Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

2 documenten

De coronacrisis en cultuursector: “Het was natuurlijk een heel onwerkelijk moment, op 12 maart”

PvdA PvdA 's-Gravenhage 06-05-2020 10:25

Theatervoorstellingen en concerten werden hals over kop geannuleerd, het festivalseizoen viel stil, artiesten kwamen van de een op de andere dag zonder inkomsten te zitten, musea moesten sluiten. De kunst- en cultuursector heeft het tijdens de coronacrisis enorm zwaar te verduren. Het Haagse PvdA raadslid Bülent Aydin ging in gesprek met Marije van Rest (zakelijk directeur van de Haagse theatergroep Firma MES) en Willemijn van Gent (zangdocent en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen) over de gevolgen van de coronacrisis voor de cultuursector. Wat betekenen de crisis en de maatregelen voor hen? Hoe zien ze de 1,5 meter-samenleving voor zich in de cultuursector? En wat vinden ze van de financiële steun van de overheid? 

 

De Haagse theatergroep Firma MES stond op het punt in première te gaan met hun nieuwe voorstelling ‘The Biggest Lawsuit on the Planet’ over het klimaat. Tot het bericht kwam dat alle theaters dicht moesten. “Dat was een behoorlijke harde klap”, vertelt zakelijk directeur Marije van Rest. “Veel investeringen waren al gedaan en dan vallen ineens al je inkomsten weg. En natuurlijk is het extreem zuur voor de acteurs. Die hebben zo hard gewerkt!”

Wat betekenen de coronacrisis en de maatregelen voor Firma MES?

“Het was natuurlijk een heel onwerkelijk moment, op 12 maart. De acteurs waren volop bezig met een laatste doorloop, zo goed als klaar voor de première. En opeens mag je niet. Begrijpelijk natuurlijk, maar iedereen moest er wel een paar dagen van bijkomen. Het was echt een schok.

“In financiële zin valt er bij ons ruim 50.000, – euro aan publieksinkomsten weg. Dat is fors voor een klein gezelschap als het onze. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik blij ben met de snel aangekondigde steun vanuit de Rijksoverheid. Ik heb de NOW-regeling op Goede Vrijdag aangevraagd. De donderdag daarop kreeg ik al een brief van het UWV. Een dag later stond het eerste voorschot op onze rekening. Ook komen we – als het goed is – in aanmerking voor de TOGS-regeling. Het lijkt er daarmee op dat we een kleine 20.000, – euro aan compensatie gaan halen uit deze regelingen. Daarmee zijn we er nog niet, maar het is tenminste iets.”

Heeft dat ook te maken met de duur van de maatregelen? Deze situatie lijkt inmiddels toch behoorlijk lang te gaan duren. Wat voor effect heeft dat op jullie?

“Ik vrees ook dat we hier voorlopig nog niet uit zijn. Dat wordt wel echt een probleem. Van ‘The Biggest Lawsuit’ hopen we een klein deel van de voorstellingen nog in te kunnen halen in het nieuwe seizoen. We plannen een aantal speelbeurten opnieuw in weken waarin we toevallig nog weinig gepland hadden staan; als klein producerend gezelschap zijn we hier gelukkig enigszins flexibel in.

Het wordt pas echt een probleem als we óók alles voor het najaar moeten cancelen. De projectsubsidies daarvan hebben we dan nodig om dit jaar in financiële zin nog enigszins rond te krijgen. Maar dat betekent dat we volgend jaar een groot probleem krijgen op de begroting. We moeten de gecancelde producties dan alsnog gaan spelen, maar hebben dan eigenlijk niet het budget om alle benodigde kosten te maken.

Bovendien maak ik me zorgen over onze freelancers. Zij maken nu gebruik van de zzp-regeling, maar dat is niet bepaald een vetpot. Dus ook voor hen hoop ik dat we binnenkort weer kunnen spelen.”

Er wordt momenteel veel gesproken over de ‘1,5-meter samenleving’? Denk je dat dat gaat werken voor de theaterwereld?

“Iedereen is druk aan het bedenken hoe dat zou kunnen. Ik denk dat het best lastig wordt. Als ik naar ons eigen gezelschap kijk: wij zijn van plan om in september van dit jaar onze theaterhit ‘De Gijzeling’ te hernemen. Deze voorstelling – over de gijzeling op de Franse ambassade in 1974 – was vorig jaar compleet uitverkocht en speelt in de oude Amerikaanse ambassade op het Korte Voorhout. Een hele toffe locatie natuurlijk! Maar ja: in die ruimte zitten mensen wel bovenop elkaar. En de capaciteit is al niet heel hoog (vijftig mensen per voorstelling), daarom spelen we ook twee keer op een avond. Het is echt een voorstelling in intieme setting. De vraag is dus wat we daarmee moeten: moeten we dan maar voor vijftien mensen per voorstelling gaan spelen? Dat wordt wel héél karig. Gaan we op zoek naar een nieuwe locatie? Geen garantie dat dat lukt.

Theaters en schouwburgen kunnen wellicht wel iets doen met de bezetting. Bijvoorbeeld dat veel stoelen leeg blijven, zodat er automatisch veel afstand is tussen de bezoekers. Maar dan nog moeten al die mensen samenkomen in de foyer, in de gangen rond het podium etc. Sowieso denk ik dat dit financieel voor veel theaters heel moeilijk wordt. Mensen denken altijd dat – als je zaal vol zit – je uit de kosten bent. Maar de realiteit in de culturele sector is dat de kosten om te maken en te spelen vaak al hoger zijn dan de inkomsten uit een voorstelling.”

Je hoort wel eens het sentiment: “Ja, maar jullie krijgen toch subsidie. Waarom hebben jullie het dan zo zwaar?”

“Ik denk dat het goed is om je bewust te zijn van het waaróm van die subsidies. Het maken van voorstellingen in het theater is duur. Je zit met personeelskosten: alle mensen op en naast het podium moeten ook op een normale manier hun brood verdienen. Dat gaat over acteurs en muzikanten, maar ook over technici en marketeers. En je zit met de huur van het gebouw en met kosten voor decor, kostuums, licht en geluid.

Als je al die kosten zou doorberekenen aan het publiek, zou een kaartje voor het theater ontzettend duur zijn. En dus alleen toegankelijk voor mensen die veel geld hebben. Je hebt subsidies, zodat iedereen – ook mensen met een smalle beurs – voor een redelijke prijs naar het theater kunnen. Cultuur moet van iedereen zijn.”

De minister kondigde onlangs aan dat er 300,- miljoen extra beschikbaar wordt gesteld voor de culturele sector. Blij mee?

“Natuurlijk. En ik begrijp de politieke component ook heel goed. De overheid doet momenteel ongekend grote uitgaven. Het begrotingstekort loopt in rap tempo op. Tegelijkertijd denk ik dat we niet moeten vervallen in fouten uit het verleden. We hebben eerder een crisis gehad, in 2008. Toen heeft de publieke sector de klappen opgevangen. Het laatste wat je wilt, is dat er in het post-coronatijdperk weer enorm bezuinigd moet gaan worden op de zorg, het onderwijs en op kunst en cultuur.

Ik ben blij met de extra steun die de Minister van Cultuur nu heeft aangekondigd, maar let op: deze gaat alleen naar door het Rijk gesubsidieerde instellingen. De kleinere producenten op gemeentelijk niveau of de producenten in de vrije sector komen er niet voor in aanmerking. Wij ook niet. Daarom blijf ik toch kritisch. Ik vind het vreemd dat er voor cultuur nu 300,- miljoen extra is vrijgemaakt en voor de sierteelt alleen al 600,- miljoen. Uiteindelijk zijn dit gewoon politieke keuzes.

Dit terwijl het water in de culturele sector al aan de lippen stond. Júist ook bij veel kleinere instellingen. Fair Practice – de eerlijke beloning van makers – is in deze sector nog ver weg. Het is te makkelijk om te doen alsof dat een probleem van de sector zelf is. Het is ook gewoon een kwestie van: waar wil je als politiek in investeren?”

https://denhaag.pvda.nl/nieuws/de-coronacrisis-en-cultuursector-het-was-natuurlijk-een-heel-onwerkelijk-moment-op-12-maart/

Marije van Rest

 

Toen op 12 maart samenkomsten boven de honderd mensen werden afgelast stoomden bij de solisten van Johannes- en Mattheus Passionen de agenda’s in een klap leeg. Juist in de zogenaamde ‘Passietijd’ verdienen zij hun half jaars inkomsten, en geven ze 20-30 voorstellingen door het hele land. Veel van hen geven echter ook les. Muziekdocenten schakelden met z’n allen meteen over op online lesgeven. Er werden webinars gegeven over Zoom en speciale microfoon instellingen, en van de ene op de andere dag was die beroepsgroep voor een groot deel digitaal. Willemijn van Gent is zangdocent en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen.

Wat betekent deze coronacrisis voor jullie?

“Voor de uitvoerende musici is de klap natuurlijk het grootst. Bijna alle musici zijn zzp’ers, en nu werden alle concerten van het hoogseizoen afgezegd. De duizenden freelance musici die als solist bij koren, op festivals en bij de BIS-instellingen zouden meespelen, zitten nu allemaal zonder inkomen thuis. Voor de muziekdocenten lijkt het mee te vallen. Ik ben zelf meteen overgestapt op ‘Zoomlessen’. Ongeveer de helft van mijn leerlingen wilde dat wel, van andere collega’s hoor ik dat ze al hun leerlingen op die manier konden behouden. Helaas blijkt soms dat leerlingen niet de apparatuur in huis hebben om dat succesvol te maken. Haperende wifi en microfoons die dichtslaan (geluid wordt automatisch gedempt) zijn niet erg bevorderlijk voor de communicatie tussen docent en leerling. Ook kan je niet begeleiden of samen zingen omdat er een vertraging van een halve seconde op ‘de lijn’ zit. Maar voor veel leerlingen was die drie kwartier zangles – zoals in mijn geval – toch even een vorm van ‘eruit’ gaan. Sommige leerlingen namen zelfs twee lessen per week, en maakten daardoor enorme leerwinst.

Muziekdocenten die de online transitie niet konden maken kwamen natuurlijk wel in de problemen. Bij het aanvragen van de TOZO liepen ze tegen praktische en morele problemen aan: bleek dat je toch je partnerinkomsten moest opgeven, en werd om jaarstukken van 2019 gevraagd die nog niet klaar waren. En met de kinderopvangtoeslag affaire in herinnering zijn mensen bang dat als ze nu iets aanvragen en later toch nog werk krijgen, ze een boete oplopen. Gelukkig blijken de meeste wel wat reserves te hebben, en hoeven ze nu nog geen bijstand aan te vragen, maar het mag niet te lang gaan duren.”

Wat zou de ‘1,5-meter samenleving’ voor de muzieksector betekenen?

“Voor privémuzieklessen is er best veel mogelijk. Het hangt een beetje van je ruimte af, maar het plaatsen van een scherm kan een oplossing zijn. Zelf ben ik inmiddels begonnen met privéles op drie meter. Docent en leerling moeten natuurlijk allebei gezond zijn, en je moet als docent natuurlijk wel hygiëne maatregelen nemen: bij het begin van de les de leerling de handen laten wassen en veel tussendoor schoonmaken en bladmuziek klaar leggen. Ook de overgang tussen de lessen in moet goed geregeld zijn, dat er geen opstoppingen voor je studio/leskamer zijn. Groepslessen kunnen alleen in flink grote ruimtes.

Voor de uitvoerende musici ziet het er somber uit. Concerten met maar weinig publiek zijn natuurlijk niet rendabel. Wellicht komen er over een paar weken onderzoeken waaruit blijkt dat je met een mondkapje op naar concerten en voorstellingen kunt gaan, maar nu zijn de experts daar nog niet positief over. En voorlopig zie ik de zestig amateurkoren van Den Haag ook niet repeteren en concerten geven. Koorleden zouden zeker twee meter van elkaar af moeten staan, schat ik in. Zingen met een mondkapje op lijkt me ook niet echt geslaagd. Koordirigenten zullen dus nog veel langer zich moeten behelpen met digitale oplossingen waarbij het samen zingen toch niet echt bereikt wordt. Ook voor hen is deze crisis een zware klap.”

Brengt de extra 300 miljoen die door de minister is aangekondigd soelaas?

“Voor de zzp’ers in de muzieksector zal dat helaas weinig helpen. Het meeste geld gaat naar de grote instellingen. De Creatieve Coalitie (lobbygroep van een groot aantal culturele beroepsverenigingen, Kunsten ’92 en de Kunstenbond) is hard aan het lobbyen om ook een deel van het geld bij de kleine gezelschappen en zzp’ers te krijgen. Dat zal dan waarschijnlijk via potjes op sociale zaken gaan, en het verruimen van de TOGS naar seizoensgebonden inkomsten. Dat zou vooral de uitvoerenden meer mogelijkheden geven daarvan gebruikte kunnen maken. Voor muziekdocenten is het blijven inzetten op online lesgeven in combinatie met ‘live-lessen’ op (minstens) 1,5 meter afstand.”

https://denhaag.pvda.nl/nieuws/de-coronacrisis-en-cultuursector-het-was-natuurlijk-een-heel-onwerkelijk-moment-op-12-maart/

Willemijn van Gent

Het bericht De coronacrisis en cultuursector: “Het was natuurlijk een heel onwerkelijk moment, op 12 maart” verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Abderrahim, Bülent, Jeltje, Lobke, Marije, Rajesh, Wimar: Bedankt!

PvdA PvdA 's-Gravenhage 29-03-2018 10:20

Vandaag namen onze Raadsleden Abderrahim Kajouane, Bülent Aydin, Jeltje van Nieuwenhoven, Lobke Zandstra en Rajesh Ramnewash afscheid van de Haagse raad. Tevens namen onze fractievertegenwoordigers Marije Talstra en Wimar Bolhuis afscheid. De Haagse PvdA bedankt jullie enorm voor jullie inzet en resultaten de afgelopen jaren!

Fractievoorzitter Martijn Balster: “Ik ben ongelooflijk trots op alles wat we met elkaar voor elkaar hebben gekregen de afgelopen jaren. Heel verschillend, maar ook heel erg complementair. Zeggen waar het op staat, maar altijd harmonieus. Wat is er met elkaar hard gewerkt aan een eerlijke stad voor iedereen. Ik ga Abderrahim, Bülent, Jeltje, Lobke, Marije, Rajesh en Wimar ontzettend missen, maar dank ze vooral voor alles wat ze voor deze stad hebben gedaan. Ik vermoed dat we ze nog veel tegen gaan komen in de stad de komende jaren.”

Abderrahim Kajouane

Abderrahim was 12 jaar lid van de Haagse raad en gaf al vroeg deze periode aan na deze raadstermijn plaats te willen maken voor nieuw talent. Een kundig raadslid, altijd scherp en zorgvuldig op de inhoud. Hij zocht altijd naar de verbinding, altijd geduldig, nooit enige negatieve emotie. Onderwijs was zijn passie. Hij stond altijd op de bres voor goed taalonderwijs en een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, in het belang van kansen voort iedereen. Daarnaast streefde hij naar een harde aanpak van radicalisering, zorgde ervoor dat zorggeld in de zorg zou blijven en pakte topinkomens in de publieke sector hard aan. Abderrahim had en heeft een groot netwerk in de stad waar hij altijd uit kon putten en waar de PvdA gebruik van kon maken. Voor zijn 12 jaar raadslidmaatschap is Abderrahim benoemd tot lid in de Orde van Oranje-Nassau. Wij feliciteren hem daar van harte mee!

Bülent Aydin
Bülent neemt na 4 jaar raadslidmaatschap afscheid van ons. Hij was een ideologisch en intellectueel ijzersterk raadslid. Altijd tot in de puntjes op de hoogte en ruim puttend uit zijn ervaring als politiechef stond hij altijd stevig in zijn waarden en wist door een goede kennis van de cijfers vriend en vijand te verrassen. Zo was hij met zijn verzet tegen de komst van Legoland een plaaggeest van rechtse partijen die plannen gebaseerd op financieel drijfzand wilden doordrukken. Als woordvoerder werk, economie en armoede kwam Bülent op voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben. Ervoor zorgen dat iedereen écht mee kan doen, al was het door de CPC-loop betaalbaarder te maken voor mensen met de Ooievaarspas, of door zich constant in te zetten voor de LBTQIA+ gemeenschap, onder andere door de drijvende kracht te zijn achter het Regenboogakkoord dat recent is gesloten. Wij gaan zijn passie en kennis missen.
Jeltje van Nieuwenhoven
Jeltje, de grande dame van de politiek. Na een glansrijke politieke carrière die ruim 40 jaar bestrijkt, onder andere als Raadslid, wethouder, Tweede Kamerlid- en voorzitter, gedeputeerde en lijsttrekker van de Haagse PvdA, heeft ze besloten om er nu een punt achter te zetten. We weten nog niet of we het kunnen geloven, want Jeltje weet niet van ophouden. Hoorde ze een klacht of ongenoegen in de stad? Gewoon de fiets opstappen en erop af. Recentelijk heeft Jeltje er nog voor gezorgd dat bewoners beter betrokken worden bij veranderingen in hun omgeving en hopen we dankzij Jeltje een stuk meer standbeelden van belangrijke vrouwen in Den Haag te mogen verwelkomen. Jeltje: Nederland, de PvdA en Den Haag bedanken je voor alles wat je hebt gedaan! De komende jaren blijft Jeltje de Haagse politiek ongetwijfeld op de voet volgen en zullen we gebruik blijven makan van haar inzichten en ervaring.
Lobke Zandstra
Lobke gaat ons verlaten na 12 jaar raadslidmaatschap en heeft veel voor elkaar gekregen. We zagen het tot op de laatste dag van de campagne: niemand is zo gedisciplineerd en hardwerkend als Lobke. Niet zozeer gericht op het politiek spel, alswel op de taaie dossiers die vaak uithoudingsvermogen vregen om er beweging in te krijgen. Er was na de 12 jaar bijna geen dossier dat Lobke niet kende. Zo zette Lobke zich in voor betere dienstverlening van het stadhuis en was Lobke de (stille) initiator van het Klimaatakkoord dat bijna Raadsbreed is ondertekend en de basis zal vormen voor de verduurzaming van onze mooie stad. Lobke keek altijd over de partijgrenzen heen, waardoor iedereen ook graag samenwerkte met Lobke. Dat maakte haar een uiterst effectief raadslid. Maar niet alleen dat: ook een heel fijne collega, altijd met praktische en werkbare oplossingen voor elke uitdaging die we tegen kwamen. We gaan je werklust en collegialiteit ontzettend missen.
Rajesh Ramnewash
Rajesh was een strijder voor de stad: gewoon zeggen waar het op staat. Met die stijl van politiek wist hij ook veel te bereiken. Hij was ook nooit te beroerd om delastige dossiers op zich te nemen: ADO en het OCC. Het afgelopen jaar pakte Rajesh nog wat op wat hem echt aan het hart ging: de vocht en schimmelproblemen in veel Haagse woningen. Dan zag je dat er een vuur in hem ontvlamde waar hij echt door ging knokken. Met resultaat. Het combineren van werk en raadswerk werd de afgelopen jaren te veel. Daarom heeft Rajesh besloten een punt te zetten achter het politieke werk. Zijn passie voor onderwijs zullen we ongetwijfeld blijven terugzien in onze mooie stad.
Marije Talstra
Marije was onze fractievertegenwoordiger zorg, welzijn en jeugd en deed dat met verve.  Vooral de ouderenzorg ging haar erg aan het hart. Maar ook die belofte vanuit de PvdA dat iedereen mee moet kunnen doen vond Marije belangrijk. Daarom heeft ze ervoor kunnen zorgen dat blinden en slechtzienden gewoon zelf kunnen stemmen in Den Haag, een primeur voor Nederland. Marije blijft in de toekomst een waardevolle bijdrage leveren aan het welzijn van onze inwoners als directeur van buurthuis Mandelaplein in Transvaal.
Wimar Bolhuis
Wimar was onze financiële specialist. Fractievertegenwoordiger, PA van Jetta Klijnsma, promoveren en een boek schrijven: Wimar deed het allemaal tegelijkertijd zonder een steek te laten vallen. Zijn liefde voor cijfers legde ons geen windeieren. Vaak kon Wimar met plezier de cijfers ’s nachts induiken om ’s ochtends triomfantelijk met wat verstopte reserves op de proppen te komen. Ook in het Eneco-dossier speelde Wimar een belangrijke rol. Daarnaast haalde hij iedere campagne het nieuws met zijn campagne in het plat Haags: een jongen van de stad.​

De nieuwe fractie zal morgen geïnstalleerd worden om voort te bouwen op de resultaten van deze toppers. Martijn, Mikal en Janneke hebben er zin in!

Het bericht Abderrahim, Bülent, Jeltje, Lobke, Marije, Rajesh, Wimar: Bedankt! verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.