Nieuws van politieke partijen in Gilze en Rijen over CDA inzichtelijk

4 documenten

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

CDA CDA Gilze en Rijen 27-05-2020 13:58

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Dit is vastgelegd in de ``Toekomstvisie Spoorzone Rijen``. Centraal in deze visie staat de stationsomgeving en de verbinding met Rijen zuid. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Vraag daarbij blijft hoe we deze verbinding in stand houden. Minstens zo belangrijk is de gebiedsvisie van de Stationsomgeving. Wat betekent de ontwikkeling van de spoorzone voor het gebied rondom station en onderdoorgang. Met een gebiedsvisie schetst de gemeente een wensbeeld van de toekomstige stationsomgeving. Dit geldt in elk geval voor de locaties aan het Stationsplein en aan de Julianastraat waarbij een aantal panden aan de Julianastraat inmiddels eigendom van de gemeente zijn. Maar een gebiedsvisie gaat verder. Het doet ook uitspraken over andere locaties grenzend aan de directe stationsomgeving. Hierbij kan gedacht worden aan leegstaande, niet meer in gebruik zijnde bedrijfspanden met de functie waarvoor die panden oorspronkelijk zijn opgericht. Hoe richten we het gebied zo in dat het er goed wonen en werken is. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. Uit verkeerskundig- en uit inpassingsonderzoek Noord is gebleken dat realisatie van een woonstraat (onderdoorgang) technisch en verkeersveilig mogelijk is, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van omwonenden en mogelijk toekomstige bewoners. Daarom is het belangrijk al in een vroeg stadium richting te geven aan het proces en kaders te stellen voor het op te stellen bestemmingsplan. Nu wijzen alle gezichtspunten van alle betrokken partijen, zoals gemeente, provincie, en NS in dezelfde richting. Nu niet doorpakken betekent verlies voor alle partijen, niet alleen nu maar ook voor de komende 40 jaar. Een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving voor lange tijd toekomstgericht in te richten. Jac Wouters, fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

CDA CDA Gilze en Rijen 27-05-2020 13:58

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Dit is vastgelegd in de ``Toekomstvisie Spoorzone Rijen``. Centraal in deze visie staat de stationsomgeving en de verbinding met Rijen zuid. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Vraag daarbij blijft hoe we deze verbinding in stand houden. Minstens zo belangrijk is de gebiedsvisie van de Stationsomgeving. Wat betekent de ontwikkeling van de spoorzone voor het gebied rondom station en onderdoorgang. Met een gebiedsvisie schetst de gemeente een wensbeeld van de toekomstige stationsomgeving. Dit geldt in elk geval voor de locaties aan het Stationsplein en aan de Julianastraat waarbij een aantal panden aan de Julianastraat inmiddels eigendom van de gemeente zijn. Maar een gebiedsvisie gaat verder. Het doet ook uitspraken over andere locaties grenzend aan de directe stationsomgeving. Hierbij kan gedacht worden aan leegstaande, niet meer in gebruik zijnde bedrijfspanden met de functie waarvoor die panden oorspronkelijk zijn opgericht. Hoe richten we het gebied zo in dat het er goed wonen en werken is. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. Uit verkeerskundig- en uit inpassingsonderzoek Noord is gebleken dat realisatie van een woonstraat (onderdoorgang) technisch en verkeersveilig mogelijk is, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van omwonenden en mogelijk toekomstige bewoners. Daarom is het belangrijk al in een vroeg stadium richting te geven aan het proces en kaders te stellen voor het op te stellen bestemmingsplan. Nu wijzen alle gezichtspunten van alle betrokken partijen, zoals gemeente, provincie, en NS in dezelfde richting. Nu niet doorpakken betekent verlies voor alle partijen, niet alleen nu maar ook voor de komende 40 jaar. Een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving voor lange tijd toekomstgericht in te richten. Jac Wouters, fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen

Tunnels onder het spoor

CDA CDA Gilze en Rijen 27-06-2018 06:09

De plannen om onder het spoor tunnels aan te leggen en het station veiliger te maken worden steeds concreter. De provincie Noord-Brabant heeft samen met ProRail en in overleg met de gemeente plannen neergelegd om de Vijf Eikenweg onder het spoor te ondertunnelen. Ook de plannen voor de vernieuwde spoorzone bij het station beginnen steeds meer vorm te krijgen. CDA Gilze en Rijen is blij dat er schot in de zaak zit. Vijf Eikenweg (N631) Op woensdag 13 juni was er in de Seterse Hoeve een inloopavond voor omwonenden en andere betrokkenen over het aanpakken van de Vijf Eikenweg. De provincie Noord-Brabant heeft hiervoor een ingenieursbureau in de arm genomen, dat samen met ProRail en de gemeenten Gilze en Rijen en Oosterhout een plan aan het opstellen is om de weg een veilig te maken. Als onderdeel van de reconstructie wordt ook de kruising met het spoor aangepakt. CDA Gilze en Rijen was op 13 juni aanwezig om de voorgelegde varianten te bekijken. Er bestaat onder andere de mogelijkheid de kruising met de Nassaulaan te verleggen, haar te verdiepen of een rotonde aan te leggen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een tunnel aan te leggen, waarin 50km/u in plaats van 80km/u mag worden gereden. Daarmee zou de tunnelbak een stuk korter kunnen worden. In het najaar is de planstudie klaar en worden de definitieve voorkeursvarianten gepresenteerd. Wordt dus vervolgd. Julianastraat/Stationsstraat De ondertunneling van de Vijf Eikenweg biedt daarnaast een uitkomst voor de spoorwegovergang bij de Julianastraat/Stationsstraat. Doordat daar de verkeersdrukte afneemt, is het mogelijk om een ‘auto-te-gasttunnel’ aan te leggen. Bovendien zou het station veel beter bereikbaar worden, zeker vanuit Rijen Zuid. In plaats van het huidige middenperron komen er zijperrons die vanuit de tunnel bereikbaar zijn. 27 juni is er hierover een inloopavond op het gemeentehuis. CDA Gilze en Rijen is voorstander van deze plannen. Tegelijkertijd kunnen deze plannen grote impact op omwonenden hebben en zijn er forse budgetten mee gemoeid, dus CDA zal altijd met een kritische blik blijven kijken. We roepen bovendien alle inwoners op naar de inloopavonden te gaan en het nieuws in de gaten te houden. Want alleen samen kunnen we er een optimale oplossing van maken. Als er meer nieuws is, hoort u van ons! Contact Als u vragen of suggesties hebt naar aanleiding van dit artikel of andere zaken in onze gemeente, kunt u mij telefonisch bereiken via 0615 035 807 of mailen via alwijntencate@hotmail.com. mr. Alwijn ten CateLid commissie ruimte

Onderdoorgang Vijf Eikenweg & Julianastraat/Stationsstraat dichterbij

CDA CDA Gilze en Rijen 09-02-2018 15:39

Op 31 januari 2018 heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur aangegeven dat ProRail 43,3 miljoen euro krijgt om spoorboekloos reizen te realiseren. De NS draagt hier nog eens 27 miljoen euro voor bij. Dit geld is onder andere bedoeld om vanaf 2024 zes intercity’s per uur tussen Breda en Tilburg te laten rijden. Dit komt neer op de 12 passerende intercity’s per uur in Rijen. Het CDA is voorstander van dergelijke ondertunneling. Daarom heeft het CDA tijdens het vragenuurtje verzocht of een gedeelte van het genoemde geld beschikbaar is voor de Spoorzone. Dit blijkt het geval te zijn. Goed nieuws voor de ondertunneling. Alwijn ten Cate

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.