Nieuws van politieke partijen in Stede Broec inzichtelijk

85 documenten

Brand molen Ceres

PvdA PvdA Stede Broec 04-01-2020 08:27

Op 31 december is molen Ceres aan de Broekerhavenweg door een grote brand zwaar beschadigd. In de avond van 31 december vond een trieste gebeurtenis in Stede Broec plaats. Molen Ceres aan de Broekerhavenweg is door een grote brand zeer zwaar beschadigd. De molen uit 1618, die sinds 1848 op de huidige plek staat, is …

Read More "Brand molen Ceres"

Verbod op lachgas verkoop en wel zo ...

Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Stede Broec 23-08-2019 09:23

Verbod op lachgas verkoop en wel zo snel mogelijk! Onze motie m.b.t. een verbod hierop werd in mei dit jaar nog aangehouden in de raad .. #actie #nietomtelachen https://www.telegraaf.nl/nieuws/1847232769/twee-jongeren-verlamd-door-lachgas

De gymnastiek- en turnvereniging GTS ...

Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Stede Broec 11-07-2019 09:53

De gymnastiek- en turnvereniging GTS lijkt te zijn gered 😃.. maar het is vanavond tijdens de raadsvergadering erop of eronder😬!

11-7-2019 Laatste Raadsvergadering voor het zomer reces!

PvdA PvdA Stede Broec 11-07-2019 09:04

donderdag 11-07-2019 Stede Broec. De laatste lootjes wegen het zwaarst, Mogelijke aankoop turnhal voor GTS...

Gemeente Stede Broec❗️🐛 In de ...

Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Stede Broec 28-06-2019 13:22

Personeelskosten in SED-gemeenten stijgen

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Stede Broec 25-06-2019 07:32

Bovenkarspel

Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland nemen steeds meer geld in hun begroting op voor de kosten van hun gezamenlijke ambtenarenapparaat. Van 24,4 miljoen in 2019, stijgt dit tot 25,7 miljoen in 2020, 26,1 miljoen in 2021, 26,6 miljoen in 2022 tot 27,1 miljoen in 2023. De Fractie van PvdA-GroenLinks Stede Broec, maakt zich grote zorgen over deze ontwikkeling, wanneer komt de SED organisatie met een structurele oplossing komt voor de hoge personeelskosten met name door inhuur van personeel.

“Het wordt wel een hele dure hobby voor de drie SED gemeenten“

De drie gemeenten werken ambtelijk sinds 1 januari 2015 samen. De gezamenlijke ambtelijke organisatie van de drie gemeenten bestaat nu uit 353 voltijdse banen. Voor 72 van deze banen wordt personeel van buiten ingehuurd. Voor 45 banen gebeurt dit om regulier werk te verzetten. Voor 15 banen is tijdelijk extern personeel nodig voor incidentele projecten van de drie gemeenten. De resterende ingehuurde krachten zijn nodig vanwege vervanging voor ziekte en zwangerschap.

,,De verwachting is dat het aantal fulltime banen de komende jaren licht zal groeien vanwege onder andere de invoering van de Omgevingswet en de te treffen klimaatmaatregelen’’, zegt Ilma Tjeertes namens de SED-gemeenten.

Op advies van het bureau Deloitte hebben de gemeenten in 2018 tijdelijke extra teamleiders aangesteld om te helpen sturing te geven aan de ontwikkeling van de gevormde SED-organisatie. ,,Gezien de opgave waar we voor staan en de sturing die daarvoor nodig is, is de intentie om deze tijdelijke hulpstructuur om te zetten naar een definitieve invulling’’, aldus Tjeertes. Tijdelijke teamleiders komen dus structureel op de loonlijst te staan.

Van de organisatie wordt in 2020 ‘de topstructuur aangepast’. ,,Daarmee bedoelen we alle leidinggevenden. De invulling van de definitieve managementstructuur zijn we op dit moment aan het uitwerken’’, aldus Tjeertes. Verwacht wordt dat al deze leidinggevende vacatures in de tweede helft van 2019 worden opengesteld, en dat de leidinggevende laag begin 2020 ingevuld zal zijn.

De ondernemingsraad van de SED-organisatie stelde eind 2017 dat de salarissen van de ambtenaren omhoog moeten, omdat zij nu voor drie gemeenten in een grotere organisatie werken. Gesprekken over mogelijke loonsverhoging zijn nog niet gestart. Tjeertes: ,,Wel is P&O bezig met een benchmarkonderzoek bij vergelijkbare ambtelijke fusieorganisaties.’’

Deloitte stelde in 2017 dat de ambtenaren van de SED-gemeenten, die nu drie colleges dienen, niet efficiënter werken dan als de drie gemeenten helemaal zelfstandig waren gebleven. ,,De situatie anno nu is zodanig veranderd ten opzichte van de start in 2015, dat een dergelijke vergelijking niet meer te maken is’’, aldus Tjeertes. ,,De SED-organisatie werkt voor drie besturen. In deze bestuurlijke setting werken we zo efficiënt mogelijk.’’

OZB belastingen in Stede Broec ...

Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Stede Broec 25-06-2019 07:02

OZB belastingen in Stede Broec wederom omhoog? Stede Broec heeft financiële tekorten door hoge uitgaven in de jeugdzorg. Het college stelt voor deze tekorten deels op te lossen door de OZB met nog een 30% te verhogen. Wij stellen voor in SED verband besparingen te vinden door harmonisatie van beleid. Momenteel is er namelijk nog geen doelstelling op het gebied van beleidsharmonisatie. Maar wat vind u? Meer betalen of zoeken in het besparen?

Respect voor alle brandweermannen, ...

Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Stede Broec 24-06-2019 16:33

Respect voor alle brandweermannen, agenten en ambulancemedewerkers die nu extra op hun post zitten om indien nodig,zo snel mogelijk te helpen bij nood. #echtehelden #storing

Gemeente Stede Broec🤸‍♀️ Morgen van ...

Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Gemeente Belangen Stede Broec (GBS) Stede Broec 11-06-2019 12:16

Jeugdzorg-plus actief op de raadsagenda

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Stede Broec 04-06-2019 14:47

Progressieve Partijen uit 18 Noord-Hollandse gemeenten eisen een open debat

De situatie zoals die nu is terugdraaien, gaat niet. We kunnen hooguit leren van gemaakte fouten’’

Achttien Noord-Hollandse gemeenten hebben gezamenlijk de jeugdzorg plus bovenregionaal aanbesteed. Tot op heden zijn de gemeenteraden niet betrokken geweest in deze discussie. Ze zijn enkel op de hoogte gesteld van de uitkomst van de aanbesteding en de consequenties voor de zorgaanbieders. De progressieve partijen van de 18 Noord-Hollandse gemeenten luiden nu de noodklok. Zij zijn van mening dat de raden gaan over de manier waarop gemeenten de gesloten jeugdzorg organiseren. En eisen via het aanbieden van een discussienotitie dat de raden: 1. zich uitspreken over de randvoorwaarden voor goede (gesloten) jeugdzorg,  2. kaders stellen voor de samenwerkingsrelatie die wordt aangegaan met de zorgaanbieder alsook 3. de wijze van financieren.

De opstellers van de discussienota: PvdA, GroenLinks, SP en de progressieven van de betrokken 18 gemeenten in Noord-Holland Noord, hebben de krachten gebundeld. Met deze nota willen ze een open debat met hun collega-raadsleden op gang brengen. Ze zijn van mening dat de gemeenteraden veel meer betrokken moeten worden omdat het over ‘onze kinderen’ gaat. Daar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor.

Dat er iets moest veranderen in de (gesloten) jeugdzorg staat als een paal boven water. Het afgelopen halfjaar is er veel maatschappelijke onrust ontstaan door de veranderingen in de jeugdzorgplus en de consequenties voor de jongeren, medewerkers, ouders en ketenpartners. Het is niet voor niets dat wetenschappers, advocaten, Kamerleden en de minister de Noord-Hollandse ontwikkelingen in (gesloten) jeugdzorg op de voet volgen.

De progressieve partijen zijn het erover eens dat innovatie nodig is. Daar staat tegenover dat ze beducht zijn dat gemeentelijk ‘wensdenken’ tot een onmogelijke opdracht leidt en/of dat organisatorische belangen van een aanbieder innovatie in de weg gaan staan. De stelling is dat innovatie niet alleen bij de zorgaanbieder of van de gemeente vandaan kan komen. Maar dat het een netwerk van ketenpartners is dat zorgt voor een integrale aanpak van een jongere. Innovatie is niet mogelijk zonder intensieve samenwerking met dit netwerk.

In de ogen van de progressieve partijen heeft de recente aanbesteding van de jeugdzorgplus niet geleid tot het samen innoveren en veranderen. Sterker nog, de gemeenten hebben gekozen om via de aanbesteding innovatie af te dwingen en dit financieel te sturen. Dat is een ongelukkig concept.

Tevens zijn de links progressieve partijen van mening dat het veranderen van zorgaanbieder een onwenselijke gang van zaken is, een noodgreep die zo veel mogelijk voorkomen moet worden. Langdurige samenwerkingsrelaties zijn van onschatbare waarde, voor zowel de jongeren, de zorgverleners, hun ouders alsook de ketenpartners. De financieringswijze moet dusdanig zijn dat er geen blanco cheque wordt verstrekt, en dat er tussentijds bij kan worden gestuurd. Een subsidierelatie of een duurzame samenwerkingsrelatie zoals bij gemeenschappelijke regelingen liggen dan meer voor de hand.

Door in de 18 gemeenteraden te discussiëren over deze nota verwachten we tot een gemeenschappelijk kader te komen voor de organisatie van jeugdzorgplus waarbij de belangen van de betrokken kinderen voorop staan. In het najaar worden de uitkomsten van de discussies in de raden gebundeld en van concrete politieke voorstellen voorzien.

Namens PvdA, GroenLinks, SP en de Progressieven van Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en Uitgeest

Gijsbert van Iterson Scholten (PvdA; 06-23557091, gijsbert123@gmail.com)

Saskia Borgers (PvdA/GroenLinks; 06-23917000, sborgers@xs4all.nl)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.