Op zondag met de bus naar Bavel? Vergeet het maar. Arriva aschrapt de buslijnen op zondag naar Bavel. Voor Breda'97, gesteund door de VVD onbegrijpelijk.

In een tijd waarbij het openbaar vervoer een prominente rol toegewezen krijgt in de mobiliteit wordt een heel dorp op zondag van het openbaar vervoer afgesloten. Waarom zouden inwoners van Bavel zich gestimuleerd worden om het openbaar vervoer te genruiken.

Nu is de bereikbaarheid van het openbaar vervoer in de dorpen van Breda al niet optimaal. Meestal loopt een lijn door het dorp en worden wijken ver van deze lijnen niet bediend. Op zich een ongelijke behandeling ten opzichte van de wijken in Breda.

Nu stelt Arriva ook nog een stadskaartje voor, dat niet geldig wordt voor de inwoners van de dorpen. Een onbegrijpelijke beslissing, zeker als je weet dat de afstanden van de uiteinden van de wijken vaak niet korter zijn dan de afstanden die gereden worden uit de dorpen.

Volgens BNdeStem maken het CDA en CU in de provinciale staten zich ook zorgen over deze veranderingen. Artikel BNdeStem

Breda'97 heeft darom samen met de VVD onderstaande vragen gesteld aan het college

_______________________

Aan: Het college van Burgemeester en Wethouders

van gemeente Breda

Postbus 90156

4800 RH BREDA

Datum: 9 oktober 2018

Betreft: vragen op basis van artikel 9 Reglement van Orde

Onderwerp: Openbaar vervoer in de gemeente Breda

Het openbaar vervoer in de dorpen Prinsenbeek, Bavel, Ulvenhout is niet zodanig dat het een goed alternatief is voor de auto. In de meeste gevallen zijn de dorpen ’s avonds niet goed bereikbaar en grote delen van de dorpen liggen ver van bushaltes af. Breda’97 is van mening dat de frequentie en de bereikbaarheid de gehele dag en avond moeten worden verbeterd.

In BN/DeStem van 9 oktober 2018 wordt melding gemaakt van 14 veranderingen in de dienstregeling van het openbaar vervoer in West Brabant.

Voor De gemeente Breda worden op de maatregelen na voor het dorp Teteringen een aantal opvallende wijzigingen doorgevoerd die nadelig zijn voor het wonen in de dorpen van de gemeente Breda.

Op zondag komt lijn 11 naar Bavel te vervallen.

Er wordt een Stadskaartje ingevoerd.

Volgens Breda’97 dient in relatie tot de woningbouwopgave voor de gemeente Breda juist ingezet te worden op het verbeteren van de bereikbaarheid via duurzamere vervoerswijzen als het openbaar vervoer om mede te voorkomen dat de wegen van en naar en in Breda zoals de singels en de Noordelijke Rondweg verder dichtslibben.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan uw college:

Waarom heeft u toegestaan dat lijn 11 naar Bavel geschrapt is ?

Bent u met Breda’97 van mening dat dit tot minder duurzame verplaatsingen tussen Bavel en de stad Breda zal leiden?

Gaat u vanuit de gemeente Breda voor de nieuwe OV-concessie bij de provincie inzetten op het verbeteren van het OV voor dorpen en wijken in Breda.

En gaat u daarbij voor deze lijn 11 heroverwegen in het kader van de gemeente brede mobiliteitsdiscussie in relatie tot de woningbouwopgave?

Gaat het stadskaartje ook gelden op de ritten tussen de dorpen en de binnenstad?

Zo nee, bent u dan niet met Breda’97 van mening dat dit het gebruik van duurzame vervoerswijzen om vanuit de dorpen van Breda naar de stad te gaan niet verbeterd en het klimaatakkoord niet ondersteunt? Hoe gaat u dit voor inwoners van de dorpen compenseren?

Peter Vissers                                                                                    August Veenebos

Fractievoorzitter Breda’97                                                          Raadslid VVD-Breda