Nieuws van CDA in Assen inzichtelijk

30 documenten

CDA woordvoering over het nieuwe bestuursakkoord en de vijfde wethouder

CDA CDA Assen 18-01-2020 08:59

Sterke wijken in een sterke stad. Het doet het CDA genoegen dat een van de paradepaardjes van het CDA Assen nl “In de wijken daar gebeurt het”, is geadopteerd door het nieuwe college. Voorzitter, Een fijn Assen begint met een stad waarin iedere Assenaar en bezoeker zich veilig en thuis voelt. In het Assen van het CDA staat niemand er alleen voor. Samen werken we aan onze samenleving en zorgen we voor elkaar, voor dier en natuur en voor cultuur. Verbondenheid gecreëerd door betrokkenheid. Waardering voor maatschappelijk initiatief. Dat zijn de drijfveren waar de stad op zou moeten draaien voorzitter. Een goed luisteraar hoort hier iets bekends. Deze woorden heeft het CDA al eerder uitgesproken nav het bestuursakkoord 2 jaar geleden. Ook toen heeft het CDA de bijdrage afgesloten met de woorden: ”Wij zullen er als CDA alles aan doen om te ondersteunen daar waar het kan en kritisch te zijn daar waar het moet”. Dan nu voorzitter naar de inhoud van het gepresenteerde bestuursakkoord. Dit bestuursakkoord is open uitnodiging aan Assen, de Raad en aan alle inwoners om van dit bestuursakkoord een succes te maken. Het staat bol van de intenties en goede bedoelingen maar wat gaat het college nu zelf doen voorzitter. Een 5e wethouder zal z’n nut nog moeten bewijzen. Als het gaat om zichtbaarheid in de wijken is dit een minder goede reden. 9 wijken is goed te doen voor 4 wethouders en een burgervader. Daar is de 5e niet voor nodig. Wij als CDA zijn erg benieuwd waar deze business case toe gaat leiden. Meer zichtbaarheid in Den Haag? Daar geloven we op deze manier niet in. Assen is al actief in de VNG, G40 , de Noordelijke Lobby en partij lijnen enz. Het op de agenda krijgen van onderwerpen gaat effectiever in de netwerken, niet als een wethouder met het spreekwoordelijke kartonnen bordje voor de poorten van het binnenhof gaat liggen. Het komt ons meer over als een reden om aan een numerieke meerderheid in de coalitie te komen. Dan kan zo’n wethouder met op jaarbasis een slordige € 150.000,= aan loon en lasten nog wel bij het ernstige tekort van Assen. Bij het onderwerp zichtbaarheid in de wijken zijn wij als CDA Assen van de partij. In de wijken gebeurt het! Dit komt per slot van rekening uit de koker van het CDA. Maar, de wijze waarop het nieuwe college dit voorstelt is wat het CDA betreft niet goed. Inwoners willen actie, geen praatje met een wethouder die doorverwijst naar een ambtelijke organisatie. Ook niet als die zelf onder bezielende leiding van de directie goed bezig is met de transitie naar een dienende en dienstverlenende organisatie. Onze voorkeur gaat er naar uit de buurteams een grotere rol te geven om samen met de inwoners de wijken versterken. De feitelijke problemen worden naar ons oordeel in het bestuursakkoord slechts oppervlakkig aangestipt. Van een praktische aanpak is in de tekst geen sprake. En we hebben in de afgelopen twee jaar wel gezien waar dat toe leidt. Is dit nu een negatief beeld voorzitter? Geenszins is het de bedoeling van het CDA dit beeld op te roepen. Graag hadden wij aan de wieg gestaan van een 2de bestuursakkoord maar de keuzes zijn anders geweest. Moeilijk keuzes in een tijd waarin verantwoordelijkheden worden verschoven zonder de benodigde middelen. De komende jaren zullen wij als Gemeenteraad alert moeten zijn op de kwaliteit van de Raadsvoorstellen. Voorzitter, ik wil eindigden met waar in ben begonnen. ”Wij zullen er alles CDA alles aan doen om te ondersteunen daar waar het kan en kritisch zijn daar waar het moet”. Dank u wel voorzitter.

CDA woordvoering over het nieuwe bestuursakkoord en de vijfde wethouder

CDA CDA Assen 18-01-2020 08:59

Sterke wijken in een sterke stad. Het doet het CDA genoegen dat een van de paradepaardjes van het CDA Assen nl “In de wijken daar gebeurt het”, is geadopteerd door het nieuwe college. Voorzitter, Een fijn Assen begint met een stad waarin iedere Assenaar en bezoeker zich veilig en thuis voelt. In het Assen van het CDA staat niemand er alleen voor. Samen werken we aan onze samenleving en zorgen we voor elkaar, voor dier en natuur en voor cultuur. Verbondenheid gecreëerd door betrokkenheid. Waardering voor maatschappelijk initiatief. Dat zijn de drijfveren waar de stad op zou moeten draaien voorzitter. Een goed luisteraar hoort hier iets bekends. Deze woorden heeft het CDA al eerder uitgesproken nav het bestuursakkoord 2 jaar geleden. Ook toen heeft het CDA de bijdrage afgesloten met de woorden: ”Wij zullen er als CDA alles aan doen om te ondersteunen daar waar het kan en kritisch te zijn daar waar het moet”. Dan nu voorzitter naar de inhoud van het gepresenteerde bestuursakkoord. Dit bestuursakkoord is open uitnodiging aan Assen, de Raad en aan alle inwoners om van dit bestuursakkoord een succes te maken. Het staat bol van de intenties en goede bedoelingen maar wat gaat het college nu zelf doen voorzitter. Een 5e wethouder zal z’n nut nog moeten bewijzen. Als het gaat om zichtbaarheid in de wijken is dit een minder goede reden. 9 wijken is goed te doen voor 4 wethouders en een burgervader. Daar is de 5e niet voor nodig. Wij als CDA zijn erg benieuwd waar deze business case toe gaat leiden. Meer zichtbaarheid in Den Haag? Daar geloven we op deze manier niet in. Assen is al actief in de VNG, G40 , de Noordelijke Lobby en partij lijnen enz. Het op de agenda krijgen van onderwerpen gaat effectiever in de netwerken, niet als een wethouder met het spreekwoordelijke kartonnen bordje voor de poorten van het binnenhof gaat liggen. Het komt ons meer over als een reden om aan een numerieke meerderheid in de coalitie te komen. Dan kan zo’n wethouder met op jaarbasis een slordige € 150.000,= aan loon en lasten nog wel bij het ernstige tekort van Assen. Bij het onderwerp zichtbaarheid in de wijken zijn wij als CDA Assen van de partij. In de wijken gebeurt het! Dit komt per slot van rekening uit de koker van het CDA. Maar, de wijze waarop het nieuwe college dit voorstelt is wat het CDA betreft niet goed. Inwoners willen actie, geen praatje met een wethouder die doorverwijst naar een ambtelijke organisatie. Ook niet als die zelf onder bezielende leiding van de directie goed bezig is met de transitie naar een dienende en dienstverlenende organisatie. Onze voorkeur gaat er naar uit de buurteams een grotere rol te geven om samen met de inwoners de wijken versterken. De feitelijke problemen worden naar ons oordeel in het bestuursakkoord slechts oppervlakkig aangestipt. Van een praktische aanpak is in de tekst geen sprake. En we hebben in de afgelopen twee jaar wel gezien waar dat toe leidt. Is dit nu een negatief beeld voorzitter? Geenszins is het de bedoeling van het CDA dit beeld op te roepen. Graag hadden wij aan de wieg gestaan van een 2de bestuursakkoord maar de keuzes zijn anders geweest. Moeilijk keuzes in een tijd waarin verantwoordelijkheden worden verschoven zonder de benodigde middelen. De komende jaren zullen wij als Gemeenteraad alert moeten zijn op de kwaliteit van de Raadsvoorstellen. Voorzitter, ik wil eindigden met waar in ben begonnen. ”Wij zullen er alles CDA alles aan doen om te ondersteunen daar waar het kan en kritisch zijn daar waar het moet”. Dank u wel voorzitter.

CDA woordvoering over de doorfietsroute

CDA CDA Assen 18-01-2020 08:56

Er zijn al veel woorden gewisseld over het Asser gedeelte van de doorfietsroute. Vorige week hebben we gemerkt dat de meerderheid van de partijen positief is over dit raadsvoorstel. Daarom heeft onze fractie toch nog een aantal opmerkingen die we graag kwijt willen. Vorige week heeft de wethouder aangegeven dat bij de inloopavond in september het merendeel van de mensen positief was. Echter zijn wij hier ook geweest en we hebben toch echt een overwegend negatief gevoel gemerkt bij inwoners. Ook uit de vele gesprekken die we hebben gevoerd in Marsdijk merken we dat er nauwelijks draagvlak is voor het plan. Nog even over het 30 km bord voor de snelle fietsers. Fijn dat er een raadsvoorstel gaat komen ok de bebouwde komgrens te verplaatsen, waarmee dit bord zo noordelijk mogelijk komt. Het liefste op de plek waar de Vriezerweg afbuigt richting het spoor. Voor een extra fietsverbinding naar het centrum toe is het gedeelte over het zandpad van de Lonerbrug tot aan de driesprong niet nodig. Het is ook totaal niet logisch om hier beton neer te leggen. Parallel ligt immers een weg en een fietspad. Wethouder, u heeft aangeven dat er een alternatief pad wordt uitgewerkt voor hondenbezitters. Wat wilt u precies gaan uitwerken? Het pad ligt er immers al en het is niet bepaald veilig om er te komen. Men moet over de rijbaan door twee smalle onoverzichtelijke tunnels. U gaf aan dat u de fietsers hier niet onderdoor wilt laten gaan, waarom dan de wandelaars wel? Ook ligt het pad naast het spoor. Kunt u toezeggen dat u in gesprekken met ProRail gaat bewerkstelligen dat er in ieder geval een hek langs dit spoorpad komt om de veiligheid van de toenemende toekomstige gebruikers en hun huisdieren beter te waarborgen? Het CDA staat positief tegenover het stimuleren van duurzame manieren van vervoer. Echter is de geplande aanpak naar onze mening niet goed. Een groot gedeelte van de beoogde gebruikers zullen geen gebruik maken van de doorfietsroute in Assen. Inwoners uit wijken als Kloosterveen, Peelo, Pittelo en het Noorderpark zullen niet eerst naar het Asser gedeelte fietsen om vervolgens naar hun werk in Groningen of ergens anders te gaan. Zij pakken elders de doorfietsroute op, bijvoorbeeld bij de Taarlose brug of in Vries. De 150 mensen die nu dagelijks via het deel bij de Oudemolense brug gaan, splitsen zich dus bij de Taarlose brug. Het aantal gebruikers zal voor het Asser gedeelte daarom dus fors lager liggen. Stel je gaat toch uit dat 150 mensen per dag gebruik maken van het Asser deel, dan kost dit dus 50 duizend euro per fietser. Zoals de meneer van de fietsersbond net aangaf, we weten niet wat er over een x aantal jaren gebeurd en welke nieuwe vervoersmiddelen er nog komen. Is de doorfietsroute over een aantal jaren achterhaald? Gezien de kosten hopen we dit toch zeker niet. Als laatste kijken wij ook naar de financiële middelen die de gemeente Assen heeft. Gezien onze krappe financiële positie vinden wij het niet gerechtvaardigd om bijna 2 miljoen euro, exclusief bijbehorend onderhoud, uit te geven aan een doorfietsroute. 8 miljoen euro gemeenschapsgeld voor 4 km onnodig beton, waar ook nog eens nauwelijks draagvlak voor is, vinden wij onzin. Daarom stemmen wij tegen.

CDA woordvoering over de doorfietsroute

CDA CDA Assen 18-01-2020 08:56

Er zijn al veel woorden gewisseld over het Asser gedeelte van de doorfietsroute. Vorige week hebben we gemerkt dat de meerderheid van de partijen positief is over dit raadsvoorstel. Daarom heeft onze fractie toch nog een aantal opmerkingen die we graag kwijt willen. Vorige week heeft de wethouder aangegeven dat bij de inloopavond in september het merendeel van de mensen positief was. Echter zijn wij hier ook geweest en we hebben toch echt een overwegend negatief gevoel gemerkt bij inwoners. Ook uit de vele gesprekken die we hebben gevoerd in Marsdijk merken we dat er nauwelijks draagvlak is voor het plan. Nog even over het 30 km bord voor de snelle fietsers. Fijn dat er een raadsvoorstel gaat komen ok de bebouwde komgrens te verplaatsen, waarmee dit bord zo noordelijk mogelijk komt. Het liefste op de plek waar de Vriezerweg afbuigt richting het spoor. Voor een extra fietsverbinding naar het centrum toe is het gedeelte over het zandpad van de Lonerbrug tot aan de driesprong niet nodig. Het is ook totaal niet logisch om hier beton neer te leggen. Parallel ligt immers een weg en een fietspad. Wethouder, u heeft aangeven dat er een alternatief pad wordt uitgewerkt voor hondenbezitters. Wat wilt u precies gaan uitwerken? Het pad ligt er immers al en het is niet bepaald veilig om er te komen. Men moet over de rijbaan door twee smalle onoverzichtelijke tunnels. U gaf aan dat u de fietsers hier niet onderdoor wilt laten gaan, waarom dan de wandelaars wel? Ook ligt het pad naast het spoor. Kunt u toezeggen dat u in gesprekken met ProRail gaat bewerkstelligen dat er in ieder geval een hek langs dit spoorpad komt om de veiligheid van de toenemende toekomstige gebruikers en hun huisdieren beter te waarborgen? Het CDA staat positief tegenover het stimuleren van duurzame manieren van vervoer. Echter is de geplande aanpak naar onze mening niet goed. Een groot gedeelte van de beoogde gebruikers zullen geen gebruik maken van de doorfietsroute in Assen. Inwoners uit wijken als Kloosterveen, Peelo, Pittelo en het Noorderpark zullen niet eerst naar het Asser gedeelte fietsen om vervolgens naar hun werk in Groningen of ergens anders te gaan. Zij pakken elders de doorfietsroute op, bijvoorbeeld bij de Taarlose brug of in Vries. De 150 mensen die nu dagelijks via het deel bij de Oudemolense brug gaan, splitsen zich dus bij de Taarlose brug. Het aantal gebruikers zal voor het Asser gedeelte daarom dus fors lager liggen. Stel je gaat toch uit dat 150 mensen per dag gebruik maken van het Asser deel, dan kost dit dus 50 duizend euro per fietser. Zoals de meneer van de fietsersbond net aangaf, we weten niet wat er over een x aantal jaren gebeurd en welke nieuwe vervoersmiddelen er nog komen. Is de doorfietsroute over een aantal jaren achterhaald? Gezien de kosten hopen we dit toch zeker niet. Als laatste kijken wij ook naar de financiële middelen die de gemeente Assen heeft. Gezien onze krappe financiële positie vinden wij het niet gerechtvaardigd om bijna 2 miljoen euro, exclusief bijbehorend onderhoud, uit te geven aan een doorfietsroute. 8 miljoen euro gemeenschapsgeld voor 4 km onnodig beton, waar ook nog eens nauwelijks draagvlak voor is, vinden wij onzin. Daarom stemmen wij tegen.

Fijne kerstdagen!

CDA CDA Assen 24-12-2019 19:09

Namens bestuur, fractie en steunfractie fijne kerstdagen!

Fijne kerstdagen!

CDA CDA Assen 24-12-2019 19:09

Namens bestuur, fractie en steunfractie fijne kerstdagen!

Algemene beschouwingen 2019

CDA CDA Assen 16-11-2019 19:28

Algemene beschouwingen 2019 Daar staan we dan. Voor de tweede keer in deze bestuursperiode Algemene Beschouwingen onder de titel “Samen duurzaam verder”. Dat laatste vraagt van ons allemaal veel inzet. Het Dagblad van het Noorden kopte onlangs, “ Er is een grens overschreden tussen overheid en gemeentes”. En juist die overschrijding maakt het voor ons zo lastig. Een beroep doen op gezond verstand, doen wat moet, het braafste jongetje van de klas zijn, fanatisme, meedoen. Termen met inhoud die we allemaal zelf een vertaling geven. Een democratie gaat over luisteren, vertalen, inhoud en vertrouwen geven aan de dingen die ons en ieder op zijn eigen manier dierbaar zijn. Aan de inzet van iedereen, voorzitter, twijfelt de fractie van CDA geen moment. Dat iedereen kiest voor een eigen inbreng en dito standpunten is in een dergelijk proces normaal. Al leiden deze wel tot tegenstellingen. In de bespreking van de kadernota heeft de oppositie het College een duidelijk signaal gegeven. De oplossing rondom het sociaal domein moet anders. 16 stemmen voor en 15 tegen die Kadernota, dat is geen sinecure. Dit signaal heeft echter niet geleid tot een significante aanpassing van de programma begroting van 2020. Met het vertrek van stadspartij Plop uit het college tekent zich het verdere ongewisse af in de beoordeling van de programmabegroting. Voorzitter.De taak van de gemeenteraad is de begroting te beoordelen op het formeel en materieel sluitend zijn. Formeel sluitend is het wel doordat er een gebruik is gemaakt van de algemene reserves. Voor materieel sluitend is echter geen zekerheid. Ik quote bldz 12 “Een aantal aanvullende bezuinigingen die we voorstellen levert mogelijk niet de beoogde kostenbesparing”. Is dat materieel sluitend voorzitter?Er is dus een ondergrens bereikt in waar je als raad verantwoordelijk voor wilt zijn. Voor de fractie van het CDA geniet dat niet de voorkeur. Wij vragen het college nogmaals de gekozen weg te heroverwegen. Laat de tekortkoming, ontstaan door het overheidsbeleid, voorlopig volledig ten laste komen van de algemene reserves. En dit bedrag vervolgens isoleren in de begroting. Daarmee kunnen we zuiver houden wat wij te kort komen door het overheidsbeleid en vervolgens alsnog het komend jaar als rekening presenteren aan die overheid. De regering in Den Haag heeft namelijk, wat de CDA fractie betreft, de grens overschreden van betamelijk bestuur. In feite dwingen ze de Gemeente ook op andere beleidsgebieden te bezuinigen en de lasten te verhogen voor onze burgers. Terwijl het de vraag is of dergelijke maatregelen wel voldoende zijn. Het College hoeft wat het CDA betreft niet het braafste jongetje van de klas te zijn. Deze mag anders gaan dan de ongehoorzaamheid van het abonnementstarief bij Huishoudelijk hulp.Neem de rust om zaken samen met alle partners op te lossen. Dit is de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Geef elkaar het vertrouwen dat nodig is om hieruit te komen. De onderhandelingen voor de nieuwe contractperiode sociaal domein zijn de uitgelezen kans. Het zou onze fractie niets verbazen dat dit onderwerp prominent wordt gebruikt als verkiezingsthema voor de komende tweede kamer verkiezingen.Is het dan allemaal fout wat dit college heeft gedaan? Integendeel voorzitter. We zijn heel content met de wijze waarop het college en alle medewerkers van het stadhuis hebben gewerkt aan de programma’s. Er zijn veel zaken gevonden waar we efficiënter dan wel effectiever konden en deze slag is in deze begroting mooi gemaakt. De wijze waarop met de partners in het sociaal domein is samengewerkt om tot een goede zorg voor een redelijk tarief te komen is top. Maar geef dit dan nu ook de ruimte om te groeien. De Rekenkamercommissie (RKC) sprak er over in haar conclusies. Even een stapje terug voorzitter. Als we heel pragmatisch kijken naar de opgave, doen we de stad in de ogen van het CDA tekort als we een greep doen in de algemene reserves in combinatie met het flink ombuigen in alle andere programma’s. We kunnen dan beter gevoerd beleid voorzetten en alleen de tekorten vanuit het sociaal domein financieren vanuit de reserves. Dan hebben we het dus voor 2020 niet over verhogen van OZB en toeristenbelasting voorzitter. Ook niet over het stoppen van subsidies en verdere verschraling van alles waar we als gemeente voor staan. Dat hoeft ook niet want de gemeente heeft wel reserves en is geen spaarbank. We moeten het beschikbaar gestelde geld zo goed mogelijk besteden aan en voor de inwoners. Het CDA is voor het behouden van de kracht van alle programma’s. Het CDA is tegen het oplossen van de tekorten binnen het sociaal domein over de ruggen van die programma’s. De samenhang van Assen haal je er uit als je ingrijpt op de voorgestelde wijze. De reserves van Assen zijn goed dankzij het gevoerde beleid in het verleden en kunnen dus een stootje hebben. Reserves zijn er om de klappen op te vangen net als bij een normaal gezin. Loopt het tegen dat doe je een beroep op het spaargeld en in uiterste noodzaak leen je verantwoord geld wat je in de komende jaren weer keurig gaat terugbetalen. Speel geen paniek voetbal. Voorzitter, wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen. Dit zien we niet terug in het ambitie niveau van het college. Dat niveau blijft onverminderd overeind en getuigt wat de CDA fractie betreft dan ook niet van enige sensitiviteit. Voorlopig een pas op de plaats is het advies van het CDA. Pragmatisme is nu belangrijker dan wat dan ook. Als we met al het voorgaande in ons achterhoofd kijken naar de programmabegroting komen wij in disbalans. ONZE STAD trouwens ook.Financieel stelt het college voor flink in te grijpen om een sluitende begroting te kunnen presenteren die toekomstbestendig is. Oorzaak voor ingrijpen is voornamelijk het sociaal domein, en specifiek jeugdzorg. Daarbij zijn alle plannen niet eens genoeg om het tekort weg te werken. Ons inziens is de begroting zo niet materieel sluitend. Wij verwachten dat de Rijksoverheid haar financiële verantwoordelijkheid zal nemen en de gemeenten correct gaat compenseren. Daarmee is de oplossing van het college de verkeerde gebleken. CDA en de rest van de oppositie is in juli 2019 heel duidelijk geweest in de bespreking van de kadernota en heeft als eerste gesteld dat er geen bezuinigingen worden ingesteld om de tekorten in het sociale domein op te lossen. Genoeg is genoeg. Het geld moet uit Den Haag komen en niet van de Assenaren! Geheel in overeenstemming met de kernwaarden van het CDA nl: gespreide verantwoordelijkheid, gerechtigheid, solidariteit en rentmeesterschap zal het CDA daarom deze begroting niet steunen. Niet omdat er geen goede dingen in staan maar omdat wij duidelijk kiezen voor een andere wijze van oplossen. Tot slot voorzitter. Een begroting, weliswaar formeel sluitend maar materieel met veel onzekerheden en opgesteld in wankel evenwicht, moet je niet willen steunen. Dat doet de CDA fractie dan ook niet. Dank u wel voorzitter.

Algemene beschouwingen 2019

CDA CDA Assen 16-11-2019 19:28

Algemene beschouwingen 2019 Daar staan we dan. Voor de tweede keer in deze bestuursperiode Algemene Beschouwingen onder de titel “Samen duurzaam verder”. Dat laatste vraagt van ons allemaal veel inzet. Het Dagblad van het Noorden kopte onlangs, “ Er is een grens overschreden tussen overheid en gemeentes”. En juist die overschrijding maakt het voor ons zo lastig. Een beroep doen op gezond verstand, doen wat moet, het braafste jongetje van de klas zijn, fanatisme, meedoen. Termen met inhoud die we allemaal zelf een vertaling geven. Een democratie gaat over luisteren, vertalen, inhoud en vertrouwen geven aan de dingen die ons en ieder op zijn eigen manier dierbaar zijn. Aan de inzet van iedereen, voorzitter, twijfelt de fractie van CDA geen moment. Dat iedereen kiest voor een eigen inbreng en dito standpunten is in een dergelijk proces normaal. Al leiden deze wel tot tegenstellingen. In de bespreking van de kadernota heeft de oppositie het College een duidelijk signaal gegeven. De oplossing rondom het sociaal domein moet anders. 16 stemmen voor en 15 tegen die Kadernota, dat is geen sinecure. Dit signaal heeft echter niet geleid tot een significante aanpassing van de programma begroting van 2020. Met het vertrek van stadspartij Plop uit het college tekent zich het verdere ongewisse af in de beoordeling van de programmabegroting. Voorzitter.De taak van de gemeenteraad is de begroting te beoordelen op het formeel en materieel sluitend zijn. Formeel sluitend is het wel doordat er een gebruik is gemaakt van de algemene reserves. Voor materieel sluitend is echter geen zekerheid. Ik quote bldz 12 “Een aantal aanvullende bezuinigingen die we voorstellen levert mogelijk niet de beoogde kostenbesparing”. Is dat materieel sluitend voorzitter?Er is dus een ondergrens bereikt in waar je als raad verantwoordelijk voor wilt zijn. Voor de fractie van het CDA geniet dat niet de voorkeur. Wij vragen het college nogmaals de gekozen weg te heroverwegen. Laat de tekortkoming, ontstaan door het overheidsbeleid, voorlopig volledig ten laste komen van de algemene reserves. En dit bedrag vervolgens isoleren in de begroting. Daarmee kunnen we zuiver houden wat wij te kort komen door het overheidsbeleid en vervolgens alsnog het komend jaar als rekening presenteren aan die overheid. De regering in Den Haag heeft namelijk, wat de CDA fractie betreft, de grens overschreden van betamelijk bestuur. In feite dwingen ze de Gemeente ook op andere beleidsgebieden te bezuinigen en de lasten te verhogen voor onze burgers. Terwijl het de vraag is of dergelijke maatregelen wel voldoende zijn. Het College hoeft wat het CDA betreft niet het braafste jongetje van de klas te zijn. Deze mag anders gaan dan de ongehoorzaamheid van het abonnementstarief bij Huishoudelijk hulp.Neem de rust om zaken samen met alle partners op te lossen. Dit is de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Geef elkaar het vertrouwen dat nodig is om hieruit te komen. De onderhandelingen voor de nieuwe contractperiode sociaal domein zijn de uitgelezen kans. Het zou onze fractie niets verbazen dat dit onderwerp prominent wordt gebruikt als verkiezingsthema voor de komende tweede kamer verkiezingen.Is het dan allemaal fout wat dit college heeft gedaan? Integendeel voorzitter. We zijn heel content met de wijze waarop het college en alle medewerkers van het stadhuis hebben gewerkt aan de programma’s. Er zijn veel zaken gevonden waar we efficiënter dan wel effectiever konden en deze slag is in deze begroting mooi gemaakt. De wijze waarop met de partners in het sociaal domein is samengewerkt om tot een goede zorg voor een redelijk tarief te komen is top. Maar geef dit dan nu ook de ruimte om te groeien. De Rekenkamercommissie (RKC) sprak er over in haar conclusies. Even een stapje terug voorzitter. Als we heel pragmatisch kijken naar de opgave, doen we de stad in de ogen van het CDA tekort als we een greep doen in de algemene reserves in combinatie met het flink ombuigen in alle andere programma’s. We kunnen dan beter gevoerd beleid voorzetten en alleen de tekorten vanuit het sociaal domein financieren vanuit de reserves. Dan hebben we het dus voor 2020 niet over verhogen van OZB en toeristenbelasting voorzitter. Ook niet over het stoppen van subsidies en verdere verschraling van alles waar we als gemeente voor staan. Dat hoeft ook niet want de gemeente heeft wel reserves en is geen spaarbank. We moeten het beschikbaar gestelde geld zo goed mogelijk besteden aan en voor de inwoners. Het CDA is voor het behouden van de kracht van alle programma’s. Het CDA is tegen het oplossen van de tekorten binnen het sociaal domein over de ruggen van die programma’s. De samenhang van Assen haal je er uit als je ingrijpt op de voorgestelde wijze. De reserves van Assen zijn goed dankzij het gevoerde beleid in het verleden en kunnen dus een stootje hebben. Reserves zijn er om de klappen op te vangen net als bij een normaal gezin. Loopt het tegen dat doe je een beroep op het spaargeld en in uiterste noodzaak leen je verantwoord geld wat je in de komende jaren weer keurig gaat terugbetalen. Speel geen paniek voetbal. Voorzitter, wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen. Dit zien we niet terug in het ambitie niveau van het college. Dat niveau blijft onverminderd overeind en getuigt wat de CDA fractie betreft dan ook niet van enige sensitiviteit. Voorlopig een pas op de plaats is het advies van het CDA. Pragmatisme is nu belangrijker dan wat dan ook. Als we met al het voorgaande in ons achterhoofd kijken naar de programmabegroting komen wij in disbalans. ONZE STAD trouwens ook.Financieel stelt het college voor flink in te grijpen om een sluitende begroting te kunnen presenteren die toekomstbestendig is. Oorzaak voor ingrijpen is voornamelijk het sociaal domein, en specifiek jeugdzorg. Daarbij zijn alle plannen niet eens genoeg om het tekort weg te werken. Ons inziens is de begroting zo niet materieel sluitend. Wij verwachten dat de Rijksoverheid haar financiële verantwoordelijkheid zal nemen en de gemeenten correct gaat compenseren. Daarmee is de oplossing van het college de verkeerde gebleken. CDA en de rest van de oppositie is in juli 2019 heel duidelijk geweest in de bespreking van de kadernota en heeft als eerste gesteld dat er geen bezuinigingen worden ingesteld om de tekorten in het sociale domein op te lossen. Genoeg is genoeg. Het geld moet uit Den Haag komen en niet van de Assenaren! Geheel in overeenstemming met de kernwaarden van het CDA nl: gespreide verantwoordelijkheid, gerechtigheid, solidariteit en rentmeesterschap zal het CDA daarom deze begroting niet steunen. Niet omdat er geen goede dingen in staan maar omdat wij duidelijk kiezen voor een andere wijze van oplossen. Tot slot voorzitter. Een begroting, weliswaar formeel sluitend maar materieel met veel onzekerheden en opgesteld in wankel evenwicht, moet je niet willen steunen. Dat doet de CDA fractie dan ook niet. Dank u wel voorzitter.

De laatste avond voor het zomerreces

CDA CDA Assen 18-07-2019 07:48

De laatste avond voor het zomerreces 11 juli j.l hield de gemeenteraad de laatste vergadering voor het zomerreces. Het zou een bijzondere avond worden. De journalisten zaten er klaar voor. Wij als CDA hadden ons voorbereid op een stevig debat rondom de kadernota voor 2020. Een nieuwe wethouder werd geïnstalleerd. De jaarrekening 2018 werd goed gekeurd en daarna kwam de kaderbrief wat de basis is voor de begroting 2020, aan de orde. De kadernota Ons standpunt is niet bezuinigen op het sociaal domein. Dat willen we zien in de kadernota. Natuurlijk wel onderzoeken of de zorg meer kostenbesparend en efficiënter kan worden uitgevoerd. Daarmee de ingezette lijn voor transitie blijven ondersteunen. De verantwoordelijkheid daar neerleggen waar die hoorde. Namelijk in Den Haag. En dat standpunt deelt de coalitie niet. Een terugkijkje naar de vorige raadsvergadering. Als we even teruggaan naar 2 maanden geleden. Het college legde de raad een 4 tal scenario’s van bezuinigen voor. Hieruit mocht de raad een keuze gaan maken. Alle varianten hadden verregaande consequenties voor alle onderwerpen die spelen in Assen. Hierbij verschraling van meedoen beleid, minder subsidies, bezuinigingen op diverse beleidsterreinen maar ook een verhoging van de onroerende zaak belasting (OZB) voor de Asser burger en een zeer forse verhoging van de toeristenbelasting kwam ook nog eens uit de hoge hoed. Elke variant was voor het CDA onbespreekbaar. Op onze vraag of een variant onderzocht is, waarbij niet bezuinigd gaat worden op het sociaal domein werd nee geantwoord. Het antwoord was een sluitende begroting te willen aanleveren en geen tekorten. Daarbij is er in Den Haag echt het uiterste er uitgehaald. En dat betwijfelen we. Wij willen voorkomen dat de Asser burger en ondernemers de dupe worden van het landelijke overheidsbeleid. Koppen bij elkaar Vervolgens heeft onder aanvoering van het CDA de oppositie de koppen bij elkaar gestoken. En met gelijkluidende visie het college tijdens de vergadering eensluidend het signaal afgegeven dat het echt anders moet. In de wetenschap dat er nog diverse regelingen worden overgeheveld naar de gemeenten waarbij we eenzelfde scenario verwacht. Namelijk veel verantwoordelijkheid met een bezuinigingsopdracht die simpel wordt opgelegd door te weinig budget over te hevelen. Met 15 (alle oppositiepartijen) stemmen tegen deze kadernota en 16 (alle coalitiepartijen) voor, heeft het college een stevige boodschap gekregen. De pers De pers heeft geschreven over de unieke situatie dat Assen nu 4 vrouwelijke wethouders heeft en over boze recreatieondernemers terwijl de zorg voor onze inwoners in het geding is. Dat is leeswaardig natuurlijk maar de belangrijkste boodschap die de oppositiepartijen deze avond afgaven, hierover is geen woord geschreven. Stop, het is genoeg Als we ons realiseren dat we over 2 jaar verkiezingen hebben laat zich raden wat het thema van de partijen gaat worden. Onderwijl klotst het geld in Den Haag tegen de plinten omhoog. En omdat we niet genoeg als BV Nederland hebben uitgegeven zal de bijdrage in het gemeentefonds volgend jaar beduidend lager zijn. Lekker dan. Dat wordt dubbelop bezuinigen. Wij zeggen stop het is genoeg. Het CDA dankt de collega-oppositie in het delen van deze zorg. Vijftien stemmen tegen en 16 voor, dat signaal dient bloedserieus genomen te worden. Wij wensen jullie allemaal een goede zomer en gaan in september verder met het op peil houden van daar waar we voor staan. Met in ons achterhoofd onze waarden rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en solidariteit. Namens de fractie, Ronald Witteman.

De laatste avond voor het zomerreces

CDA CDA Assen 18-07-2019 07:48

De laatste avond voor het zomerreces 11 juli j.l hield de gemeenteraad de laatste vergadering voor het zomerreces. Het zou een bijzondere avond worden. De journalisten zaten er klaar voor. Wij als CDA hadden ons voorbereid op een stevig debat rondom de kadernota voor 2020. Een nieuwe wethouder werd geïnstalleerd. De jaarrekening 2018 werd goed gekeurd en daarna kwam de kaderbrief wat de basis is voor de begroting 2020, aan de orde. De kadernota Ons standpunt is niet bezuinigen op het sociaal domein. Dat willen we zien in de kadernota. Natuurlijk wel onderzoeken of de zorg meer kostenbesparend en efficiënter kan worden uitgevoerd. Daarmee de ingezette lijn voor transitie blijven ondersteunen. De verantwoordelijkheid daar neerleggen waar die hoorde. Namelijk in Den Haag. En dat standpunt deelt de coalitie niet. Een terugkijkje naar de vorige raadsvergadering. Als we even teruggaan naar 2 maanden geleden. Het college legde de raad een 4 tal scenario’s van bezuinigen voor. Hieruit mocht de raad een keuze gaan maken. Alle varianten hadden verregaande consequenties voor alle onderwerpen die spelen in Assen. Hierbij verschraling van meedoen beleid, minder subsidies, bezuinigingen op diverse beleidsterreinen maar ook een verhoging van de onroerende zaak belasting (OZB) voor de Asser burger en een zeer forse verhoging van de toeristenbelasting kwam ook nog eens uit de hoge hoed. Elke variant was voor het CDA onbespreekbaar. Op onze vraag of een variant onderzocht is, waarbij niet bezuinigd gaat worden op het sociaal domein werd nee geantwoord. Het antwoord was een sluitende begroting te willen aanleveren en geen tekorten. Daarbij is er in Den Haag echt het uiterste er uitgehaald. En dat betwijfelen we. Wij willen voorkomen dat de Asser burger en ondernemers de dupe worden van het landelijke overheidsbeleid. Koppen bij elkaar Vervolgens heeft onder aanvoering van het CDA de oppositie de koppen bij elkaar gestoken. En met gelijkluidende visie het college tijdens de vergadering eensluidend het signaal afgegeven dat het echt anders moet. In de wetenschap dat er nog diverse regelingen worden overgeheveld naar de gemeenten waarbij we eenzelfde scenario verwacht. Namelijk veel verantwoordelijkheid met een bezuinigingsopdracht die simpel wordt opgelegd door te weinig budget over te hevelen. Met 15 (alle oppositiepartijen) stemmen tegen deze kadernota en 16 (alle coalitiepartijen) voor, heeft het college een stevige boodschap gekregen. De pers De pers heeft geschreven over de unieke situatie dat Assen nu 4 vrouwelijke wethouders heeft en over boze recreatieondernemers terwijl de zorg voor onze inwoners in het geding is. Dat is leeswaardig natuurlijk maar de belangrijkste boodschap die de oppositiepartijen deze avond afgaven, hierover is geen woord geschreven. Stop, het is genoeg Als we ons realiseren dat we over 2 jaar verkiezingen hebben laat zich raden wat het thema van de partijen gaat worden. Onderwijl klotst het geld in Den Haag tegen de plinten omhoog. En omdat we niet genoeg als BV Nederland hebben uitgegeven zal de bijdrage in het gemeentefonds volgend jaar beduidend lager zijn. Lekker dan. Dat wordt dubbelop bezuinigen. Wij zeggen stop het is genoeg. Het CDA dankt de collega-oppositie in het delen van deze zorg. Vijftien stemmen tegen en 16 voor, dat signaal dient bloedserieus genomen te worden. Wij wensen jullie allemaal een goede zomer en gaan in september verder met het op peil houden van daar waar we voor staan. Met in ons achterhoofd onze waarden rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en solidariteit. Namens de fractie, Ronald Witteman.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.