De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over duurzaam verkeer. Uit een analyse die recent is opgesteld door natuurorganisatie Natuur & Milieu blijkt dat de gemeente Rotterdam op een aantal punten slecht scoort, bijvoorbeeld op duurzame stadsdistributie (denk aan: het bundelen van vervoersstromen voor de bevoorrading van winkels in de binnenstad), 'snelwegen' voor fietsers en uitstootvrij openbaar vervoer. Verder scoort de gemeente slecht op de parkeernormen voor auto's die zij hanteert. Deze parkeernormen bevatten de verplichting parkeerplaatsen aan te leggen als ontwikkelaars woningen of winkels willen realiseren. Verkeer in Rotterdam moet duurzamer, want de stad heeft een zeer matige tot slechte luchtkwaliteit. Daarom willen wij van het college van burgemeester en wethouders weten wat zij de komende vier jaar gaat doen om het verkeer in Rotterdam schoner te maken. Wij willen bijvoorbeeld weten hoe zij marktpartijen interesseert in het opzetten van duurzame stadsdistributie. Verder vinden wij dat de verplichting voor het aanleggen van parkeerplaatsen van tafel moet voor nieuwe woningen en winkels in de binnenstad, want juist daar komen veel mensen die hinder ondervinden van slechte lucht en bovendien kun je met het openbaar vervoer overal in een mum van tijd komen. Ook willen wij weten waarom de milieuzone wordt afgeschaft. Als het argument is dat de milieuzone te weinig oplevert voor schone lucht, dan kiest de Partij voor de Dieren in Rotterdam niet voor afschaffing maar juist voor verhoging van de grenswaarden met betrekking tot de uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen. Tot slot hebben wij het college van burgemeester en wethouders gevraagd of zij de normen voor luchtkwaliteitsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) in plaats van de normen van de Europese Unie (EU) wil hanteren voor het verduurzamen van het verkeer. De WGO-normen zijn namelijk gebaseerd op wetenschappelijke kennis over gezondheidseffecten, niet op politiek compromis tussen lidstaten zoals het geval is met de EU-normen. Ook hopen wij dat het college van burgemeester en wethouders meldingen over smog gaat koppelen aan adviezen gericht aan burgers alternatieven te zoeken voor de auto als de luchtkwaliteit op zonnige en windstille dagen te wensen over laat. Smog wordt namelijk in grote mate veroorzaakt door uitlaatgassen.