Nieuws van politieke partijen in Schagen inzichtelijk

2 documenten

CDA Schagen wil weten wat de status is m.b.t. aanleg van glasvezel in onze gemeente

CDA CDA Schagen 06-09-2020 13:14

Er zijn geruime tijd ambities, zowel bij het bestuur van de gemeente Schagen als bij marktpartijen, om glasvezelinternet uit te rollen in onze gemeente. Bij de marktpartijen kunt u denken aan Trined, KabelTex, FlevoNH, maar ook KPN en Ziggo. Het initiatief van Trined is niet doorgegaan, daarna wilde KabelTex vanuit het noorden glasvezel aanleggen en FlevoNH vanuit het oosten. De markt van glasvezelinternet in onze gemeente kenmerkt zich door nieuwkomers als Trined, KabelTex en FlevoNH, die nog geen uitgebreid netwerk hebben, en door gevestigde partijen als KPN en Ziggo, die reeds een netwerk bezitten, meest uitgesproken in de stad Schagen. De gevestigde partijen bezitten een zekere marktmacht door hun bestaande infrastructuur, waardoor een geleidelijke uitbreiding van hun net minder riskant is dan een gelijksoortige investering door een nieuwkomer. Dit kan de werking van de vrije markt verstoren. Zo kan een aankondiging van een gevestigde partij om in een bepaalde kern het glasvezelnet uit te rollen, ertoe leiden dat het voor een nieuwkomer onverantwoord riskant zou worden om ook in diezelfde kern te gaan investeren. Echter, de gevestigde partij kan het bij een aankondiging laten, daarmee een nieuwkomer afschrikken, zonder dat de gevestigde partij ook daadwerkelijk de intentie heeft op korte termijn te investeren. Dit bedoelen wij met verstoring van de vrije markt. Een overheid heeft soms instrumenten om in te grijpen, om de concurrentie tussen bedrijven eerlijker te laten verlopen, waardoor de vrije markt meer ten dienste komt van de inwoners en lokale bedrijven in onze gemeente. Het CDA maakt geen verwijten naar de gevestigde partijen, we hebben geen bewijs dat zij hun marktmacht op deze oneigenlijke wijze inzetten en we zijn op zich blij dat zij in het verleden al geïnvesteerd hebben in delen van de gemeente Schagen. Omdat de uitrol van glasvezelnet echter geen substantiële voortgang laat zien, hebben wij over dit onderwerp toch een aantal vragen. Kan het college aangeven wanneer en waar de eerstvolgende uitbreiding van het glasvezelnet gerealiseerd gaat worden? Is het college tevreden met de huidige snelheid van de uitrol van glasvezel in de gemeente Schagen? Deelt het college de in het voorwoord geformuleerde zorg dat gevestigde partijen in theorie nieuwkomers kunnen afschrikken van investeren? Is het college bereid om de zorgen over eerlijke concurrentieverhoudingen te bespreken met in Schagen geïnteresseerde kabelbedrijven? Is het college bereid en in staat om in te grijpen in de concurrentieverhoudingen met als de doel de eerlijke concurrentie te bevorderen? Kan de gemeente zelf een aanbesteding uitschrijven voor de aanleg van glasvezelnet in een kern, het buitengebied, de recreatieve kustzone of de hele gemeente? Is dit voor het college een mogelijk instrument? Kan de gemeente in een deel van de gemeente exclusiviteit gunnen aan één partij om een glasvezelnet aan te leggen? Is dit voor het college een mogelijk instrument? Op welke wijze gaat het college zich in deze collegeperiode inzetten om meer gebieden van glasvezelinternet te (laten) voorzien? CDA, Sander Lensink

Treinstation Waarland J/N?

CDA CDA Schagen 27-02-2019 19:42

CDA blijft voor station in Waarland Tot verbazing van veel Waarlanders heeft het CDA tegen een motie gestemd voor een haalbaarheidsonderzoek naar een treinstation in Waarland. Het CDA wil namelijk wel graag een station. Waarom dan tegen stemmen? Het was geen motie vóór of tegen een station, het was een motie voor of tegen een type onderzoek. Waar over gestemd is, is de vraag of de gemeente Schagen een haalbaarheidsonderzoek naar een station Waarland moet laten uitvoeren. Dat is een type onderzoek waarvoor veel gegevens over kosten en reizigers moet worden verzameld. De kosten van zo’n onderzoek schatten wij in tussen de €20.000 en €50.000. Nu heeft het CDA in de gemeenteraad van Harenkarspel al geprobeerd een station te laten bouwen, en ook het vorige college in Schagen. Daardoor weten wij dat de Spoorwegen, NS Reizigers en Pro Rail, strenge eisen hebben voor een nieuw station, eisen over aantallen nieuwe reizigers en inpasbaarheid in de dienstregeling, en dat een station niet snel gebouwd kan worden, zie https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2014/11/bijlage-6-toezegging-nieuwe-stations.pdf. Het college van B&W stelde voor om nog geen duur haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren, maar om eerst zwart op wit de voorwaarden van de Spoorwegen op papier te zetten en inzicht te bieden in de stand van zaken op dit moment, inclusief de relatie met busvervoer. Dat vraagt wel wat tijd, maar kost niet zo veel geld. Als dat er positief uitziet, dan is de volgende stap om een degelijk haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren. Het CDA was het eens met het college dat dit een verstandige route is. Wij steunden dus de wethouders. Natuurlijk was het makkelijker voor ons geweest om voor de motie te stemmen. Voor een station? Dus ook voor een haalbaarheidsonderzoek! Hadden we dat gedaan, dan was dit bericht niet nodig geweest. Maar dan zouden we enkele tienduizenden euro’s aan belastinggeld uitgegeven hebben voor een onderzoek dat – vermoeden wij – overbodig is. En dat doet CDA Schagen niet. Laten we stapje voor stapje werken aan beter openbaar vervoer in Waarland. Laten we pas geld uitgeven, als we weten dat het nuttig en zinnig is. Een treinstation in Waarland? Het CDA blijft er voorstander van. CDA-fractie Sander Lensink

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.