Nieuws van VVD in Sint Anthonis over CDA inzichtelijk

16 documenten

Installatie Rob Poel als wethouder in de gemeente Sint Anthonis

VVD VVD CDA Sint Anthonis 01-02-2020 03:58

De VVD had een kort woord tot Rob Poel willen richten bij zijn installatie als wethouder, zoals ook tot dan toe gebruikelijk was in Sint Anthonis. Echter zal het de agendadruk van de avond zijn geweest dat daar geen ruimte voor werd vrijgemaakt. Vandaar dat de opgeschreven woorden niet zijn uitgesproken, maar wel geplaatst worden op onze website.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/38179/installatie-rob-poel-als-wethouder-in-de-gemeente-sint-anthonis

 Hier onder het stukje:

Toch nog even kort iets over deze voordracht. Het zou gek zijn dat een wethouder die zo kort geleden nog wethouder was in Sint Anthonis nu niet de juiste goedkeuring zou krijgen. Zeker na alle complimenten die voormalig CDA fractievoorzitter Rombouts aan het adres van Rob Poel gaf bij diens, naar nu blijkt tijdelijke, afscheid. Daar zal de heer Poel zelf ook notie van hebben genomen.

En de heer Poel doet ook wel zijn naam eer aan. Een soort van Poolende wethouder. Duidelijk inzetbaar binnen het Land van Cuijk. Na vanavond is hij zelfs vaker benoemd als wethouder in Sint Anthonis dan in zijn woonplaats Cuijk.

De aanleiding van beide benoemingen is helaas niet wat we wensten. Maar daarover zo dadelijk meer bij het afscheid van wethouder Jos Raemaekers. Elk nadeel schijnt dan zo zijn voordeel te hebben en we vertrouwen er op dat Rob Poel weer snel zich de dossiers eigen kan maken, weer de ondersteunende teamspeler is binnen het College, weer zijn nuchtere kijk op de zaken gaat inzetten en weer veel gaat bereiken in de tijd die ons nog rest richting die ene, steeds groter wordende, gemeente Land van Cuijk.

Rob, je hebt hier in een korte tijd al veel meegemaakt en het feit dat jij als relatieve buitenstaander zo snel ‘ja’ zei om weer wethouder in Sint Anthonis te worden zegt volgens mij ook iets over onze gezamenlijke blik om niet onnodig lang in het verleden te hangen en vooral de handen uit te mouwen te steken richting de toekomst.

 En nu aan het werk!

 

Afscheid van Jos Raemaekers als wethouder in de gemeente Sint Anthonis namens coalitiepartner SAN.

VVD VVD CDA Sint Anthonis 01-02-2020 03:57

Hieronder de speech van VVD fractievoorzitter Jeroen van Acquoij bij het afscheid van Jos Raemaekers bij de raadsvergadering van afgelopen donderdag.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/38180/afscheid-van-jos-raemaekers-als-wethouder-in-de-gemeente-sint-anthonis-namens-coalitiepartner-san

Beste Jos,

missen als kiespijn. Ken jij die uitdrukking? Ja? Dat is dan heel mooi. Maar nu we het over jouw afscheid gaan hebben, dat heeft geen betrekking op het gaan missen van jou. Laat dat duidelijk zijn.

Zoals je weet is de raadsvergadering het officiële moment om bij de komst en vertrek van collega bestuursleden stil te kunnen staan. Dus niet een ingezonden brief in de krant, niet een interview met het lokale huis-aan-huis blad en al helemaal niet het roepen van wat kreten in een lokaal café. En ik ben blij dat ik de mogelijkheid krijg, want dat is tegenwoordig ook niet meer altijd zo vanzelfsprekend, om vanavond het woord naar jou te richten. Want we zijn je toch wel veel dank verschuldigd. Maar daar kom ik zometeen op. Zojuist zei ik bij de hernieuwde start van Rob Poel dat we delen om niet onnodig lang in het verleden te hangen en ons te richten op de toekomst. Dat neemt niet weg dat het wel goed kan zijn om onwaarheden aan de kaak te stellen en te benoemen. Dus je ontkomt er soms niet aan om nog even naar het verleden te kijken. Zeker bij een afscheid van iemand.

Daarom ook aandacht voor de aanleiding waarom we vanavond hier zijn. En dat is dan dus het eind van je wethouderschap. Wanneer het lichaam iets anders zegt dan het stemmetje in je hoofd, dan wordt het misschien tijd om naar het lichaam te luisteren. Je hebt inmiddels vaker een ziekenhuis van binnen gezien dan dat je zou willen en je hebt zelfstandig de keuze gemaakt om naar jezelf te luisteren en te besluiten dat je voor je eigen gezondheid geen wethouder meer zult zijn in Sint Anthonis. Voor iemand die zo’n fan is van het ambt van wethouder, zal dat een moeilijke beslissing zijn geweest.

Nu is de gemeente Sint Anthonis in de afgelopen jaren toch al een gemeente geweest waar collega’s komen en gaan. Wat jou betreft is het helemaal je eigen keuze geweest om ermee te stoppen. Ook dat is geen vanzelfsprekendheid zoals je eerder al tijdens je ziekteverlof hebt kunnen ervaren, toen de coalitie op basis van de veranderende verhoudingen in het bestuur van de gemeente begin 2019, en de wijze waarmee daar werd omgegaan door de toenmalige voorzitter van de raad, het vertrouwen in haar heeft opgezegd en deze raad daar nog voor de zomervakantie tekst en uitleg over heeft gegeven in Den Bosch bij de provincie. Anders geformuleerd: we hadden bij jou liever gezien dat je nog was gebleven. En dat mag je zeker als compliment opvatten.

We leerden je kennen toen we als VVD in de oppositie zaten in de vorige bestuursperiode en jij eind 2017 de vervanger werd van Roos Aben, die net als jij nu, uiteindelijk, ook vanwege haar gezondheid besloot te stoppen als wethouder. En vanaf het begin was er respect over en weer. Je ging goed om met kritische vragen en vond het bereiken van doelen in deze gemeente belangrijker dan je eigen ego en hoe er over je gesproken en gedacht werd. Daar vonden we al snel de klik samen. Hoe jij de laatste periode hebt ervaren van de coalitie CDA/SAN met het toenmalige college, daar heb ik wel wat over gehoord, maar ik laat het aan jou of je partij om daar eventueel iets over te zeggen.

Na de verkiezingsuitslag in 2018 bleek dat de winnende partij qua zetels de samenwerking in de periode ervoor wat uit het oog was verloren en er onvoldoende vertrouwen was om samen door te gaan. In de verkennende gesprekken tussen SAN en VVD bleek al snel dat we het weliswaar niet altijd over alles eens bleken te zijn, maar dat we elkaar steeds gegund hebben de standpunten uit te leggen en te verhelderen en we altijd de tijd hebben genomen om er samen uit te komen. En ook al heeft de toenmalige burgemeester vanaf het stuklopen van een coalitievorming met het CDA geprobeerd om de coalitievorming SAN/VVD te saboteren, is het mede aan jou te danken dat de gesprekken tot vorming van de coalitie SAN/VVD en het coalitieprogramma in Beers, ver genoeg weg van dit gemeentehuis, destijds in goede harmonie zijn verlopen. En ook daar konden we weer zien dat jij het bereiken van doelen belangrijker vond dan je eigen ego. Liever iets opbouwen voor hen die na ons komen, dan afbreken omdat je vindt dat je gelijk hebt.

Het is mede aan jou te danken dat de kernen van de gemeente Sint Anthonis de afgelopen jaren aan kracht hebben gewonnen. Je was altijd een echte teamspeler binnen deze coalitie en dat hebben we zeer gewaardeerd.

Dus namens fractie en achterban dank ik je voor je inzet en resultaten en dat je wethouderschap een inspiratie mag zijn voor de toekomst.

Jos, je wordt bedankt.

 

De herindelingstrein reist door

VVD VVD CDA Sint Anthonis 28-10-2019 10:03

Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis voor wat betreft het herindelingsontwerp om te komen tot de gemeente Land van Cuijk.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/36994/de-herindelingstrein-reist-door

Vanavond is het uur U, ofwel het uur van de waarheid. Voor sommigen wellicht een herhalingszet van de beslissing van 20 september 2017. En er is al veel spreekwoordelijk gezegd over de herindelingstrein waar we inmiddels inzitten. Op 20 september 2017 stonden we op het station en zeiden we dat we de herindelingstrein wilden nemen. Toen was het nog een stilstaande trein die een bepaalde richting op zou gaan en we rekenden nog op in totaal 5 wagons. Het blijken er nu 3 te zijn en dat is wellicht niet het ideaalplaatje dat we destijds voor ogen hadden, maar nog altijd beter dan de gedachte dat deze gemeente zelfstandig blijft. Inmiddels is de trein gestart en zit de snelheid er goed in en beslissen we er vanavond over dat deze trein ook niet meer gaat stoppen en op welke wijze we het volgende station aan gaan doen.

En als je daar op terugkijkt is dat eigenlijk best wel heel bijzonder. Want was het niet de gemeente Sint Anthonis die in het verleden niet de stip op de horizon wilde zien die de andere gemeenten in het Land van Cuijk wel zagen? Voor de gemeenteraad van destijds was samenwerking vaak al een te groot begrip en leek herindeling bij de beslissers van toen toch vooral een scheldwoord. Het was in die tijd dat er een profiel van een nog te werven burgemeester werd opgesteld waarin specifiek werd gezocht naar iemand die eraan moest bijdragen dat Sint Anthonis zelfstandig zou blijven. Sint Anthonis was vaak de gemeente die de rol op zich nam om het proces te frustreren. En op 20 september 2017 tekende zich al een veranderend politiek landschap in Sint Anthonis. De gemeenteraad stemde voor herindeling. En al bleek de stemming in deze gemeenteraad niet unaniem te zijn om op te gaan in de nieuwe gemeente, VVD was unaniem voor en bij SAN de overgrote meerderheid en enkele CDA-ers stemden anders dan de meerderheid van hun fractie destijds, zoals hun voormalige fractievoorzitter. Bij tegenstanders bleek het moeilijk om zich te scharen achter het raadsbesluit en kwamen er stemmen op om dan toch minimaal een jaar later te gaan herindelen. Hopende op van uitstel komt alsnog afstel? Het is goed te zien dat ondanks alle stelselmatige tegenwerking om te komen tot een herindeling het er vanavond naar uitziet dat we gaan kiezen voor een niet omkeerbare positieve toekomst voor de dorpen van de gemeente Sint Anthonis. En dat is goed nieuws voor Sint Anthonis.

De VVD Sint Anthonis is er altijd duidelijk over geweest, Duidelijk Sint Anthonis was zelfs ooit een verkiezingsleus van ons, dat wij de toekomst van onze gemeente zien in een grotere gemeente. We zagen al jaren geleden dat deze gemeente een voor ons te zwakke bestuurskracht had en wilden gaan herindelen. Met coalitiepartner SAN hebben we geur en kleur kunnen geven aan het klaarmaken van deze gemeente voor de aanstaande herindeling. Let wel: daar zijn we nog niet mee klaar.

We hebben gekozen voor een betere bestuurskracht voor de toekomst, want onze inwoners, ondernemers en verenigingen verdienen een kwalitatiever niveau. Daarbij worden we qua oppervlakte de grootste gemeente van Brabant en we hebben voldoende ambitie die daarbij past. Van zondagsamateurs naar champions league is daarbij het doel met op de juiste plek een Messi, De Jong en een Ronaldo en ja, waarschijnlijk ten koste van een niet op de juiste plek zittende zondagsamateur.

Schaalvergroting hoeft niet te betekenen dat de dienstverlening slechter hoeft te worden. Dan kun je sarcastisch zeggen dat de dienstverlening in onze gemeente toch al te wensen overliet, maar ik wilde het vanavond graag anders belichten. Ook in een grotere organisatie werken onze mensen voor onze mensen. En dat kan dan dus ook prima op een menselijke manier.

Met een grotere organisatie kunnen we de complexere toekomst daadkrachtiger oppakken en inrichten dan we nu zouden kunnen. Voor die toekomst, waar het herindelingsontwerp ook mede over gaat, hebben we samen met coalitiepartner SAN enkele moties en een amendement opgesteld. De moties zijn vooral accenten voor het herindelingsadvies en het amendement gaat om een wijze van financieren. We vertrouwen er op dat deze net zo positief omarmd worden als het amendement van SAN en VVD van 20 september 2017 betreffende ‘financieel arrangement en dorpeninvesteringsplan’. Ook in dit geval gaat het om ‘onze centen’ en daar moeten we op een verstandige manier mee omgaan.

Is alles rondom deze herindeling rozengeur en maneschijn? Nee. Er zijn ook valkuilen voor de nieuwe gemeente. Het is dus van belang dat we daar allemaal waakzaam voor zijn en er direct op willen en kunnen reageren. Er zullen zaken goed gaan en er zullen zaken niet goed gaan.

Is de aanstaande gemeente Land van Cuijk een tussenstation? Daar zou het zomaar naar uit kunnen zien. De trein is op stoom, deze herindelingstrein is nu op snelheid. Daar kunnen zomaar nog 1 of 2 wagons bij aansluiten, en dat zal dan in de komende 6 tot 8 weken moeten gebeuren. De plek is er, de overige 3 wagons staan er zeer welwillend tegenover. De bevolking lijkt het ook te willen, maar de politiek is aan zet. Deze trein zal er echter niet langzamer van gaan rijden. En ook dat is een goede zaak voor Sint Anthonis.

Nog het vermelden waard is de mooie ontwikkeling, en ja dat zeggen we hier ook tegen de tegenstanders die de afgelopen jaren zoveel energie hebben gegeven om dit proces te frustreren en zelfs te stoppen, dat de gemeente Sint Anthonis mee heeft kunnen schrijven aan het herindelingsontwerp. Dat hebben we allemaal samen gedaan. Het besluit van september 2017 stipte ook kernendemocratie aan. Dat vonden we in deze gemeenteraad ook belangrijk. En in de opzet zien we dat de kernen zelf daarin mee kunnen sturen hoe ze daar invullen aan willen geven. Of geen invulling, want ook dat is democratisch.

Na vanavond kunnen er zienswijzen ingebracht worden. De ervaring bij andere herindelingsprocessen leert dat daarmee niets wezenlijks verandert richting de herindeling. We kunnen dus stellen dat wanneer we vanavond instemmen, we op een niet omkeerbare trein op volle snelheid zitten en dat de gemeente Land van Cuijk per 1 januari 2022 een feit zal zijn.

Laat goede veranderingen nu maar snel komen.

 

P.S. Hieronder treft u de door de coalitie ingebrachte moties en het amendement aan. De moties werden m.u.v. de CDA-fractie door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. Bij het amendement was de ondersteuning unaniem. 

 

VVD stelt voor derde jaar op rij vragen over nog tragere politie (update 27 september 2019)

VVD VVD CDA Sint Anthonis 26-09-2019 09:36

VVD heeft gebruik gemaakt van de vragenronde om deze keer niet schriftelijk maar mondeling vragen te stellen aan de burgemeester. De resultaten worden jaar na jaar slechter.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/36548/vvd-stelt-voor-derde-jaar-op-rij-vragen-over-nog-tragere-politie-update-27-september-2019

 

Het lijkt haast een traditie te worden dat ik namens de VVD vragen stel over de reactietijd bij PRIO1-meldingen. Zoals al eerder aangegeven zijn dit de meldingen voor de allerhoogste spoed.

 

In Nederland is daarbij afgesproken dat de hulpdienst dan binnen 15 minuten ter plaatse dient te zijn. Er is tevens een percentage waarin afgeweken mag worden. Landelijk gezien kun je constateren dat bij zo’n 15% van alle prio1-meldingen de reactietijd langer is dan die 15 minuten terwijl het doel is dat dit maximaal 10% is. En nu is het voor te stellen dat veel burgers 15 minuten al veel te lang vinden. Maar kun je jezelf voorstellen dat de norm niet binnen 15 minuten maar na 15 minuten zou zijn?

 

Dat betekent dat bij hoogste spoed de politie niet bij je is binnen 15 minuten. En dat in wellicht een levensbedreigende situatie. Afgelopen zaterdag was er in het programma Kassa aandacht voor deze spoedmeldingen. Daarin werd vooral het landelijk beeld geschetst dat de politie te vaak te laat is, die 15% dus. En ook was te zien dat het in deze regio, met dank aan Sint Anthonis, nog veel en veel slechter is.

 

Volgens de officiële website van de politie is in hun dataportaal exact te zien wat de reactietijd prio1-meldingen is per gemeente, provincie en ook landelijk. En Sint Anthonis deed het goed. In 2015. Toen was ‘slechts’ in 11% van de PRIO1-meldingen sprake van een langere reactietijd van 15 minuten. Maar in de jaren daarna heeft de portefeuillehouder het volledig uit de hand laten lopen. Ik zal u de officiële cijfers geven:

 

Van 11% in 2015 steeg het naar bijna een verdubbeling in 2016 met 21% en in 2017 steeg het schrikbarend door naar 39%. En voor 2018 is het cijfer zelfs 42%. En ook in 2018 heeft de VVD zorgen geuit over dit veel te hoge cijfer, dat doen we nu al 3 jaar achter elkaar. In de beantwoording van de vragen werd verwarring gebracht door het begrip aanrijtijd toe te voegen. Reactietijd zou zijn: de aanname van de melding bij 112, de uitgifte richting de politie en daarna de aanrijtijd. Alles bij elkaar is de reactietijd. Daarnaast straalde uit de beantwoording vooral het geven van mogelijke verklaringen waarom een reactietijd langer zou kunnen zijn. Maar geen verklaring waarom dat in Sint Anthonis veel hoger was dan in andere gemeenten en geen verklaring waarom het zo blijft stijgen. Vergeet niet: in 2015 hadden we een percentage van 11%, beter dan landelijk.

 

De beantwoording vorig jaar van de burgemeester was verder teleurstellend omdat haar enige actie leek om de politie te laten verklaren waarom de reactietijden tegenvallen ze zag in 2017 al helemaal geen reden om tot actie over te gaan. En dan werd vorig jaar zelfstandig de conclusie gepresenteerd dat de veiligheid niet in het geding was. De beantwoording gaf je het beeld dat de cijfers nog zo slecht kunnen zijn, deze burgemeester presenteert het wel zo dat het allemaal veilig is voor de burgers en er dus eigenlijk niks aan de hand is. Maar laten we niet vergeten dat de hele landelijke politie met deze cijfers werkt en dat Sint Anthonis echt een van de slechtste leerlingen van de klas is.

 

Dat in de meeste gemeenten die maximaal 10% niet gehaald wordt is verklaarbaar. Maar voor 15% in gemeente A horen we dan dezelfde verklaring als de 51% in Sint Anthonis. Maar tussen 15% en 51% zit een verdomd groot gat. En dat heeft deze burgemeester nog nooit verklaard, nog nooit als reden gezien om iets aan te doen en dus heeft ze het getal maar laten stijgen en stijgen in de afgelopen jaren.

 

Nogmaals voor de duidelijkheid: we zoeken niet naar verklaringen waarom bij de politie in zijn algemeen de reactietijden niet conform de norm zijn.

 

We zoeken naar antwoorden waarom het in Sint Anthonis daarbovenop nog zoveel slechter is gesteld.

 

Met de antwoorden van de burgemeester krijgen we de vraag beantwoord waarom de politie in diens algemeenheid te vaak te laat is, landelijk gezien. Maar de vraag waarom het in Sint Anthonis zoveel slechter is ze wat ons betreft nog altijd uit de weg gegaan. Hopelijk begrijpt de burgemeester dit wezenlijke verschil wanneer ik zometeen onze vragen zal stellen.

 

Dat betekent dus, beste inwoners, dat u er eerder vanuit kunt gaan dat u de politie niet zult zien binnen 15 minuten na een prio1-melding in de gemeente Sint Anthonis. We hebben ons daarmee op een eiland geplaatst ver weg van het vasteland. Want in 2019 is het alleen slechter gesteld met de reactietijden op Schiermonnikoog, Vlieland en Terschelling. Maar alle andere gemeenten scoren beter dan Sint Anthonis. En de achteruitgang is echt dramatisch te noemen. In minder dan 5 jaar tijd van 11% naar 51% is een cijfer waar de burgemeester zich diep voor mag schamen. Deze burgemeester die waakt over de veiligheid en de snelheid van het politieapparaat heeft de afgelopen jaren blijkbaar zitten slapen en geeft in de beantwoording wat ons betreft niet aan echt actief te zijn geweest deze trend te keren want ze zag deze significante afwijking en verslechtering blijkbaar niet als een probleem om iets aan te doen. En als deze burgemeester wel vindt dat ze actief is geweest om deze trend te keren, dan zou je toch op zijn minst mogen concluderen dat ze daar absoluut niet in is geslaagd.

 

De vragen voor de portefeuillehouder:

 

- U heeft zojuist gehoord wat het percentage tot dusver is qua reactietijd bij een prio1-melding voor de eerste zes maanden van 2019, namelijk dat de reactietijd van 15 minuten of minder in de meeste gevallen, namelijk 51%, niet wordt gehaald. Was u zelf al bekend met dit percentage?- Indien ja, sinds wanneer wist u dit? Indien nee, heeft het volgen van deze cijfers niet uw prioriteit?- Wat vindt u ervan dat het percentage sinds 2015, in uw tijd als burgemeester, gestegen is van 11% in 2015 naar 51% over de eerste zes maanden in 2019?- Bent u van mening dat de politie in Sint Anthonis zulke andere dingen moet doen of zo’n andere werkwijze heeft dat de cijfers in Sint Anthonis zo significant afwijken ten opzichte van het gemiddelde in Nederland? - Is de administratie of de wijze van inspecteren, denk daarbij aan de status plotten (dat is de druk op de portofoon dat men is gearriveerd) voorafgaand aan het ontmoeten van een slachtoffer van dit soort zaken bij de politie in Sint Anthonis echt zoveel anders dan in bijvoorbeeld Montfoort, Laren, Nieuwegein of Veenendaal waar de percentages voor 2019 liggen op 5% of lager t.o.v. de 51% hier? Ofwel: hoeven agenten in Sint Anthonis niet de status te plotten op een gelijke wijze zoals agenten in andere gemeenten?- Is het u bekend dat bij de meeste gemeentes de cijfers sinds 2015 redelijk stabiel zijn gebleven?- Hoe kan het dat in Sint Anthonis de negatieve cijfers zo significant negatiever worden jaar na jaar?- Wat vindt u ervan dat juist Sint Anthonis opvalt in negatieve zin door die jaarlijkse grote verschillen die daarnaast steeds groter worden?- U gaat over de openbare orde, politie en veiligheid. Ziet u het als een van uw verantwoordelijkheden om dit percentage naar beneden te krijgen zodat onze burgers bij een hoge noodsituatie sneller geholpen worden dan nu het geval is?- Bent u van mening dat u succesvol bent geweest in uw aanpak om dit percentage naar beneden te krijgen? - Denkt u dat de verdere verslechtering van dit percentage toch vooral weer omgeven wordt met argumenten dat de veiligheid nimmer in het geding is geweest en dat het wederom vooral een administratieve verklaring betreft? Anders geformuleerd: zijn dit soort percentages voor u eigenlijk een wassen neus?- Als u terug kijkt naar de afgelopen 5 jaar, denkt u dan dat u iets anders had kunnen doen om de reactietijden te verbeteren?

 

Onderaan dit artikel kunt u de hele raadsvergadering terughoren en dus ook de antwoorden van de burgemeester. Wat ons daarin opviel is dat ze in het verleden (antwoorden op schriftelijke vragen in 2017) vond dat er niets aan hoefde te gebeuren en dat ze nu wel toejuicht dat er actie wordt ondernomen om de situatie te verbeteren. Ze heeft daarbij geen idee of ze zelf iets anders had kunnen doen om de reactietijden voor onze inwoners te verbeteren (ze is verantwoordelijk voor openbare orde en ziet het verlagen van de reactietijden wel als haar verantwoordelijkheid) en vind als een soort 'wij van WC eend adviseren WC eend' dat ze het goed gedaan heeft. De cijfers laten echter een compleet ander beeld zien.

 

De VVD blijft voor de inwoners van Sint Anthonis dit in de gaten houden en wat ons betreft is de maat vol en kan het niet zo zijn dat deze cijfers nog verder stijgen. Ze zullen moeten dalen... en snel ook.

 

http://sdk.companywebcast.com/sdk/player/?id=sintanthonis_20190926_1

P.S.

CDA noemde nog dat het in Mill net zo erg zou zijn als in Sint Anthonis. Wellicht hebben ze via Google gezocht naar aanrijtijden en een artikel op de Gelderlander gevonden van enkele jaren geleden dat daar specifiek aandacht aan besteedde. Maar dit zijn de cijfers van de afgelopen jaren in het Land van Cuijk:

 

 Land van Cuijk20152016 2017 2018 2019 (t/m juni)  Sint Anthonis 11%21% 39% 42% 51%  Mill en Sint Hubert13% 26% 35% 33% 32%  Boxmeer17% 15% 25% 27% 30%  Grave17% 18% 26% 26% 24%  Cuijk11% 15% 18% 18% 16% 

 

De trend naar een onveiligere gemeente is namelijk al ingezet. Tussen 2017 en 2018 is Sint Anthonis 70 (!) plaatsen gestegen op de ranglijst van onveiligste gemeenten in Nederland. Dat is echt een megaklapper. Sint Anthonis is relatief nog een veilige gemeente, maar de trend gaat de verkeerde kant op. Net zoals dat in 2011 de aanrijtijden van de politie in Sint Anthonis goed waren, maar daarna jaarlijks veel slechter worden. En wat opvalt is dat er weliswaar minder meldingen zijn van vernieling (denk aan grafitti) maar een toename van inbraken en diefstal.

Daarnaast is het goed te realiseren dat het bij de ranglijst onveiligste gemeenten (omgekeerd dus de veiligste gemeenten) gaat om zaken als: diefstal, inbraak, geweld, vernieling. Velen daarvan (zeker als je pas na de daad de diefstal of inbraak bemerkt) zijn GEEN prio1-meldingen (geen spoedmeldingen). De gemeente moet er voor oppassen geen appels met peren te vergelijken. Omdat er weinig melding van grafitti is, kan het niet zo zijn dat je mild bent over de te late reactie van de politie bij een gewapende overval.

Hopelijk is ook het CDA gevoelig voor deze cijfers en argumentatie en zijn ze bereid de burgemeester aan te spreken op haar falen in de afgelopen jaren.  

 

Veel geregeld voor onze inwoners met het mobiliteitsplan

VVD VVD CDA Sint Anthonis 07-06-2019 09:32

Via gezamenlijke amendementen en moties van VVD, SAN en CDA is bepaald dat we de Klotweg in Landhorst verhard willen, er geen rondweg in de planning komt, het strooibeleid wordt aangepast, er maatwerk komt bij aanpassen snelheid om de voorrang niet zomaar te wijzigen, maatregelen te treffen om aanrijtijden van hulpdiensten niet te vertragen door verlaging van snelheden op de wegen, de wens voor een reconstructie Vloetweg en Grotestraat in Oploo en een onderzoek naar een veilige fietsroute Westerbeek, Oploo, Stevensbeek.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/35606/veel-geregeld-voor-onze-inwoners-met-het-mobiliteitsplan

Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis tijdens de eerste termijn van de raadsvergadering van 6 juni 2019.

Mobiliteit gaat natuurlijk over verplaatsen van A naar B, maar zeker ook over bereikbaar zijn. Bereikbaar voor familie, bereikbaar voor leden, bereikbaar voor klanten, bereikbaar voor relaties, bereikbaar voor patiënten, bereikbaar voor bezoekers, bereikbaar voor minder validen, bereikbaar voor iedereen.

Daarnaast gaat het over verkeersveiligheid. Een thema dat de VVD erg belangrijk vindt. Maar veiligheid raakt ook volksgezondheid en welzijn en is daardoor breder dan alleen verkeersveiligheid.

De VVD is altijd kritisch geweest waar in onze optiek te eenvoudig de snelheid op wegen werd verlaagd. In het rapport dat de basis is voor het besluit van vanavond staan voldoende voorbeeld van wegen waar het inderdaad logisch is dat je er minder snel rijdt dan 80 km/uur. Dat zijn wegen waar je liever niet hebt dat er tegenliggend verkeer komt om te voorkomen dat de autospiegels elkaar raken. En dat is dan nog zonder fietsers.

De VVD is vanwege de verkeersveiligheid een voorstander van een gepaste snelheid op basis van de aard en indeling van de weg. Dat zal in de regel als resultaat hebben dat ongevallen minder (ernstig) letstel en/of schade tot gevolg hebben. Maar verkeersveiligheid betreft ook goede en veilige fietspaden en voetpaden voor wandelaars en schoolgaande jeugd. We verzoeken u te kijken waar die wel gewenst zijn, maar niet in een optimale staat verkeren of zelfs nog ontbreken.

Maar, zoals gezegd, er is meer veiligheid waar de VVD naar wil kijken. We hebben het hier al vaker aangegeven: de aanrijtijd van de hulpdiensten in de gemeente. Met een mobiliteitsplan als onderwerp zou je al snel denken dat hulpdiensten komen vanwege verkeersongevallen. Maar dat is maar ten dele waar. In een gemeente die te maken heeft met toekomstscenario’s met krimp en vergrijzing is het zullen hulpdiensten zeker ook naar onze inwoners komen vanwege ongevallen thuis of op het werk, denk ook aan lichamelijk falen als vallen, een tia, herseninfarct, hartaanval of hersenbloeding. Dat zijn situatie’s waarbij elke seconde telt. En met het verlagen van de snelheid zal een hulpdienst, die zich weliswaar niet aan de snelheid hoeft te houden, toch langer doen over de rit bij een PRIO1-melding. Alleen al vanwege het feit dat de rest van het verkeer er langer over doet en er dus vaker ingehaald dient te worden.

Mede gezien die hulpdiensten en enkele individuele lokaties komen we nog met moties en amendementen.

 

 

VVD gaat samen met SAN voor grotere speelruimtes en minder versnippering

VVD VVD CDA Sint Anthonis 07-06-2019 09:18

Minder verdwaalde en eenzame 'wipkippen' en meer samen spelen

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/35605/vvd-gaat-samen-met-san-voor-grotere-speelruimtes-en-minder-versnippering

Tijdens de raadsvergadering van 6 juni 2019 heeft VVD samen met SAN gesproken over het speelruimteplan.

We vinden het goed dat we als gemeente het spelen voor onze jongere inwoners en iedereen die zich nog jong voelt op gestructureerde wijze faciliteren.

We zien daarbij dat  in andere gemeentes gezien kan worden dat speelplekken een ontmoetingsplek vormen voor jeugd, jongeren en overige inwoners en bezoekers van die gemeentes, daarbij kunnen we noemen de Speelweide in Handel, de speeltuin aan de Gemeint in Boekel, de speelruimte aan de Nierswelle in Goch die allemaal hoge waardering krijgen van de bezoekers.

In de gemeente Sint Anthonis zijn er versnipperde speelplekken met één enkel speeltoestel, zoals een wipkip en die locaties liggen soms ook nog relatief dichtbij elkaar. Daarbij is spelen toch ook vooral een sociale activiteit en daarbij geldt dat verschillende groepen verschillende interesses hebben (denk aan jonge kinderen vs oudere kinderen).

Daarom is er ook per motie opgeroepen om daar waar het speelruimteplan nog niet volledig geconcretiseerd is uiting te geven aan de oproep om speelruimtes groter in omvang te laten zijn en minder versnipperd te plaatsen.

Het CDA kon zich hier niet in vinden. Maar dankzij VVD en SAN is de motie aangenomen. En dat is goed voor onze jeugd en jongeren.

 

Brabant Bedankt. VVD blijft de grootste partij in Noord Brabant.

VVD VVD CDA Sint Anthonis 21-03-2019 08:35

Bedankt aan iedereen die VVD heeft gestemd.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/34632/brabant-bedankt-vvd-blijft-de-grootste-partij-in-noord-brabant

Hoewel hier in Oost Brabant bovengemiddeld op het CDA werd gestemd, maakte ook hier Forum voor Democratie een sprong vanuit het niets.

We zijn blij te mogen constateren dat de Brabanders de VVD weer als grootste partij hebben gekozen.

Uitvoeringsprogramma 2018-2022

VVD VVD CDA Sint Anthonis 26-10-2018 01:50

Lees hier de inbreng van VVD Sint Anthonis:

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/32268/uitvoeringsprogramma-2018-2022

Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis en daaronder enkele punten uit de tweede termijn.

Geachte voorzitter,Wat is nu precies de bedoeling? Dat was de vraag die bij ons opkwam toen we naar het besluit keken dat we vanavond bij dit agendapunt dienen te nemen. Te besluiten een stuk vanuit college en ambtelijke organisatie voor kennisgeving aan te nemen. Dat lijkt ons nou niet het meest moeilijke besluit dat we hier ooit hebben genomen of nog gaan nemen. Dus wat dat betreft hoef ik wat de VVD betreft de spanning er niet lang in te houden: dat besluit dat nemen we wel. En zelfs met de opmerking dat we het niet alleen voor kennisgeving aannemen, maar ook de inhoud ervan onderschrijven. Echter: zo passief als dit besluit vanavond ook is, zo zijn we niet aan deze coalitie begonnen en zo zullen we ook niet doorgaan. Er is namelijk veel werk aan de winkel. Het nieuwe College is voortvarend aan de slag gegaan, staat open voor nieuwe initiatieven, maakt ruimte in de agenda vrij om met iedereen in gesprek te gaan of de aanleiding nu positief of minder positief is, steekt de handen uit de mouwen en we krijgen de terugkoppeling terug dat het enthousiasme dat de coalitiepartijen hadden ten tijde van het opstellen van het coalitieprogramma “Krachtigere kernen in een schoner buitengebied” doorgetrokken is naar het College en is verspreid naar de ambtelijke organisatie. Daar waar in het verleden we in deze gemeente de schouders nog wel eens lieten hangen zetten we nu met zijn allen de schouders eronder. Wat geweldig om die trend te mogen ervaren. Complimenten aan iedereen die daaraan heeft bijgedragen en iedereen die voor hem of haar die bal oppakt. Maar we zijn er nog niet… Maar allemaal de neuzen dezelfde richting ophebben maakt het wel eenvoudiger de gestelde doelen te gaan bereiken. De aanpak van de krimp en vergrijzing zullen we in allerlei plannen terug zien komen, van woningbouw tot het aantrekkelijker maken van onze kernen om te wonen, te werken en te recreëren en van de zorg voor hen die echt zorg nodig hebben tot het stimuleren van de lokale economie in een duurzamer en schoner buitengebied. Bij de begroting gaan we het financiële kader van deze plannen vaststellen. Daaruit blijkt wel weer dat we gaan investeren in alle kernen. En niet met de gedachte om zo snel mogelijk al het spaargeld erdoorheen te jagen voordat de herindeling een feit is. Nee, zo simpel ligt het niet. Er zijn de afgelopen jaren veel plannen ontwikkeld maar helemaal niet of slechts ten dele uitgevoerd en nog steeds komen er veel goede ideeën vanuit de kernen. Doordat Sint Anthonis het geld op de plank liet liggen en niet investeerde hebben we nu extra slagkracht die achterstand in te halen. En hoe mooier om dit te doen met een gemotiveerd team onder leiding van dit College (Marleen, Jos, Huub en Wouter) en de secretaris (Piet). En mochten er nog zaken uit het verleden zijn die niet vlekkeloos zijn verlopen zoals bij het plannen van de N602, dan is het goed om te zien dat er oplossingen komen voor fouten uit het verleden. Dat wil niet zeggen dat er geen fouten meer gemaakt mogen of zullen worden, maar het is minstens zo tekenend voor een goed lopende organisatie hoe deze met dergelijke fouten omgaat en de mogelijk verantwoordelijken daarop aanspreekt. Wat we in het uitvoeringsprogramma vooral zien is meer handjes en voetjes bij het coalitieprogramma. Daarnaast soms met een extra sausje, zoals de aanpak van ondermijning die genoemd is. Dat is in theorie natuurlijk een onderwerp waarvan je niet wilt dat het gebeurt. De vraag is echter of het echt een probleem is binnen onze gemeente. We moeten zaken niet groter maken dan ze zijn, want er zijn nog genoeg uitdagingen in de gemeente die onze aandacht verdienen. Schieten we niet door van de op een na veiligste gemeente in Noord Brabant naar een gemeente met zoveel aandacht voor ondermijning? Dan liever het doel de veiligste gemeente van Noord Brabant te worden waarbij de politie bij Prio1-Meldingen het beter doet. We kiezen liever voor doelen waar een uitdaging bij zit dan het houden bij het oude onder het mom van ‘maar zo slecht is het toch niet’. We zitten hier niet omdat we alles zo slecht vinden, maar omdat we ervan overtuigd zijn dat het nog beter kan. We zien uit naar het nieuwe rapporteren van dit College waarin we de dagelijkse praktijk van dit uitvoeringsprogramma als een agenda terug gaan zien. Met welke thema’s zijn we bezig, welke projecten lopen nu, welke inspanningen leveren we daarvoor en zeker niet onbelangrijk: welke resultaten boeken we daarmee. Hoewel we als coalitie als terugkomend begrip het over innovatie hebben gehad, zie je in dit uitvoeringsprogramma het terugkomend begrip transitie veel voorbij komen. De transitie van zelfstandige gemeente naar een herindeling, de transitie van het buitengebied, de transitie naar krachtigere kernen, de energietransitie, de demografische transitie, de transitie van potverteren naar investeren. Het zijn allemaal transities die niet zijn afgelopen na deze raadsperiode. De komende periode doen we allemaal ons best om de gemeente zo goed mogelijk te prepareren en te begeleiden tijdens die transities. We zijn niet meer de zwakke schakel in deze regio, we laten nu al zien dat we op bepaalde thema’s een voortrekkersrol kunnen vervullen. We begrijpen dus ook dat het met die randvoorwaarden keigoed en keileuk is om onze gemeente vooruit te helpen. 

Bij de reacties van de andere partijen hoorden we ook vooral positieve geluiden. Was oppositiepartij CDA al bij het onderwerp Beheerplan Openbare Verlichting 'lyrisch' over de aanpak van de ambtenarij en het college, zo herkenden ze in de plannen met hun CDA-bril op ook zeker thema's die ze zelf een warm hart toedragen. Evenwel misten ze twee plannen waar ze al lange tijd op aandringen maar die steeds geen doorgang vonden (ofwel mislukt in aanpak in een vorige regeerperiode ofwel iets dat niet kan en niet mag). De coalitie heeft duidelijk gemaakt dat ook bij het herhalen van afgekeurde ideeën (een schoolbusverbinding en een soort van pachtgrondenspaarpot) ze die plannen niet zal ondersteunen. Laten we de tijd besteden aan ideeën en plannen die wel een kans van slagen hebben. Want dat is uiteindelijk de eindconclusie zoals VVD Sint Anthonis die trok na het debat van gisteravond. De les geleerd uit het verleden dat goede plannen met een minder goede aanpak minder opleveren dan minder goede plannen met een goede aanpak. Wat mooi dat dit college aan de slag gaat met goede plannen én een goede aanpak.

Laten we het positieve gevoel dat coalitiebreed, collegebreed en ook binnen de ambtelijke organisatie breed wordt gedeeld vasthouden en doorgaan met invulling geven aan 'Krachtigere kernen in een schoner buitengebied'.

Betoog VVD Sint Anthonis voor wat betreft zonneparken in de gemeente

VVD VVD CDA Sint Anthonis 14-09-2018 09:40

Donderdag 13 september sprak de gemeenteraad van Sint Anthonis over de hoofdlijnen kader grondgebonden zonneparken. Hieronder treft u de inbreng aan van VVD Sint Anthonis.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/31650/betoog-vvd-sint-anthonis-voor-wat-betreft-zonneparken-in-de-gemeente

Sint Anthonis koos er in 2016 voor om de datum om energieneutraal te zijn aan te passen van 2020 naar 2035. Dat was overigens 5 jaar sneller dan de toenmalige wethouder adviseerde. De gemeenteraad heeft zich dus destijds wel een taak opgelegd. Om mede uitvoering te geven aan het behalen van die doelstelling hebben we vanavond het agendapunt over de hoofdlijnen kader grondgebonden zonneparken op de agenda staan.

Uit het onderzoek van Pondera Consult blijkt dat voor het behalen van die doelstelling we zo’n driekwart % van het landoppervlak van onze gemeente hiervoor dienen in te zetten. We hebben 9.927 hectare land in de gemeente, dus we hebben het over net iets meer dan 75 hectare. En die zouden dan gebruikt worden om energie op te wekken. Energie is net als voedsel water, lucht en brood een primaire levensbehoefte.

Veel van onze agrariërs voorzien ons van primaire levensbehoefte. Dat zag er vroeger anders uit. Meer dan 99% van de tijd dat de mens op aarde is was deze een nomadische jager-verzamelaar. Bij de neolithische revolutie is sprake van landbouw. De mens stopte met rondtrekken en vestigde zich op vaste locaties. De samenleving is er drastisch door verandert en we zijn gegroeid van zo’n 1 tot 10 miljoen mensen ten tijde van de neolithische revolutie naar zo’n 7,5 miljard nu. Het is dus niet zo gek dat we ons best gaan doen om energieneutraal te worden.

De VVD denkt daarbij vooral aan kansen. Verandering geeft inwoners en ondernemers kansen. We willen het mogelijk maken dat die kansen benut worden. Daarbij kijken we niet exclusief naar eigen inwoners en ondernemers, want we hebben tenslotte een doelstelling te halen. Het is prima wanneer agrariërs in de gemeente gronden gaan inzetten om zonne-energie op te wekken. Het is mooi om initiatieven in onze gemeente te zien waarbij mensen gezamenlijk aan de slag hiermee gaan. Maar we willen vooral die doelstelling halen, dus ook initiatieven van buiten de gemeente zijn welkom.

Er is gesproken over het verloren gaan van landbouwgrond. Dat is ook een kwestie van kaderen. Wanneer je termen gebruikt als zon-oogsten, dan kun je flexibeler met zo’n term omgaan. Je kunt het ook zien als mogelijkheid voor onze agrariërs om meer te verdienen aan hun gronden. En ook al is een op de 25 huishoudens in Sint Anthonis miljonair en is het gros daarvan te vinden bij onze agrariërs… van de VVD mogen daar nog best meer bijkomen. Meer rendement voor de agrariër en zijn of haar gezin.We weten inmiddels op basis van de commissievergadering die over dit onderwerp ging, dat de bedoelde initiatieven eerst nog door deze raad beoordeeld gaan worden. Het is daarom niet gepast om nu al een plafond te hanteren. VVD is dus geen voorstanden van maxima nu vastleggen. Er zijn voldoende voorwaarden aangegeven in deze hoofdlijnen. Daarnaast gaat het in deze hoofdlijnen over de situatie tot 2022. We leggen nu niet iets vast over de situatie daarna, ook al hebben we op basis van het onderzoeksrapport wel een verwachtingspatroon tot aan 2035.

Het voorstel straalt uit waarom de VVD in deze coalitie is gestapt: handen uit de mouwen en laten we nu aan de slag gaan in plaats van nu alles compleet vastleggen tot en met 2035. Het is goed dat de wethouder die ervaringsslag wil maken en wij ondersteunen hem daarbij van harte.

-

Het CDA kwam nog met een motie om het aantal in te zetten hectaren te maximeren in periodes van 4/5 jaar. Na uitleg bleek dit 20 hectare te zijn per periode. Maar de motie was dusdanig opgeschreven dat het voor meerdere uitleg vatbaar leek. Dat alleen al is voldoende reden om niet met een motie mee te stemmen.

VVD twitterde dan ook na het wegstemmen van die motie: "CDA weet dat de motie rondom zonneparken tekstueel niet klopt en brengt deze toch in stemming. Wordt dus weggestemd." Daar is een hele discussie over gevoerd met opmerkingen als het inhoudelijk niet kloppen van de motie en het feit dat er in het voorstel voldoende waaarborgen zitten dat we geen limiet moeten zetten op het aantal hectare dat hiervoor ingezet kan worden. Ieder voorstel komt straks toch al via de raad. Wat zou het jammer zijn dat een plan waar iedereen automatisch enthousiast over zou worden niet voorgesteld kan worden omdat deze iets over de CDA-limiet zou gaan. Dat en de onwil van het CDA de motie te herschrijven naar iets dat niet voor meerdere uitleg te intepreteren is, zorgde voor het wegstemmen van de motie door de gemeenteraad.

 

Toelichting op het coalitieprogramma

VVD VVD CDA Sint Anthonis 25-05-2018 10:03

Zoals verwoord tijdens de raadsvergadering van 24 mei 2018

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/31000/toelichting-op-het-coalitieprogramma

Vanavond leggen we graag officieel het inmiddels verspreide Coalitieprogramma 2018 – 2022 van SAN en VVD voor aan deze raad.  Deze coalitie gaat voor krachtigere kernen in een schoner buitengebied. We hebben de overtuiging dat we gezamenlijk het wonen, werken en recreëren binnen deze gemeente op een hoger plan gaan brengen.

Sint Anthonis Nu en VVD Sint Anthonis zijn inhoudelijk met elkaar gaan praten of een coalitie tussen deze beide partijen mogelijk kon zijn. Samen hebben SAN en VVD ruim 53% van de zetels in deze raad: 8 van de 15. Een meerderheidscoalitie kon dus ontstaan. In enkele weken zijn vertegenwoordigers van SAN en VVD samen aan de slag gegaan om te komen tot een route voor de komende jaren voor onze gemeente. De achterbannen van SAN en van VVD zijn unaniem akkoord gegaan met het voorstel. 

Wij, Sint Anthonis Nu en VVD Sint Anthonis, nemen dit programma als basis voor het gemeentebestuur in de komende bestuursperiode. Het nieuwe college krijgt de opdracht om een uitvoeringsagenda op te stellen die invulling geeft aan dit programma. In het uitvoeringsprogramma wordt opgenomen welke plannen wanneer tot uitvoering worden gebracht.

Er zal veel energie gestoken worden in de transitie van de agrarische sector en herstel van natuur en landschap. De energievoorziening wordt verduurzaamd en er wordt ingespeeld op een veranderend klimaat. Daarbij zijn we ook gericht op een duurzame toekomst waardoor innovatie als een rode draad door dit coalitieakkoord loopt. Zo streven naar innovatie bij wonen, denk daarbij aan klimaat- en energieneutraal bouwen, tiny houses of  hofjes voor ouderen. Bij behoefte aan duurzaamheidsleningen zullen we daar op inspelen. Innovatie zit ook bij bouwen en beheren van de gemeentelijke bezittingen, zo houden we bijvoorbeeld rekening met versterking van de biodiversiteit en minimalisatie van het energiegebruik. Bij de energietransitie zal sowieso veel innovatie gevraagd worden. Innovatie voor de verduurzaming van de agrarische sector moet binnen onze gemeente de ruimte krijgen, evenals het innoveren voor duurzamere landbouwbodems.

Deze coalitie zet in op slagkracht en innovatie. Bij slagkracht horen een bestuur en een ambtelijke organisatie met een proactieve houding, die anticiperen op wat mensen willen en bedoelen. We willen uitstralen dat we er zijn om te faciliteren en denken mee met onze inwoners en ondernemers. We gaan naar de klant toe, voeren gesprekken, communiceren actief met onze partners en schaffen overbodige regels af. We willen vooral kijken hoe dingen wel kunnen, Creatieve kracht moet een kans krijgen. 

Het is inmiddels zo’n twee maanden geleden dat in Sint Anthonis gestemd kon worden voor een nieuwe gemeenteraad. Het CDA begon met een informatieronde bij de overige partijen. Er volgden meerdere gesprekken, er was een informateur die enkele voorkeurcombinaties onderzocht, maar deze bleken na twee weken niet maakbaar. 

Sint Anthonis Nu en VVD Sint Anthonis zijn inhoudelijk met elkaar gaan praten of een coalitie tussen deze beide partijen mogelijk kon zijn. Samen hebben SAN en VVD ruim 53% van de zetels in deze raad: 8 van de 15. Een meerderheidscoalitie kon dus ontstaan. In enkele weken zijn vertegenwoordigers van SAN en VVD samen aan de slag gegaan om te komen tot een route voor de komende jaren voor onze gemeente. De achterbannen van SAN en van VVD zijn unaniem akkoord gegaan met het voorstel. 

We geven het toe: wij hebben veel ambitie op diverse thema’s. We willen niet de komende jaren enkel op de winkel passen totdat er een gemeente Land van Cuijk gevormd is, we gaan de komende tijd aanpakken, doorpakken en resultaten boeken. Denk daarbij aan de bedreigingen van krimp en vergrijzing in de gemeente, we gaan aan de slag die trend te keren door Sint Anthonis en de kernen aantrekkelijker te maken. Zo gaan we meer woningen bouwen voor verschillende doelgroepen zoals jongeren en eenpersoonshuishoudens. We gaan de lokale economie helpen door onze ondernemers het ondernemen makkelijker te maken en we gaan bijvoorbeeld bedrijven actief binnenhalen. 

De coalitie wil betaalbare en goede zorg voor de inwoners. De aanstaande herindeling van de gemeenten in het Land van Cuijk is eveneens een speerpunt. De kernen worden zo goed mogelijk neergezet voor een bestaan ná de zelfstandige gemeente Sint Anthonis. Alle dorpen worden in hun kracht gezet door een masterplan waarbij er ruimte en geld is voor zelfsturing richting vitale kernen, een dorpeninvesteringsplan en een aanpak voor dorpsontwikkeling waar alle dorpen van zullen profiteren. 

We willen nu graag aan de slag met ons programma “Naar krachtigere kernen in een schonere buitengebied” en roepen deze raad op ons programma te ondersteunen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.