Nieuws van PvdA in Beuningen inzichtelijk

21 documenten

3000 woningen extra in de gemeente Beuningen?

PvdA PvdA Beuningen 22-09-2020 09:38

In Beuningen 3000 woningen bouwen voor de regio? Om hier een goed doordacht antwoord op te kunnen geven is het van belang de geschiedenis van de regionale taakstellingen voor Beuningen van de afgelopen decennia te bekijken.

Beuningen heeft de afgelopen halve eeuw al heel veel woningen voor de regio gebouwd. En niet alleen woningen: ook de bijbehorende voorzieningen als winkels, scholen, sociaal culturele voorzieningen, werkgelegenheidsplaatsen, en ga zo maar door. Dat is lang niet altijd van een leien dakje gegaan. Door externe (markt)omstandigheden, maar ook door ongunstig uitpakkende bestuurlijke keuzen is Beuningen veelvuldig in financiële problemen gekomen. In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw zijn in Beuningen de wijken bloemenbuurt, Duivenkamp en de Hoeven gerealiseerd, en in Ewijk de Vording. Beuningen was eind jaren 70 zo gegroeid dat een verdubbeling van het winkelcentrum nodig was. Nieuwbouw van winkels, waaronder een supermarkt, en daarboven appartementen aan de oostkant van het Julianaplein, de winkelpassage met bovenwoningen aan de noordkant daarvan. Plus de komst van de Lèghe Polder.

De volgende stap was de ‘sprong over de Wilhelminalaan’. De wijken Tinnegieter en Blankenburg werden ontwikkeld. In de jaren 80, toen de economische situatie in Nederland dramatisch was: hoge werkloosheid, torenhoge rentes (hypotheekrente boven de 10%). De bestemmingsplannen hadden een evenwichtige mix van sociale huur en koop en vrije sector. De vrije sector woningen in die wijken zijn echter vrijwel niet gebouwd maar grotendeels vervangen door flatjes met HAT-eenheden (Huishoudens voor Alleenstaanden en Tweepersoonshuishoudens). (daar kwam bij dat in delen van de Blankenburg veel mensen kwamen te wonen die bij woningbouwverenigingen in Nijmegen niet meer werden geaccepteerd). Ontwikkelingskosten die bij grondverkoop gerekend konden worden waren voor de sociale huur verre van kostendekkend, en door het wegvallen van de vrije sector heeft dat de gemeente grote tekorten opgeleverd. Als ik mij goed herinner had de gemeente eind jaren 80 een tekort van 16 miljoen gulden in het grondbedrijf.

Beuningen had op dat moment nog steeds een grote woningbouw taakstelling. Er moesten nog 3400 woningen voor de regio worden gerealiseerd. Gelet op de ervaringen van de jaren daarvoor is zeer zorgvuldig onderzocht wat dat voor de gemeente betekende. Er is een woningmarktonderzoek uitgevoerd. Belangrijk was om te zien hoe de samenstelling van de bevolking zich zou ontwikkelen. Nieuwbouwlocaties betekenen de komst van jonge gezinnen, met in de nabije toekomst veel behoefte aan basisschool lokalen, met na tien jaar later weer een dalende behoefte. En groei van de behoefte aan sportvoorzieningen. Ook werd voorzien dat vanaf rond 2010 de vergrijzing van de bevolking in de gemeente flink zou gaan groeien. Ook moesten in de gemeente arbeidsplaatsen gerealiseerd worden, opdat niet iedereen in Nijmegen hoefde te werken. Verder was het van belang te onderzoeken waar die woningen enzovoort gebouwd konden worden. Er is goed gekeken naar de landschappelijke en stedenbouwkundige mogelijkheden en beperkingen.

Globaal kent de gemeente van noord naar zuid drie landschapstypen: het uiterwaardengebied met de dijk, het oeverwallengebied, en het komkleigebied. Woningbouw in de uiterwaarden is uiteraard niet aan de orde. Het oeverwallengebied ten noorden van de Van Heemstraweg is tussen Winssen en Weurt (afgezien van Doddendael) kleinschalig en gevarieerd, heeft zoveel landschappelijke waarden dat daar geen grootschalige stedelijke ontwikkeling wenselijk is. De meeste woningontwikkeling was tot dan in het oeverwallengebied ten zuiden van de Van Heemstraweg, in de dorpen Weurt, Beuningen en Ewijk. Uitbreidingen daar in het komkleigebied(Vording) hadden geleerd dat daar waterhuishouding lastig was, en dat voldoende waterpartijen nodig waren. Aansluiting van nieuwbouw bij de bestaande kernen was van belang. Er is gekeken naar het idee van nieuwbouw ten zuiden van de A73. Dat zou vereisen dat daar ook winkels, scholen, sportvoorzieningen zouden moeten komen, oftewel een compleet nieuw dorp, omdat aansluiting bij de bestaande voorzieningen problematisch is. Ook was er al ervaring opgedaan met een buurtsteunpunt voor winkels in Beuningen-West (Aalsterveld). Dat was geen succes geworden omdat het aanbod te gering was en de boodschappen toch in het centrum (of Nijmegen) werden gehaald. Op basis van deze overwegingen zijn toen de grenzen van het zoekgebied voor de grootschalige ontwikkeling gelegd bij de Van Heemstraweg in het noorden, de A50 in het westen, de A73 in het zuiden, en de gemeentegrens in het oosten. In die tijd had de gemeente ook te maken met vergroting van het werkgebied van de ARN, en was er ook sprake van het doortrekken van de A73 in noordelijke richting. Het gemeentebestuur heeft toen het idee gevormd dat het gebied ten zuiden van de ARN een ruimtelijke invulling zou moeten krijgen die uitbreiding van de stort en die doortrekking op zijn minst ernstig zouden bemoeilijken: de Beuningse Plas.

De gemeente had in die tijd een vaste externe adviseur ruimtelijke ordening, had in huis voldoende kennis en ervaring van ontwikkelingsprocessen, maar heeft toen toch gekozen voor een adviesbureau met ervaring van grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen. Dat heeft geleid tot de structuurvisie uit 1988. Daarin kregen de 3400 woningen hun plek. Heuve, Beuningse Plas, Ewijk diverse kleinere locaties, Balmerd, Haaghe. Veel waterpartijen (‘wonen aan het water’), recreatieve langzaamverkeersroutes in de wijken, geen grote nieuwe infrastructuur. Gemiddeld woningdichtheid 23 woningen per hectare. En een recreatieplas van zo’n 45 ha. Plus 50 ha industrieterrein op de Schoenaker.

Deze structuurschets is de basis voor vrijwel alle ruimtelijke ontwikkelingen die daarna zijn gekomen. De Heuve was al gedeeltelijk in uitvoering, Balmerd en Haaghe waren in ontwikkeling. Bestemmingsplan Beuningse Plas is voor het woongedeelte en de Plas in 1991 vastgesteld en in 1993 onherroepelijk goedgekeurd, in 1994 met beeldkwaliteitsplan, verdeling van 35% sociale huur, 15% sociale koop en 50% vrije sector(koop/huur) en globaal beeld van te betrekken ontwikkelaars uitvoeringsgereed. De gemeente had 70% van de gronden in eigendom. Opvolgende colleges hebben er voor gekozen te wachten op initiatieven van de drie projectontwikkelaars die de overige 30% verworden hadden. Uiteindelijk heeft het 25 jaar geduurd tot de laatste woningen van de Beuningse Plas zijn gerealiseerd. En dan zal ik het niet hebben over het plasgedeelte. Met de komst van veel nieuwe inwoners was het ook noodzakelijk met winkelcentrum in Beuningen nogmaals te verdubbelen in omvang. Bebouwing van winkels met bovenwoningen op het Julianaplein, de doorbraak naar het Thorbeckeplein met een grote nieuwe supermarkt naar het zuiden, en de doorbraak naar het Mauritsplein met veel parkeerplaatsen, een grote nieuwe supermarkt met daarboven nieuwbouw van de bibliotheek aan de noordkant. De stedenbouwkundige kwaliteit mag genoemd worden. Maar om het betaalbaar te houden bleek het op dat moment nodig een en ander te realiseren met uitzicht op de achterkanten van bestaande woningen.

Begin jaren 90 was het economisch getij positief. De wijken Balmerd, Haaghe, Heuve zijn snel gerealiseerd, en industrieterrein Schoenaker is in anderhalf jaar volledig uitgegeven. Mede door een afkoopsom van 6 miljoen vanuit Nijmegen had het grondbedrijf begin 1994 een positief saldo. Op basis van het woningmarktonderzoek uit 1991, waarin toekomstige vergrijzing werd voorzien, zijn er rond het centrum in Beuningen flink wat woonvoorzieningen voor senioren gerealiseerd: aanleunwoningen bij Aldesteeg, drie urban villa’s voor senioren (sociale huur, middelduur en duur), Balmerdstaete. Met het shoppingpark Heuve is een flink stuk werkgelegenheid gecreëerd, en is voorkomen dat de Heuve een slaapwijk achter een geluidswal werd. Ruimtelijke ordening is ook voor sociaaleconomische en volkshuisvestelijke doeleinden van wezenlijk belang. De ontwikkelingen die in de structuurschets voor Ewijk waren voorzien zijn lang uitgebleven. met de Keizershoeve is daar een begin gemaakt, en op dit moment wordt de Hof van Campe gerealiseerd. Wat opvalt daar is dat er uitsluitend vrije sector gezinswoningen worden gebouwd. In de behoefte aan kleinere en goedkopere wooneenheden moet elders worden voorzien. In het woondeel van de Beuningse Plas is er door het toenmalige college voor gekozen de sociale huur grotendeels te schrappen. Mede daardoor is er op dit moment een groot tekort aan betaalbare huurwoningen.

Naast de ontwikkelingen vanuit de structuurschets zijn een aantal andere ontwikkelingen vermeldenswaard. In het dorp Beuningen het Oranjekwartier ontwikkeld door Giesbers groep en Standvast wonen. Ongeveer 100 woningen in een mix van huur en koop. Met dit project zijn onder meer wat achterkantsituaties in het winkelcentrum opgelost. In Beuningen ook het project de Hutgraaf: 140 gezinswoningen koop Hendriks Ontwikkeling. Winssen Fruithof totaal 77 gezinswoningen koop. Weurt Roozenburg 43 woningen koop, Ruyterstraat 16 sociale huurappartementen Woonwaarts. Opvallend is dat geen van deze projecten door de gemeente is opgezet. Afgezien van een paar projecten waarbij Standvast, nu Woonwaarts mede initiatiefnemer was, zijn er geen huurwoningen (sociaal of vrije sector) gerealiseerd. Het is al langer bekend dat er een groot tekort is aan betaalbare (huur)woningen. De wachttijd voor sociale huurwoningen is op dit moment 15 jaar! Het is dringend noodzakelijk dat de gemeente goed in beeld brengt hoe groot die behoefte hier is. Een woningmarktonderzoek waarin voor de verschillende leeftijdscategorieën de behoefte kwantitatief en kwalitatief wordt onderzocht. Samen met Woonwaarts en/ofof andere corporaties kan dan een plan gemaakt worden waarin de bij de huidige inwoners van de gemeente bestaande behoeften kunnen worden vervuld, waar, en in welk tempo. Het is duidelijk dat de gemeente op dit moment niet de kennis en ervaring heeft om dat zelf te kunnen doen. Er zal een projectleider aangesteld moeten worden om dit in goede banen te leiden. Het gemeentebestuur moet zelf de regie weer ter hand nemen, en kan dat niet aan de markt overlaten: dan krijgen we weer vooral gezinswoningen in de koopsfeer.

Bij een college waarin de omgevingsvisie in de portefeuille van een PvdA-wethouder zit, mag je dat zeker wel verlangen, zo niet eisen.Een paar opmerkingen nog over de plaatjes waar de uitbreidingen zijn gedacht. In de eerste plaats vind ik dat Beuningen voorrang moet geven aan het vervullen van de behoeften van de huidige inwoners. Verder is het nodig bij grote uitbreidingsplannen goed te bezien waar mensen zullen gaan winkelen. Het winkelcentrum in Beuningen is alleen met grote inbreuken uit te breiden. Parkeren wordt daar wel heel lastig. In Ewijk is nog wel met minder moeite uitbreiding denkbaar, maar ook daar zal het lastig zijn voldoende parkeerruimte te vinden. Hetzelfde geldt in Weurt en Winssen. Om het kort samen te vatten: en zal gedegen landschappelijk en stedenbouwkundig onderzoek nodig zijn om te onderzoeken of de plaatjes haalbare ideeën bevatten.

Conclusies en aanbevelingen. – Het eerste dat moet gebeuren is een gedegen onderzoek naar de woningbehoefte in de gemeente, kwantitatief en kwalitatief, voor de verschillende leeftijdscategorieën, koop en huur, grondgebonden of gestapeld – Er moet een meerjarenprogramma komen, waarin staat wat, waar, wanneer en waarom ontwikkelingen zullen worden gerealiseerd – Er moet externe deskundigheid op het gebied van landschapsontwikkeling en stedenbouw worden ingehuurd – Bij woningbouwprogramma’s moet in ieder geval ook aandacht zijn voor voorzieningen van winkels, sociaal-culturele zaken, scholen, sport, openbaar vervoer, landschappelijke inrichting – De gemeente moet weer de regie nemen om en op toe te zien dat de doelstellingen ook toe uitvoering worden gebracht. Daarvoor moet voldoende kennis en ervaring in dienst worden genomen. – Samenwerking met Woonwaarts is vanzelfsprekend nodig. – Bij de uitvoering van de plannen moet het vervullen van de behoeften van de huidige inwoners voorrang hebben. – Het is overigens denkbaar dat vervullen van deze eigen behoeften makkelijker haalbaar is in combinatie met een bredere taakstelling – Neem de tijd om goed onderbouwde plannen te maken!

 

Beuningen, 4 september 2020 Bert Statema

Het bericht 3000 woningen extra in de gemeente Beuningen? verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Bestuurlijke samenwerking

PvdA PvdA Beuningen 15-11-2019 14:39

Hallo allemaal,

Graag brengen wij het volgende onder uw aandacht: De afdelingen PvdA Beuningen en PvdA Wijchen hebben in de gezamenlijke ledenvergadering van 7 november 2019 besloten tot een bestuurlijke samenwerking met ingang van 1 januari 2020.

Belangrijke overwegingen om tot bestuurlijke samenwerking over te gaan, betreft het vergroten van de slagkracht en continuïteit van het afdelingsbestuur en versterking van expertise bij intergemeentelijke vraagstukken. Juist ook vanwege de toenemende trend tot regionalisering van gemeentelijke taken. Een mogelijk formeel samengaan van de twee afdelingen – al dan niet met ook andere PvdA afdelingen uit de regio – vormt een van de opdrachten die het nieuwe bestuur van haar leden ontving.

Tevens zijn in de bovengenoemde ledenvergadering met ingang van 1 januari 2020 de volgende bestuursleden gekozen: – Frans Dolmans, voorzitter PvdA, afdeling Beuningen & Wijchen – Tony Peters-Duits, plv. voorzitter – Henk van Haeften, secretaris en penningmeester – Ed Jissink, algemeen bestuurslid – Aafke Duerink,  algemeen bestuurslid

Het bericht Bestuurlijke samenwerking verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Zin en Onzin bij Privacy

PvdA PvdA Beuningen 02-10-2019 12:44

Op dit thema kwam een 70-tal belangstellenden maandagavond naar het Kasteel te Wijchen. Leden van Cliëntenraden, seniorenverenigingen, onderwijs, zorg- en hulpverlening, bedrijfsleven en gemeenteraden. De PvdA Beuningen en Wijchen had een tweetal aansprekende inleiders uitgenodigd.

Mr Jolanda van Boven toonde zich een warm pleitbezorgster voor de Algemene Verordening Gegevensverwerking die in mei 2018 voor de gehele Europese Unie van kracht is. Het doel van verwerking van persoonsgegevens staat ten dienste van de mens en zijn/haar rol in de samenleving! Zij legde uit, dat voor het verwerken van gegevens per situatie het doel van die verwerking bekend moet zijn. Bij de kwetsbare en (zorg)afhankelijke inwoner – zoals ook een jeugdige – verlangt de AVG geen toestemming vooraf. Zolang als dit voortvloeit uit een wettelijke of publiekrechtelijke opdracht. Wel zal duidelijk uitgelegd moeten worden, waarom en met welk doel gegevens verwerkt en tussen professionals gedeeld worden om tot een hulpplan of onderwijsaanbod te komen. Voor commerciële doeleinden zal altijd de toestemming (per keer van verwerking) gevraagd moeten worden.

Drs Theo Kristel, oud ICT docent Lerarenopleiding nam zijn gehoor mee in de schimmige wereld van de ‘Cookies’ en de stapeling van informatie die daarachter schuil gaat. De overheid die toenemend informatie opvraagt en bedrijven die deze bij de burger als het ware ontfutselt. Algoritmen die persoonsgevoelige informatie ‘vertalen’ tot voorspelbaar gedrag. Of dat nu ‘kooplust’ is of – voor de overheid – de verwachting van mogelijk laakbaar handelen door groepen. Gedragsvoorspellingen dus, mogelijk gemaakt door een regeling onder de naam ‘Syri (Systeem Risico Inventarisatie). Dit heeft zowel zijn goede als bedenkelijke, d.w.z. minder menswaardige kant. Voor je het weet worden grondrechten holle frases. Discussie met de zaal leerde, dat een ethisch forum wenselijk lijkt om dit proces te volgen en te bewaken.

Voor velen bleken de presentaties eye-openers. Getuige ook de levendige discussies na afloop.

Het bericht Zin en Onzin bij Privacy verscheen eerst op PvdA Beuningen.

FRACTIE FLITS 2019 nr 01 (d.d. 23 jan)

PvdA PvdA VVD Beuningen 29-01-2019 08:09

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

VOORAF: De fractie voorzitter heeft samen met Paul van Haaf van de VVD een gesprek gehad met de burgemeester de Euregio. Er blijken geen uren beschikbaar te zijn voor ambtelijke ondersteuning van de raad ten aanzien van de Euregio. Een ambtenaar was daar tot dusverre voor aanspreekbaar. Te weinig ambtelijke capaciteit leidt tot het wegvallen van ondersteuning. Zeer tot onvrede van de fractie.

Commissie Samenleving op 28 januari (te 19.30 uur)

De agenda van de commissie oogt pover. Niettemin is er een aantal bespreekpunten, dat – op termijn – van maatschappelijk belang wordt omdat nu de fundamenten van nieuw beleid worden gelegd.

Agpt 9-a2: kaderbrief GGD Deze kaderbrief noemt een aantal ontwikkelingen die in de jaren 2020 en volgende gestalte (moet) krijgen. De brief is bedoeld om vanuit de deelnemende gemeenteraden hints aangereikt te krijgen: wààr is bij het nieuw beleid aandacht aan te besteden. Dit beleid wordt in de loop van dit jaar geformuleerd.

De fractie is benieuwd naar de stand van zaken bij de Jeugd Gezondheidszorg. De kaderbrief tot nieuw beleid borduurt voort op eerder in gang gezet beleid. De kaderbrief benoemt echter voornamelijk de veranderingen die nieuw zijn. Een beschouwing over de betekenis van eerder ingezet nieuw beleid is niet verwoord. Dat geeft aanleiding de wenkbrauwen te fronsen. Namelijk in de bijgevoegde december agenda van het Algemeen Bestuur GGD (AB) zien we: ‘Bij de afdeling JGZ ligt een taakstelling om te bezuinigen. Het kost de JGZ moeite om deze te halen. Maar er is nog wat tijd om het te bereiken. Het betreft een voortgangsnotitie.’

Dit leest als een spagaat: het AB komt met een voortgangsnotitie om de (door het bestuur opgelegde) bezuinigingen te bereiken en tegelijkertijd wringt het in de uitvoering van de JGZ. In oktober was al de managementrapportage van juni van de GGD bijgevoegd, waaruit duidelijk bezorgdheid bleek. (zie fractie flits nr 7 2018). Ook toen heeft de PvdA kritische vragen gesteld. Nu zien we, dat In december de verontrusting aanleiding geeft tot een voorgangsnotitie!

De fractie vraagt zich af, of we nu het Kind met het Badwater weggooien. Welke zijn de feitelijke risico’s die Jeugdigen in het laatste half jaar hebben gelopen? Wie neemt daar de verantwoording voor? Wat is ondernomen aan de acceptatiebereidheid van die verandering bij JGZ professionals? Kortom, vanuit de benadering ‘beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’, wil de fractie weten of de gekozen verandering vruchtbaar is. Dan wel dat we nu in een modderbad met jeugdigen als slachtoffers dreigen te belanden. Dat rechtvaardigt wellicht heroverweging (ipv voorborduren) en aanpassing van beleid. Kortom: de PvdA fractie maakt in deze zin dan ook gebruik van de uitnodiging om deze vragen als accenten te verwerken in de kadernotitie.

Nieuw uit te werken items bij de GGD als gevolg van veranderde wetgeving: (pag 2 kadernotitie) V.w.b. de Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg. (ingaande 1-1-20). Deze nieuwe wet voorziet er onder meer in, dat de verplicht op te leggen GGZ begeleiding ook buiten een instelling kan plaats vinden. Dit wijkt af van de huidige wetgeving. In de volksmond spreken we over ‘verwarde personen’.

De PvdA is voorstander van een ‘inclusieve samenleving’ (iedereen doet er toe en doet mee).

De fractie wil weten in hoeverre samenhang ontstaat van ‘verwarde personen’ met de aangekondigde reductie aan opvangplekken Beschermd Wonen (Regionaal Instituut Begeleid Wonen, reductie van circa 1200 begeleide plekken naar circa 450). Aannemelijk is dat juist deze samenhang ingrijpt in het sociaal leefmilieu van buurt en wijk. De benadering ‘Inclusieve Samenleving’ betekent dat geen enkel sociaal leefmilieu is uit te zonderen waar het de nieuwe vorm van opvang betreft (= wonen/op afstand begeleiden). Ligt de regie bij deze samenhang besloten in de kaderbrief van de GGD, met andere woorden: volgt er een regionale benadering? Wat is de stand van zaken van gemeentelijke inbreng daarbij? De fractie bepleit omwille van draagvlak een indringende betrokkenheid van inwoners bij deze beleidsaanpassingen. Is er v.w.b. de beleidsontwikkeling een formule toe te passen zoals bij de ‘Klimaattafels’?

Agpt 9-d1: Doelgroepenvervoer De Vervoersorganisatie regio Nijmegen heeft een zogeheten ‘Knoppenplan’ ontwikkeld, waardoor uiteindelijk het vervoer tegen een lager budget te realiseren zou zijn. Leerlingenvervoer en vervoer naar ziekenhuis etc De gemeente Beuningen draagt aan de ontwikkeling van dit plan € 1900,= bij. De besparingen die beoogd worden loopt in de tonnen. Dit plan is doorspekt van vakjargon. De fractie vreest dat straks de inwoner door de bomen het bos niet ziet als er ‘aan de knoppen’ gedraaid wordt. De fractie is voorstander van de KIS- benadering. Keep-it-simpel.

Agpt 10: Deelsessie Jeugd Veilig Verder + rol Regionaal Ondersteuningsbureau WMO/Jeugd Deze sessie is door het College toegezegd naar aanleiding van vragen van de fractie PvdA. In de commissie Samenleving van 22 oktober is aangegeven dat de vragen vanwege haar ‘technische aard’, schriftelijk moesten worden aangereikt. Directe aanleiding was de ‘Bestekbeschrijving Gecertificeerde Instellingen’ (van toepassing bij bescherming van Jeugdigen na een beslissing van de rechter).

De PvdA heeft vragen bij het zogeheten ‘gedwongen kader’ en de marktwerking in de Jeugdzorg. Die marktwerking in de Zorg wordt vanuit dit bestek door de gemeente(n) bevorderd. Dat het na gunning als ‘subsidie’ wordt geduid, doet aan de beginselen van marktwerking niets af. Ook meent fractie, dat de fundamentele rechten van het kind indirect – en daarmee te pover – in het bestek zijn verwerkt: de rechten van het kind behoren leidend te zijn en explicieter aan te geven. Kennelijk is de regionale nieuwkomer in de branche – te weten ‘Jeugd Veilig Verder’ – door het College uitgenodigd om tijdens de sessie een toelichting te geven.

Commissie Ruimtelijke Ordening op 29 januari (te 19.30 uur)

Agpt 6: Werksessie omgevingswet Bureau Waalboog heeft in een eerdere commissie een presentatie gegeven over de invoering van de Omgevingswet. Er zou sprake zijn van een eerste bespreking en er beslist nog geen keuzes worden gemaakt. Nu is een memo met conclusies verschenen De fractie is ernstig bezorgd, dat de raad alleen nog over hoofdlijnen kan beslissen die ruim uitgelegd kunnen worden.

Agpt 7: Plussenbeleid Er wordt kennelijk wat geoefend met de nieuwe Omgevingswet. Het voorstel leidt er toe, dat een aanzet wordt ontwikkeld zodat agrarische bedrijven op vrij eenvoudige wijze de activiteiten kunnen uitbreiden (duurzame niet grond gebonden veehouderij). De fractie beschouwt dit voorstel als een mogelijkheid om initiatieven tot megabedrijven te ondersteunen. Ook al noemt men dat dit niet de bedoeling is. Dit terwijl de aangegeven grenswaarde samenvalt met die voor een megabedrijf. De tekst van het voorstel is daarmee ‘camouflerend’.

In het verleden is vastgesteld dat er in Beuningen geen megabedrijven mogen komen. De hamvraag is, of verruiming nodig en/of wenselijk is. Bedrijven zouden hun grenzen bereikt hebben. Verruiming leidt uiteraard tot nieuwe grenzen. B&W stelt voor om ‘couleur lokaal’ als leidend te nemen bij de beoordeling van een initiatief. De uitleg hiervan is, dat een combinatie van het coalitieakkoord, de bestuurlijke wensen, de ambtelijke ideeën en de interviews met de diverse belangenhouders en geïnteresseerden leidend zijn bij de beoordeling. De fractie mist hierin de zienswijzen als ‘duurzaamheid (energie), milieu en gezondheid’.

Agpt 10 C. Herinrichting Houtduiflaan/Burgemeester Geradtslaan Hoewel in de begrotingsvergadering is aangegeven, dat er budget beschikbaar zou zijn, blijkt nu uit het voorstel dat er slechts € 16.000,= op tafel ligt om de Geradtslaan veiliger te maken. De fractie meent, dat de keuze uit de aangeboden varianten geen van alle tegemoet komt aan de veiligheid van fietsers. Feitelijk moet ook de veiligheid van fietsers bij de kruising van de Geradtslaan met de Fazantlaan/Alexiastraat bekeken te worden. Nu oogt het teveel als ‘hap-snap’.

Rondvraag: de fractie zal in de rondvraag opnieuw verduidelijking vragen over de verkoop van opstal en grond van de voormalige basisschool ‘Triangel’. Onder meer ten aanzien van voorzieningen in deze school die ook bedoeld/bestemd waren voor de naastgelegen basisschool De Vuurvlinder.

Commissie Financiën en Algemene Zaken op 30 januari (te 19.30 en 21.00)

Parkeerleges Blauwe P-Zone. De wijziging van de legesverordening is destijds als hamerstuk gepresenteerd. Nu blijkt dat de leges voor een parkeervergunning aan bewoners in de blauwe zone van Beuningen, niet eenmalig maar jaarlijks en tegen een hoger bedrag afgegeven wordt. Dit is een principieel punt en het College had dat in haar voorstel expliciet moeten aangeven. Dat is niet gebeurd. Is hier nu sprake van dwaling of een gericht gestuurde besluitvorming? Welke ruimte neemt de raad tot heroverweging? De fractie brengt dit ter sprake.

Het bericht FRACTIE FLITS 2019 nr 01 (d.d. 23 jan) verscheen eerst op PvdA Beuningen.

PvdA stemt tegen de begroting 2019

PvdA PvdA Beuningen 25-11-2018 12:43

De begroting is slecht voorbereid door het college en slecht leesbaar. Bij veel zaken ontbreekt een adequate toelichting. In veel gevallen ontbreken van duidelijke indicatoren en resultaten. De PvdA heeft aan de wethouders gevraagd of zij wel serieus naar het aangeleverde ambtelijke concept hebben gekeken. Het lijkt er op van niet want dan was het niet nodig geweest dat door de commissie Financiën 150 verschillende vragen moesten worden gesteld. Er is een ‘Stofkamoperatie” uitgevoerd die een besparing van ruim € 340.000 oplevert. Uitleg over de haalbaarheid c.q. gevolgen wordt nauwelijks gegeven. De begroting wordt sluitend gemaakt met een incidentele baat van maar liefst € 611.000 wegens verkoop grond aan de CPO Patrijslaan. Een aantal kosten waarvan we zeker weten dat die de komende tijd ontstaan worden domweg niet geraamd: Bijvoorbeeld de kosten van het onderhouden van de nieuwe wijken, zoals de Hutgraaf, Waterdorp en Keizershoeve neemt men pas mee in 2020. Dit geldt ook voor de aanpassing van de Houtduiflaan, de opknap van de Tinnegieter en Vording. De revitalisering van Centrum Oost, in de risicoparagraaf wordt een bedrag van € 5 miljoen genoemd. De eventuele nieuwbouw van De Dromedaris wordt naar 2023 geschoven. Dit is slechts een beperkte opsomming van ontbrekende ramingen. Wij schrijven zwart in 2021 zegt wethouder Plaizier in de krant. Wij denken dat hij bedoelt een zwarte pen met een rode stift. De ambities van het college worden ook niet financieel vertaald in de begroting! Bijvoorbeeld ‘Energiek Beuningen”. Een budget voor het energieneutraal maken van de eigen gebouwen is nergens te vinden. PvdA Beuningen is ook tegen de verhoging van de OZB en andere lokale heffingen. Aangezien nu reeds vast staat dat we op termijn op deze manier ‘rode cijfers’ gaan schrijven moeten we minder geld gaan uitgeven. Deze begroting houdt daar geen rekening mee en daarom hebben wij tegen de begroting gestemd. PvdA Beuningen

Het bericht PvdA stemt tegen de begroting 2019 verscheen eerst op PvdA Beuningen.

FRACTIEFLITS NR 07-2018 dd 21 okt

PvdA PvdA Beuningen 26-10-2018 16:58

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

VOORAF: in memoriam 29-9-1938 WIM KOK 20-10-2018 ‘SOCIALIST, STAATSMAN. BEVLOGEN EN BEDACHTZAAM. TOT ALLER VOORBEELD’

Fractievoorzitter Sijmen Versluijs heeft een noodzakelijk medische ingreep goed doorstaan en herstelt voorspoedig. Naar verwachting zal hij de (komende) raadsvergadering weer kunnen bijwonen.

Vergadering cie Samenleving dd 22 okt. – Gecertificeerde Instellingen (Jeugdbescherming en -Reclassering) moeten zich verantwoorden. Punt 2.3-18 van het Subsidiebestek omschrijft het verantwoorden als volgt: … via het elektronisch Berichtenverkeer, of op de overeengekomen wijze bij producten die niet via het elektronisch berichtenverkeer verantwoord kunnen worden. Bovendien zijn er accountgesprekken om met elkaar de inzet en het budget goed te volgen. Hoe verhoudt deze aanpak zich met de Algemene Verordening Gegevensbescherming die op 23 mei 2018 in werking is getreden, waarbij het delen van gegevens een relatie behoort te hebben met de wettelijke plicht of taak, in dit geval de zorgplicht vanuit de Jeugdwet? Wat houdt daarbij de ‘overeengekomen wijze’ om berichten te delen in, als dat niet elektronisch kan? De verwoording bij 3.1 pt 9 over ‘Wachtlijsten’ en ‘Aanvang Hulp’ komt boterzacht over als je het relateert aan het belang van het kind. Kan dat niet concreter? (bijvoorbeeld dat “bij het bepalen van het moment van Aanvang Hulp, de belangen van het kind een eerste èn essentiële overweging vormen”. Dit in lijn met het Internationaal Verdrag Rechten Kind en het Europees Handvest art 24) – Managementrapportage GGD t/m juni 2018. De managementrapportage maakt op pag 3 in § 1.2 (Gezondheid van de Jeugd) gewag van een visiedocument ‘Partner voor Gezonde Jeugd’. Daarbij wordt opgemerkt dat dit document in juni ambtelijk is besproken en als uitganspunt dient voor de ontwikkelingen binnen de Jeugd Gezondheid Zorg (JGZ). Opgemerkt wordt dat de opgave die uit het visieplan voortvloeit, voor de JGZ medewerkers complex is en dat er de nodige inspanning gevraagd wordt om aan de nieuwe visie van ‘Zorgpaden’ te voldoen. Dat vereist kennelijk de nodige spankracht van het personeel. Men attendeert op pag 4 op risico’s bij de snelheid waarmee de implementatie van nieuwe projecten plaatsvinden. Dat brengt ons tot de vraag over het verloop van die risico’s. In welke mate is bovendien de gemeenteraad betrokken (geweest) bij de vaststelling van het nieuwe plan en haar implementatie?

Commissie Ruimte dd 23 oktober – Papierinzameling. Bij de papierinzameling komt het probleem, dat de verenigingen niet de menskracht leveren die er is afgesproken. Hierdoor is de DAR -om de continuïteit van het inzamelen van papier te waarborgen- genoodzaakt om op een andere wijze aan de slag te gaan. Dit kan wat gaan betekenen voor de verenigingen die nu de menskracht leveren om het papier in te zamelen. Is of wordt er geanticipeerd richting verenigingen, wanneer de DAR de gehele inzameling overneemt? – Incontinentie materiaal inzamelen. Het streven van de gemeente is om het volume van het Restafval terug te dringen. Nu maakt het incontinentie materiaal ook deel uit van het restafval. Zo is er bij jonge kinderen sprake van een fiks verbruik van dit materiaal in de vorm van luiers. De samenleving kent ook toenemend meer ouderen. Bijgevolg is aannemelijk dat de vraag om incontinentie materiaal in te leveren zal toenemen. Bij een aantal omliggende gemeenten kunnen inwoners het afzonderen van het Restafval en inleveren bij de gemeentewerf. Het blijkt goed te recyclen. Welke mogelijkheden heeft de gemeente Beuningen om hier ook in te voorzien?

Vergadering Cie Financiën en Algemene Zaken dd 24 okt. – Overzicht samenwerkingsverbanden. Er is een fraai overzicht van alle samenwerkingsverbanden waar de gemeente in deelneemt. Door zo hecht te participeren –omwille van efficiency– is eigenlijk het zicht op het groter geheel vertroebeld. Per deelgebied is alles (ook inhoudelijk qua taakstelling) goed in kaart gebracht. Een gemeente heeft via een bepaalde verdeelsleutel nog een beperkte invloed op het beleid bij dat deelgebied en de uitvoering ervan. Wie overziet nu de samenhang? Bijvoorbeeld waar het ene deelgebied het andere overlapt? Welke afspraken hebben de Collegeleden van B&W daarover gemaakt en hoe koppelt men terug naar de raad. – Scholing en lidmaatschap beroepsvereniging. Dit voorstel behelst de mogelijkheid dat ook raads- en commissieleden een beroep kunnen doen op een tegemoetkoming in scholing. Die tegemoetkoming tot circa € 150 á 200 ,= per raadszetel per jaar is pover te noemen. Alleen al vanuit het besef dat het bijwonen van een seminar al een dergelijk bedrag vraagt. Hoe strikt is het College van plan om hier mee om te gaan?

Het bericht FRACTIEFLITS NR 07-2018 dd 21 okt verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.