Eén van onze speerpunten deze periode is de instelling van een milieuzone, om zoveel mogelijk vervuilend verkeer uit de stad te weren. Na wat duwen en trekken is onze wethouder, Robbert Berkhout, met een voorstel gekomen, dat we in de commissievergadering van 12 maart hebben besproken. Het voorstel van het gemeentebestuur is om in elk geval vrachtauto’s, met een vervuilende dieselmotor (minder dan Euro VI) vanaf 2022 te weren uit het grootstedelijk gebied. Daarnaast is het de intentie om vanaf 2025 voor vrachtauto’s en bestelauto’s 0-emissie te eisen. We zijn als GroenLinks Haarlem erg blij met het feit dat er een milieuzone komt.

Vele grote steden zijn ons hierin voor gegaan. De luchtkwaliteit in het stedelijk gebied van onze stad is slecht, mede door het vele verkeer in en rond de stad. Voor bewoners en gebruikers van het gebied is dat een ongezonde situatie. Tegelijkertijd is het onze wens vaart te zetten achter de klimaatdoelstellingen in Haarlem en daarbuiten, zoals we in ons verkiezingsprogramma en in het coalitieakkoord hebben vastgelegd. In 2030 klimaatneutraal betekent dat we hard moeten werken aan de C02 reductie de komende jaren. Het weren van vervuilende (vracht)auto’s uit de stad helpt daar natuurlijk bij. Bedrijven worden gestimuleerd een schonere (vracht)auto te kopen en na te denken over de emissie van uitlaatgassen van hun vervoersmiddelen.

De doelen zijn: 1.het terugdringen van de CO2 uitstoot en 2. het verbeteren van de luchtkwaliteit door het terugdringen van de stikstofuitstoot en vermindering van roet en fijnstof. Wij vinden  wel dat de voorgestelde invulling van de milieuzone nogal beperkt is en dat het wat uitgebreider had gekund. Brommers en scooters, maar ook oude personenauto’s en bestelbusjes mogen de stad nog gewoon in, terwijl de Rijksoverheid wel de mogelijkheid heeft geboden ook voor die categorieën een milieuzone in te stellen. De gemeente is bang te veel mensen in de problemen te brengen. Het aanschaffen van een elektrische auto of bestelbus is duur.

Aan de andere kant zou een gele zone voor auto’s en busjes betekenen dat auto’s en busjes met een bouwjaar vóór 1-1-2000 niet meer in die zone zijn toegestaan. (Die moeten misschien sowieso langzamerhand van de weg af). Daarom blijven wij aandacht vragen voor een snelle uitbreiding van de milieuzone tot andere categorieën.

Overigens past de milieuzone bij andere ontwikkelingen, die ook zullen helpen de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de CO2 terug te dringen. Zo is onlangs het Schone Luchtakkoord getekend voor Haarlem en wordt er hard gewerkt aan Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (GDzes), een systeem, waarbij het transport naar de stad alleen nog met elektrisch vervoer plaatsvindt. Er komt daarvoor een overslag in de Waarderpolder, waarvandaan de goederen per elektrisch busje of per elektrische boot verder de stad in gaan. Ook dit project moet de komende jaren geëffectueerd gaan worden.

 

Sacha Schneiders