Nieuws van D66 in Alblasserdam inzichtelijk

50 documenten

Transferium

D66 D66 Alblasserdam 03-05-2021 16:15

Onze fractie heeft ingestemd met het voorstel om de plannen voor een transferium, in de buurt van het Nedstaal-terrein verder uit te werken. Het is hierbij verstandig om de oorspronkelijk locatie op Haven-Zuid, als plan B, achter de hand te houden.

Dit transferium zal zorgen voor minder verkeer over de dijk naar de molens van Kinderdijk én deze locatie zorgt ervoor dat er op Haven-Zuid meer woningen gebouwd kunnen worden. Het is duidelijk geworden dat het college wel beter moet communiceren met de huidige omwonenden van de Nedstaal-locatie. Ook zal er gekeken moeten worden naar een manier om ook onze ondernemers in het centrum mee te laten profiteren. Bijvoorbeeld door een opslag op het parkeerkaartje, in de vorm van een tegoed, dat in het centrum besteed kan worden.

– Remco de Boer

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van donderdag 29 april 2021

APV en feestdagen

D66 D66 Alblasserdam 23-12-2020 18:41

Afgelopen raadsronde is de gewijzigde APV vastgesteld. Hierin is een algemeen verbod opgenomen op het crossen met voertuigen. De gedachte hierachter is dat dit nodig is om de overlast hierdoor tegen te gaan. Het is jammer dat het daarbij nodig is om een algemeen verbod op te leggen. Wij zien in dit soort gevallen liever dat uitwassen (zoals bijvoorbeeld overlast) aangepakt worden, in plaats van dat er een algemeen verbod op dingen komt.

Na de laatste gemeenteraad van 2020 is het ook een moment om terug te blikken. Het is bijna niet te bevatten wat voor raar jaar het is geweest. Laten we er met z’n allen voor zorgen dat we in 2021 zo snel als mogelijk de draad weer op kunnen pakken.

Wij wensen u allen fijne feestdagen toe en een prettig 2021!

– Jacco Schook

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 23 december 2020

Schriftelijke vragen: overlast riolering West-Kinderdijk

D66 D66 Alblasserdam 30-06-2020 14:16

Aan de voorzitter van de gemeenteraad.

Het college wordt verzocht de volgende vraag/vragen te beantwoorden, zo veel mogelijk voor aanvang van het zomerreces. Indien dit niet volledig mogelijk is, wordt het college verzocht in ieder geval die vragen te beantwoorden, die voor aanvang van het zomerreces beantwoord kunnen worden.

1. Is het college bekend met het artikel Wateroverlast na stortbuien in Alblasserdam? [1]

2. In het artikel wordt gesproken over problemen met de riolering langs de West-Kinderdijk. Is het college bekend met de situatie ter plaatse?

3. Klopt het dat de riolering daar met enige regelmaat overstroomt, waardoor rioolwater en -inhoud de achtertuinen van bewoners en het oppervlaktewater van het Oosteromse Wiel vervuilt? Hoe lang spelen deze problemen al?

4. Klopt het dat het riool dat de problemen veroorzaakt eigendom is van de gemeente? Zo niet, wie is volgens u dan de eigenaar?

5. Klopt het dat de eigenaar van het riool verantwoordelijk is voor de problemen die het riool veroorzaakt? Zo niet, wie is volgens u dan verantwoordelijk?

6. Wat is volgens u de oorzaak van de genoemde problemen?

7. Klopt het dat bewoners na overstroming van het riool zelf geacht worden hun achtertuin schoon te maken? Vindt het college dat redelijk, mede gezien het feit dat er allerlei ziekteverwekkers in het rioolwater zitten, en bijvoorbeeld de aanwezigheid van SARS-CoV-2 (‘het Coronavirus’) in rioolwater is aangetoond [2]?

8. Welke schade ontstaat er door deze problemen aan het oppervlaktewater / milieu van het Oosteromse Wiel?

8. Hoe gaat de gemeente om met door de bewoners geleden schade, zowel materiële schade als bijvoorbeeld inhuurkosten, materiaalkosten en/of uren besteed aan schoonmaak- en herstelwerkzaamheden?

9. Welke afspraken zijn er met bewoners gemaakt om problemen zo veel als mogelijk te voorkomen? Worden deze afspraken, volgens het college, adequaat nageleefd? Wat kan de gemeente nog meer betekenen om problemen voor te zijn?

10. Welke technische mogelijkheden zijn er om het probleem structureel op te lossen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een zogenaamde ‘bypass’ aan te leggen?

11. Op welke termijn kunnen bewoners een structurele oplossing voor dit probleem verwachten?

12. Zijn er in Alblasserdam meer plekken waar zich structureel problemen voordoen met het riool? Welke overlast wordt daardoor veroorzaakt? En wat wordt er gedaan om die problemen op te lossen?

13. Wilt u deze vragen, met het oog op het naderende reces, vóór 8 juli beantwoorden? Mochten bepaalde vragen een langere beantwoordingstijd vergen, wilt u dan in ieder geval díe vragen beantwoorden die voor 8 juli beantwoord kunnen worden?

Gevraagd wordt de vragen schriftelijk te beantwoorden.

 

[1] Wateroverlast na stortbuien in Alblasserdam, Alblasserdamsnieuws.nl, 27 juni 2020, https://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/2020/06/27/wateroverlast-na-stortbuien-in-alblasserdam/ [2] Het Coronavirus & afvalwater, STOWA, https://www.stowa.nl/onderwerpen/diversen/diversen/het-coronavirus-afvalwater-projectdossier

 

Toelichting:

Wij hebben naar aanleiding van de berichtgeving op Alblasserdamsnieuws.nl de situatie aan de West-Kinderdijk bekeken en gesproken met bewoners. Ook hebben wij films en foto’s gezien. Wij zijn daarvan geschrokken. Achtertuinen staan er bij herhaling vol met rioolwater. Bewoners moeten zelf de rommel maar opruimen, en zijn meerdere dagen met de hogedrukspuit in de weer. Kinderspeelgoed en zandbakinhoud kunnen worden weggegooid. Ondertussen ervaren de bewoners weinig steun of medewerking van de gemeente. Integendeel, hun gevoel is dat de gemeente ze – letterlijk – in de stront laat zitten.

De oorzaak zoals die ons ter plekke is geschetst is een openbaar riool dat door de achtertuinen loopt dat dusdanig verzakt is dat het vuile water zich op het laagste punt, onder die achtertuinen, ophoopt. Als de druk op het riool oploopt, klappen op verschillende plekken in achtertuinen de putdeksels eruit en loopt het vuile water en alle bijkomende rioolinhoud (uitwerpselen, condooms, tampons, et cetera) de tuinen in en vervolgens in het oppervlaktewater van het Oosteromse Wiel, dat in verbinding staat met de Middelwetering.

Deze situatie is onhoudbaar. Er is de fractie van D66 dan ook alles aan gelegen dat er voor dit probleem een structurele oplossing komt. In de tussentijd zouden de bewoners ondersteund moeten worden bij opruimwerkzaamheden en schadeherstel, en bij het zo veel mogelijk voorkomen van vervolgincidenten – bijvoorbeeld door frequent het riool ter plekke leeg te zuigen.

https://alblasserdam.d66.nl/2020/06/30/schriftelijke-vragen-overlast-riolering-west-kinderdijk/https://alblasserdam.d66.nl/2020/06/30/schriftelijke-vragen-overlast-riolering-west-kinderdijk/https://alblasserdam.d66.nl/2020/06/30/schriftelijke-vragen-overlast-riolering-west-kinderdijk/

Samenlevingsagenda

D66 D66 Alblasserdam 11-06-2020 12:31

Het college heeft met veel ambitie een collegeprogramma gemaakt voor de periode 2018-2022: de samenlevingsagenda. Vanuit de samenleving konden onderwerpen op deze agenda worden gezet. Vijf thema’s, met een treinmetafoor ‘sporen’ genoemd, werden gevuld met in totaal 66 projecten, de ‘wagons’. Nu in 2020 blijkt, halverwege de rit, dat de ambities te hoog zijn gegrepen. Niet alles kan worden uitgevoerd. Wagons worden op een zijspoor gezet of terug de remise ingeduwd. Voor de samenleving vindt D66 dit zeer teleurstellend, verwachtingen worden nu niet ingevuld. D66 blijft aandacht vragen voor onderwerpen die we belangrijk en urgent vinden zoals de realisatie van woningen op het oude Wipmolen terrein en een veilig fietspad voor onze jeugd over de A15.

– Ramon Pardo Kruidenier

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 3 juni 2020

Dark Waters

D66 D66 Alblasserdam 03-03-2020 18:51

Advocaat Robert Bilott werd in 1998 door een veehouder uit West Virginia ingeschakeld om een rechtszaak te beginnen tegen DuPont. De veehouder meende dat het bedrijf een plaatselijke sloot vervuilde waardoor zijn vee ziek was geworden. In de juridische strijd die volgde bracht Bilott een decennialange geschiedenis van milieuverontreiniging aan het licht. Het ging in het bijzonder om de ongezonde effecten van perfluoroctaanzuur (C8), PFAS en PFOA. 22 jaar later ontvangen wij een brief van Chemours waarin zij mededelen per jaar nog steeds PFOA en PFAS te lozen op de rivier. Schokkend maar waar. Op verzoek van D66 vindt er 5 maart een besloten presentatie plaats van deze film. Maandag 9 en dinsdag 10 maart draait de film in de filmclub. D66 raadt deze film van harte bij u aan.

– Marko Stout

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 26 februari 2020

Solidariteit

D66 D66 Alblasserdam 12-02-2020 19:57

Solidair zijn houdt in dat je inziet dat elkaar helpen uiteindelijk in beider belang is. In de regio zijn gemeenten de laatste 5 jaar financieel solidair voor de stijgende kosten van de jeugdzorg. De kosten werden met elkaar verrekend zodat uitschieters per gemeente voorkomen konden worden. Zeker voor kleinere gemeenten een veilige gedachte. We gaan dit nu in stappen loslaten en we zullen als gemeente echt de mee- en tegenvallers zelf moeten gaan opvangen. D66 vindt dit spannend en niet zonder risico. Budgetverantwoordelijkheid helpt om bewuster met het geld voor jeugdzorg om te gaan, maar kunnen we de risico’s als kleine gemeente dragen? D66 wil na het eerste jaar evalueren. Ook willen we uitgezocht hebben of we ons tegen de grootste risico’s kunnen verzekeren.

– Ramon Pardo Kruidenier

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 5 februari 2020

Wipmolen

D66 D66 Alblasserdam 07-01-2020 19:51

Alblasserdam heeft behoefte aan goedkope woningen, de wachtlijsten zijn te lang! Het is een illusie dat er voldoende woningen vrijkomen door verschuivingen naar duurdere woningen en het bouwen van dure woningen vraagt om meer (groene) ruimte. We mogen van de gemeente en Woonkracht10 verwachten dat zij woningen bouwen naar behoefte. Gezien de woningnood zijn dat er veel en zijn ze goedkoop. Op de Wipmolenlocatie ligt ontwikkeling al jaren stil. De raad van Alblasserdam heeft gezamenlijk haar schouders gezet onder een inspiratievoorstel dat het college en Woonkracht10 zou moeten bewegen om deze woningen op deze locatie te bouwen. In dit voorstel is ook de wens meegenomen voor 60 openbare parkeerplaatsen, groene daken in plaats van balkons en duurzaam bouwen in hout.

– Marko Stout

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van vrijdag 27 december 2019

Wisseling van de wacht bij D66 Alblasserdam

D66 D66 Alblasserdam 04-12-2019 20:02

In het nieuwe jaar zal de samenstelling van de D66 gemeenteraadsfractie in Alblasserdam wijzigen. Ivana Glavas kiest ervoor, na een periode van 2 jaar, terug te treden als raadslid.

Zij zegt hierover: “Ik heb het raadswerk vanaf maart 2018 met heel veel plezier en passie gedaan. Met name op het sociale domein heb ik het gevoel dat ik in de afgelopen 2 jaar echt een inhoudelijke bijdrage heb kunnen leveren. In mijn werkzame bestaan heb ik afgelopen zomer de overstap gemaakt naar ‘Veilig Thuis’. Als procesregisseur zorg ik voor de nodige hulp wanneer er sprake is van onveiligheid in gezinnen. De energie die ik momenteel in mijn nieuwe baan moet en wil steken gaat ten koste van mijn werk als raadslid, en dat wil ik niet. Daarom maak ik nu de keuze om het raadslidmaatschap neer te leggen. Wel blijf ik betrokken bij D66 Alblasserdam en zal ik mijn kennis over het sociale domein met de D66 fractie blijven delen”.

De plaats van Ivana zal in de raad opgevuld worden door Ramon Pardo. Ramon heeft al ervaring als raadslid. Hij was van 2010-2018 fractievoorzitter voor D66. Bij de verkiezing van 2018 was hij lijsttrekker voor D66 maar hij koos er in maart 2018 voor zijn zetel niet in te nemen ten gunste van Ivana en Marko Stout, die destijds de nieuwe fractievoorzitter werd.

Marko over de wisseling van de wacht: “Ik heb met veel plezier met Ivana samengewerkt, het is jammer dat zij uit de raad gaat maar ik heb begrip voor haar keuze. Zij kiest voor een intensieve rol bij ‘Veilig Thuis’ en dat kenmerkt Ivana. Ik heb haar namelijk leren kennen als iemand met een groot sociaal hart. Ik kijk ook uit naar de samenwerking met Ramon. Eigenlijk is Ramon voor de fractie nooit weggeweest. Hij is in 2018 burgerraadslid geworden en vertegenwoordigt onze fractie vaak in commissies en regionaal verband. Het zal zo nu en dan best weer gaan knetteren in de raad met de aanwezigheid van Ramon, maar daar kan de politiek in Alblasserdam best wat van gebruiken. In onze nieuwe samenstelling zal ik fractievoorzitter blijven en neemt Ramon mijn rol als Drechtraadslid over.”

Formeel zal het afscheid van Ivana Glavas en de benoeming van Ramon Pardo tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar plaatsvinden.

De nieuwe rolverdeling binnen de D66-fractie: Marko Stout (Fractievoorzitter), Ramon Pardo (Raadslid & Drechtraadslid), Jacco Schook (Burgerraadslid commissie Bestuur & Samenleving), Remco de Boer (Burgerraadslid commissie Grondgebied), Ivana Glavas (steunfractielid Sociaal Domein) en Hans Tukker (algemeen steunfractielid).

Kosten gaan voor de baten

D66 D66 Alblasserdam 21-11-2019 15:59

Voor een ieder die het wil weten: de begroting voor 2020 is goedgekeurd. En dat verdient best een compliment. Het ging niet zonder slag of stoot. We zitten immers in een tijd waarin we allemaal de broekriem aan moeten halen. Het college vraagt dan ook aan iedereen of we het met iets minder kunnen doen en of we een beetje bij kunnen dragen in de kosten. Op zich niets mis mee maar D66 vraagt zich nu wel af of het verantwoord is dat het Raadhuisplein voor bijna 2 miljoen moet worden opgeknapt. Dit plein functioneert nu toch goed (!). We zouden renovatie van dit plein best een jaartje kunnen uitstellen. Dan weten we exact wat het gemeentehuis uiteindelijk heeft gekost en hoeven tal van maatschappelijke organisaties komend jaar niet op een houtje te bijten.

– Marko Stout

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 20 november 2019

De bijdrage van D66 aan de raadsvergadering over de begroting is te lezen op deze pagina.

Bijdrage: raadsvergadering van 12 november 2019

D66 D66 Alblasserdam 18-11-2019 18:15

Dit is de bijdrage van D66 aan de raadsvergadering van dinsdag 12 november. Deze bijeenkomst draaide om de begroting van 2020 en het meerjarenperspectief 2021-2023. De leden van de gemeenteraad hebben de stukken onder ogen genomen en de vergadering wordt gebruikt om deze stukken te bespreken en te beoordelen. Bij onduidelijkheden wordt het college van burgemeester en wethouders om meer informatie gevraagd. Vergaderingen zijn terug te luisteren via deze pagina: https://alblasserdam.raadsinformatie.nl/

Voorzitter,

Allereerst wil ik onze complimenten maken voor het college en het ambtelijk apparaat op de manier hoe zij ons de afgelopen tijd hebben meegenomen in dit proces. Meerdere malen hebben we met elkaar gesproken over het draaien aan knoppen en welk effect we hiermee zouden krijgen. We hebben met elkaar al veel gediscussieerd en eigenlijk zijn alle verschillende opties al besproken. De onderliggende begroting is dan ook een weerslag van die gesprekken. Ook de burgerbegroting, die morgen gecommuniceerd gaat worden, laat dit beeld zien.

Gaan we als D66 vanavond dan alleen maar zeggen hoe goed we het met zijn allen hebben gedaan? Is deze begrotingsbehandeling slechts een formaliteit, of wordt het toch nog spannend?

Wij denken dat we als fractie nog wel wat opmerkingen kunnen maken en vragen kunnen stellen die mogelijk hun invloed gaan hebben op deze begroting! Veel raakt aan de actualiteit. Stel je nou eens voor dat wij vanavond met een meerderheid toch zouden vinden dat het op een aantal details toch anders moet? Het zou zomaar kunnen…

Ooit heeft er eens iemand gezegd: “Laat duizend bloemen bloeien.” Maar voorzitter, je moet dan wel geld over hebben om ze water te geven en ze blijvend te kunnen verzorgen. Op het sociale domein is er al veel geïnnoveerd en uitgeprobeerd, waaronder bijvoorbeeld de brugcoaches. Wellicht moeten we minder experimenteren en de experimenten die we uitvoeren wel volledig doen om ook echt te zien of en wat de resultaten zijn.

Deze begroting is met moeite tot stand gekomen en we zijn het er allemaal over eens dat we zuinig met ons geld om moeten gaan. Dit betekent alleen geld uitgeven aan die zaken die echt nodig zijn. Nodig vanwege onderhoud. Nodig vanwege veiligheid. Nodig vanwege zorg en welzijn. Om er maar eens enkele te noemen.

In dit kader willen we een aantal uitgaven ter discussie stellen.

Enerzijds wordt bezuinigd op het SWA. Voor hen betekent dit dat zij waarschijnlijk een aantal belangrijke zaken niet meer kunnen doen. Er heeft vanuit het SWA ons een brief bereikt waaruit blijkt dat het gesprek tussen college en SWA over deze bezuinigingen nauwelijks gevoerd lijkt. Is dit het geval? En zo ja, is het ingenomen bedrag van 20.000 per jaar reëel en wordt deze ook gedragen vanuit de SWA?

Anderzijds hebben we in de afgelopen jaren een grote broek aangetrokken. Bekend is natuurlijk de verbouwing van een gemeentehuis maar nu gaan we dus ook het Raadhuisplein grondig aanpakken. D66 was in de veronderstelling dat eerst het huis afgemaakt zou worden (inclusief volledige duidelijkheid van kosten) alvorens we de tuin aan zouden pakken. We doen de tuin nu inderdaad iets goedkoper, maar het geld dat uitgespaard wordt gaat direct richting gemeentehuis, en de vraag is of het daarbij blijft. Tenslotte maken we nu ook een hellingbaan naar het gemeentehuis waar extra geld voor nodig is en waar, vanwege de vele tralies en het opgesloten karakter, het Oranjehotel trots op zou zijn. De belangrijkste vraag die wij nu eigenlijk willen stellen is de volgende: vinden we het met z’n allen nu echt zo nodig om die paar plantenbakken op het Raadhuisplein neer te zetten voor ongeveer 9 ton? Ik chargeer natuurlijk een beetje. Maar laten we eerlijk zijn. De bestrating van het Raadhuisplein is pas vernieuwd. We kunnen toch best even wachten met het opnieuw inrichten totdat we zekerheid hebben hoe het financieel gaat met het gemeentehuis. D66 overweegt een motie in deze richting. Graag hoor ik van de andere fracties hoe zij hier tegenaan kijken.

Dan de regiodeal. Deze deal kan alleen slagen indien we als lokale gemeente mee financieren. We praten over mogelijk 40 miljoen vanuit het rijk die door provincie, gemeenten en bedrijven aangevuld moet worden tot mogelijk 100 miljoen in totaal. Hoe is deze regiodeal verwerkt in de meerjarenraming die bij deze begroting is toegevoegd? D66 maakt zich zorgen over de grote investeringen die voor ons liggen. Gaat onze gemeente deze lasten kunnen dragen?

Rekenen we ons bij voorbaat niet teveel rijk met de verkoop van Eneco? Heeft het college het gemis aan dividend als gevolg van deze verkoop ook al meegenomen in de meerjarenraming?

Dan is er nog de afloop van het overleg met de provincie over de bezuiniging van 3,6 miljoen op het sociale domein in Drechtsteden verband. In deze begroting zit nog steeds de regionale bezuiniging versleuteld. Kan de wethouder financiën uitsluitsel geven of dit gehandhaafd zal blijven? Of moeten we lokaal deze bezuiniging gaan vinden?

We kunnen in het hoofdstuk “kanteling sociaal domein” lezen dat door meer lokale sturing en zeggenschap het regionale budget voor domein Jeugd in vier jaar terug naar 100 miljoen kan. Nu zegt minister Hugo de Jonge dat hij gemeenten wil dwingen om zaken samen en anders te gaan doen. Dus juist niet lokaal maar regionaal. Kan de wethouder ons uitleggen wat deze dwang van minister De Jonge zal gaan betekenen voor onze begroting voor wat betreft jeugdzorg. Immers, terug naar 100 miljoen in 4 jaar lijkt daardoor wellicht niet mogelijk?

Vanuit de slogan “buiten beter” stelt het college voor een omgeving te creëren die merkbaar toegankelijker, veiliger, groener en schoner is voor iedereen. Dit doel wordt gerealiseerd door “onderhoudsvriendelijk groen” en door het “omvormen van plantenbakken”. Graag zouden wij van de wethouder daar een toelichting op zien. Wij zijn namelijk bang dat met onderhoudsvriendelijk groen ‘onkruid’ wordt bedoeld en dat we dus binnenkort nieuwe plantenbakken tegemoet kunnen zien met alleen maar onkruid. Onderhoudsvriendelijk is dat dan weer wel.

Dan een discussie waar we de laatste tijd toch echt niet meer omheen kunnen maar waar in deze begroting nog geen aandacht voor is. Namelijk PFAS en stikstof. Op stikstof lijkt er nu landelijk een akkoord te zijn. Maar ook met PFAS worden we op allerlei fronten geconfronteerd: bedrijven die geen zaken meer kunnen doen en vergunningen die niet worden afgegeven zodat woningbouwplannen moeten stoppen. Het kan niet zo zijn dat wij hier als gemeente Alblasserdam niet mee te maken gaan krijgen en eigenlijk hebben we in het dossier Chemours al een eerste kennismaking gehad met dit soort problematiek. Nu lijkt de impact van dit dossier echt landelijk te zijn. Wat kunnen wij als gemeente hier doen en hoe acteert het college hier op.

Slechts een klein bedrag (betiteld als overig) wordt uitgetrokken voor de luchtkwaliteit. D66 is van mening dat er in deze begroting te weinig geld wordt uitgetrokken voor onze noodzaak om te werken aan een verregaande duurzaamheid. Dat redden we niet met “onderhoudsvriendelijk groen” of ons “groene lint door Alblasserdam”. We zullen Alblasserdam wezenlijk moeten vergroenen om ons welzijn op pijl te kunnen houden. Vanuit buurgemeenten horen we geluiden over de uitbreiding langs de A15 van het Alblasserbos, D66 zegt… laat duizend bomen groeien.

Dan nog even de fietslus. Geld uitgeven voor een hellingbaan van 2,5 ton en geen geld uitgeven voor de veiligheid van schoolgaande fietsers. Dat kan er bij ons niet in. We weten allemaal dat het bij de Edisonweg vele malen drukker gaat worden. Wat ons betreft heeft deze lus prioriteit boven een hellingbaan.

Ook met betrekking tot wonen gebeurt er volgens ons lang niet genoeg. Tiny houses, duurzaam bouwen, starterswoningen.. Het komt allemaal niet van de grond. Wij hebben een burgerraadslid dat heel graag in Alblasserdam zou blijven wonen, maar wellicht binnen afzienbare tijd noodgedwongen naar een andere gemeente gaat verhuizen, omdat hier absoluut niets geschikts te vinden is. Sociale woningbouw kan eigenlijk nergens. Zelfs niet op de Wipmolenlocatie. Maar een ‘simpele vingeroefening’ laat zien dat op deze locatie best 40 startersappartementen, 10 ‘vrije sector’ woningen en 184 parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Volgens ons is er een wezenlijk verschil tussen ‘niet kunnen’ en ‘niet willen’.

Ook het grondstoffenplan heeft onze zorg. De motie steunen wij dan ook van harte.

Voorzitter, tot zover de duit in het zakje van D66.

– Marko Stout

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.