Nieuws van VVD in Breda inzichtelijk

26 documenten

Vragen aan het college over Handhaven gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding

VVD VVD Breda 30-07-2019 23:47

In Nederland leven we in een democratische rechtsstaat en een goed functionerende rechtsstaat bestaat bij gratie van het naleven van de wet. Per 1 augustus 2019 gaat de wet Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding van kracht, in de media ook wel het ‘boerkaverbod’ genoemd. De wet geldt voor het openbaar vervoer, ziekenhuizen en overheidsgebouwen. In de pers verschijnen nu berichten dat de openbaarvervoerbedrijven, enkele ziekenhuizen en bepaalde gemeentes het verbod niet gaan handhaven. Ook wordt de suggestie gewekt dat de politie niet zal handhaven op het verbod. De norm in Breda moet zijn dat alle wetten die op democratische wijze stond stand zijn gekomen in letter en geest moeten worden nageleefd.

De Bredase VVD-fractie staat voor het handhaven van alle geldende wetten zoals het een goed functionerende rechtsstaat betaamt; dus ook het boerkaverbod. Het is belangrijk dat ook de gemeente Breda deze wet naleeft net zoals alle andere gemeentes en overheidsdiensten dat moeten doen. Als overheid zou de gemeente Breda het goede voorbeeld aan anderen moeten geven.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college:

Vraag 1

Is het college bekend met de wet ‘Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding’?

Vraag 2

Is het college het met ons eens dat iedereen in Nederland zich aan de wet moet houden?

Vraag 3

Gaan de gemeentelijke diensten het goede voorbeeld geven door deze wet, net zoals andere democratisch geaccordeerde wetten, na te leven?

Vraag 4

Is de wet besproken in de ‘lokale driehoek’ en wat is daar afgesproken over uitvoering en handhaving in Breda?

Vraag 5

Wat kan en gaat het college doen om diensten en medeoverheden ertoe te bewegen het Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding wél te handhaven?

Met vriendelijke groeten,

Arnoud van Vliet

Vragen aan het college over cameratoezicht afvalplekken

VVD VVD Breda 15-04-2019 23:35

Iedere Bredanaar heeft het recht op een schone en fatsoenlijke straat. Helaas zien we in veel straten met afval containers nog te vaak dumpingen. Soms is zelf te zien dat een totale huisraad naast de afvalcontainers is gedumpt. Dit is een doorn in het oog voor veel bewoners en de Bredase VVD fractie.

https://breda.vvd.nl/nieuws/34988/vragen-aan-het-college-over-cameratoezicht-afvalplekken

De Bredase VVD fractie is helemaal klaar met deze vervuilers en wil daarom een grotere pakkans creëren om daders te betrappen en te bekeuren. Onlangs is in Rotterdam een project gestart om door middel van cameratoezicht zowel de pakkans als de bewustwording bij mensen te vergroten.

De Bredase VVD fractie is van mening dat bij dump hotspots in wijken en straten mobiel cameratoezicht mogelijk kan bijdragen aan de pakkans van de daders. Door middel van cameratoezicht laten we zien aan de buurt dat we de afvaldump problematiek serieus genomen wordt. Het heeft een preventieve werking op mogelijke daders, overtreders kunnen worden betrapt en BOA’s kunnen direct gestuurd worden met een bonnenboekje. 

Naast cameratoezicht is de Bredase VVD ook benieuwd of er andere maatregelen genomen kunnen worden om het gedrag van overtreders te veranderen en om te zorgen voor meer bewustwording. Uiteindelijk moeten we met zijn alle aan een schone en leefbare straat, wijk en stad werken. Daarom heeft de Bredase VVD de volgende vragen aan het college:

Vraag 1

Is het college het met de Bredase VVD eens dat cameratoezicht op hotspots van afvaldumpingen kan bijdragen aan de pakkans van daders?

Vraag 2

Is het college bereid om op deze hotspots mobiel cameratoezicht te overwegen als instrument?

Vraag 3

Ziet het college nog andere maatregelen om repressief of preventief op te treden tegen overtreders?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers

Bestuurlijk aanpakken van krakers

VVD VVD Breda 26-03-2019 07:11

Sinds 2010 is het kraken van panden bij Wet verboden. De Bredase VVD is altijd een groot voorstander geweest van het handhaven van het kraakverbod. Zo is de VVD van mening dat er geen precedent geschapen moet worden voor krakers in Breda en krakers daarom vanaf het eerste moment moeten worden aangepakt en direct verwijderd moeten worden. Toch valt het onze fractie op dat er steeds meer wordt gekraakt in onze stad, een kwalijke zaak vindt onze fractie.

https://breda.vvd.nl/nieuws/34713/bestuurlijk-aanpakken-van-krakers

Ook pandeigenaren hebben de Bredase VVD met handen in het haar benaderd. Op het moment van aangifte vervolgt de koninklijke weg zich via het strafrecht. Helaas gaat dit vaak zeer traag en op het moment dat er een uitspraak is zitten de krakers alweer in een ander pand en hebben ze veel schade achtergelaten. 

 

De Bredase VVD is van mening dat klaar moet zijn met kraken in onze stad. Wij hopen dan ook dat wij als gemeente bij kunnen dragen aan het aanpakken van krakers. De gemeente heeft via het bestuursrecht veel instrumenten en mogelijkheden tot haar beschikking en daarom moet er volgens onze fractie gekeken worden of deze instrumenten kunnen worden ingezet tegen krakers.

Burgemeester Depla heeft al eerder aangegeven criminelen niet alleen strafrechtelijk aan te pakken, maar juist ook bestuursrecht te gebruiken om criminelen dubbel zo hard te kunnen raken.  Het zou daarom een goeie kans voor onze stad zijn om te onderzoeken of dit ook voor krakers kan gelden. Daarom heeft de Bredase VVD de volgende vragen aan het college.

 

1.    Is het college het met de Bredase VVD eens dat om de leefbaarheid van de stad te vergroten het goed is dat er wordt gehandhaafd op het kraakverbod?

2.    Is het college bereid om net als bij andere criminelen het bestuursrecht te gebruiken om krakers hard aan te pakken?

3.    Welke mogelijkheden ziet het college om het bestuursrecht in te zetten tegen krakers?

 

Met vriendelijke groeten,

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Cambria",serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS Mincho"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Cambria",serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS Mincho"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:595.0pt 842.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:495265639; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1765660860 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l0:level1 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level3 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level4 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level6 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level7 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level9 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} -->

Rick Zagers

Vragen aan college over bestuurlijk aanpakken van krakers

VVD VVD Breda 26-03-2019 07:11

Sinds 2010 is het kraken van panden bij Wet verboden. De Bredase VVD is altijd een groot voorstander geweest van het handhaven van het kraakverbod. Zo is de VVD van mening dat er geen precedent geschapen moet worden voor krakers in Breda en krakers daarom vanaf het eerste moment moeten worden aangepakt en direct verwijderd moeten worden. Toch valt het onze fractie op dat er steeds meer wordt gekraakt in onze stad, een kwalijke zaak vindt onze fractie.

https://breda.vvd.nl/nieuws/34713/vragen-aan-college-over-bestuurlijk-aanpakken-van-krakers

Ook pandeigenaren hebben de Bredase VVD met handen in het haar benaderd. Op het moment van aangifte vervolgt de koninklijke weg zich via het strafrecht. Helaas gaat dit vaak zeer traag en op het moment dat er een uitspraak is zitten de krakers alweer in een ander pand en hebben ze veel schade achtergelaten. 

 

De Bredase VVD is van mening dat klaar moet zijn met kraken in onze stad. Wij hopen dan ook dat wij als gemeente bij kunnen dragen aan het aanpakken van krakers. De gemeente heeft via het bestuursrecht veel instrumenten en mogelijkheden tot haar beschikking en daarom moet er volgens onze fractie gekeken worden of deze instrumenten kunnen worden ingezet tegen krakers.

Burgemeester Depla heeft al eerder aangegeven criminelen niet alleen strafrechtelijk aan te pakken, maar juist ook bestuursrecht te gebruiken om criminelen dubbel zo hard te kunnen raken.  Het zou daarom een goeie kans voor onze stad zijn om te onderzoeken of dit ook voor krakers kan gelden. Daarom heeft de Bredase VVD de volgende vragen aan het college.

 

1.    Is het college het met de Bredase VVD eens dat om de leefbaarheid van de stad te vergroten het goed is dat er wordt gehandhaafd op het kraakverbod?

2.    Is het college bereid om net als bij andere criminelen het bestuursrecht te gebruiken om krakers hard aan te pakken?

3.    Welke mogelijkheden ziet het college om het bestuursrecht in te zetten tegen krakers?

 

Met vriendelijke groeten,

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Cambria",serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS Mincho"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:12.0pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Cambria",serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS Mincho"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:595.0pt 842.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:495265639; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1765660860 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715 67698703 67698713 67698715;} @list l0:level1 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level3 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level4 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level6 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level7 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level9 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} -->

Rick Zagers

Vragen aan college over fraude door mensen in de bijstand met vermogen in het buitenland

VVD VVD Breda 26-03-2019 03:11

Het kabinet heeft aangekondigd dat fraude door mensen in de bijstand met vermogen in het buitenland verder wordt aangepakt. Gemeenten kunnen bij hun onderzoek naar fraude voortaan een speciale databank raadplegen, het zogenoemde kennisloket Onderzoek Vermogen Buitenland. Hierin staan alle actuele gegevens over lopende onderzoeken in het buitenland. De VVD ziet graag dat alles in het werk wordt gesteld om fraude met uitkeringen tegen te gaan. Fraude met uitkeringen mag niet lonen. Dit geldt zeker ook voor het hebben van bezit in het buitenland, zoals een tweede huis.

https://breda.vvd.nl/nieuws/34723/vragen-aan-college-over-fraude-door-mensen-in-de-bijstand-met-vermogen-in-het-buitenland

Daarom heeft de Bredase VVD de volgende vragen aan het college:

1)  Om hoeveel gevallen gaat het in Breda?

2)  Wat doet u nu al om dit soort fraude tegen te gaan en aan te pakken?

3)  Welke mogelijkheden ziet u om deze vorm van fraude aan te pakken?

4)  Welke sancties staan hierop?

5)  Bent u bekend met het kennisloket Onderzoek Vermogen Buitenland?

6)  Zo ja, maakt u hier al gebruik van en kunt u aangeven om hoeveel gevallen het in

Breda gaat?

7)  Zo nee, waarom niet? Bent u in dit geval bereid om hier in de nabije toekomst wel

gebruik van te gaan maken om dit soort van bijstandsfraude aan te pakken?

Met vriendelijke groet,

Manon Stevens Raadslid VVD Breda

Wonen boven winkels

VVD VVD Breda 09-01-2019 02:35

In de binnenstad van Breda zijn verschillende drukke winkelstraten te vinden met honderden winkels. Deze straten worden overdag druk bezocht door mensen die aan het shoppen zijn, een drankje willen drinken of personen die willen genieten van al het moois wat onze stad te bieden heeft.

https://breda.vvd.nl/nieuws/33436/wonen-boven-winkels

Bij het lopen door deze winkelstraten viel het ons op dat veel ruimtes boven de winkels leeg staan of worden gebruikt als opslag voor winkels. De Bredase VVD is een groot voorstander van het promoten om deze ruimtes om te bouwen tot woonruimtes. Deze ruimtes kunnen bijdragen aan het woningtekort in onze stad, en houdt het gebied ook op latere tijdstippen leefbaarder.

Naast de vaak prachtige locatie is er ook behoefte aan bepaalde doelgroepen om op deze levendige plek te wonen. Veel studenten maar ook alleenstaanden zouden graag in het centrum van onze stad willen wonen.

Veel van deze panden kunnen voor beleggers ook meer opbrengen op het moment dat de boven ruimtes te verhuren zijn. Dat is op dit moment nog vaak niet mogelijk omdat er bijvoorbeeld geen eigen buitendeur is.

De Bredase VVD roept het college dan ook op om met beleggers en winkeliers te gaan praten over hoe we ruimtes boven winkels in het centrum kunnen ombouwen tot woonruimtes. Het college kan een grote bijdrage leveren door deze boodschap actief bij pandeigenaren te promoten en te helpen bij vergunningen en andere vraagstukken. Daarom heeft de VVD de volgende vragen aan het college:

Vraag 1

Is het college het met de Bredase VVD eens dat het ombouwen van opslag- of leegstaande ruimtes voor woonruimte boven winkels zoveel mogelijk gepromoot moet worden?

Vraag 2

Is het college het met ons eens dat extra woningen in het centrum voor bepaalde doelgroepen kan helpen bij het huidige woningtekort in de stad en dorpen?

Vraag 3

Is het college bereidt met ondernemers mee te denken over mogelijke innovatieve ideeën over winkelopslagruimtes?

Vraag 4

Is het college het met de Bredase VVD eens dat het de leefbaarheid van de stad ten goede zou komen als meer studenten of andere eenpersoonshuishoudens intrek nemen in panden boven winkels in het centrum?

Vraag 5

Welke andere mogelijkheden heeft het college nog meer om dit idee zoveel mogelijk te promoten en hier een actieve rol in te hebben?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers

In onderstaande bijlage ziet u de antwoorden van het College van B&W

Vragen aan het college over fietscrossbaan Teteringen

VVD VVD Breda 04-12-2018 06:30

Begin 2017 namen enkele inwoners van Teteringen het initiatief om een fietscrossbaan te realiseren, niet verstopt in het bos maar ergens in de buurt van de bewoonde wereld. Om het buiten spelen te promoten, om de kids lekker te laten ravotten, om ze af te matten in de buitenlucht, om de conditie en motoriek te verbeteren.

https://breda.vvd.nl/nieuws/32956/vragen-aan-het-college-over-fietscrossbaan-teteringen

Na enkele maanden kwam het bericht dat er een locatie was gevonden en dat ook de gemeente bereid was mee te werken. Echter diverse hobbels kwamen op het pad van de initiatiefnemers. De eerste locatie bleek niet haalbaar en een nieuwe locatie kon niet op steun rekenen van een projectontwikkelaar die in de buurt wilde gaan bouwen. Daar kwam bij dat een deel van de grond was beschermd natuurgebied. Het moest een professionele baan worden die voldoet aan alle veiligheidseisen. De projectontwikkelaar ging later toch akkoord met de plannen, maar desondanks kwam onlangs het bericht van de gemeente dat de fietscrossbaan niet gerealiseerd zal gaan worden.

De Bredase VVD heeft naar aanleiding van het bovenstaande de volgende vragen aan het college:

Vraag 1

Is het College het met de VVD eens dat een dergelijk initiatief zeer lovenswaardig is?

Vraag 2

Wat is de reden dat de fietscrossbaan niet gerealiseerd kan worden?

Vraag 3

Wat zijn de kosten van het realiseren van een fietscrossbaan zoals bedoeld door de initiatiefnemers?

Vraag 4

Is het een optie om een dergelijk project te financieren door middel van een wijkdeal, waarbij het onderhoud van de baan wordt gedaan door initiatiefnemers?

Vraag 5

Is het college bereid nader te kijken naar een oplossing waardoor de fietscrossbaan alsnog gerealiseerd kan worden?

Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten,

John  Michielsen

Burgerraadslid VVD Breda.

0621858699

In onderstaande bijlage ziet u de antwoorden van het College van B&W

Vragen aan het college over discriminatie in Breda

VVD VVD CDA Breda 29-11-2018 01:11

Afgelopen tijd zijn er verschillende media berichten voorbij gekomen waarbij discriminatie een rol speelt. Of dit nu op sekse, geloof, ras of andere grond plaatsvond, het is simpelweg onacceptabel en dient bestreden te worden. De incidenten op en rondom onze sportvelden, de weigeringen in de horeca of de publicatie van onderzoeken naar ervaringen van discriminatie, het raakt ons zeer. Om deze redenen stellen wij u deze vragen om een beter beeld te krijgen naar aanleiding van recente publicaties.

https://breda.vvd.nl/nieuws/32872/vragen-aan-het-college-over-discriminatie-in-breda

Om deze redenen stellen wij u deze vragen om een beter beeld te krijgen naar aanleiding van recente publicaties. 

Vraag 1

Zijn er de afgelopen jaren meldingen bij de gemeente binnengekomen over discriminatie in Breda? 

Vraag 2

Is er contact met de politie over meldingen van discriminatie in Breda en worden die ook gedeeld met de gemeente?.

Vraag 3

Wat doet de gemeente om discriminatie te voorkomen in onze stad?

Betreffende de berichten over discriminatie op de voetbalvelden:

Vraag 4

Hoeveel meldingen zijn er bij de gemeente en KNVB binnengekomen over discriminatie in Breda?

Vraag 5

Wat doen gemeente en KNVB om discriminatie te voorkomen op de voetbalvelden?

Met de recente herdenking van de Kristalnacht en de start van de viering 75 jaar vrijheid   in het achterhoofd kwam de uitzending van EenVandaag  hard bij ons binnen. Nu blijkt dat veel joden in Nederland hun joodse achtergrond niet durven te uiten. Zo blijkt uit cijfers dat 47 procent van de deelnemers zich niet vrij voelt om in Nederland openlijk joods te zijn. Verder komt naar voren dat het aantal meldingen van antisemitisme niet alleen toeneemt, maar ook de aard van de meldingen zwaarder wordt. Uit cijfers van politie en justitie blijkt dat Joden zwaar oververtegenwoordigd zijn als slachtoffers van discriminatie. Cijfers van het OM laten zien dat 22 procent van alle discriminatiezaken antisemitisch van aard zijn.

We zijn daarom erg benieuwd hoe de situatie in Breda is en hebben de volgende vragen:

Vraag 6

Zaten bij de meldingen, zoals in vraag 1 gevraagd, ook meldingen van antisemitisme? Zo ja, hoeveel waren dat er en wat was de aard van de meldingen?

Vraag 7

Zijn er bij de Politie en OM meldingen van antisemitisme bekend vanuit Breda?

Vraag 8

Is er contact geweest met instanties als het CIDI om te horen of daar meldingen zijn binnengekomen vanuit Breda? Zo nee, is het college daartoe bereid?

Vraag 9

Is het college bereid contact te zoeken met de joodse gemeenschap In Breda over het onderzoek? Bijvoorbeeld met de Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap in Breda.

Vraag 10

Is het college bereid om in het lokale programma voor het herdenken en vieren van 75 jaar vrijheid expliciet aandacht te besteden aan de holocaust slachtoffers uit Breda om de bewustwording van de gevolgen van antisemitisme te vergroten?

Wij zien uw reactie gaarne tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Eddie Förster (VVD)

Jeroen Bruijns (CDA)

In onderstaande bijlage ziet u de antwoorden van het College van B&W

Vragen aan het college over afvalbakken openbare ruimte

VVD VVD Breda 22-11-2018 00:06

In de begroting 2019 wordt veel aandacht besteed aan de staat van de openbare ruimte. Ik citeer: “ De openbare ruimte staat in de picture, wordt aangepakt, vernieuwd en gekoesterd. In Breda, stad in een groen park, is de openbare ruimte het decor en visitekaartje voor de stad”.

https://breda.vvd.nl/nieuws/32786/vragen-aan-het-college-over-afvalbakken-openbare-ruimte

Wandelend door de Bredase binnenstad valt het op dat in vergelijking met veel andere steden Breda een groot aantal afvalbakken heeft. Dit is zeer positief en draagt zeker bij aan het hebben van een schone straat.

Echter een groot aantal van deze afvalbakken ziet er vies uit of is vol gekladderd met graffiti. En dat is nou niet bepaald het beeld dat wij als stad aan onze bewoners en bezoekers willen achterlaten en zeker niet het visitekaartje van de stad.

De Bredase VVD heeft naar aanleiding van het bovenstaande de volgende vragen aan het college:

Vraag 1

Bent u het met ons eens dat een groot aantal van de afvalbakken er niet bepaald representatief uit ziet?

Vraag 2

Hoeveel afvalbakken zijn er geplaatst in het historisch stadscentrum van Breda?

Vraag 3

Wanneer is het eerstvolgende onderhoud van deze afvalbakken voorzien dan wel wanneer is de afschrijvingstermijn verstreken?

Vraag 4

Wat zijn de kosten van het opknappen en wat zijn de kosten van het vervangen van de afvalbakken?

Vraag 5

Is er in de begroting van 2019 voorzien in deze kosten en zo neen, wanneer dan wel?

Met vriendelijke groeten,

John  Michielsen

Burgerraadslid VVD Breda

Vragen aan het college over het gebruik van de wet aanpak woonoverlast

VVD VVD Breda 21-09-2018 00:08

Op 1 juli 2017 is de Wet aanpak woonoverlast (artikel 151d van de Gemeentewet) in werking getreden. Deze wet maakt het mogelijk dat de gemeenteraad de burgemeester de bevoegdheid toekent om bij ernstige en herhaaldelijke woonoverlast gedragsaanwijzingen op te leggen aan de overlastgevers. Op 15 maart 2018 heeft de gemeenteraad dan ook besloten over deze toevoeging in de APV.

https://breda.vvd.nl/nieuws/31758/vragen-aan-het-college-over-het-gebruik-van-de-wet-aanpak-woonoverlast

Voordat de burgemeester gebruik kan maken van dit instrument zijn er veel voorgaande stappen die gezet worden. Zo kent woonoverlast vele vormen. Een hond die dag en nacht blaft, buren die laat in de nacht luidruchtige gasten over de vloer hebben of ernstige vervuiling in en rondom de woning. Bij woonoverlast zijn ook vaak meerdere organisaties betrokken, zoals de gemeente en de politie. 

Voor een efficiënte aanpak van woonoverlast is daarom een sterke regisseur nodig die het initiatief neemt en de partijen samenbrengt. De gemeente vertegenwoordigt het algemeen belang van bewoners en is verantwoordelijk voor een leefbare, veilige en gezonde leefomgeving. Daarmee is de gemeente de aangewezen partij om klachten en signalen van overlast te inventariseren, het probleem op de agenda te zetten en de aanpak te regisseren, zegt ook het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.

Om die reden is de VVD Breda een groot voorstander van een regisseur bij woonoverlast, in combinatie met goede regels voor de wet woonoverlast. Een regisseur woonoverlast kan partijen samenbrengen en hopelijk ook rust in de omgeving terugbrengen, zodat de mogelijkheden van de wet woonoverlast misschien niet eens gebruikt hoeven worden. Daarom heeft de VVD Breda de volgende vragen aan het college:  

Vraag 1

Is het college het nog steeds met de VVD Breda eens dat dit instrument goed helpen kan bij het oplossen van ernstige en herhaaldelijke woonoverlast?

Vraag 2

Heeft het college inmiddels beleidsregels omtrent deze wet opgesteld. Zo ja, hoe luiden deze, zo nee, wanneer verwacht het college dit te doen?

Vraag 3

Is het college het met de VVD Breda eens dat een regisseur op woonoverlast de efficiëntie van de aanpak kan verbeteren?

Vraag 4

Is het college het met de VVD Breda eens dat een regisseur op woonoverlast een goede toevoeging zal zijn voor Breda?

Met vriendelijke groeten,

Rick Zagers 

In onderstaande bijlage ziet u de antwoorden van het College van B&W

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.