Nieuws van politieke partijen in Meerssen inzichtelijk

2 documenten

Het effect van het rapport Van Geel

PvdA PvdA DENK Meerssen 15-03-2021 09:51

Zowel in Provinciale Staten als in de gemeenteraden van de omliggende gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Meerssen nemen de zorgen over de negatieve effecten van Maastricht Aachen Airport op de leefbaarheid in Zuid-Limburg zienderogen toe. Het rapport Van Geel had balans tussen economische belangen en leefbaarheid dichterbij moeten brengen, maar veroorzaakt het tegendeel. Het wordt steeds duidelijker dat het hier om onverenigbare belangen gaat. Daar komt nog bij dat het vliegveld de provincie handen vol gemeenschapsgeld kost en dat steeds onduidelijker wordt of dat op termijn nog terugverdiend kan worden.

KIJK!!! is er al veel langer van overtuigd dat het huidige en door Gedeputeerde Staten in de toekomst gewenste en/of gedroomde gebruik van MAA een grote bedreiging voor de leefbaarheid en in het bijzonder de gezondheid vormt. En dat MAA een bodemloze put is. De regio zou veel meer gediend zijn met andere ontwikkelingen op het terrein van het vliegveld. Zowel voor de gezondheid en leefbaarheid, als voor de economie, in het bijzonder ook het toerisme. Dit zorgt in Zuid-Limburg voor welvaart als gevolg van de rust, de natuur en het groene, kleinschalige cultuurlandschap. KIJK!!! vindt dat goed onderzocht moet worden of alternatief gebruik van het vliegveld niet in alle opzichten te verkiezen is boven het huidige gebruik.

In elk geval heeft het rapport Van Geel ertoe geleid dat geplande investeringen in het vliegveld zijn uitgesteld. Denk aan de aanleg van een grote, nieuwe parkeergelegenheid tussen de A2 en het vliegveld en aan het opknappen van de baan. De laatste kostenpost kan volgens de laatste berichten oplopen tot zo’n veertig miljoen euro. In de loop van het najaar neemt Provinciale Staten een besluit over hoe MAA de toekomst in moet. KIJK!!! meent dat dat ook de goede volgorde is. Eerst een goed op feiten gebaseerd debat over nut en noodzaak van MAA voor de regio, daarna – indien nodig – pas besluiten nemen over de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit en investeringen in en rond het terrein.

KIJK!!! onderschrijft de weg die nu is ingeslagen. We veronderstellen dat onderzoek via bij voorkeur een gedegen instrument als de Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse (MKBA) tot betere uitkomsten leidt dan het powerplaybeleid – enkel gericht op het kost wat kost pushen van het bestaande gebruik – dat GS van Limburg tot nu toe op de bühne bracht. Daarmee wordt het debat over de toekomst van MAA hopelijk minder emotioneel en meer rationeel.

Er is de afgelopen jaren al veel geschreven en gezegd over Maastricht Aachen Airport. Wie meer wil weten over de geschiedenis van het verzet tegen groei van MAA of de liefde voor het vliegveld kan onder andere terecht op de website van de Alliantie Stop Uitbreiding of van de Omwonenden MAA of op We love MAA dan wel.

Vraag van de dag: Wat vinden jullie van MAA?

PvdA PvdA Meerssen 11-03-2018 15:57

https://www.kijkmeerssen.nl/nieuws/vraagvandedag/vraag-van-de-dag-wat-vinden-jullie-van-maa/

In ons programma zeggen we: ‘Beperkte groei MAA e.o.; focus op hoogwaardige werkgelegenheid (onderhoud, opleiding)’.

De gedachte daarachter is dat bereikbaarheid door de lucht kan bijdragen aan de economische weerbaarheid van de regio. Maar dan moet de focus liggen op het onderhoud van vliegtuigen en op vliegopleiding. Dat brengt hoogwaardige werkgelegenheid in de regio en die hebben we nodig om aantrekkelijk te zijn voor nieuwe, hoogopgeleide bewoners van Zuid-Limburg. MAA moet niet drijven op het verplaatsen van vracht. En zeker niet op luchtvracht met grote, zware en volledig volgetankte vrachtvliegtuigen (waarmee ook nog eens steeds meer vrachtwagens worden aangetrokken). Het gedoogbesluit maakt dat mogelijk en dat moet ophouden. De gezondheid van de omwonenden wordt daarmee  te zwaar op de proef gesteld. Beperkt vliegverkeer voor personen kan een ondersteuning zijn voor het onderhoud van vliegtuigen. Het vliegveld hoeft niet per se rendabel te zijn. De provincie kan dat financieel aan.

Lees in ons verkiezingsprogramma meer over de gezonde gemeente.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.