaldo 2019 omsloeg in een tekort van bijna 3 ton. Nu ligt de eerste Bestuursrapportage over 2019 voor en daaruit blijkt dat het begrotingssaldo iets minder negatief wordt geraamd. We komen nu uit op 154 duizend euro negatief, een lichte verbetering dus. Die verbetering hebben we vooral te danken aan lagere rentekosten en een hogere uitkering uit het gemeentefonds. Weinig echt opvallende zaken in het rapport. Grotere posten, die een voordeel opleveren, zijn bijvoorbeeld minder kosten exploitatie zwembad ’t Run (50.000) en (opvallend) een verlaging van het budget voor juridische advieskosten (25.000). Nadelige posten staan er uiteraard ook in: sloopkosten van sporthal De Hoge Heide (95.000), meerkosten openlucht sport (40.000). Zorgwekkend zijn wel de extra kosten in het Sociaal Domein, natuurlijk de Jeugdzorg die veel extra geld kost (bijna een half miljoen extra). Maar ook andere tegenvallers zoals een niet begrote subsidie Alles voor Mekaar van 50 duizend en een extra subsidie voor Stichting De Schroef van 111 duizend. Dat zijn extra kosten die ten laste van de reserve Sociaal Domein worden gebracht en die dus geen invloed hebben op het begrotingssaldo. Die Reserve Sociaal Domein is daar speciaal voor ingesteld en is gevormd uit overschotten in het Sociaal Domein in voorgaande jaren. In dat potje zit eind 2018 ruim 7 miljoen, maar de tekorten in met name de Jeugdzorg lopen nu zo snel op dat dit potje in rap tempo leeg zal zijn en dan is er wel een financieel probleem. Volgende week kom ik terug op de Voorjaarsnota.

Drunen, vrijdag 31 mei 2019

Kees Musters

Evenement bij mij om de hoek? ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 19-05-2019 16:21

Evenement bij mij om de hoek? Afvalwater in mijn sloot? Boom weg bij mij in de straat? Windmolens in mijn buurt? Zó weet je ervan! Abonneer je op de e-mailservice van ‘Over uw buurt’, een digitale service van de overheid. Je ontvangt informatie over besluiten die direct invloed hebben op je omgeving, zoals vergunningen, plannen en plaatselijke regelgeving. Via de app op je smartphone of tablet of rechtstreeks via de mail. Je kunt zelf instellen welke berichten je wilt ontvangen. Informatie van gemeente, provincie en waterschap komt via ‘Over uw buurt’ op één plek samen. Met ‘Over uw buurt' blijf je snel en eenvoudig op de hoogte. Meld je aan via https://overuwbuurt.overheid.nl/

Bewoners worden betrokken bij de ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 09-05-2019 19:28

Bewoners worden betrokken bij de locaties van de overige ondergrondse containers op het Lingemeer. Gemeentebelangen Buren heeft ongeveer twee weken geleden wethouder Keller gevraagd nog eens kritisch te kijken naar het proces met betrekking tot het plaatsen van de ondergrondse containers op het Lingemeer. Met name de locatie en informatie roept veel onvrede op bij veel inwoners. Gemeentebelangen is van mening dat de uitgangspunten van het proces niet voldoende werden nagekomen. Het ging om een aantal punten zoals: • De restafvalcontainers op een afstand van meer dan 250 meter van de woningen komen te staan en dit in strijd is met het eigen beleid • De restafvalcontainers niet in het verlengde van de glasbak komen • Parkeerplaatsen opgeofferd worden • De AVRI en gemeente zich niet aan hun eigen richtlijnen houden • De huidige geplande locatie een groter verkeer aantrekkende werking heeft ten opzichte van de oorspronkelijke situaties. Wethouder Keller kon zich vinden in onze kritiek en heeft nu met de Avri de afspraak gemaakt dat het proces met de bewoners opnieuw wordt ingezet om te komen tot eventueel nieuwe plaatsen voor de ondergrondse restafvalcontainers. Wel wordt bij de ingang van het Lingemeer in ieder geval 1 ondergrondse container geplaatst zodat per 1 juli de bewoners hun restafval kwijt kunnen. De bewoners van het Lingemeer worden zo spoedig mogelijk geïnformeerd en uitgenodigd voor een nieuwe informatiebijeenkomst. Met andere woorden het proces met de bewoners zal opnieuw worden ingezet voor de overige plaatsen. Gemeentebelangen Buren, kerngericht werken is immers ons motto

25-04-2019: Peuterspeelzaalwerk

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 25-04-2019 09:03

Peuterspeelzaal ’t Hummelke in Elshout gaat dicht

Peuterspeekzaal ’t Hummelke in Elshout gaat deze zomer sluiten; er is te weinig belangstelling. Volgens de directeur van Stichting Peuterspeelzalen Heusden is het financieel niet langer verantwoord om de vestiging open te houden.

Gemeentebelangen heeft over deze kwestie schriftelijke vragen aan het college gesteld:

Aan het college van de gemeente Heusden

Betreft: vragen o.g.v. artikel 43 RvO Inzake voorgenomen sluiting peuterspeelzaal ’t Hummelke in Elshout

Op 16 april jl. heeft het bestuur van Stichting Peuterspeelzalen Heusden besloten om peuterspeelzaal ’t Hummelke in Elshout te sluiten met ingang van de zomervakantie. De ouders van de peuters zijn hierover op 17 april schriftelijk ingelicht. Door de sluiting van deze peuterspeelzaal is er geen opvang meer voor peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar in Elshout. De mogelijkheid is er om naar de opvang in Drunen te gaan of elders. De reden voor sluiting is dat de kosten (bestaande uit personeelskosten en huur pand) hoger zijn dan de inkomsten, verkregen uit de ouderbijdragen.

Was het besluit tot sluiting van de peuterspeelzaal in Elshout bekend bij het college?

Zo ja, sinds wanneer is dit bekend en waarom is de raad hierover niet ingelicht?

Indien u bekend was met dit besluit, welke acties zijn er door het college ondernomen om sluiting te voorkomen?

Is het college van mening dat met het sluiten van de peuterspeelzaal een belangrijke voorziening in de kern Elshout verdwijnt?

Is het college het eens met het feit dat een peuterspeelzaal goed is voor de sociale en emotionele ontwikkeling van een kind?

En is het college bekend dat de peuterspeelzalen in Heusden werken volgens het VVE-programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie) waardoor er vroegsignalering mogelijk is?

Indien de peuterspeelzaal in Elshout sluit zal een aantal kinderen geen gebruik hier meer van maken waardoor mogelijk het risico bestaat dat de sociale en emotionele ontwikkeling bij deze peuters niet wordt gestimuleerd en er geen vroegsignalering plaatsvindt. Wij vinden dit een ongewenste ontwikkeling. Is het college bereid om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om deze ontwikkeling te voorkomen?

Is er bij dit besluit rekening gehouden met demografische ontwikkelingen in de kern Elshout t.a.v. het aantal 2-4 jarige kinderen gelet op de nieuwbouw in de Gorsen?

Is het college bereid om samen met het bestuur van Stichting Peuterspeelzalen Heusden te kijken of andere huisvesting van het ‘t Hummelke in Elshout mogelijk is?

Namens de fractie Gemeentebelangen Heusden,

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.