Nieuws van politieke partijen over Politieke vereniging Steins Belang inzichtelijk

14 documenten

Voetbalvereniging ā€œR.K.S.V. De Sterā€ krijgt een meer toekomstproof ingericht sportcomplex.

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 04-11-2019 09:27

(ex artikel 34 Reglement van Orde)

Naam Indiener: Noud Claessens (Steins Belang)

Mirjam Driessen - Frederix (Steins Belang)

Raadsvergadering: 31 oktober 2019

Onderwerp: Uitvoering deelprojecten MISA 2.0. sportcomplex tā€™Hetjen / sportcomplex RKSV De Ster.

De raad van de gemeente Stein, in vergadering bijeen op 31 oktober 2019.

- Het aantal jeugdleden bij voetbalvereniging De Ster fors toeneemt en wel met name de leeftijdsgroep 5 tot 11 jaar.

- Zich een substantiƫle toename van het aantal deelnemers aan het vrouwen-en meisjes voetbal aftekent

- Er tegemoet moet worden gekomen aan de wensen en behoeften van de doelgroep gehandicapte sport

Bovengenoemde overwegingen vragen om de nodige aanpassingen, verbeteringen en uitbreiding van o.a. de sanitaire voorzieningen op het complex tā€™Hetjen.

De raad van de gemeente Stein in vergadering op 31 oktober 2019 draagt het College van Burgemeester en Wethouders op;

- Op korte termijn uitvoering te geven aan de renovatie en uitbreiding van de sanitaire voorzieningen van de sportaccommodatie tā€™Hetjen zodanig dat aan deze aan de eisen van capaciteit en toegankelijkheid (sociale inclusie) voldoen.

- Het benodigde bedrag vrij te maken voor de financiering van dit project, dan wel een verzoek voor krediet aan onze raad voor te leggen.

(Naam en handtekening van de indiener)

Noud Claessens Fractie voorzitter (Steins Belang)

(Naam en handtekening van eventuele ondersteuners)

Mirjam Driessen - Frederix (Steins Belang)

Vragen over de ontwikkeling van de multifunctionele sportaccommodatie 2.0.

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 22-05-2019 06:42

Vragen over de ontwikkeling van de multifunctionele sportaccommodatie 2.0.

Geschreven door Noud Claessens.

Fractie Steins Belang ontvangt antwoord op schriftelijke gestelde vragen omtrent het project MISA 2.0.

Op 15 april heeft u, als raadsfractie Steins Belang, middels RvO vragen het College verzocht om beantwoording van onderstaande vragen over de ontwikkeling van de multifunctionele sportaccommodatie 2.0. Dit naar aanleiding van de verstuurde RIB d.d. 29 maart 2019.

Welke businessplannen van welke deelnemers aan MISA 2.0. Welke essentieel zijn voor het opstellen van het masterplan ontbreken nog? Wat is de oorzaak daarvan?

In maart was het businessplan van ESS (exploitatiestichting, Schietsportcentrum Stein) nog niet gereed. Het grove exploitatiemodel dat tot dat moment voorhanden was bleek niet voldoende voor mogelijke beleggers. Een uitgebreid marktonderzoek, een investeringsbegroting en een exploitatieberekening zijn inmiddels opgesteld. De aantoonbaarheid van financiƫle haalbaarheid is planologisch ook noodzakelijk bij een opstelling of wijziging van een bestemmingsplan.

Op basis van de nieuwe onderzoeken is door de projectgroep geconcludeerd dat met name de kleiduivenhal financieel niet haalbaar en levensvatbaar is. Wel wordt nog nader onderzocht of de andere onderdelen (300m baan) levensvatbaar zijn. Daarnaast is Krachtlab (momenteel als bedrijf gevestigd in Elsloo) een nieuwe deelnemer in de projectgroep. Het businessplan van Krachtlab is gereed en toont een positieve financiƫle haalbaarheid.

Wanneer denkt uw College alles binnen te hebben aan gegevens voor de opstelling van een masterplan?

De projectgroep MISA 2.0. was voornemens om een voortgangsrapportage aan de Raad te tonen met daarin het masterplan, waarin ook de uitbreiding en deelname van Krachtlab zou worden toegelicht en de beoogde fasering, planning en kosten.Ā  Er was een masterplan qua ontwerp gereed, met daarin een belangrijk uitgangspunt: de aanwezigheid van de kleiduivenschiethal. Echter dit masterplan moeten worden herzien nu duidelijk is geworden dat de kleiduivenschiethal niet gerealiseerd kan en zal worden door ESS. De verwachting is dat het herziene masterplan, de bijbehorende fasering, planning en uitvoeringskosten in september aan de Raad gepresenteerd kunnen worden.

In welke van de drie opgedeeld onderdelen kan dit leiden tot vertraging in de planning en uitvoering?

Onderdelen uit het totale MISA project welke niet gehinderd worden door de wijziging in het programma en daarmee de ā€˜herzieneā€™ indeling van het masterplan zullen zo spoedig mogelijk doorgaan moeten kunnen vinden. Het onderdeel aanpassing van bestaande gebouwen (complex de Ster) kan separaat worden uitgevoerd en hoeft niet noodzakelijk tot vertraging te leiden door de herziening van het masterplan. De gebouwelijke aanpassing van het complex ā€˜De Sterā€™ vormt gĆ©Ć©n onderdeel van MISA 2.0. In het project MISA 2.0. zitten o.a. de onderdelen 2e kunstgrasveld, nieuwe omheining, nieuwe parkeersituatie etc. De uitvoering van deze onderdelen zullen kunnen worden uitgevoerd na vaststelling van het plan MISA 2.0. en de bijbehorende kostenraming en fasering.

Graag ontvangen per omgaande een actuele planning van het MISA 2.0 project.

De herziening van het plan zal zoals reeds genoemd in september aan de Raad gepresenteerd worden door de projectgroep.

Met vriendelijke Groet,

Burgemeester en wethouders van Stein,

Namens dezen,

Wethouder sport, cultuur, reactie en toerisme

Mw. R.C.M. van Mulken-van Lingen

Vragen over de ontwikkeling van de multifunctionele sportaccommodatie 2.0.

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 22-05-2019 06:42

Vragen over de ontwikkeling van de multifunctionele sportaccommodatie 2.0.

Geschreven door Noud Claessens.

Fractie Steins Belang ontvangt antwoord op schriftelijke gestelde vragen omtrent het project MISA 2.0.

Op 15 april heeft u, als raadsfractie Steins Belang, middels RvO vragen het College verzocht om beantwoording van onderstaande vragen over de ontwikkeling van de multifunctionele sportaccommodatie 2.0. Dit naar aanleiding van de verstuurde RIB d.d. 29 maart 2019.

Welke businessplannen van welke deelnemers aan MISA 2.0. Welke essentieel zijn voor het opstellen van het masterplan ontbreken nog? Wat is de oorzaak daarvan?

In maart was het businessplan van ESS (exploitatiestichting, Schietsportcentrum Stein) nog niet gereed. Het grove exploitatiemodel dat tot dat moment voorhanden was bleek niet voldoende voor mogelijke beleggers. Een uitgebreid marktonderzoek, een investeringsbegroting en een exploitatieberekening zijn inmiddels opgesteld. De aantoonbaarheid van financiƫle haalbaarheid is planologisch ook noodzakelijk bij een opstelling of wijziging van een bestemmingsplan.

Op basis van de nieuwe onderzoeken is door de projectgroep geconcludeerd dat met name de kleiduivenhal financieel niet haalbaar en levensvatbaar is. Wel wordt nog nader onderzocht of de andere onderdelen (300m baan) levensvatbaar zijn. Daarnaast is Krachtlab (momenteel als bedrijf gevestigd in Elsloo) een nieuwe deelnemer in de projectgroep. Het businessplan van Krachtlab is gereed en toont een positieve financiƫle haalbaarheid.

Wanneer denkt uw College alles binnen te hebben aan gegevens voor de opstelling van een masterplan?

De projectgroep MISA 2.0. was voornemens om een voortgangsrapportage aan de Raad te tonen met daarin het masterplan, waarin ook de uitbreiding en deelname van Krachtlab zou worden toegelicht en de beoogde fasering, planning en kosten.Ā  Er was een masterplan qua ontwerp gereed, met daarin een belangrijk uitgangspunt: de aanwezigheid van de kleiduivenschiethal. Echter dit masterplan moeten worden herzien nu duidelijk is geworden dat de kleiduivenschiethal niet gerealiseerd kan en zal worden door ESS. De verwachting is dat het herziene masterplan, de bijbehorende fasering, planning en uitvoeringskosten in september aan de Raad gepresenteerd kunnen worden.

In welke van de drie opgedeeld onderdelen kan dit leiden tot vertraging in de planning en uitvoering?

Onderdelen uit het totale MISA project welke niet gehinderd worden door de wijziging in het programma en daarmee de ā€˜herzieneā€™ indeling van het masterplan zullen zo spoedig mogelijk doorgaan moeten kunnen vinden. Het onderdeel aanpassing van bestaande gebouwen (complex de Ster) kan separaat worden uitgevoerd en hoeft niet noodzakelijk tot vertraging te leiden door de herziening van het masterplan. De gebouwelijke aanpassing van het complex ā€˜De Sterā€™ vormt gĆ©Ć©n onderdeel van MISA 2.0. In het project MISA 2.0. zitten o.a. de onderdelen 2e kunstgrasveld, nieuwe omheining, nieuwe parkeersituatie etc. De uitvoering van deze onderdelen zullen kunnen worden uitgevoerd na vaststelling van het plan MISA 2.0. en de bijbehorende kostenraming en fasering.

Graag ontvangen per omgaande een actuele planning van het MISA 2.0 project.

De herziening van het plan zal zoals reeds genoemd in september aan de Raad gepresenteerd worden door de projectgroep.

Met vriendelijke Groet,

Burgemeester en wethouders van Stein,

Namens dezen,

Wethouder sport, cultuur, reactie en toerisme

Mw. R.C.M. van Mulken-van Lingen

Vragen over de ontwikkelingen sportaccommodatie

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 22-04-2019 18:46

Vragen over de ontwikkelingen sportaccommodatie

0

0

0

s2smodern

Fractie Steins Belang stelt vragen inzake ontwikkelingen multifunctionele sportaccommodatie MISA 2.0.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN:

Ex. artikel 155, 1e lid gemeente wet 42 RvO

Stein, 15 April

Geachte College,

Mede naar aanleiding van uw brief aan de leden van de raad d.d. 29 maart 2019, zaaknummer 097129185 doen wij u de volgende vragen toekomen.

In de bovengenoemde brief stelt uw college;

ā€œConform outputplanning zou u in maart 2019 nader geĆÆnformeerd worden over de voortgang van het MISA project. Vanwege het nog ontbreken van definitieve informatie over o.a. business plannen van deelnemers welke essentieel zijn voor de vaststelling van een masterplan zult op een later tijdstip geĆÆnformeerd worden over de vormgeving van het (master)plan en de planning.ā€

In ons coalitieakkoord 2018-2022 kansrijk besturen is opgetekend en als zodanig door de gemeenteraad ter kennisgeving aangenomen;

ā€œMajeure projecten als MISA 2.0 worden opgedeeld in beheersbare onderdelen. Door projecten te faseren en af te bakenen kunnen berekening en uitvoering worden vereenvoudigd en beslistrajecten worden ingekort. Daarbij zijn drie onderdelen van belang die weliswaar overlappen maar grotendeels separaat kunnen worden uitgevoerd.

ā€¢ Het sportcomplex ā€™t Hetjen wordt ingericht als multifunctionele sportzone: Inkrimpen van voetbalcapaciteit naar 2 (kunstgras) velden, aanleg van 2 handbal / trapveldjes, upgrade van beachvelden t.b.v. diverse zaalsportverenigingen;

ā€¢ De bestaande gebouwen en toegang worden duurzaam aangepast met als bijkomend gevolg dat er ruimte voor andere sporten en functies ontstaat;

ā€¢ Faciliteren (Private Equity) investeringen in de Schiethal en aanpassingen van het Manegecomplex tā€™ Hetjen.

De gemeente zorgt voor ambtelijke ondersteuning van de projecten. Verdere financiĆ«le inbreng beperkt zich tot infrastructurele aanpassingen die ā€“ op voorspraak van lokale inwoners en DOP Nieuwdorp ā€“ noodzakelijk zijn indien deze projecten tot uitvoering komen.ā€

Wij hebben naar aanleiding van Uw bovengenoemde brief dan ook enkele vragen waarop wij een antwoord wensen zoals;

1. Welke businessplannen van welke deelnemers aan MISA 2.0. welke essentieel zijn voor het opstellen van het masterplan ontbreken nog? Wat is de oorzaak daarvan?

2. Wanneer denk u College alles binnen te hebben aan gegevens voor de opstelling van een masterplan?

3. In welke van de drie opgedeeld onderdelen kan dit leiden tot vertraging in de planning en uitvoering?

4. Graag ontvangen wij per omgaande een actuele planning van het project MISA 2.0.

Wij zien uw reactie graag zo spoedig mogelijk tegemoet.

Hoogachtend,

Namens de fractie Steins Belang

Vragen over de ontwikkelingen sportaccommodatie

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 22-04-2019 18:46

Vragen over de ontwikkelingen sportaccommodatie

Fractie Steins Belang stelt vragen inzake ontwikkelingen multifunctionele sportaccommodatie MISA 2.0.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN:

Ex. artikel 155, 1e lid gemeente wet 42 RvO

Stein, 15 April

Geachte College,

Mede naar aanleiding van uw brief aan de leden van de raad d.d. 29 maart 2019, zaaknummer 097129185 doen wij u de volgende vragen toekomen.

In de bovengenoemde brief stelt uw college;

ā€œConform outputplanning zou u in maart 2019 nader geĆÆnformeerd worden over de voortgang van het MISA project. Vanwege het nog ontbreken van definitieve informatie over o.a. business plannen van deelnemers welke essentieel zijn voor de vaststelling van een masterplan zult op een later tijdstip geĆÆnformeerd worden over de vormgeving van het (master)plan en de planning.ā€

In ons coalitieakkoord 2018-2022 kansrijk besturen is opgetekend en als zodanig door de gemeenteraad ter kennisgeving aangenomen;

ā€œMajeure projecten als MISA 2.0 worden opgedeeld in beheersbare onderdelen. Door projecten te faseren en af te bakenen kunnen berekening en uitvoering worden vereenvoudigd en beslistrajecten worden ingekort. Daarbij zijn drie onderdelen van belang die weliswaar overlappen maar grotendeels separaat kunnen worden uitgevoerd.

ā€¢ Het sportcomplex ā€™t Hetjen wordt ingericht als multifunctionele sportzone: Inkrimpen van voetbalcapaciteit naar 2 (kunstgras) velden, aanleg van 2 handbal / trapveldjes, upgrade van beachvelden t.b.v. diverse zaalsportverenigingen;

ā€¢ De bestaande gebouwen en toegang worden duurzaam aangepast met als bijkomend gevolg dat er ruimte voor andere sporten en functies ontstaat;

ā€¢ Faciliteren (Private Equity) investeringen in de Schiethal en aanpassingen van het Manegecomplex tā€™ Hetjen.

De gemeente zorgt voor ambtelijke ondersteuning van de projecten. Verdere financiĆ«le inbreng beperkt zich tot infrastructurele aanpassingen die ā€“ op voorspraak van lokale inwoners en DOP Nieuwdorp ā€“ noodzakelijk zijn indien deze projecten tot uitvoering komen.ā€

Wij hebben naar aanleiding van Uw bovengenoemde brief dan ook enkele vragen waarop wij een antwoord wensen zoals;

1. Welke businessplannen van welke deelnemers aan MISA 2.0. welke essentieel zijn voor het opstellen van het masterplan ontbreken nog? Wat is de oorzaak daarvan?

2. Wanneer denk u College alles binnen te hebben aan gegevens voor de opstelling van een masterplan?

3. In welke van de drie opgedeeld onderdelen kan dit leiden tot vertraging in de planning en uitvoering?

4. Graag ontvangen wij per omgaande een actuele planning van het project MISA 2.0.

Wij zien uw reactie graag zo spoedig mogelijk tegemoet.

Hoogachtend,

Namens de fractie Steins Belang

Steins Belang zet zich in voor de veiligheid van de Steinse burgers.

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 09-04-2019 19:29

Steins Belang zet zich in voor de veiligheid van de Steinse burgers.

Geschreven door Noud Claessens.

Noud Claessens fractievoorzitter Steins Belang heeft in de raadsvergadering van 4 april 2019 in een motie aan de raad voorgesteld burgemeester mevrouw Leurs-Mordang op pad te sturen met een aantal wensen om Stein veiliger te maken.Ā Steins belang wilt meer politie en boaā€™s zichtbaar en beter op straat het veiligheidsgevoel van inwoners te bevorderen.Ā In het bijzonder aandacht voor: het gebied High impact Crimes (Woninginbraken en berovingen) met een integrale aanpak voor veelplegers en rondreizende criminele bendes.

De gemeenteraad heeft de motie unaniem aangenomen.Ā Lees meer over de motie via de link.

MOTIE

Naam Indiener: Noud Claessens (Steins Belang)

Namen ondersteuners:

Frans van de Avert (Progressief Stein)

Raadsvergadering: 4 April 2019

Onderwerp: Kadernota integrale veiligheid Westelijke Mijnstreek 2019-2022 (Gem blad Afd 2019). Zaaknummer 09711053150

De raad van de gemeente Stein, in vergadering bijeen op 4 april 2019.

Gehoord de beraadslagingen,

Overwegende dat

De gemeenteraad wordt voorgesteld; in te stemmen met de kadernota integrale veiligheid Westelijke Mijnstreek 2019-2022.

Voorts overwegende dat

De gemeenteraad van Stein de behoefte heeft een duidelijke prioriteit aan te brengen voor wat betreft de aandachtspunten zoals geformuleerd in de kadernota integrale veiligheid 2019-2022;

Verzoekt het college/ de portefeuillehouder onderstaande aandachtspunten in het reguliere driehoeksoverleg Westelijke Mijnstreek als agendapunt te bespreken en op te nemen in het uitvoeringsplan voor de gemeente Stein met als uitganspunt, dat het huidige budget toereikend moet zijn.

In het bijzonder aandacht voor: het gebied High impact Crimes (Woninginbraken en berovingen) met een integrale aanpak voor veelplegers en rondreizende criminele bendes.

Toevoeging aan de aandachtsgebieden: meer zichtbare politie en Boaā€™s op straat om het veiligheidsgevoel van inwoners te bevorderen.

Volgen handtekening indiener en ondersteuners

Regionaal participatiebedrijf is nog ver weg.

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 11-03-2019 07:52

Regionaal participatiebedrijf is nog ver weg.

Geschreven door Noud Claessens.

Artikel De Limburger 7 maart 2019

In een periode van ruim anderhalf jaar is nauwelijks vooruitgang geboekt om te komen tot een robuust participatiebeleid met een eigen look-and-feel herkenbaar in de regio.

Als fractie Steins Belang blijven wij dan bij het college benadrukken om vast te houden aan ons eerder gesteld doel. Wij willen meer dan een veredelde afdeling sociaal zaken en werkgelegenheid van Sittard- Geleen. Wij denken niet aan opheffen van de gemeenschappelijk regeling Vixia zolang er geen redelijke alternatief is.

Berichtgeving exploitatieovereenkomst Steinerbos B.V. 2019.

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 12-02-2019 20:24

Berichtgeving exploitatieovereenkomst Steinerbos B.V. 2019.

Onjuiste informatie in het TV programma weeknieuws van 8 februari op LOS TV ten aanzien van de exploitatieovereenkomst Steinerbos B.V. 2019.

In de genoemde uitzending werd uitgesproken ; ā€œin het college zijn de meningen verdeeld over de situatieā€ Dat is pertinent onjuist volgens de fractie Steins Belang.

Voor een juiste weergave publiceren wij hierbij het unaniem genomen openbaar college besluit. Welke u eveneens kunt raadplegen op de site van de gemeente Stein.

De redactie van de LOS TV is door ons in kennis gesteld van onjuiste berichtgeving. LOS TV kan pas donderdag 14 februari ingrijpen en zullen daarna met een rectificatie komen.

PH: G. Mulken van Weth. Zaaknr:097197856

Onderwerp: Exploitatieovereenkomst Steinerbos BV 2019-2030 Voorstel:

In te stemmen met het voornemen om bijgevoegde exploitatieovereenkomst en huurovereenkomst brasserie met Steinerbos BV af te sluiten voor de periode 2019-2030.

De Raad middels bijgevoegd raadsvoorstel - en besluit in de gelegenheid te stellen om wensen en bedenkingen kenbaar te maken t.a.v. het voornemen om bijgevoegde exploitatieovereenkomst en huurovereenkomst brasserie met Steinerbos BV af te sluiten voor de periode 2019-2030, en tevens voor te stellen om in te stemmen met bijgevoegde begrotingswijziging.

Na het consulteren van de Raad op basis van artikel 169 lid 4 Gemeentewet een definitief besluit te nemen inzake het aangaan van bijgevoegde exploitatieovereenkomst en huurovereenkomst brasserie met Steinerbos BV voor de periode 2019-2030.

In te stemmen met het addendum op de bestaande huurovereenkomst van de brasserie Steinerbos om de continuĆÆteit op korte termijn te borgen in afwachting van een definitief besluit over de af te sluiten exploitatieovereenkomst en huurovereenkomst brasserie.

Besluit: Akkoord, conform voorstel Met dien verstande dat met beslispunt 4 reeds op 18 december is ingestemd.

Fractievoorzitter Steins Belang, Noud Claessens

Nieuwe Exploitatieovereenkomst Steinerbos BV voor periode 2019-2030

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang VVD CDA Stein 05-02-2019 09:03

Nieuwe Exploitatieovereenkomst Steinerbos BV voor periode 2019-2030

Geschreven door Noud Claessens.

Als fractie Steins Belang zullen wij toelichten hoe de nieuwe Exploitatieovereenkomst Steinerbos BV voor periode 2019-2030 die wij van harte ondersteunen tot stand is gekomen:

In 2016 is SB toegetreden tot de coalitie van DOS, CDA en SB. In die coalitie heeft SB twee wethouders geleverd te weten Anton Roest en Gina van Mulken. Het tot een goed einde brengen van het al 30 jaar slepende hoofdpijn dossier Steinerbos werd aan wethouder Roest toevertrouwd. Er was ver voor aanvang van de toen aangetreden coalitie door de Raad voor gekozen om Steinerbos op afstand te plaatsen van de lokale politiek en onder te brengen in een aparte BV. Zo ontstond Steinerbos BV.

Na de oprichting van de BV was er bij een aantal partijen het idee ontstaan dat daarmee de problematiek van Steinerbos was opgelost. Immers er was een mooi nieuw zwembad dat onderdeel van Steinerbos BV ging uitmaken, het speelpark zou rustig blijven voortbestaan en men hoefde er niet veel meer naar om te kijken. Bovendien gaf de Raad aan dat de bijdrage in de kosten van het Steinerbos maximaal ā‚¬ 1 miljoen euro op jaarbasis mocht bedragen. Dit voor alle duidelijkheid inclusief alle kapitaallasten (= rente + afschrijvingskosten) van het nieuwe zwembad. Alleen die kapitaalslaten waren al ruim ā‚¬ 700.000,- waarbij nog kon worden opgeteld de huur die Steinerbos BV aan de gemeente Stein moest betalen van ruim ā‚¬ 150.000,- per jaar. Toen was al duidelijk dat het park van de netto ā‚¬ 150.000,- die overbleef nooit een gezonde exploitatie zou kunnen draaien. Dit bedrag was dan ook zo stelde de rekenkamer later in haar rapport vast de feitelijke bijdrage die Steinerbos van de gemeente ontving. Alle andere zaken waren en zijn door Steinerbos BV niet beĆÆnvloedbaar. (zie pagina 6 van het rapport ā€œvooronderzoek probleemstelling, urgentie en verwachtingen Steinerbos).

De ene directeur kwam en ging. De volgende directeur nam het stokje wel over, maar ook dat was slechts voor korte tijd, zo bleek.

Daarna trad de huidige directeur Bert Hillen aan.

In september 2016 bracht de rekenkamer een rapport uit over de situatie bij Steinerbos BV. De rekenkamer constateerde dat een groot aantal randvoorwaarden die noodzakelijk moesten worden ingevuld om Steinerbos BV te kunnen laten functioneren als een zelfstandige BV niet waren ingevuld. Zo was er bijvoorbeeld geen Raad van Commissarissen die toezicht kon houden op het management van Steinerbos BV waardoor het college en de Raad steeds de neiging hadden om zich direct te willen bemoeien met allerlei bedrijfsvoerings-aspecten van Steinerbos BV. Iets wat heel duidelijk niet de rol is van het college en/of de raad. Uitsluitend in de AVA kon worden gesproken over de hoofdlijnen van het functioneren van de BV, bijvoorbeeld in geval de BV ernstig zou afwijken van de door de AVA goedgekeurde begroting. Het oplossen van een begrotingsprobleem zou in zoā€™n geval weer de opdracht van de BV zijn en weer niet van het college of van de raad.

Maar er waren naast het niet aanwezig zijn van een Raad van Commissarissen nog veel meer punten die ingevuld zouden moeten worden. Het ging om de volgende zaken:

Er zou moeten worden onderzocht of de BV constructie de juiste en meest gewenste vorm van verzelfstandiging was.

Bij voortzetting van de BV zou zo snel mogelijk een Raad van Commissarissen moeten worden ingesteld om te fungeren als klankbord en toezichthouder op het management van de BV.

De BV zou afgerekend moeten kunnen worden op heldere doelen, die niet uitsluitend financieel van aard zouden moeten zijn.

Er zou een normale liquiditeitspositie voor de BV moeten worden neergezet. De BV zou bij zelfstandig functioneren niet voortdurend aan het infuus van de gemeente moeten liggen.

De informatievoorziening zou moeten worden aangepast. Er moest worden uitgegaan van de netto exploitatie subsidie, de 1 miljoen discussie creƫerde voortdurend onrust en zette een verkeerde toon.

De BV wordt gevraagd om via bijpraatsessie de verschillende stakeholders te informeren over de gang van zaken bij de BV.

Na dit rapport was het duidelijk dat er veel werk aan de winkel was om van de zieltogende Steinerbos BV die het op dat moment was een florerend bedrijf te maken waar Stein en haar bewoners trots op konden zijn. Bovendien was duidelijk dat de opbrengsten van Steinerbos BV heel sterk afhingen van de weersomstandigheden in het betreffende jaar.

Door de verantwoordelijk wethouder is de handschoen opgepakt om al de genoemde voorwaarden uit het rapport van de rekenkamer ingevuld te krijgen.

Langzaam maar zeker werden al de bovengenoemde voorwaarden ingevuld, en de interim directeur slaagde er tussen alle andere werkzaamheden door met zijn mensen ook nog in om binnen de 5 maanden die hij daarvoor had gekregen in het coalitieakkoord de Brasserie te renoveren en volgens plan midden 2017 te heropenen.

Vervolgens werd door de interim directeur in de AVA een businessplan voor de langere termijn gepresenteerd. Een plan onderbouwd met de nodig cijfers over de concurrentie in de omgeving, de kansen en bedreigingen voor het Steinerbos en de maatregelen die nodig waren om een meer stabiele (lees minder weersafhankelijke) opbrengstenstroom te genereren.

Met dit plan zou wel een duidelijke richting worden aangegeven voor de lange termijn toekomst van Steinerbos BV. Uitvoering van dit plan moest echter wachten op de volgende coalitie, pas daar zouden definitieve stappen gezet gaan worden aangaande de lange termijn toekomst van Steinerbos BV.

Na de gemeente raadsverkiezingen van 2018 werden door partijen onderhandelingen gevoerd over een nieuwe coalitie. Uiteindelijk werden DOS, CDA, SB en de VVD het eens over een coalitieakkoord genaamd ā€œkansrijk besturenā€. Hierin werden na langdurige onderhandelingen heldere afspraken gemaakt over de toekomst van Steinerbos BV. DOS, CDA, SB en VVD waren het naast een heel aantal andere zaken eens geworden over de stappen die op dit lastige dossier gezet zouden worden. Ik ga hier uiteraard niet op alle details in, die kunt u zelf steeds weer nalezen in het door alle partijen ondertekende coalitieakkoord.

In het vanavond voorliggende raadsvoorstel wordt door het college aan de raad aangeven welke vervolgstappen er nu nog op korte termijn gezet zullen gaan worden. Voorgesteld wordt om in te stemmen met een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst voor de periode 2019-2030 en in te stemmen met de in financiƫle paragraaf genoemde budgetruimte en de daarbij behorende bijgevoegde begrotingswijziging.

Het is duidelijk dat de fractie Steins Belang dit raadsvoorstel van harte zal ondersteunen. De fractie Steins Belang is trots op het bereikte resultaat. Een resultaat waaraan door de verantwoordelijk wethouders, gesteund door de collegaā€™s in de opeenvolgende colleges, het management van Steinerbos BV, haar medewerkers en een flink aantal medewerkers van de gemeente Stein met hart en ziel is gewerkt. De Fractie Steins Belang is er van overtuigd dat bij accordering van dit raadsvoorstel Steinerbos BV een prima toekomst tegemoet gaat. Een toekomst waarbij er ook een definitief einde komt aan het door de rekenkamer gesignaleerde ā€œmeerdere petten probleemā€. Een toekomst waarbij Steinerbos BV als zelfstandige BV echt haar vleugels kan gaan uitslaan. Een toekomst waarbij de BV in de komende jaren kan gaan zorgen voor een positief netto exploitatie resultaat. Een toekomst waarbij de BV niet langer aan het infuus van de gemeente ligt. En een toekomst waarbij alle partijen de rol vervullen die ze moeten vervullen. Steinerbos BV in de rol van de echte ondernemer, de Raad van Commissarissen in de rol van toezichthouder op het door de BV gevoerde beleid, en de AVA als de bewaker van de belangen van de aandeelhouder. Daarmee wordt het ultieme doel bereikt: Een zelfstandig, goed functionerende financieel gezonde BV los van de Steinse politiek.

Algemene Beschouwingen - november 2018

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 09-11-2018 16:21

Algemene Beschouwingen - november 2018

Geschreven door Noud Claessens.

In de bijlage de algemene beschouwingen met de programmabegroting 2019 en 2e bestuursrapportage 2018.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.