Nieuws van politieke partijen in Bergen (NH.) inzichtelijk

10 documenten

Een leven vol Onderwijs, Jos van Kemenade (1937-2020)

PvdA PvdA VVD Bergen (NH.) 26-02-2020 15:40

Jacques Wallage schreef een mooie In Memoriam over oud-onderwijsminister Jos van Kemenade.

https://bergen.pvda.nl/nieuws/een-leven-vol-onderwijs-jos-van-kemenade-1937-2020/

Ook diverse Schoorlse partijleden hebben een leuke herinnering aan hem toen hij mee deed aan een bijeenkomst over onderwijs. Vrijwel alle onderwijzers van de Schoorlse scholen deden daaraan mee en gingen met Van Kemenade in gesprek. Een inspirerende bijeenkomst was dat. 

Spreiding van inkomen, kennis en macht. Het kabinet den Uyl draaide er niet om heen. Jos van Kemenade werd in dat kabinet in 1973 minister van Onderwijs & Wetenschappen. Hij ging dus over de kennis. En hij had er, zoals Wim Kan in een oudejaarsconferentie zei, ook voor doorgeleerd. Joop den Uyl haalde de jonge hoogleraar onderwijssociologie uit Nijmegen. Toen hij belde zei Jos, altijd bedachtzaam, “Minister, daar vraagt u me wat. Mag ik wat bedenktijd?” Waarop de beoogde premier, een tikje knorrig, zei: “Zal ik dan maar over een uurtje terugbellen?”

De wetenschapper ontpopte zich razendsnel tot een politieke bestuurder. Ideeën omzetten in werkelijkheid, dat ging het om. We weten echt al heel lang dat kinderen, die opgroeien in een gezin waar de ouders maar beperkte onderwijskansen kregen, met een achterstand de school binnenkomen. We weten dat een te vroege selectie talent onbenut laat. De hiërarchische opbouw van het voortgezet onderwijs versterkt de ongelijke deelname, de scheve verdeling van kansen.

Wat terug kijkend vooral opvalt is hoe de minister de dialoog met het onderwijs opzocht. Hij had weliswaar zijn opvattingen en die droeg hij ook nadrukkelijk uit. Maar hij was de eerste, en voorlopig ook de laatste, minister van onderwijs de een debat met alle betrokkenen aanging over de toekomst van het hele onderwijs. Zijn discussienota ‘Contouren van een toekomstig onderwijsbestel’, kortweg ‘de Contourennota’ ging naar alle scholen, alle ouderorganisaties, de onderwijsvakbonden. De staatsdrukkerij maakte overuren. De nota leidde tot een hartstochtelijk debat. De minister stond elke avond wel ergens in een zaaltje.

Als het onderwijsbeleid van de vorige eeuw beschreven wordt zal blijken dat er een periode was vòòr van Kemenade en de tijd erna. Wie nu de Contourennota ter hand neemt, een kleine halve eeuw later, zal verbaasd zijn over actualiteit van de agenda die er in wordt beschreven. Dat is een groot compliment voor van Kemenade, maar het zegt ook iets over het onvermogen van de onderwijspolitiek om structurele hervormingen door te voeren, aan consensus te bouwen voor de langere termijn.

Jos was nog maar een half jaar minister of hij stond al op de stoep van het Groninger stadhuis. Ons linkse College was een jaar onderweg, ons onderwijsbeleid stond nog in de grondverf. De minister was 37, de wethouder 27. “Jongens waren we – maar aardige jongens. Al zeg ik ’t zelf.” (Nescio). Wat vanaf die dag begon was een persoonlijke vriendschap die tegelijk politieke kameraadschap was. Een schaars goed in en buiten de partij.

Kleuteronderwijs en lagere school werden basisschool, de aandacht voor onderlinge verschillen van kinderen groeide, net als de bestrijding van achterstanden. Algemeen aanvaarde pedagogische noties en bewuste keuzes om gelijkheid van kansen te versterken gingen hand in hand.  Waar de nieuwe basisschool een breed gedragen concept bleek, sloeg bij de voorstellen voor de hervorming van het voortgezet onderwijs politiek de vlam in de pan. Werd nog wel breed erkend dat een min of meer definitieve schoolkeuze op twaalfjarige leeftijd te vroeg was, de keuze van het kabinet den Uyl voor een middenschool voor 12 tot 16 jarigen stuitte op fel en hardnekkig verzet. Die te vroege keuze, de te scherpe scheiding tussen beroeps- en algemeen vormend onderwijs, de aansluiting die Jos zocht bij de nieuwe basisschool, maakte dat hij een echte hervorming noodzakelijk vond. Of je nu later met je handen of met je hoofd ging werken, er was een bredere basis nodig voor alle leerlingen. Het debat werd, vooral van VVD-zijde als snel vergiftigd, een Telegraafkop uit die tijd luidde: “VVD schrikt van onderwijsplan: Socialistisch spuitje bedreigt schooljeugd.”

Het is eigenlijk nog een wonder dat er in dit politieke klimaat experimenten plaats konden vinden in het land met zulke heterogene, brede middenscholen, o.a. in Amsterdam – Zuid Oost en in Groningen. Die scholen lieten zien dat, net als in het basisonderwijs leerlingen met verschillende capaciteiten en interesses bijeen gehouden konden worden, waardoor niet al op twaalfjarige leeftijd hun toekomst feitelijk hoefde te worden vastgelegd. Er was uiteindelijk in het parlement geen meerderheid voor algehele invoering.

Jos heeft het nog meegemaakt dat vrij recent onderwijsorganisaties opnieuw het debat openden hoe we een te hiërarchisch onderwijssysteem zo kunnen inrichten dat het alle leerlingen eerlijke kansen biedt. Hij hoopte dat ook de PvdA het debat opnieuw niet zou schuwen. Als het dan niet met een geheel nieuw schooltype zou kunnen, dan zou de basisschool tenminste met twee jaar kunnen worden verlengd. Een voorstel van hem en mij haalde het bij de opstelling van ons vorige verkiezingsprogramma niet.

Door de ongekende felheid van het middenschool-debat lijkt het nu (ook in de herdenkingsartikelen deze dagen) alsof Jos van Kemenade vooral de man van de middenschool was. Dat was hij ook. Maar zijn onderliggende drijfveren waren niet alleen kansengelijkheid, brede toerusting voor iedereen. Door al zijn opvattingen, voorstellen en publicaties liep een rode draad: emancipatie. Van zijn proefschrift “De katholieken en hun onderwijs” tot zijn enorme inzet voor de moedermavo, de volwasseneneducatie, de Open Universiteit, het onderwijsvoorrangsbeleid, altijd ging het om toerusting, volwaardig deel kunnen nemen. Het waren die paar woorden die boven de samenvatting van de Contourennota stonden die hem in essentie kenmerkten: meer mensen mondig maken.

Hij was ten diepste met de democratie en de publieke zaak verbonden. Ook toen hij geen minister meer was. Wanneer het me in onze oppositiebankjes te weinig productief werd, zei ik een keer: “Jos, ik geloof niet dat ik hier gelukkig word.” Zijn antwoord tekende zijn plichtsbesef: “Jacques, het is niet de functie van de Tweede Kamer der Staten Generaal om jouw gelukkig te maken.”

Toen hij uiteindelijk de landelijke politiek verliet, de universiteit van Amsterdam ging leiden, vervolgens burgemeester werd van Eindhoven, Commissaris van de Koningin in Noord-Holland, voorzitter van de Raad voor het Openbaar bestuur, steeds opnieuw zocht hij de volle democratie, niet alleen voor wie er voor doorgeleerd had. Als voorzitter van Nederlands Centrum voor Buitenlanders bleef hij zich inzetten voor het volwaardig kunnen deelnemen van migranten en hun kinderen. Nederlands leren, natuurlijk. Maar ook respect voor hun identiteit. Wat katholieken had geholpen bij hun emancipatie, vrijheid van onderwijs en vrijheid van godsdienst, mag islamitische Nederlanders niet worden onthouden.

Hij leefde en dacht met me mee. Toen ik staatssecretaris van onderwijs werd en opnieuw probeerde door de invoering van de basisvorming het onderwijsgebouw aan de leerlingen aan te passen, in plaats van andersom. En leed me mee toen opnieuw bleek, na mijn vertrek van O&W,  dat de onderwijspolitiek het funderend onderwijs geen perspectief kon bieden. Verkregen consensus verdampte in opnieuw oplaaiende politieke strijd.

Als fractievoorzitter tijdens het eerste kabinet Kok, kon ik altijd bij hem terecht. Solidair waar het kon, maar kritisch waar het moest. A man for all seasons.

En geleidelijk kwamen er de jaren waarin hij van uiterst actief deelnemer, betrokken toeschouwer werd. Minister van Staat. Maar ook, zoals zo velen, met de beperkingen van een ouder worden lijf. Na de dood van Annie, zijn vrouw, vond hij het zwaar. Maar zijn geest bleef helder. We keken samen niet alleen vaak terug, maar hij bleef een baken voor progressieve politiek, voor gelijkberechtiging, voor een sociaal-democratie die weerbaar moest zijn, radicaal om fundamentele ongelijkheid te bestrijden. En hij bleef de intelligente, constructieve man met veel humor. Leermeester en inspirator.

Jacques Wallage.

Het bericht Een leven vol Onderwijs, Jos van Kemenade (1937-2020) verscheen eerst op PvdA Bergen (NH).

'Integriteit lijkt nu eerder een ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 22-07-2019 07:09

'Integriteit lijkt nu eerder een voetnoot in de politieke agenda in plaats van het hoofdstuk dat het zou moeten zijn. Hopelijk helpt de onderzoeksjournalistiek om het thema weer de politieke prioriteit te geven die voor het publieke vertrouwen in het democratisch bestel zo belangrijk is.” Vandaag in de Telegraaf.

Op basis van het PAS wordt ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 29-05-2019 08:37

Op basis van het PAS wordt vooruitlopend op toekomstige positieve gevolgen van maatregelen voor beschermde natuurgebieden, alvast toestemming gegeven voor activiteiten die mogelijk schadelijk zijn voor die gebieden. Zo’n toestemming ‘vooraf’ mag niet (meer), aldus de Afdeling bestuursrechtspraak. De besluiten over veehouderijen die in deze uitspraak centraal staan, halen om die reden de eindstreep niet. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk. Toestemming vooraf… Het PAS bevat de basis om toestemming te geven voor activiteiten die stikstof uitstoten. Het is een systeem dat aan de ene kant ruimte biedt aan activiteiten die stikstof veroorzaken, zoals vergunningen voor veehouderijen of aanleg van wegen. Aan de andere kant bevat het PAS tegelijkertijd maatregelen om de nadelige gevolgen van stikstof op natuurgebieden te verminderen. Het PAS loopt daarbij dus vooruit op toekomstige positieve gevolgen van maatregelen voor beschermde natuurgebieden en geeft daarbij ‘vooraf’ toestemming aan nieuwe activiteiten. … mag niet, want dat is in strijd met Europese natuurwetgeving In mei 2017 stelde de Afdeling bestuursrechtspraak vragen aan het Europese Hof van Justitie over het PAS, omdat zij twijfelde of het programma voldoet aan de voorwaarden van de Europese Habitatrichtlijn. Het Europese Hof oordeelde in november 2018 dat ook bij het PAS de positieve gevolgen van de maatregelen die in dat programma zijn opgenomen, vooraf vast moeten staan. Pas dan kan de overheid een nieuwe activiteit toestaan. Omdat het PAS niet aan die voorwaarde voldoet, mag het niet als toestemmingsbasis voor nieuwe activiteiten worden gebruikt. Bovendien wordt in het PAS ook toestemming voor activiteiten gegeven op basis van maatregelen in natuurgebieden die nodig zijn voor het voorkomen van achteruitgang van die gebieden. Ook dat mag niet. De conclusie is dat de onderbouwing van het PAS niet deugt. De Afdeling bestuursrechtspraak zet daarom een streep door de vergunningen voor veehouderijen die in de uitspraak van 29 mei 2019 aan de orde zijn en waarbij gebruik is gemaakt van het PAS. Weiden van vee en bemesten van landbouwgrond De Afdeling bestuursrechtspraak heeft vandaag niet alleen uitspraak gedaan over vergunningen voor veehouderijen. Er is ook uitspraak gedaan over de vraag of het weiden van vee en het bemesten van grond ‘vergunningvrij‘ mochten worden gemaakt terwijl die activiteiten wel schadelijk kunnen zijn voor natuurgebieden omdat ze stikstof uitstoten. Uit de tweede uitspraak van vandaag volgt dat ook dit niet mag, omdat ook voor deze activiteiten niet vooraf vaststaat dat uitgesloten is dat zij natuurgebieden in de omgeving aantasten. Gevolgen voor overige zaken De twee uitspraken van vandaag hebben geen gevolgen voor vergunningen die al definitief zijn en die dus niet meer bij de rechter kunnen worden aangevochten. Die vergunningen blijven gewoon gelden. Maar daarnaast liggen er bij de Afdeling bestuursrechtspraak en bij de rechtbanken ook nog andere zaken over het PAS. Bij de Afdeling bestuursrechtspraak zijn dat er op dit moment zo’n 180, waaronder voornamelijk natuurvergunningen voor veehouderijen, maar ook zaken over bestemmingsplannen voor bijvoorbeeld nieuwe wegen en bedrijventerreinen. Die zaken zijn aangehouden in afwachting van de uitspraken van vandaag en zullen nu weer verder worden behandeld. Het is de bedoeling zo snel mogelijk, al in juni, duidelijkheid te bieden over de natuurvergunningen voor veehouderijen. Zo wordt er vandaag al uitspraak gedaan in elf andere veehouderijzaken, naast de tien zaken die in de twee uitspraken over het PAS aan de orde zijn. De afhandeling van zaken over bestemmingsplannen zal wat langer duren. https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/@115651/pas-mag/

Even doorzagen over bomen 🤔🤔Gemeente ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 29-04-2019 07:27

Even doorzagen over bomen 🤔🤔

Welke pioniers zijn er binnen onze ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 26-04-2019 10:01

Welke pioniers zijn er binnen onze gemeente wel niet.....

Verklaring van het bestuur over het ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 22-10-2018 18:01

Verklaring van het bestuur over het vertrek van Annelies.

Eén van onze wensen is om na de ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 08-03-2018 23:44

Eén van onze wensen is om na de verkiezingen in gesprek te gaan met Tiny Houses Nederland. We praten allemaal over wonen, woningen erbij bouwen etcetera. Waarom niet creatief gaan nadenken over andere vormen van wonen. Gemeentebelangen is fan van Tiny Houses en wil zo snel mogelijk de mogelijkheden voor Tiny Houses gaan onderzoeken in de gemeente Bergen! https://www.tinyhousenederland.nl/

Analyse Allereerst is het belangrijk ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 25-02-2018 15:58

Analyse Allereerst is het belangrijk het probleem goed te analyseren. Wat is er nu precies aan de hand? In de eerste plaats kijken we naar de slachtoffers, een moeder en haar puberdochter. De inbraak van de dader is mede-ingegeven door wraak, omdat het slachtoffer tot tweemaal toe diep in nacht de politie belde. Haar nachtrust werd verstoord door het aanhoudende geschreeuw van de dader en zijn vriendin. Overmatig gebruik van drugs ligt daaraan ten grondslag. Als gevolg van de inbraak is de emotionele draagkracht van de slachtoffers fors overschreden. Het heeft enorme impact als er wordt ingebroken en de dader je hele huis overhoop haalt en in je persoonlijke bezittingen snuffelt. Dat gaat ten koste van het gevoel van basisveiligheid. In deze situatie is de dader bovendien de buurman. Voor de puberdochter geldt dat ze extra kwetsbaar is. Juist haar gevoel van veiligheid is geschonden en daarom verdient ze extra bescherming. De dader is een bekende van de politie. Hij heeft flink wat op zijn kerfstok. Wat is me niet bekend, dus daar laat ik me niet over uit. In onze samenleving gaat veel zorg uit naar daders. In de jaren dat ik voor Justitie werkzaam was, maakte ik dat dichtbij mee. Van mij mag er meer aandacht geschonken worden aan resocialisatie en minder aan straf, maar dat is voor nu een zijweg. In een Justiele jeugdinrichting (JJI) zag ik veel aandacht voor behandeling van jeugdigen. In het Pieter Baan Centrum zag ik (niet letterlijk) de mislukkingen uit de JJI terug als volwassenen. Ook dan is er veel ruimte voor behandeling. Emotioneel versus rationeel Terug naar de zaak. De slachtoffers deden niets verkeerd. Het ‘s nachts inschakelen van de politie is moreel geaccepteerd en daardoor ook in emotionele zin juist. De dader neemt zijn slachtoffers moedwillig te grazen met de inbraak. Alle materiele schade wordt vergoed door de verzekeraar. De schade van de slachtoffers is vooral emotioneel van aard. Daar gaat het in fase 1 al mis, want politie, woningcorporatie en de (de in de gemeente Bergen ontbrekende) gebiedscoach (ressorterend on het sociaal domein van de gemeente) benaderen de gebeurtenissen vrijwel uitsluitend vanuit de bij hun organisatie geldende systeemrationaliteit. Met systeemrationaliteit bedoel ik: alle regels, wetgeving, richtlijnen processen, procedures, protocollen en afspraken voor werkuitvoering. Terwijl het probleem van de slachtoffers zich op emotioneel niveau voordoet, krijgen ze juist op dat niveau geen enkele respons. Iedere professional verschuilt zich achter de eigen systeemrationaliteit. Bij vragen of kritiek volgt nog meer uitleg. Communicatie bestaat echter slechts voor 20% uit verbale (digitale) informatieoverdracht. Communicatie is dus altijd voor 80% non-verbaal. Non-verbale communicatie noemt men analoog, omdat het verwijst naar al het gedrag en gevoel (emotie) dat tijdens de overdracht van informatie plaatsvindt. Daar staan de slachtoffers dan! In plaats van 80% aandacht voor hun emoties, krijgen ze ongevraagd 20% rationeel gezeur in de vorm van uitleg over de systeemrationaliteit van de partijen aan wie ze hulp vragen. Dit verschijnsel is nooit bedacht als het ei van Columbus. Het is een onbedoeld neveneffect van doorgeschoten regelgeving, streven naar rechtsgelijkheid en fatsoen. Het gevolg is wel dat burgers in de kou gezet worden en dat ze daar ook geruime tijd blijven staan. Want direct na het delict gaat alle aandacht uit naar de dader. Dader uitzetten Inmiddels heeft de politie verklaard dat de dader in de kraag gevat wordt als ze eraan toe zijn. De zaak staat even ‘on hold’. Zo werkt dat, is de uitleg aan de slachtoffers. Gelukkig is woningcorporatie Kennemer Wonen tot inkeer gekomen. Ze willen meewerken aan een eventuele uitzetting van de dader, op wiens naam de woning staat. Zo’n uitzetting vraagt om een zaak bij de Kantonrechter. Om de zaak kracht bij te zetten, is het zaak om via de website van de woningcorporatie te laten weten dat je eveneens hinder ondervindt van de dader. Daarvoor moet je inloggen (account aanmaken) op de website en op de knop ‘Overlast’ klikken. Hoe vaker hoe beter. Dat de dader zijn huis uitgezet dient te worden, lijkt me zo klaar als een klontje. Daarvoor is de emotionele draagkracht van de slachtoffers te ver en zelfs structureel overschreden. Mandaat De oplossingsrichting die ik voor ogen heb vraagt om stappen zetten waarmee de belangen van slachtoffers beter gediend worden. Als referentiekader gebruik ik het ‘Enschedese model’ uit 2009. Stap 1 is het aanstellen van meer gebiedscoaches door de gemeente Bergen en hen onder te brengen bij het sociaal domein. Stap 2 is deze gebiedscoaches een functioneel mandaat te geven. ‘Daardoor worden beslissingen van gebiedscoaches één op één overgenomen door de mandaterende instellingen en door hen omgezet in formele besluiten.’ Onder de mandaterende instellingen vallen alle door de gemeente gesubsidieerde instellingen voor zorg en welzijn, politie, woningcorporaties en het sociaal domein zelf. De praktijk leert dat een betrokken wethouder nodig kan zijn om instellingen bij twijfel aan het mandaat daaraan te herinneren. Het tijdelijk parkeren van rechtsgelijkheid levert vaak goede oplossingen op. Dat vraagt moed en doorzettingsvermogen. Maar boven alles is het zaak dat alle betrokken partijen bij zichzelf te rade gaan en alles in het werk stellen om terug te keren naar de ontstaansgrond en het bestaansrecht: het beschermen van belangen van slachtoffers onvoorwaardelijk op de eerste plaats stellen! In een rechtvaardige samenleving betekent uit wraak inbreken bij je buren dat je je huis uitgezet wordt. Temeer omdat de emotionele gevolgen van een dergelijke daad vele malen groter zijn dan wanneer je illegaal wiet kweekt. Iets waar je wel zonder pardon voor wordt uitgezet. Hufterwoning De uitgezette dader kan onder voorwaarden een ‘hufterwoning’ toegewezen krijgen, al was het maar om de samenleving zo veel mogelijk te beschermen tegen deze personen. Over de agogische begeleiding van bewoners van hufterwoningen kan ik nog zo’n epistel schrijven. Interessante kost, want wat werkt wel en wat niet? Als de gemeente Bergen liever geen hufterwoningen binnen haar eigen grenzen bouwt, dan zal ze ruimhartig moeten bijdragen aan initiatieven, zoals die bijvoorbeeld in Alkmaar vormgegeven worden. Er is werk aan de winkel. Loet Spaanstra

VVD Speerpunt: Een dienende overheid

VVD VVD Bergen (NH.) 29-01-2018 09:25

 

Verkiezingsprogramma 2018-2022 

 

Speerpunt 7. Een dienende overheid vooral na burgerinitiatief

 

De overheid dat zijn wij zelf. De gemeente staat met beide benen stevig in de klei van de samenleving en stelt zich dienend op. Daar waar tussen burger en bestuur het vertrouwen en de geloofwaardigheid is geschaad dient dit actief te worden hersteld. Een basis-antwoord van de gemeente -bestuurlijk & ambtelijk- op een vraag uit haar samenleving is een JA. Soms een "Ja en"..soms een "Ja mits"... of " Ja als"...maar in beginsel dus die “JA".

 

In dit verband vindt de VVD ook dat dringend nader bekeken moet worden in hoeverre de gemeente haar taken uit kan voeren met minder ambtenaren dan op dit moment. Overheid en inwoners versterken elkaar in een Trots gevoel voor de eigen kern en voor de omgeving. 

College tast de rechtsorde aan

VVD VVD Bergen (NH.) 07-06-2016 00:13

https://bergen.vvd.nl/nieuws/14969/college-tast-de-rechtsorde-aan

BERGEN - Fractievoorzitter Cees Roem van de VVD in Bergen weet een ding zeker: door uitspraken van de Raad van State te negeren, tast het college de rechtsorde aan.

Door Matthie Bergman - 4-6-2016, 12:02 (Update 4-6-2016, 15:39)
R

oem staat de laatste jaren Han Mueling bij in zijn strijd tegen drie ooit illegaal gebouwde recreatiewoningen naast zijn huis aan de Oude Heereweg. Het college negeert tot nu toe twee uitspraken van de Raad van State. Daarin wordt gesteld dat de gemeente moet handhaven en de huisjes moeten worden gesloopt.

En dat is nu precies de houding waar Roem zich mateloos aan ergert: " Die houding van laat maar overwaaien, hè. En er is nog steeds niets gebeurd. Het college traineert het handhaven gewoon."

Even later neemt hij zwaarder geschut in de mond: 'zeer regentesk gedrag, meten met twee maten.'

Sinds 2011 moest Bergen tientallen keren in Den Haag voor de Raad van State verschijnen. Gevraagd hoe dat kan, antwoordt Roem dat er niet echt een hoofdoorzaak is aan te wijzen. Wat in ieder geval niet helpt, is dat er op de afdeling ruimtelijke ordening van de gemeente 'te veel mensen te lang op dezelfde functie zitten': "Er is volledig sprake van tunnelvisie.''

Een probleem met dit college is volgens Roem dat het heel volhardend is in zijn mening. "Dat is zo'n autoritaire houding. Het is niets anders dan burgertje pesten."

Zolang het college bij haar standpunt blijft en de coalitiepartijen er niet tegenin gaan, het college steunen, 'dan kun je niets doen.' Roem heeft het als leider van een oppositiepartij zelf meegemaakt.

De VVD'er ziet een continu gevecht van de gemeente tegen de burgers: "En waarom", vraagt hij zich af. "Waarom altijd tegen die burgers."

Hij roept de raad dan ook op meer stelling te nemen tegen het college. Want: "Deze houding van B en W schaadt de integriteit van het bestuur."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.