Nieuws van CDA in Eindhoven inzichtelijk

70 documenten

Initiatiefvoorstel meldpunt arbeidsuitbuiting

CDA CDA Eindhoven 18-09-2020 09:45

Woensdag 16 september presenteerde Miriam Frosi ons initiatiefvoorstel aan de gemeenteraad. Het initiatiefvoorstel gaat over het opzetten van een lokaal meldpunt in onze stad tegen arbeidsuitbuiting. Arbeidsuitbuiting, een vorm van moderne slavernij, is spijtig genoeg een realiteit voor zo’n 4800 inwoners en werknemers in onze regio. Een jaar geleden las ik een artikel op EindhovenNews, ‘Land of milk and honey?’. De journalist beschrijft in detail zijn ervaringen met uitbuiting en laat zien hoe arbeidsuitbuiting werkt en hoe mensen zonder respect en op een inhumane manier als objecten worden behandeld. Afgelopen jaar hebben wij veel contact gehad met slachtoffers van arbeidsuitbuiting. We hebben veel schrijnende verhalen gehoord. De Poolse undercoverjournalist die bij de Jumbo gewerkt heeft, bracht vorig jaar artikels uit over de schrikbarende situatie van arbeidsmigranten. We wonen in een van de slimste regio’s ter wereld, we hebben een fantastisch eco-systeem gecreëerd... en toch is de Brainportregio niet voor iedereen het land van melk en honing. Juist voor deze mensen willen we opkomen! Het CDA wil er met dit initiatief voor zorgen dat de gemeente haar regierol oppakt. Het lokale meldpunt biedt aan de slachtoffers van arbeidsuitbuiting de mogelijkheid om klachten in te dienen die vervolgens door de arbeidsinspectie opgepakt zullen worden. De samenwerking met verschillende instanties wordt op deze manier effectief en efficiënter. Daarnaast wordt door middel van trainingen een deel van het ambtelijk apparaat bewuster gemaakt van de signalen van arbeidsuitbuiting. Zo kunnen we gezamenlijk strijden tegen arbeidsuitbuiting en van Eindhoven een warm thuis voor iedereen maken! Miriam Frosi, raadslid CDA Eindhoven Marianne Buenen, commissielid CDA Eindhoven Hieronder de spreektekst van Miriam Frosi bij het initiatiefvoorstel: Beste collega’s van de raad en mensen online, Vandaag wil ik jullie het initiatiefvoorstel voor een unieke pilot, “Lokaal meldpunt arbeidsuitbuiting”, kort toelichten. Ik ben er trots op wat we, voor onze stad en voor onze regio, met dit IV kunnen realiseren! Samen. We leven in een rijk land, de regio Eindhoven is het kloppende hart van de Nederlandse economie! Brainport heeft de terechte nationale en internationale aandacht gekregen; de eco-systeem werkt. En daar zijn we natuurlijk hartstikke trots op! Maar zoals onze wijze voorouders ons vertelden: Nihil est ab omni parte beatum Niets is perfect; zelfs de mooiste rozen hebben doornen. Een arbeidsuitbuiting is voor ons een doorn in het oog. Dames en heren van de raad, weten jullie hoeveel mensen slachtoffer zijn van arbeidsuitbuiting? 900.000 in ons land! Door gerekend zijn dat er circa 5.000 in Eindhoven! Arbeidsuitbuiting is meer dan slecht werkgeverschap! Het is mensen van hun waardigheid beroven, mensen zonder respect behandelen, mensen als objecten gebruiken! Wat betekent het concreet: Mensen worden om 4uur ’s nachts gebeld om direct te komen werken, werken in onveilige werkomstandigheden voor 80 uur per week voor een prikkie en een flink bedrag wordt op het al geringe salaris ingehouden voor de huisvesting…500€ voor een kleine gedeelde ruimte. Deze mensen wordt hun vrijheid ontnomen. Ook tijdens de Coronacrisis is duidelijk geworden hoe schrijnend de situatie kan zijn. Zieke mensen worden gedwongen te komen werken. Of moeten wel komen werken want ze kunnen het geringe salaris niet missen. De ongelijkheid wordt pijnlijk zichtbaar. Deze kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt worden harder geraakt. Armoede neemt toe. We moeten in actie komen! Daarom willen we een meldpunt arbeidsuitbuiting opzetten in onze gemeente voor de MRE (/Metropoolregio Eindhoven) die dichtbij de kwetsbare mensen is. Een 24/7 mogelijkheid om te melden en indien gewenst (voor de minder digitale bekwame personen) een fysieke plek waar de klachten ingediend kunnen worden (ook anoniem). Het CDA wil er met dit initiatief voor zorgen dat de gemeente haar regierol pakt en de samenwerking met Inspecties effectief en efficiënter wordt! Zodat de malafide bedrijven en Uitzendbureaus en criminele organisaties geen kans krijgen. In ons coalitieakkoord en als raad streven we naar brede welvaart en we willen dat Eindhoven een warm huis voor iedereen is. Hierbij hoort ook het verbannen van arbeidsuitbuiting! Brede welvaart is niet alleen een financieel verhaal, maar het is ook voorzieningen bieden aan de kwetsbaren. Daarnaast wordt door middel van trainingen een deel van het ambtelijk apparaat bewuster gemaakt van de signalen van arbeidsuitbuiting. Zodat vroegtijdig kan worden ingegrepen. Tot slot in onze economie hoort de mens centraal te staan. Niet alleen de behaalde resultaten. Hier moeten we samen aan werken. We pleiten voor een economie waar iedereen bijdraagt en waar uitbuiting verbannen wordt. Daarom vraag ik u het initiatiefvoorstel ter ondersteunen zodat Eindhoven een warm thuis voor iedereen wordt! Want iedereen weet: Nihil est ab omni parte beatum Ook de mooiste rozen hebben doornen.

Catharinakerk optillen? Doldriest plan

CDA CDA Eindhoven 17-08-2020 14:22

Wij koesteren onze binnenstad. Vandaar dat we duidelijkheid willen over veel (geruchten over) plannen. Lees hier onze raadsvragen: Raadsvragen ‘Binnenstad op de schop’. Eindhoven, 12 augustus 2020 Geacht college, Eindhoven heeft een historische Kempische middeleeuwse stadskern die sinds 1242 is uitgegroeid tot het centrum dat we nu kennen. Met een specifiek stratenpatroon, kenmerkende bebouwing en hoogtelijnen. Dit geeft de stad een eigen karakteristieke sfeer. Een sfeer die ondanks enkele rigoureuze ingrepen in de vorige eeuw grotendeels intact is gebleven. We hoeven maar te denken aan de bouw van het hooghuys, de Heuvelgalerie, Dynamo en de sloop van het oude stadhuis. Sommige ingrepen zijn uitstekend geslaagd, maar anderen worden zeer betreurd. Een herkenbare stedenbouwkundige visie op de toekomst van de stad is van groot belang en die dient ook gedragen te worden door de stad en de inwoners. De sloop van het oude stadhuis en de bouw van het hooghuys (en achterliggende Cityplan van Van Den Broek en Bakema) hebben destijds geleid tot heftige protesten van burgers. Een visie van buiten opleggen aan de stad pakt vaak slecht uit. Ook in 2020 ligt voor de binnenstad van Eindhoven een visie op tafel van een buitenstaander. Naast vele anderen maakt ook het CDA Eindhoven zich zorgen over de plannen van Winnie Maas. Het doorvoeren van al zijn voorstellen kan ernstige schade berokkenen aan het karakter, sfeer en verblijfskwaliteiten van de historische binnenstad. Doldrieste studies zijn het gevolg, zoals als het optillen van de monumentale en karakteristieke Catharinakerk bovenop een flat. Wij zijn bang dat we een Winy Wonderland, zoals het ED dat verwoord op 22-04-2018, krijgen in plaats van ons karakteristieke Eindhoven. Deze week zijn wij geconfronteerd met de voorbereidende sloopwerkzaamheden voor twee projecten die passen binnen de visie van supervisor Winnie Maas. Allereerst de sloop van de gemeentelijke gebouwen aan het stadhuisplein, de sloop van het ABN-AMRO complex en andere aangrenzende gebouwen. Ook volgt nog de sloop van de voormalige Hema aan de Rechtestraat. De bouwplannen voor beide locaties zijn nog niet getoond. Onbekend is of deze plannen überhaupt passen in de cultuurhistorische studie van SteenhuisMeurs. Deze studie uit 2012 is onderdeel van en gehecht aan het huidige geldende bestemmingsplan. Deze omvat talrijke aanbevelingen over o.a. bouwhoogten en verdient in de ogen van het CDA allereerst navolging en is bovendien recenter dan de hoogbouwvisie uit 2008. Als vervolg op onze vragen van april 2019 stellen wij de volgende vragen, nu per onderwerp: 1. De Catharinakerk. 1.a. Zijn of worden er door gemeente studies onderzocht naar de het optillen van de Catharinakerk verricht? 1.b Wordt dit in samenspraak gedaan met de huurder en RCE (Rijksdienst Cultureel Erfgoed)? 1.c Hoe staat B&W tegenover dit plan? En wie gaat de kosten betalen voor dit gemeentelijk gebouw? De inwoners van de stad? 2. De locatie ABN-Amro. De sloopwerkzaamheden voor het complex ABN-Amro aan het stadhuisplein zullen op korte termijn starten. De kantoorgebouwen hebben hun oorspronkelijke functie verloren, zijn gedateerd en eigenaar heeft gekozen voor sloop. Goed dat diverse organisaties nog enige tijd gebruik konden maken van de ruimten die prominent aan het Stadhuisplein liggen. Eerdere berichten in het ED toonden voorlopige studies en impressies met zeer hoge gebouwen. De genoemde cultuurhistorische studie uit 2012 adviseerde nog om 4-6 bouwlagen toe te passen. Het CDA is benieuwd hoever de planvorming inmiddels gevorderd is en of de richtlijnen uit de studie momenteel opgevolgd worden: 2.a Kan het college hier toelichting op geven? Zijn er reeds concrete bouwplannen? Zo ja, wanneer kan de raad de informatie hierover verkrijgen? 2.b Neemt u de aanbeveling uit de cultuurhistorische studie over voor planvorming op dit gebied? 2.c Oudere bankgebouwen hebben een representatieve functie gekend en, naar het CDA verwacht, is geïnvesteerd in kunstobjecten, al dan niet spijkervast verbonden met het gebouw. Kan de wethouder aangeven of bij de sloop belangrijke kunstwerken verloren gaan en of deze mogelijk gered kunnen worden? 2.d In de beantwoording van de raadsvragen van het CDA uit april 2019 stelde u dat: “Voor de lokale uitwerking, zoals bij de visie voor het Stadhuisplein, worden conform de ‘routeplanner Samenspraak’ partijen tijdig betrokken door de initiatiefnemer(s). Dat betreft zowel professionele belanghebbende partijen als gebruikers, bewoners, ondernemers en pandeigenaren.” Heeft het een college nu reeds een visie op het hele stadhuisplein? Zo ja, wat voor functies krijgt het plein? Wordt het een gebied met bijvoorbeeld meer horeca en culturele instellingen zodat er een grotere bruisende binnenstad ontstaat? 2.e Dient er voor de nieuwe bebouwing/functies aan stadhuisplein een nieuw bestemmingsplan te komen of dient het huidige bestemmingsplan op onderdelen te wijzigen? 3. De locatie Hema De sloop van het Hema complex nadert snel. Eerdere nieuwbouwplannen voorzagen nog in een winkelpand van twee verdiepingen met veel glas. Nieuw zijn nu de ideeën voor twee ‘vergroende’ torens met woningen en een winkelpassage. Hierover hebben wij de volgende vragen: 3.a In hoeverre bent u het eens met de aanbevelingen in de cultuurhistorische studie, die stelt over de Rechtestraat dat: Bij toekomstige ontwikkelingen rekening gehouden moet worden met de architectuur en korrelgrootte van de buurpanden. Nieuwe ontwikkelingen kunnen eigentijds zijn zonder te veel te contrasteren met de omgeving. Neem de pandgewijze opbouw als uitgangspunt. De smalle gevels en diepe kavels aan de ruggengraat zijn waardevolle kwaliteiten, die voor een gevarieerd straatbeeld zorgen. Om dat te versterken/herstellen moet aansluiting gezocht worden tussen de plint en de bovenverdiepingen zodat de ritmiek en de pandgewijze opbouw in de gevels herkenbaar blijven. Koester de geringe bouwhoogte aan de ruggengraat. Deze staat in verhouding tot de straatbreedte. 3.b Bent u het eens dat grootschalige hoogbouw lastiger is in te passen in het winkelgebied dan middelhoogbouw en meer kostbare ingrepen vereist dan de bouw van een soortgelijk gebouw ergens anders? 3.c Welke aanpassingen moeten gedaan worden voor de verkeersinfrastructuur? Waar komen extra parkeervoorzieningen, laad-lospunten en hoe zijn deze te bereiken? 3.d Winkelpassages lijken jaren tachtig oplossingen te zijn en wordt nu wel rekening gehouden met windoverlast voor winkelend publiek en omringende gebouwen door de extra torens? Procesvragen 4. Zijn de nieuwe plannen voor de HEMA en ABN-Amro locaties al gedeeld met de Van Abbe- Stichting en de Stichting Wederopbouw Eindhoven? 5. Krijgt de gemeenteraad de genoemde plannen, de Ontwikkelingsperspectief Centrum II en verdichtingsvisie in willekeurige volgorde toegestuurd en wordt bij de vaststelling van zaken gewerkt in de volgorde van Visie naar Bouwplan? 6. Vallen de plannen voor het Stadhuisplein als Hema nog onder het oude regime van hoogbouwvisie 2008 of wilt het college alles onder de nieuwe verdichtingsvisie laten vallen, die voor september in de planning staat? 7. Heeft u een studie laten verrichten naar het feit of mensen in moeilijk toegankelijke, autoluwe, geluidsrijke binnenstad willen wonen of eerder verkiezen voor wonen op knooppunt XL of Victoriakwartier, welke beter te ontsluiten zijn en waarschijnlijk ook stiller? 8. Wel effect heeft bouwen in de historische binnenstad op de prijsrange voor woningen. Zijn er betaalbare koopwoningen en in het segment middenhuur mogelijk bij bouwen in de historische binnenstad? Daar is immers de meeste behoefte aan. 9. Eindhoven heeft maar één historische Kempische Middeleeuwse stadskern. Bent u het met het CDA eens dat het handhaven van cultuurhistorische waarde en het volgen van de aanbevelingen van de cultuurhistorische studie belang heeft? Of heeft u geheel andere cultuurhistorische inzichten verkregen als college? 10. Bent u het eens met CDA dat over wijzigingen die plaatsvinden in de historische kern de raad maar ook het publiek nauw geïnformeerd moeten worden en dat vooraf aan besluitvorming er geen onherstelbare schade kan ontstaan en de belevening van de stad voor bewoners en bezoekers sterk wordt aangetast? Wij kijken uit naar de beantwoording van deze vragen. Namens de CDA-fractie, Niels Groot, raadslid Rob Gordon, raadslid

Zorgt internationalisering voor kansenongelijkheid? Opinie over de Design Academy

CDA CDA Eindhoven 08-08-2020 12:19

Omdat Nederlandse scholieren volgens de Design Academy Eindhoven gemiddeld van lager niveau zijn dan internationale kandidaten, biedt het Nederlandse scholieren een cursus aan. Het garandeert geen toelating en kost 1600. Omdat wij onze vraagtekens hebben bij deze gang van zaken, hebben we een opiniestuk geschreven in het Eindhovens Dagblad. Deze kunt u hieronder lezen: ‘Leidt internationalisering tot kansenongelijkheid?’ Stel: je bent een middelbare scholier uit en droomt ervan om na het behalen van je diploma aan de Design Academy Eindhoven (DAE) te gaan studeren. Omdat er altijd veel meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, weet je dat de selectie streng zal zijn. Maar nu werpt de DAE een extra drempel op: een cursus van 30 zaterdagmiddagen. Het garandeert geen toelating, maar vergroot volgens de DAE wel de kansen. Kosten: 1600 euro. De DAE neemt deze maatregel, zo lazen we dinsdag 28 juli in deze krant, omdat volgens hen het niveau van de Nederlandse scholieren lager is dan dat van de internationale scholieren die zich aanmelden. De cursus kan die achterstand repareren en is vrijwillig. Maar gezien het feit dat de kans om toegelaten te worden al klein is, zal dit in de praktijk voor de scholier die droomt van de DAE toch als een verplichting voelen. Schiet de DAE hiermee niet zijn doel voorbij? De DAE zegt te streven naar een meer diverse studentenpopulatie, ook wat betreft de sociaaleconomische achtergrond. Hoe valt deze maatregel daarmee te rijmen? Die 1600 euro vormt een enorme drempel en zal de DAE alleen nog toegankelijk maken voor scholieren met vermogende ouders. Heeft de DAE wel genoeg oog voor dit nadelige effect? Dat de DAE hogere eisen kan stellen aan scholieren komt natuurlijk mede door het grote aantal aanmeldingen uit het buitenland. Dat scholieren vanuit de hele wereld naar de DAE willen is iets om trots op te zijn. Maar gezien het beperkt aantal plaatsen blijft er nog maar weinig plaats over voor Nederlandse scholieren. Het aandeel internationale studenten ligt inmiddels op 77 procent – en is groeiende. We moeten niet uit het oog verliezen dat de DAE, ondanks alle internationaliserende doelstellingen, een Nederlands onderwijsinstituut is dat door Nederlandse overheden wordt bekostigd en nu eenmaal functioneert binnen de Nederlandse onderwijswereld. Zouden zij er niet samen met het voortgezet onderwijs voor moeten zorgen dat hun opleiding aansluit bij Nederlandse middelbare scholen in plaats van scholieren op te zadelen met een dure cursus? Dit vraagstuk is natuurlijk breder dan de toelatingsprocedure van de DAE. Zodra onze hoger onderwijsinstellingen steeds minder afhankelijk worden van de aanwas van Nederlandse scholieren, zullen zij ook minder belang hebben bij goed functionerende basisscholen en middelbare scholen. Vergelijk het met de voetbalwereld. Engelse voetbalclubs kopen hun spelers van over de hele wereld. Van hun eigen jeugdopleiding hoeven ze het niet meer te hebben. Gevolg: de Engelse clubs horen bij de beste ter wereld, maar het Engels nationaal elftal presteert al decennia erg matig. Dreigt hetzelfde voor het Nederlandse onderwijs? Voetbalclubs zijn commerciële partijen, onderwijsinstellingen zijn dat niet. Zij hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zoals we in de afgelopen jaren in Eindhoven hebben kunnen zien, beschikt de DAE over een goede sociale antenne. Dat stelt ze naar eigen zeggen in staat om een kracht voor verandering te zijn. Maar laten we ervoor zorgen dat die verandering geen verslechtering maar een verbetering is! Marianne Buenen, Paul Casamento, namens CDA Eindhoven

Raadsvragen ‘Chinese invloed op Eindhovense middelbare school?’

CDA CDA Eindhoven 03-08-2020 17:04

Onlangs verscheen een rapport van Clingendael in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken over de beïnvloeding van China in het Nederlands onderwijs. Omdat het Eindhovense Stedelijk college ook geld ontvangt van het Confucius Instituut - een verlengstuk van de Chinese overheid - hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college: In opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft instituut Clingendael onderzoek gedaan naar de invloed van China op het onderwijs in Nederland. Begin deze maand verscheen het rapport ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’.[1] Onderzoekers Ingrid d’Hooghe en Brigitte Dekker concluderen daarin dat er sprake is van politieke beïnvloeding in hoger onderwijs en wetenschap in Nederland. De Chinese overheid mengt zich ook in het onderwijs op Nederlandse middelbare scholen, zo blijkt uit het onderzoek. Dit doet zij via de twee Confucius Instituten die in Nederland actief zijn (gevestigd in Groningen en Maastricht – die in Leiden is sinds augustus 2019 gesloten). De Confucius Instituten financieren middelbare scholen die les willen geven in de Chinese taal en cultuur. De Confucius Instituten worden aangestuurd door de Chinese overheid en de onderzoekers van Clingendael kwalificeren de instituten als ‘verlengstukken van de Chinese staat’.[2] Eerder is het Confucius Instituut aan de Vrije Universiteit Brussel gesloten omdat de Chinese directeur werd beschuldigd van samenwerking met een Chinese inlichtingendienst.[3] Eén van die middelbare scholen is het Eindhovense Stedelijk College. Zij ontvangen jaarlijks €9.250 vanuit het Confucius Instituut uit Groningen.[4] Uit de uitzending ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’ van omroep Human bleek dat in het op het Stedelijk College gebruikte boek ‘Grandma’s China, een persoonlijke reis door de ontwikkeling van China’ een éénzijdig beeld van de Chinese geschiedenis wordt geschetst.[5] Zo wordt een zeer beperkt gesproken over de studentenopstand op het Plein van Hemelse Vrede in 1989 – een taboe in China. De aanleiding voor de protesten wordt niet genoemd en over het bloedig neerslaan waarbij naar schatting duizenden doden vielen, wordt met geen woord gerept.[6] Er is op Nederlandse middelbare scholen steeds meer aandacht voor de Chinese taal en cultuur. Zo bieden inmiddels 72 scholen het vak Chinees aan.[7] Deze ontwikkeling juichen wij toe. Maar wij hebben ernstige bedenkingen bij de financiering van Nederlandse middelbare scholen door de éénpartijstaat China. Daarom hebben wij de volgende vragen: Bent u bekend met het Clingendael-rapport ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’ en de HUMAN-uitzending ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’? Vindt u het wenselijk dat door de Chinese overheid aangestuurde instellingen Nederlandse (en Eindhovense) onderwijsinstellingen financieren? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet? Is het college hierover in gesprek geweest met het Stedelijk College of bereid in gesprek te gaan? Van de 72 Nederlandse scholen wordt slechts een minderheid (12 scholen) gefinancierd door Confucius Instituten. Bent u op de hoogte van de beweegredenen van het Stedelijke College om gebruik te maken van deze financiering? De onderzoekers van Clingendael concluderen dat de mogelijkheid van politieke beïnvloeding door China via de Confucius Instituten steeds aanwezig is. Zij roepen daarom op tot actieve preventie van politieke beïnvloeding door Confucius Instituten.[8] Is de gemeente bereid gehoor te geven aan deze oproep? Vanuit de overheid wordt van middelbare school steeds meer verlangd dat zij leerlingen democratische waarden bijbrengen (een onderdeel van de zogenoemde burgerschapsvorming). Hoe rijmt u deze doelstelling met het gegeven dat middelbare scholen worden gefinancierd door een verlengstuk van de Chinese staat, een staat waarin geen democratie of persvrijheid bestaat en waar de mensenrechten met voeten worden getreden? Vorig jaar kwam het Chinese techbedrijf Huawei langs op het Eindhovense Van Maerlantlyceum om scholieren te onderwijzen in digitale veiligheid. De Volkskrant omschreef dit als onderdeel van Huawei’s poging om zich positief aan de buitenwereld te presenteren.[9] Dit omdat Huawei van Nederland een licentie wil krijgen om 5G-netwerken aan te leggen. Inlichtingendiensten MIVD en AIVD adviseren het Nederland kabinet dit niet te doen, omdat ze vrezen voor spionage van het aan de Chinese staat verbonden techbedrijf. Ziet de gemeente een rol voor zichzelf weggelegd om in overleg met Eindhovense middelbare scholen tot een plan van aanpak te komen om beïnvloeding van dictatoriale landen op middelbare scholen te voorkomen? Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen. [1] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, Instituut Clingendael, juni 2020. Te raadplegen op: https://www.clingendael.org/sites/default/files/2020-07/Rapport_politieke_beinvloeding_in_het_onderwijs_juni_2020.pdf [2] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p. 9 [3] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’ p. 7 [4] ‘Vragen bij Chinese les op Stedelijk College Eindhoven’, 4 januari 2019, Eindhovens Dagblad. Te raadplegen op: https://www.ed.nl/eindhoven/vragen-bij-chinese-les-op-stedelijk-college-eindhoven~a459b513/ [5] ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’, Omroep HUMAN. Te raadplegen op: https://www.human.nl/medialogica/kijk/afleveringen/2018/aflevering-6.html [6] Vragen bij Chinese les op Stedelijk College Eindhoven’, ED [7] China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p. 22 [8] China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p.9 [9] ‘De Huawei-Smartbus: een educatieve goocheltruc voor scholieren’, 8 januari 2020, de Volkskrant. Te raadlplegen op:https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-huawei-smartbus-een-educatieve-goocheltruc-voor-scholieren~bed27979/

Proef minibusjes Bravoflex stopt

CDA CDA Eindhoven 17-07-2020 10:17

Na de oproep van de Eindhovense gemeenteraad op initiatief van het CDA, heeft de provincie besloten om in december te stoppen met Bravoflex in Eindhoven (en in Helmond en Roosendaal). Het experiment waar inwoners op bestelling met een klein busje een ritje kriskrassend kunnen maken van halte naar halte, kost te veel geld en er wordt weinig gebruik van gemaakt. Het CDA is van het begin af aan kritisch geweest over Bravoflex. Het is een heel dure vorm van reizen, een ritje per reiziger zou 46 euro subsidiegeld kosten. Bovendien is Bravoflex niet toegankelijk voor inwoners met een kleine portemonnee of voor inwoners met kortingsproducten, aangezien het gratis ov voor minima en gratis ov voor studenten niet bij Bravoflex geldt. Het geld dat er jaarlijks in omgaat – structureel 660.000 euro, omgerekend naar 20.000 dienstregelinguren – kan wat het CDA betreft veel beter besteed worden. Daarom hebben we eerst kritische vragen gesteld aan de Provincie en Hermes, zoals u kon lezen in ons artikel van 21 april 2020. De antwoorden die we kregen, bevestigden onze kritische houding. Ook bleek, dat het doel van Bravoflex, tijdens het experiment gewijzigd was. Nu werd het gepresenteerd alsof het een aanvulling op het ov zou zijn, en niet een oplossing voor het schrappen van reguliere buslijnen, wat in de afgelopen jaren continu werd gemeld. De antwoorden op onze kritische vragen resulteerden in het indienen van een motie, waarin we hebben gepleit om te stoppen met Bravoflex en het geld dat hierbij vrijkomt in te zetten voor een verbetering van het regulier openbaar vervoer. Het CDA ziet graag dat de laatste bus na de laatste trein komt, dat we in de weekendavonduren de bus vaker laten rijden, dat de bus ook buiten het centrum minimaal 2 keer per uur rijdt en dat de bus zowel net voor als net na de spits vaker rijdt. We kregen steun van veel partijen, en met een grote meerderheid is deze motie aangenomen in de raadsvergadering van 19 mei 2020. En wat blijkt nu? Eerlijk gezegd tegen onze verwachting in, heeft de provincie (die ov-beheerder is) op 2 juli bekendgemaakt dat de proef met Bravoflex stopgezet wordt. Een mooi resultaat. En we blijven kritisch volgen wat er met het geld dat vrijkomt gaat gebeuren, want ons hoofddoel is natuurlijk om in Eindhoven (nog) beter openbaar vervoer te hebben. Remco van Dooren, raadslid Marianne Buenen, commissielid

Eindhovense kunst in gevaar?

CDA CDA Eindhoven 14-07-2020 11:15

Met het kunstwerk aan het oude postkantoor bij het station is niet goed omgesprongen. Het blijkt vernietigd. Wij willen weten hoe de gemeente omgaat met andere kunstwerken en erfgoed. Vandaar dat CDA-raadsleden Christo Weijs en Niels Groot onderstaande raadsvragen hebben gesteld. Raadsvragen ‘Eindhovense kunst in gevaar?’ Eindhoven, 11 juli 2020 Geacht college, We delen uw verontwaardiging over de vernietiging van het kunstwerk van Wally Elenbaas dat in het verleden de wand van het oude postkantoor op het Stationsplein sierde. Van de Bond Heemschut hebben wij alleen vernomen dat zij door de jaren heen regelmatig bij u om aandacht voor dit kunstwerk hebben gevraagd. Daarnaast wordt er deze dagen aandacht wordt gevraagd voor de manier waarop de gemeente zelf met de kunst in het eigen stadhuis is omgegaan. Wij sluiten ons aan bij de vragen die daar al over zijn gesteld. Maar we missen daarin nog aandacht voor het grote bronzen plastiek dat aan de muur in de traphal beneden in de kelder van het stadhuis hing. Dat blijkt daar nu niet meer te zijn…. In veel gebouwen in Eindhoven is er kunst aangebracht/ingebouwd. Naast de kunst van voor de Tweede Wereldoorlog, zijn er ook kunstwerken uit periodes daarna. Allereerst is er de kunst uit de wederopbouwperiode. Ten tweede zijn er ook kunstwerken uit de jaren ‘60 en ‘70, die in het kader van de 1% regeling in gebouwen werden aangebracht. Vaak zijn de betreffende panden uit de naoorlogse perioden aan het eind van hun levensduur en komt sloop hiervoor in zicht. Soms worden daarbij de aanwezige kunstwerken herstemd, zoals bij het oude Van der Putt Lyceum. De daar aanwezige kunst heeft, zoals het nu lijkt, een herbestemming hebben gevonden. Maar anderzijds lijken de glas in lood ramen van de kapel van het gesloopte Neos-complex verloren gegaan te zijn. Mede gezien wat er ook gebeurd is met het kunstwerk van Wally Elenbaas lijkt het dus niet vanzelfsprekend dat er zorgvuldig met dit type erfgoed, ingebouwde kunst, wordt omgegaan. Vaak zijn deze kunstwerken eigendom van alle Eindhovenaren, aangezien het merendeel van de betreffende panden in het bezit van de overheid is. Het CDA Eindhoven maakt zich dus ernstig zorgen over dit type erfgoed, zeker nu er meerdere bouwprojecten op stapel staan die de sloop van gebouwen met kunstwerken aan de buiten- en binnenkant betreffen. Voorbeelden zijn het bankgebouw op het Stadhuisplein/Wal en de zusterflat aan de Vestdijk. Dit brengt het CDA Eindhoven tot de een reeks van verschillende type vragen: A. Met betrekking tot het oude postkantoor: Klopt het dat de Bond Heemschut meerdere keren aandacht heeft gevraagd voor het herplaatsen van het kunstwerk van Wally Elenbaas? Zo ja, wat heeft u met deze vragen gedaan? B. Met betrekking tot het stadhuis: Kunt u ons gerust stellen over de bestemming van het bronzen plastiek in de stadhuiskelder? C. Met betrekking tot uw rol t.o.v. het beschermen van kunstwerken in de stad: Hoe beoordeelt u uw eigen rol in het verleden bij het beschermen van de kunst uit de jaren van de wederopbouw en de jaren ‘60 en ‘70? D. Wat betreft over de kennis over dit erfgoed en kunstpatrimonium in Eindhoven: Heeft u een inventaris van vaste kunstwerken aan de buitenzijde en binnenzijde van gemeentelijke als ook van andere overheidsgebouwen in Eindhoven? Heeft u een inventaris van alle ‘mobiele’ kunstwerken in gemeentelijke overheidsgebouwen? Heeft u inventaris van vaste kunstwerken aan de buitenzijde en binnenzijde van niet- overheidsgebouwen in Eindhoven? Heeft een u een up-to-date inventaris van kunstwerken in de openbare ruimte, zoals parken? Als het antwoord nee is op één van de vier bovenstaande vragen (5, 6, 7, 8), bent u bereid dat aan te leggen? Zo nee, waarom niet? Bent u bereid hierbij de hulp van de erfgoedverenigingen Van Abbe en stichting Wederopbouwerfgoed Eindhoven in te roepen? E. Naast het inventariseren van kennis en kunst, gaat het om middelen tot bescherming voor toekomstige projecten: Is het mogelijk om analoog aan de archeologieverplichting een verplichting op te nemen dat bij alle aanvragen voor sloopvergunningen voor gebouwen/complexen een toets moet worden opgenomen met een inventarisatie en waardering van mogelijk aanwezige vaste kunstwerken zowel in als buiten het betreffende object? Bent u bereid na een positief oordeel van de waarde van deze kunstwerken door onafhankelijke experts, zoals de Eindhovense erfgoedstichtingen of andere instanties, de bescherming en/of herbestemming van de kunstwerken op te nemen in een plan van eisen voor de ontwikkelaar? Heeft u reeds een protocol met betrekking tot de bescherming van kunstwerken tijdens een proces van herbestemming? U kunt denken aan eisen met betrekking tot een tijdelijke opslag totdat het geïncorporeerd wordt in een nieuw gebouw of totdat gebruik kan worden door een andere (Eindhovense) belangstellende partij of in een ander initiatief. Zo nee, bent u bereid dat op te stellen? F. Daarnaast zijn er de dringende kwesties zoals komende herontwikkelingen, waar mogelijk al reeds afspraken zijn gemaakt omtrent sloop en herbestemming: Hoe gaat u borgen dat er niets mis gaat met de kunstwerken, zoals in het bovengenoemde bankgebouw en de zusterflat? Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen. Namens het CDA Eindhoven, Niels Groot, raadslid Christo Weijs, raadslid (bron foto: WikiMedia Commons)

Minder vaak GFT ophalen? En geen bladkorven? Dat kan niet allebei!

CDA CDA Eindhoven 22-06-2020 09:56

Eindhovenaren kunnen nu onbeperkt hun afval wegbrengen naar de milieustraat. Het nieuwe voorstel is dat dit nog maar 12 keer per huishouden mag. Daarna kost het 20euro per keer. Volgens de wethouder heeft 96% van de Eindhovenaren daar genoeg aan. Het CDA Eindhoven zou liever zien dat je 12 keer per jaar per persoon naar de stort mag. We houden dit dus in de gaten. Als blijkt dat 12 keer per huishouden niet genoeg is dan vinden we dat het 12 keer per persoon per jaar moet worden. Anders zijn we bang dat mensen te lang hun afval in en rond huis moeten bewaren of het gaan dumpen. Er komt ook een proef om in de winter nog maar 1 keer in de vier weken het GFT op te halen. Dit vindt het CDA Eindhoven geen goed idee. We willen dat mensen hun tuin vergroenen door stenen weg te halen en meer planten te planten. Ook willen we dat mensen hun stoep een beetje opruimen in de herfst door bladafval te vegen. Maar tegelijkertijd gaan we de groene bak minder ophalen en hebben we geen bladkorven meer. Dat werkt elkaar tegen. Iemand met een grote tuin of veel bomen heeft de bak zo vol zitten en zal niet meer in de straat gaan opruimen. Of moet noodgedwongen een bladerenhoopin de tuin laten liggen. Bovendien levert deze actie zo weinig besparing op dat de Eindhovenaar dit nauwelijks terug ziet in de afvalbelasting. En daar zijn we dus tegen. Fractievoorzitter Linda Hofman artikel uit Groot Eindhoven

Internationalisering van het Eindhovense onderwijs (+ English translation)

CDA CDA Eindhoven 19-06-2020 13:27

Internationalisering Onderwijs voor iedereen in Brainport Eindhoven Internationalisering is niet meer weg te denken in onze samenleving en heeft effect op iedereen. Dat zien we terug in onze Brainport regio. We zien de laatste jaren een grote toename van internationals, zowel kennis- als arbeidsmigranten en statushouders, met kinderen die langer blijven in onze stad en regio. Die grote toename van internationals die langer verblijven, vraagt om een andere aanpak in ons onderwijs. Die andere aanpak wordt beschreven in de visie “Internationalisering Onderwijs voor iedereen in Brainport Eindhoven”. Deze visie is voorgelegd aan de Raad, die er in de vergadering van 16 juni 2020 mee heeft ingestemd. Deze visie gaat uit van het educatief model van 3 ringen. Ring 1: de ISE (Internationale School Eindhoven), biedt als enige onderwijsinstelling in de regio het IB (International Baccalaureate) aan. Het IB wordt in het engels gegeven en verzekert de international een doorlopende leerlijn, indien deze in het buitenland wordt voortgezet. De ISE is dan ook een belangrijke vestigingsfactor voor internationals die kort verblijven in Nederland. Ring 2: PO (Primair Onderwijs) -scholen met veel internationals (international classrooms), deze scholen zijn vooral bedoeld voor de internationals die langer in de stad/regio blijven. De international classrooms zijn internationaal samengestelde klassen, met verschillende culturele achtergronden. Er wordt Nederlands geleerd, de instructietaal is niet de moedertaal van de leerlingen. Doordat er Nederlands geleerd wordt en doordat men van en over elkaars cultuur leert, wordt hier een grote bijdrage geleverd aan integratie in de samenleving. Ring 3: alle kinderopvang, PO, VO en MBO scholen, de grote groep scholen en kinderopvang die steeds meer met internationale kinderen te maken gaat krijgen. Deze scholen zullen kunnen leren van de Ring 2 PO-scholen en kunnen, indien ze dat willen, ook een aanvraag indienen bij het project “Internationalisering regulier onderwijs”. In september 2020 is een kick-off event voor de Internationalisering Onderwijs voor iedereen in Brainport Eindhoven. Alle scholen worden dan uitgenodigd een aanvraag in te dienen in het kader van Internationalisering Onderwijs. - Commissielid Marianne Buenen International Education in Brainport region Internationalisation has become an integral part of our society and affects everyone. This happens in our Brainport region. In recent years we have seen a large increase in internationals, knowledge expats, labour migrants and status-holders. We notice an increasing in Internationals with longer staying in our city and region. The children of the International will get in touch with a new approach in education. This different approach is described in the vision "Internationalisation of Education in Brainport-Eindhoven". The council approved proudly this vision on the 16th of June. This vision clusters education in a model of 3 rings. - Ring 1: the ISE (International School Eindhoven), offers the IB (International Baccalaureate) as the only educational institution in the region. The International education is given in English and assures the international a continuous learning line if it is continued abroad. The ISE is therefore an important establishment factor for international students who are staying in the Netherlands for short periods of time. - Ring 2: represents PO (Primary Education) schools with many Internationals (international classrooms) These schools (like RISE) are mainly intended for the Internationals which stay longer in the city/region. The International classrooms are internationally composed classes, with different cultural backgrounds. Dutch is taught, the language of instruction is not the mother tongue of the students. Behind Dutch these schools teaches children to learn from and about each other’s culture. This is a great contribution to integration in society and help children to become International-minded. - Ring 3: includes all childcare facilities, PO, VO and MBO schools in our regio for all the Dutch children or long-term staying Internationals. The large group of schools and childcare facilities that will increasingly have to deal with international children. These schools will be able to learn from the Ring 2 PO schools and, if they so wish, can also submit an application to the project "Internationalisation regular education". In September 2020 there will be a kick-off event for the Internationalisation Education in our Brainport region. All schools will then be invited to submit an application within the framework of Internationalisation Education. By Miriam Frosi

Omgevingsvisie? Kijk verder dan het centrum

CDA CDA Eindhoven 19-06-2020 12:21

Bij de Omgevingsvisie dient de gemeente verder te kijken dan alleen het centrum, zo stelt CDA-raadslid Rob Gordon. Hieronder leest u zijn bijdrage in Groot Eindhoven: De Omgevingsvisie is een kijk op de toekomst van Eindhoven, ofwel “hoe de stad Eindhoven zich over 10 of 20 jaar ruimtelijk kan gaan ontwikkelen”. In de eerste versie zijn de resultaten samengevat van eerder vastgesteld beleid en veel gesprekken van bestuurders en ambtenaren met inwoners, ondernemers en instellingen. Goed dat zovelen hebben meegedacht. Veel is echter nog niet uitgewerkt en daarvoor worden nog aanvullend onderzoek gedaan: belangrijke studies volgen nog een woonvisie, een verdichtingsstudie, een klimaatplan en een verkeersplan. Al deze studies worden verwerkt in de volgende versie van de omgevingsvisie. Als het aan het CDA ligt wordt hier stevig aan doorgewerkt omdat de eerste versie nog gaten vertoont. Een groot accent wordt nu gelegd op de ontwikkeling van het centrumgebied, de binnenstad. Daar zou enorm veel bijgebouwd kunnen worden. Daar stemmen wij onder voorwaarden mee in als: de leefbaarheid niet teveel aangetast wordt, respect getoond wordt voor historische karakteristieken en als het aansluit bij onze woonbehoeften. De plannen voor verdichting kunnen dan positief bijdragen aan de ontwikkeling en het innovatieve imago van de stad. Het CDA heeft nadrukkelijk gesteld ook de andere stadsdelen aandacht behoeven: niet alle energie en investeringsgelden van de gemeente moeten de komende jaren alleen naar het centrumgebied gaan. De stad is immers veel groter, daar liggen ook mogelijkheden en opgaves om te vernieuwen ! En meer wijken en buurten verdienen aandacht. De wethouder heeft op aandringen van het CDA toegezegd dat studies voor onze andere stadsdelen nog dit jaar aan de orde zullen komen. Daar houden wij hem zeker aan vast want investeringen van de gemeente moeten ook daar terecht gaan komen! (Foto: WikiMedia Commons)

Inbreng Zwarte Piet-debat

CDA CDA Eindhoven 02-06-2020 16:11

Lees hieronder de inbreng van Remco van Dooren in de gemeenteraad in het debat over Zwarte Piet: Voorzitter, De kleur van Zwarte Piet. Het is het onderwerp in ons land waar iedereen een mening over heeft maar waar ook iedereen de buik helemaal van vol heeft. Waar het feest bedoeld was om kinderen te verwennen en te laten genieten van een mooi verhaal met magie, is het nu een strijdtoneel geworden van volwassenen die een mening proberen door te drukken, enorm irritant zijn en geen begrip hebben voor elkaar. De ene flank vindt Zwarte Piet racistisch en schoffeert miljoenen mensen die genieten van een prachtig kinderfeest en helemaal geen racistische bedoelingen hebben. De andere flank scheldt en tiert en kan niet opbrengen dat mensen aanpassingen aan het figuur willen zien. Het resultaat: twee groepen die het kinderfeest enorm verzieken. En 90% van de samenleving kan zich niet vinden in deze tegenpolen. We weten dat het twee jaar geleden in Eindhoven uit de hand is gelopen. Er zijn dialoogsessies georganiseerd om voor- en tegenstanders van Zwarte Piet met elkaar op een fatsoenlijke manier te laten praten. Maar toen het eind 2019 weer spannend werd omdat er gedreigd zou worden met demonstraties, besloot het college om kant te kiezen voor één van de tegenpolen en te bepalen dat Pieten geen zwarte of bruine basistinten mogen hebben vanaf 2020. En dat is onderwerp van debat vanavond en dat het CDA helemaal niet gewild. Het CDA vindt namelijk dat de overheid op afstand moet blijven bij zaken die burgers zelf organiseren en waarvoor zij zelf verantwoordelijkheid dragen. Het is de samenleving zelf die tradities koestert en doorgeeft. Het Sinterklaasfeest is zo’n traditie die de samenleving zelf vormt en invult. Het is aan de samenleving zelf hoe het Sinterklaasfeest wordt gevierd en welke kleur de Pieten hebben. Wij zijn het dan ook niet eens met het college om op de stoel van de samenleving te gaan zitten en te bepalen dat alleen nog bepaalde pieten in Eindhoven welkom zijn. Daar gaat het college niet over, maar de samenleving zelf. Die verantwoordelijkheid kun je ook goed bij de samenleving leggen. Organisatoren van het sinterklaasfeest zijn mensen die goed weten wat er speelt en leeft in de buurt. Zij zijn zich bewust van maatschappelijke ontwikkelingen en passen het feest ook aan, daar waar de behoefte is. Dat laat ook het intochtcomité in de binnenstad zien. Over de jaren hebben zij al aanpassingen gedaan en daar zijn zij ook in de toekomst bereid toe. Zij zoeken een middenweg en kiezen geen kant van de tegenpolen. Zij komen niet van een andere planeet, nee, zij proberen elk jaar om het sinterklaasfeest een groot feest te laten zijn voor zoveel mogelijk mensen. En dat proberen alle honderden vrijwilligers in Eindhoven, ook in andere buurten. Als buurtbewoners al jaar en dag blij worden van het Sinterklaasfeest met Zwarte Pieten in hun buurt, dan is dat helemaal top. En als buurtbewoners graag in hun wijk een intocht organiseren met roetveegpieten of een combinatie, dan is dat ook prima. Maar dat is aan de buurt zelf, niet aan de gemeente. De gemeente moet daarin faciliterend optrekken, zorgen voor een veilige openbare orde en de vrijwilligers van de evenementen met raad en daad bijstaan. De gemeente geeft subsidie, maar moet niet zelf het evenement gaan invullen. En moet dit ook niet proberen via de subsidie af te dwingen. Het stadsbestuur kiest nu duidelijk kant, waarschijnlijk omdat ze de demonstraties en de ongeregeldheden zat zijn en daar een einde aan willen maken. Het CDA zijn die ook zat, maar het is niet de oplossing voor dit probleem. We hebben er vorig jaar al voor gepleit, en doe dat nu weer. Laat geen demonstraties toe tussen kinderen tijdens een kinderfeest, maar voortaan op het Stadhuisplein, het hart van de democratie, waar de veiligheid het beste gewaarborgd kan worden en waar de minste overlast is voor omwonenden en anderen. Dan nog twee opmerkingen ter afsluiting. Het college heeft alleen invloed op subsidierelaties, maar roept ook andere organisatoren van sinterklaasevenementen op te veranderen. Waarom doet ze dat, terwijl het in zoveel wijken al jaren goed gaat en de buurt tevreden is? En hoe gaat het college een ‘hellend vlak’ voorkomen? Want het kan goed zijn dat over een paar jaar ergens anders opheft ontstaat, bijvoorbeeld over Carnaval-uitingen of andere events, en gaat het college dan ook subsidievoorwaarden stellen aan de invulling? Wij hopen uiteraard van niet. Voorzitter, tot slot, het CDA wil niet dat het college en de overheid beslissen welke kleur Zwarte Piet heeft. Dat moeten we overlaten aan de samenleving. Daar dient een fatsoenlijke dialoog te zijn. Wij hopen dat het college zich wil bezinnen op haar beslissing. Remco van Dooren, raadslid

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.