We kennen vele Gemeenschappelijke regelingen zoals de Avri, de GGD, de BSR (belasting), Werkzaak en nog een aantal. Gemeenteraden hebben weinig grip op het doen en laten van de GR terwijl ze er wel verantwoordelijk voor zijn en zorg dragen voor de financiering. Bij de oprichting van weer een nieuwe GR, voor het aanleggen van glasvezel , is tijdens een overleg hierover gezegd dat wij als Gemeenteraden meer grip willen krijgen op de werkwijze van de GR. Nanda van Dooremalen (VVD gemeente Buren) ,Peter Elferink (ProTiel gemeenteTiel) en Frans van Gelder (CDA gemeente West Maas en Waal) hebben de werkgroep Kracht van de Raden opgericht met als belangrijkste doelstelling om grip te krijgen op de Gemeenschappelijke Regelingen. Bijna alle gemeenteraden in de regio Rivierenland doen mee en de eerste bijeenkomst van de Raadskring is inmiddels geweest. Gedrieën zijn we uitgenodigd en op bezoek geweest op het ministerie van BiZa om toe te lichten waar we mee bezig zijn. Minister Ollongren heeft inmiddels wetswijzigingen ingediend om de gemeenteraden beter hun bevoegdheden uit te laten oefenen. Wilt u meer lezen over dit initiatief kijk dan op de Facebookpagina Raadskring Regio Rivierenland of neem contact met mij op. Frans van Gelder
7 documenten
Gaby Lamers neemt afscheid van het CDA.
CDA West Maas en Waal 03-01-2020 13:38
Met ingang van het nieuwe jaar stopt Gaby als fractievolger van het CDA. In deze rol heeft hij de afgelopen twee jaar de fractie actief ondersteunt in werkgroepen en De Ronde Tafelgesprekken. Daarvoor was Gaby 4 jaar lid van de gemeenteraad. Hij heeft aangegeven zijn werk als fractievolger niet meer te kunnen combineren met zijn werk voor het pensioenfonds, zijn eigen bedrijven en niet in de laatste plaats, zijn gezin. Ik dank Gaby voor het vele werk en de inzet voor het CDA en we komen later nog op zijn afscheid terug tijdens de Algemene ledenvergadering. Namens de CDA-fractie, Frans van Gelder
Standpunt CDA bij de raadsvergadering van 12 december.
CDA West Maas en Waal 08-12-2019 15:58
Standpunt CDA bij onderstaande agendapunten. Agenda staat op de website van de gemeente. Agendapunt 18: We ondersteunen het voorkeursalternatief van de Meanderende Maas als daarin opgenomen wordt dat de brug voor het veer bij Appeltern minimaal 2 baans wordt en niet zoals voorgesteld 1 rijbaan met verkeerslichten. De verkeersveiligheid is belangrijker dan de meerkosten. Agendapunt 20: Er komt eindelijk schot in het Integraal Veiligheidsbeleid. Wij ondersteunen de nota maar het moet wel snel tot uitvoering komen. We stellen meer geld beschikbaar en daar moet iets voor terugkomen. Agendapunt 23: De vereenvoudiging van de regels rond Bijzondere bijstand en Minimabeleid is hard nodig. Inwoners zien op tegen de papierberg die nodig is voor het aanvragen hiervan. We zien het liefst dat alle regelingen verdwijnen en er een inkomensafhankelijke kinderbijslag komt waar alles inzit. Frans van Gelder
Reserves gemeente WMW opgehoogd!
CDA West Maas en Waal 15-11-2019 07:56
Tijdens de Algemene Beschouwingen van vorige week bleek dat het bedrag in de spaarpot van de gemeente in onze ogen te laag was. Er zijn maar een paar tegenvallende uitgaven nodig met het risico op minder inkomsten van het Rijk en de bodem is in zicht. Op voorstel van het CDA-raadslid Frans van Gelder is de Algemene Reserve opgehoogd van 2.8 miljoen naar bijna 4 miljoen. Met deze verhoging kunnen we tegenvallers goed opvangen en lopen we minder risico in de rode cijfers terecht te komen. Bij de stemming bleken de linkse partijen tegen te stemmen en hekelde de kruideniersmentaliteit van het CDA. Een flauw argument omdat met deze ophoging, die verder niets kost, de financiële positie van onze gemeente alleen maar versterkt wordt. Wij zijn nu eenmaal geen potverteerders! Frans van Gelder Amendement
Initiatief om de lokale democratie ...
VVD CDA Buren 22-05-2019 05:41
Initiatief om de lokale democratie in de regio te verbeteren. We zien 4 kansen.
20 mei 2019 | Je gaat er wél over De belangrijkste boodschap van deze avond is dat de raden wel degelijk veel invloed hebben op gemeenschappelijke regelingen zodra wij gaan samenwerken. En juist dat stukje is nog niet voldoende en structureel georganiseerd in Regio Rivierenland. Het besluitvormingsproces is er nog niet op ingericht om elkaar te kunnen vinden. De onmacht die je als raadslid voelt is het ontbreken van deze ‘aanloop’. In de praktijk krijgen we een paar weken voor een besluitvormende raad zienswijzen voorgelegd en kunnen we als het ware tekenen bij het kruisje. Dat kan beter en dat moet ook beter. De stem van onze inwoners klinkt nauwelijks door in de regio. De lokale democratie staat onder druk en vraagt van ons dat wij het verlengd lokaal bestuur (=gemeenschappelijke regelingen) met nieuwe ogen gaan bekijken. Hoewel de beweging groot is en de materie complex liggen er ook tal van kansen vlak voor onze voeten. Juist daar vragen we nu aandacht voor. De kansen Deze bijeenkomst is de eerste aanzet om samen te komen tot een beter besluitvormingsproces. De problemen die we als eerste willen aanpakken: 1. De dossiers worden binnen de 8 raden niet op hetzelfde moment besproken in de raad. Het betreft hier vooral de beleidsmatige dossiers. Bij de ene raad wordt het besproken in september en bij de andere komt hetzelfde dossier pas aan bod in december. Hierdoor kunnen wij over de inhoud niet met elkaar afstemmen. We stellen voor om de motie ‘synchroniseren van de agenda’s’ in te dienen, waardoor de griffiers van de 8 raden de opdracht krijgen om onze agenda’s onderling uit te lijnen. Dit geldt voor alle stukken van gemeenschappelijke regelingen, waarvan raden ook formeel wat mogen vinden (zienswijzen). Samen toewerken naar eenzelfde stip aan de horizon is de eerste stap richting een goede samenwerking in de regio. 2. Hoewel de vergaderingen van het Algemeen Bestuur (AB) van de gemeenschappelijke regelingen openbaar zijn, zijn ze voor raadsleden nauwelijks te bezoeken omdat ze overdag plaatsvinden. De vergaderingen zijn nauwelijks navolgbaar. Er speelt zich dus veel af in de regio waar de raadsleden weinig zicht op hebben. Om onze rol als volksvertegenwoordiger goed te kunnen vervullen, moeten we kaderstellend en controlerend kunnen zijn. Dat betekent niet alleen achteraf geïnformeerd worden over de voortgang maar met name aan de voorkant richting mee kunnen geven en tijdig kunnen controleren. Dit is een belangrijk punt omdat samenwerken in de regio in de toekomst steeds belangrijker wordt. We stellen voor om de motie ‘transparantie van bestuur’ in te dienen, waarin de politieke opdracht wordt gegeven om de vergaderingen van het AB van de gemeenschappelijke regelingen voortaan online (al dan niet live) beschikbaar te laten zijn. Vergaderingen zouden in de raadszalen kunnen plaatsvinden, waardoor zij online te volgen zijn en later altijd zijn terug te zien. Ook voor onze inwoners. 3. Raadsleden zijn in de regio nog nauwelijks georganiseerd. Dat is een gemis omdat er op deze manier weinig verbinding is tussen de raden. Dat merk je goed als je het besluitvormingsproces wil verbeteren. Omdat we zo versnipperd zijn hebben we weinig slagkracht. We kunnen als raden wel veel invloed hebben, maar alleen als we samen staan. We hebben als het ware een plek nodig waar het samenkomt. We willen onze initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden’ graag uitbreiden met een afvaardiging uit alle 8 raden, zodat we op regionaal niveau met elkaar het gesprek kunnen voeren. We stellen voor om de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ in te dienen. Hierin kiezen we ervoor om de raadsleden in de Regionale Agenda Commissie (RAC) voorlopig als afvaardiging van de 8 raden te laten fungeren totdat er een definitieve raadskring gevormd is. We kiezen in eerste instantie voor een tussenvorm, een initiatief-raadskring, die tot aan het einde van 2019 zich gaat bezighouden met twee taken: A. Het opstellen van eerste wensen en doelen (manifest) tussen de 8 raden; B. Zich buigt over hoe de afvaardiging uit de 8 raden op een goede manier kan worden georganiseerd en ervoor zorgt dat er een definitieve raadskring komt. 4. De basisvoorwaarde om als raadslid in positie te zijn en te worden gebracht, is een goede informatievoorziening. Dit is een eerste wettelijke verantwoordelijkheid van het college van B&W. In de vierde motie worden de colleges van burgemeester en wethouders opgeroepen om de raad te voorzien van juiste, volledige en tijdige informatie. We stellen voor de motie ‘Informatievoorziening vanuit het college’ in te dienen. Wat vragen we van jullie? Wij als initiatiefnemers willen jullie vragen om deze moties te bespreken en in je eigen raad in te dienen. Mocht het zo zijn dat deze moties in 8 raden worden aangenomen dan hebben we als raadsleden van Regio Rivierenland samen de eerste stap gezet naar meer ‘grip op de gemeenschappelijke regelingen’. Hoe gaat het nu verder? De initiatiefgroep monitort het proces na deze bijeenkomst en houdt bij welke stappen de 8 raden zetten. Worden de moties ingediend? Zo ja, welke? We zullen hierover communiceren via Facebook. Zie de contactgegevens hieronder. Ook als er maar één van de 4 moties wordt aangenomen door de 8 raden, dan hebben we samen toch al een grote stap gezet in het verbeteren van de lokale democratie. We hebben namelijk laten zien dat het mogelijk is. Wat gebeurt er als de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ niet wordt aangenomen? Dan blijft de initiatiefgroep ‘Kracht van de Raden bestaan en zal zij nogmaals proberen tot samenwerking te komen tussen de 8 raden op regionaal niveau. Net zolang tot we succes hebben. Natuurlijk is het wenselijk om de motie ‘Initiatief-Raadskring Regio Rivierenland’ wel aan te nemen, want op die manier hebben we een afvaardiging uit alle 8 de raden en kunnen we ons gesprek op regionaal niveau snel starten. Deze bal ligt nu bij jullie. Wij denken dat het goed is als in ieder geval het vervolg van deze bijeenkomst zou zijn dat er nagedacht wordt over hoe een raadskring te initiëren met als doel grip te krijgen op GR’en. Wij gaan er immers over. Planning De eerstvolgende raadsvergaderingen waar de moties ingediend zouden kunnen worden per gemeente: Buren 28-5-2019 / 25 juni 2019 Culemborg 27 mei 2019/ 6 juni 2019/20 juni 2019 Maasdriel 26 juni 2019 Neder-Betuwe 6 juni 2019 / 4 juli 2019 Tiel 13 juni 2019/ 19 juni 2019 West Betuwe 13 juni 2019 /25 juni 2019 West maas en Waal20 juni 2019 Zaltbommel 6 en 20 juni 2019 Volgende raadsinformatiebijeenkomst vanuit Regio Rivierenland: 28 oktober 2019. Tijdens deze bijeenkomst zullen wij terugkoppelen wat er in de tussentijd is gebeurd. Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142 ?Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142?Planning De eerstvolgende raadsvergaderingen waar de moties ingediend zouden kunnen worden per gemeente: Buren 28-5-2019 / 25 juni 2019 Culemborg 27 mei 2019/ 6 juni 2019/20 juni 2019 Maasdriel 26 juni 2019 Neder-Betuwe 6 juni 2019 / 4 juli 2019 Tiel 13 juni 2019/ 19 juni 2019 West Betuwe 13 juni 2019 /25 juni 2019 West maas en Waal20 juni 2019 Zaltbommel 6 en 20 juni 2019 Volgende raadsinformatiebijeenkomst vanuit Regio Rivierenland: 28 oktober 2019. Tijdens deze bijeenkomst zullen wij terugkoppelen wat er in de tussentijd is gebeurd. ?Communicatie Na deze bijeenkomst ontvangen jullie deze brief plus moties digitaal via de griffies. Natuurlijk heeft deze bijeenkomst tal van vragen opgeroepen. We beantwoorden ze graag. Ook jullie ideeën zijn van harte welkom. Contact opnemen kan via de volgende kanalen: Facebookpagina: “Raadskring Regio Rivierenland” @raadskringregiorivierenland Op deze pagina vind je de actuele stand van zaken rondom de opstart van deze Initiatief-Raadskring, maar ook relevante data en informatie omtrent de Gemeenschappelijke Regelingen. Deze pagina is net als dit initiatief in opstart. Dat betekent dat er in eerste instantie nog niet veel informatie is te vinden. We denken wel dat een pagina heel relevant kan zijn om makkelijk met elkaar in contact te blijven over wat er speelt in de regio. Wij willen jullie hartelijk danken voor jullie aanwezigheid vanavond. Als we het goed aanpakken, zetten we samen iets in beweging. Met hartelijke groet, Nanda van Doremalen VVD Buren nanda.vandoremalen@buren.vvd.nl 06-53589622 Peter Elferink ProTiel PJJElferink@tiel.nl 06-52498736 Frans van Gelder CDA West Maas en Waal fvgelder@westmaasenwaal.nl 06-44252142
Debat ‘Expeditie Over De Maas’
CDA West Maas en Waal 16-12-2018 19:27
In een volle raadszaal kwamen 3 sprekers hun verhaal vertellen over ‘Over De Maas’ en hoe het verder zou kunnen, en eigenlijk moeten, met de zeer vele en unieke archeologische opgravingen die gedaan zijn in het gebied ‘Over De Maas’. Namens Erfgoed Gelderland werd het haalbaarheidsrapport toegelicht met daarin 3 opties voor deze presentaties; doorgaan zoals nu in de Schuur van Vermue met veel vrijwilligers, opschalen naar een doe-museum in de Schuur van Vermue met een kleine uitbreiding en enkele professionele krachten en met veel vrijwilligers, of op een andere locatie een museum starten met internationale alure en professionele en betaalde medewerkers. Aan alle opties hangt natuurlijk een verschillend prijskaartje en dito steeds hoger noodzakelijk bezoekersaantal. Er moet rekening mee worden gehouden dat de gemeente in alle 3 opties gedurende minimaal 5 jaar meer dan 50% van de kosten zal moeten subsidieren. Tweede spreker was Nils Kerkhoven, archeoloog van Over De Maas, die in een bijzonder enthousiast en interessant verhaal verslag deed van de werkzaamheden tot nu toe, die in de nabije toekomst en de zeer vele en unieke vondsten die zijn gedaan; bijzondere stenen, wapentuig, gebruiksvoorwerpen, resten van mammoet, neushoorn en nijlpaard, schepen, vele honderdduizenden stuks die grotendeels nog allemaal onderzocht moeten worden. Zijn voorkeur en die van de vele vrijwilligers gaat uit naar optie 2 met het doe-museum; met de laarzen aan naar een museum dat nog volledig ‘aan het werk’ is met onderzoek. Een goede verhaalslijn gericht op onze rivierendelta, het Land van Maas en Waal en wat daar op die scheidslijn van beide rivieren allemaal is gebeurt in de periode van +/-150 vC tot +/-1750. Als laatste kwam Ben van Ooijen aan het woord met een toelichting op het gebied van marketing, PR en wat hij ziet als maximale mogelijkheid voor een bezoekerscentrum/doe-museum in het gebied van Over De Maas. Hij is van mening dat ook optie 2 al uitdaging genoeg is en dat e.e.a. niet kan zonder enkele professionele krachten en met behulp van veel vrijwilligers. Zet een ‘Dagje Maas en Waal’ op de kaart met verschillende bezoekadressen en ga samenwerken binnen de regio. Betrek ook Maasdriel en Brabant er bij, vergeet de noodzakelijke horeca-inkomsten niet en neem ook andere musea zoals Tweestromenland en De Tuut beslist mee in het verhaal. Zorg er voor dat er voortdurend iets nieuws te zien valt en dat er wat te doen is! Aan het einde van dit debat had de gemeenteraad gelegenheid tot het stellen van vragen aan de 3 sprekers en wist het College van B&W meer over de mening van de specialisten en de gemeenteraad om dit plan op korte termijn verder uit te werken en er ook een begroting aan te koppelen. In februari 2019 komt dit onderwerp dan terug op de agenda om hier een besluit over te gaan nemen. Vooralsnog lijkt de raad eensgezind in zijn aanpak en is optie 2 de favoriet. In de gemeenteraad van 13 december 2018 kwamen de volgende onderwerpen voorbij: Budgetoverheveling ‘Over De Maas’; Voor het project ‘Over De Maas’ ontvangt onze gemeente vergoeding van de ontzander voor het gewonnen zand. Deze vergoeding wordt gespaard in een voorziening die bedoeld is voor de kosten van herinrichting van het gebied en het eeuwig durende onderhoud. Nu het project is verlengd qua looptijd, er veel archeologische vondsten zijn gedaan en er met het verondiepen wat problemen zijn geweest met vervuild materiaal dat is gestort, moet ook het ambtelijk apparaat langer doorwerken aan dit project en komen er bovendien extra (handhavings)taken op hen af. De raad en ook het CDA heeft nu ingestemd om geld uit deze voorziening ‘Over De Maas’ te halen en deze in te zetten voor de bekostiging van 1 extra ambtenaar die de komende 2,5 jaar dit allemaal in goede banen gaat leiden en gaat oppakken en voorbereiden. Ook de museumplannen komen zometeen bij deze ambtenaar op het buro terecht. Jeugd en Politiek; De raad en ook het CDA heeft ingestemd met een extra budget van €5.100 om onze jeugd van de basisscholen groep 7 en 8 en de examenklassen van het Pax Christi Havo en VWO, samen met de gemeente Druten, meer bij de lokale politiek te gaan betrekken. West Maas en Waal doet dit voor de basisscholen al enkele jaren met de Kindergemeenteraad en vorig jaar voor het eerst voor de onderbouw van de Pax met een bezoek aan de Tweede Kamer in Den Haag, met rondleiding en uitleg hoe een en ander daar in zijn werk gaat. Met dit extra budget kunnen we deze activiteiten voortzetten en uitbreiden met een politiek initiatief voor de examenleerlingen Havo en VWO van het Pax in Druten. Omdat er zeer waarschijnlijk een meevaller komt vanuit Den Haag middels een bijdrage van €1.800 voor de vervoerskosten naar Den Haag, zou dit geld terugvloeien naar de Algemene Reserve van onze gemeente. Op voorspraak van het CDA en Frans van Gelder blijft dit geld nu beschikbaar als geoormerkt budget, zodat we ook nog een politieke activiteiten kunnen organiseren voor de leerlingen in klas 3 en 4 van het middelbaar onderwijs en daarmee dus ook de examenklassen van het VMBO mee kunnen nemen. Hoogstwaarschijnlijk kan dit in 2020 worden georganiseerd, omdat voor 2019 de schoolplannen al ingepland zijn en we voorlopig druk zijn met deze 1e uitbreiding van onze Jeugd en Politiek. Van de raadsleden en fractievolgers wordt ook dit jaar een inspanning verwacht bij de Kindergemeenteraad en het Uitstapje naar Den Haag, waar Gaby Lamers en Frans van Gelder ook afgelopen weer hun bijdrage aan hebben geleverd.
CDA lijsttrekker Frans van Gelder bij "Gelderland Stemt"
CDA West Maas en Waal 19-02-2018 07:02
Zaterdag 17 februari was de verkiezingsbus van “Gelderland stemt” op het Dorpsplein van Beneden Leeuwen. Onze lijsttrekker Frans van Gelder werd daar geïnterviewd over onze standpunten.Ook de Zandstraat werd besproken en het CDA vindt dat het tijd is om deze straat eens flink onder handen te nemen. "We praten er al tien jaar over, maar we doen niks!", vertelde van Gelder. Mensen ontwijken bewust de straat, waardoor het verkeer in en om de gemeente verstoord wordt. Volgens Frans van Gelder is de beste oplossing om eerst maar eens een proef uit te voeren; nieuwe regels uitproberen zoals eenrichtingsverkeer. Dan wordt het snel genoeg duidelijk wat dé definitieve oplossing is. Hier vindt u een audio fragment van het interview wat ongeveer 8 minuten duurt.