De gemeente Asten wil investeren in een weerbare en toekomstbestendige democratische samenleving. Zo houden we onze gemeente vitaal en aantrekkelijk. Dit kunnen wij niet alleen. Samen met de inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers van Asten, Heusden en Ommel en met onze regionale partners willen wij de uitdagingen van de toekomst oppakken. Daarom hebben we gezamenlijk de Toekomstagenda Asten 2030 opgesteld. Eén van de eerste zaken die we oppakken is een onderzoek naar hoe je vindt dat onze lokale democratie functioneert. Wat vind je van de manier waarop in onze gemeente besluiten worden genomen en uitgevoerd? Is dat duidelijk? Is daar draagvlak voor? Vind je dat inwoners voldoende kunnen meedenken, meebeslissen of zelfs meewerken als zij dat willen? Om hier meer zicht op te krijgen, zetten we de Quick Scan Lokale Democratie in. Je kunt de enquête invullen vanaf 2 april tot en met 12 april. We zijn benieuwd naar jouw mening. Wij gaan aan de slag: doe je ook mee? Bekijk ook: ✅ vragenlijst Quick Scan Lokale Democratie: https://www.quickscanlokaledemocratie.nl/form/quick-scan-lokale-democratie-ast ✅ website Asten 2030: https://www.asten.nl/toekomstagenda-asten-2030.html ✅ uitzending Asten Nu op Siris: http://siris.nl/televisie/gemist/7157913/astennu/144772865/asten-nu-vitale-democratie-en-quick-scan
8 documenten
Gemeente AstenDe gemeente Asten wil ...
De gemeente Asten wil investeren in een weerbare en toekomstbestendige democratische samenleving. Zo houden we onze gemeente vitaal en aantrekkelijk. Dit kunnen wij niet alleen. Samen met de inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers van Asten, Heusden en Ommel en met onze regionale partners willen wij de uitdagingen van de toekomst oppakken. Daarom hebben we gezamenlijk de Toekomstagenda Asten 2030 opgesteld. Eén van de eerste zaken die we oppakken is een onderzoek naar hoe je vindt dat onze lokale democratie functioneert. Wat vind je van de manier waarop in onze gemeente besluiten worden genomen en uitgevoerd? Is dat duidelijk? Is daar draagvlak voor? Vind je dat inwoners voldoende kunnen meedenken, meebeslissen of zelfs meewerken als zij dat willen? Om hier meer zicht op te krijgen, zetten we de Quick Scan Lokale Democratie in. Je kunt de enquête invullen vanaf 2 april tot en met 12 april. We zijn benieuwd naar jouw mening. Wij gaan aan de slag: doe je ook mee? Bekijk ook: ✅ vragenlijst Quick Scan Lokale Democratie: https://www.quickscanlokaledemocratie.nl/form/quick-scan-lokale-democratie-ast ✅ website Asten 2030: https://www.asten.nl/toekomstagenda-asten-2030.html ✅ uitzending Asten Nu op Siris: http://siris.nl/televisie/gemist/7157913/astennu/144772865/asten-nu-vitale-democratie-en-quick-scan
SIRIS Asten SomerenIn Asten Nu, het ...
In Asten Nu, het voorlichtingsprogramma van de gemeente Asten, aandacht voor de Toekomstagenda Asten 2030 en wel speciaal voor de zogenaamde Vitale democratie. Burgemeester Hubert Vos en Mayelle Feijen, de programmamanager Vitale democratie, gemeenteraadsleden Ingrid Welten en Math Vankan en Ellen Lemmens, vertegenwoordiger van de Astense gemeenschap. http://www.siris.nl/video/144772865/asten-nu-vitale-democratie-en-quick-scan/
Begrotingsperikelen Samenwerkingsverband Peelgemeenten
Hoe er omgegaan wordt met de begroting door samenwerkingsverband de Peelgemeenten en het gebrek aan grip op de bedrijfsvoering is een klucht. Wel eentje die de rekening naar de deelnemende gemeenten doorstuurt.
De deelnemende gemeenten krijgen een constante stroom aan begrotingswijzigingen te verwerken en, met af en toe wat gepruttel, zijn alle begrotingswijzigingen tot nu toe gewoon geaccepteerd. Wij moeten dus constateren dat deze manier van reageren het bestuur van de Peelgemeenten niet prikkelt om ook daadwerkelijk veranderingen door te voeren.
De gemeenten zijn weer niet vooraf betrokken en hadden geen eerdere mogelijkheid tot inspraak. Dit tast de controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraden aan en is zeer kwalijk.
Wij kijken zoals gebruikelijk naar twee aspecten: proces en inhoud. Met betrekking tot procesgang is er weer ontevredenheid. De gemeenten zijn weer niet vooraf betrokken en hadden geen eerdere mogelijkheid tot inspraak. Dit tast de controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraden aan en is zeer kwalijk. Qua inhoud is de analyse mager en schiet de onderbouwing te kort. Bijvoorbeeld:
Als reden voor uitbereiding van enkele formaties wordt ‘voortschrijdend inzicht’ aangedragen. Maar het is volslagen onduidelijk wat dit voortschrijdend inzicht daadwerkelijk inhoudt. In de 1e begrotingswijziging heeft reeds een ophoging van formatie (4FTE) consulenten plaatsgevonden. De begrotingen van 2018 en 2019 van de Peelgemeenten en die van ons zijn hier op aangepast. Nu wordt er weer om een forse formatie verhoging gevraagd maar het is niet duidelijk hoe deze twee formatie-uitbreidingen zich tot elkaar verhouden.Na drie begrotingsverhogingen in 2018, ligt de eerste begrotingsverhoging voor 2019 al weer op de mat. De gemeente Asten moet duidelijk zijn. Een goedbedoelde zienswijze en wat gepruttel heeft klaarblijkelijk geen enkele zin. De besturen van de Peelgemeenten hebben nu nog tijd om met betere plannen te komen ten aanzien van zorg en uitvoering.
Asten moet niet in te stemmen met de 1e begrotingswijzing 2019 en de Peelgemeenten verzoeken te komen met een nieuw, financieel minder ingrijpend, voorstel waarbij verbeteren van inzicht en grip op zorgkosten voorop staan.
Begrotingsperikelen Samenwerkingsverband Peelgemeenten
Hoe er omgegaan wordt met de begroting door samenwerkingsverband de Peelgemeenten en het gebrek aan grip op de bedrijfsvoering is een klucht. Wel eentje die de rekening naar de deelnemende gemeenten doorstuurt.
De deelnemende gemeenten krijgen een constante stroom aan begrotingswijzigingen te verwerken en, met af en toe wat gepruttel, zijn alle begrotingswijzigingen tot nu toe gewoon geaccepteerd. Wij moeten dus constateren dat deze manier van reageren het bestuur van de Peelgemeenten niet prikkelt om ook daadwerkelijk veranderingen door te voeren.
De gemeenten zijn weer niet vooraf betrokken en hadden geen eerdere mogelijkheid tot inspraak. Dit tast de controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraden aan en is zeer kwalijk.
Wij kijken zoals gebruikelijk naar twee aspecten: proces en inhoud. Met betrekking tot procesgang is er weer ontevredenheid. De gemeenten zijn weer niet vooraf betrokken en hadden geen eerdere mogelijkheid tot inspraak. Dit tast de controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraden aan en is zeer kwalijk. Qua inhoud is de analyse mager en schiet de onderbouwing te kort. Bijvoorbeeld:
Als reden voor uitbereiding van enkele formaties wordt ‘voortschrijdend inzicht’ aangedragen. Maar het is volslagen onduidelijk wat dit voortschrijdend inzicht daadwerkelijk inhoudt. In de 1e begrotingswijziging heeft reeds een ophoging van formatie (4FTE) consulenten plaatsgevonden. De begrotingen van 2018 en 2019 van de Peelgemeenten en die van ons zijn hier op aangepast. Nu wordt er weer om een forse formatie verhoging gevraagd maar het is niet duidelijk hoe deze twee formatie-uitbreidingen zich tot elkaar verhouden.Na drie begrotingsverhogingen in 2018, ligt de eerste begrotingsverhoging voor 2019 al weer op de mat. De gemeente Asten moet duidelijk zijn. Een goedbedoelde zienswijze en wat gepruttel heeft klaarblijkelijk geen enkele zin. De besturen van de Peelgemeenten hebben nu nog tijd om met betere plannen te komen ten aanzien van zorg en uitvoering.
Asten moet niet in te stemmen met de 1e begrotingswijzing 2019 en de Peelgemeenten verzoeken te komen met een nieuw, financieel minder ingrijpend, voorstel waarbij verbeteren van inzicht en grip op zorgkosten voorop staan.
Vorige week was de behandeling van ...
Vorige week was de behandeling van de gemeentelijke begroting voor 2019. Veel onderwerpen werden besproken zoals duurzaamheid, zorg en woningbouw. Lees onze inbreng via deze link: https://hartvoorasten.d66.nl/2018/11/07/algemene-beschouwing-begroting-2019/
Voorzitter, Als eerste willen wij de ambtelijke organisatie bedanken voor het opstellen van de begroting en de medewerking die aan ons is verleend bij de voorbereiding op onze reactie op de begroting 2019.
Het huidige duurzaamheidsbeleid ...
Het huidige duurzaamheidsbeleid brengt Asten niet verder dan de 331e plaats van de 393 gemeenten in Nederland. Het is tijd om te stoppen met rondjes draaien en vooruit te gaan met het duurzaamheidsbeleid. Wij willen van duurzaamheid en innovatie de rode draad voor het nieuwe gemeentebeleid maken.
Wethouders roepen op tot vernieuwing lokale democratie
Bron: VNG Magazine 15 december 2017
Bewoners moeten de ruimte krijgen om minimaal 1 procent van de gemeentebegroting te besteden aan lokale initiatieven, aldus een groep van zeventien wethouders in een brief aan collega’s en minister Kajsa Ollongren (BZK) over lokale democratische vemieuwing.
De wethouders maken zich zorgen over ‘de gevoelens van onvrede, onrust en afkerigheid die we zien bij veel van onze bewoners’. Zij willen een bijdrage leveren aan ‘het herstel van wederkerig vertrouwen’. De wethouders roepen op om vemieuwing van lokale democratie een ‘nadrukkelijke plek’ te geven in de nieuwe collegeprogramma’ s.
Gemeenten moeten volgens hen beter luisteren naar en aansluiten bij lokale initiatieven. Volgens de wethouders willen bewoners, buurten, wijken en dorpen meer ruimte; zij willen ervoor zorgen dat die ruimte er komt. Het gaat bijvoorbeeld om ruimte voor een buurtcooperatie of een maatschappelijke aanbesteding ‘die net niet binnen de lijntjes past’.
De groep wethouders doet een aantal suggesties voor verbetering. Zo stellen zij voor dat gemeenten na de raadsverkiezingen met de stad / dorpen een maatschappelijk akkoord sluiten waarin staat wat voor gemeente zij willen zijn en hoe de maatschappelijke opgaven samen met burgers worden opgepakt.
De brief is ondertekend door wethouders: Bertien Houwing (Amersfoort), Birgit op de Laak (Horst aan de Maas), Doret Tigchelaar (Hattem), Floris Schoonderwoerd (Kaag en Braassem), Frits Westerkamp (Hollands Kroon), Jacques van Loevezijn (Raalte), Jan Brink (Zwolle), Jan Glastra van Loon (Bernheze), Jan ten Kate (De Wolden), Jan Overweg (Leusden), Jocko Rensen (Houten), Joost Reus (Culemborg), Ko Scheele (Ommen), Mary-Ann Schreurs (Eindhoven), Raf Janssen (Peel en Maas), Roy de Witte (Tubbergen) en Winnie Prins (Zeewolde).