Nieuws van politieke partijen in Heusden inzichtelijk

2 documenten

Congres 110, Chassétheater Breda

D66 D66 Heusden 10-11-2019 16:33

Met vaste tussenpozen doet het halfjaarlijkse D66-congres Breda aan. Breda is de geboorteplaats van de Amsterdammer mr. H.A.F.M.O. van Mierlo, oprichter van de partij. In het Chassétheater was ik zelf nog nooit geweest. Voor een stad als Breda vind ik de accommodatie zeker niet onderbemeten. Aan de opkomst is niet te merken dat het met D66 in de peilingen even wat minder gaat. De opkomst werd geschat op 1.400 mensen. Het is een vergadermachine waar menige organisatie een puntje aan kan zuigen. Na 109x krijg je als bestuur ook wel een idee wat leuk, leerzaam en effectief vergaderen is. Wat zou ik blij zijn geweest als er in mijn werk ook maar een kwart van zou zijn overgenomen! Niet alle besluiten die werden genomen hebben ook mijn stem gehad. Het mooie van democratie is dat je een (afwijkende) mening mag hebben, mag uiten en mag houden. Bij de overheid en in het bedrijfsleven wordt daar niet altijd even positief op gereageerd.

Over de inhoud kunt u op allerlei plaatsen in de media betrouwbare en minder betrouwbare berichten lezen. Het thema was kansengelijkheid. Dat begint een heikel onderwerp te worden, sinds rijk en arm steeds verder uit elkaar groeien en verheffing van het volk door opleiding aan zijn grenzen zit. Hoe je er ook tegenaan kijkt, het is geen onderwerp voor quick wins. D66 is een sociaal-liberale partij. Beide aspecten kwamen ruim aan bod.

Zwervend over het congres werd ik aangesproken voor allerlei mensen. En omgekeerd. Het is allemaal zeer laagdrempelig. Je kunt je gewoon mengen in een gesprek met een wethouder, burgemeester, staatssecretaris of minister. Mits je iets zinnigs te vertellen hebt zijn ze allemaal geïnteresseerd in je argumenten en je mening. Het eerste D66-congres dat ik bezocht was in 1978 in Dordrecht. Toen pasten we makkelijk in een zaaltje achteraf. Ik reed met een vriendje met een deftige naam mee in een antieke Peugeot 203. Om nooit te vergeten. Gisteren werd de reis vanuit Vlijmen gemaakt in een 21 jaar oude, gewezen directie-SAAB. Zo oud is zelfs de SAAB van Mark Rutte niet. Carpooling is hier bijna een must en gezellig bovendien.

In de basis zijn de meeste D66-ers gewoon aardige mensen. Een enkeling vertoont bekend irritant vergadergedrag, waardoor de voorzitter moet ingrijpen met de opmerking ‘wilt u uw punt maken?’ Ik heb met bewondering gekeken en geluisterd naar vrouwelijk politiek talent en naar wijze oude mannen. Een jonge vrouwelijke moderator verdedigde de microfoon als een leeuwin, wetende dat als je de microfoon kwijt bent, dat je dan ook de regie kwijt bent. Er waren bekende sprekers in het hoofdprogramma, maar ook onbekende in de nevensessies, die het publiek helemaal stil kregen. Mensen die je maar half-half of zelfs helemaal niet kent betonen zich interessante gesprekspartners. Er zijn ook altijd mensen die zich erg belangrijk vinden en doen alsof ze je niet kennen en je dus niet zien staan. Die kan ik missen als kiespijn. Waarom weet ik niet, maar toevallig zijn dat meestal vrouwelijke wethouders. Die zijn voor mij de zwarte rafelrandjes van de politiek. Je hebt ze overal.

Iets later in november vindt (ieder jaar) in Rotterdam de Betondag plaats. De opzet en omvang zijn ongeveer hetzelfde als het najaarscongres van D66, met twee kleine verschillen, er wordt op de Betondag niet gestemd of besloten en de entreeprijs is het vijfvoudige. Maar als het gaat om de kwaliteit van het samenzijn en de interactie wint D66 met straatlengte voorsprong. Het congres van D66 geeft me energie voor een half jaar. Van de Betondag moest ik altijd een halve week fysiek en mentaal herstellen. Wat jammer toch dat er maar zo weinig mensen een kwalitatieve vergelijking kunnen maken ….

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Heusden 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.