Nieuws van politieke partijen in Veenendaal inzichtelijk

4 documenten

Busje komt zo...

SP SP Veenendaal 26-10-2019 09:46

Lijn 87 doet oost aan

Het was al jaren een doorn in het oog van verschillende bewoners van Veenendaal Oost - en van de SP. Er reed geen bus door de wijk. Maar daar gaat nu verandering in komen: Syntus lijn 87 gaat door Veenendaal Oost rijden!

De bus zal rijden vanaf station Veenendaal-de Klomp, via Rondweg Oost, verder richting Petenbos.

Het gebrek aan OV in de wijk is verschillende malen een punt van discussie geweest. Onder andere rond het besluit over de verbreding van de rondweg. Het invoeren van openbaar vervoer in Veenendaal Oost maakte onderdeel uit van het alternatief dat de SP aandroeg tegenover de verbreding. Dit alternatief sloot aan bij de wens van de klankbordgroep van omwonenden.

Tijdens de verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten, eerder dit jaar, was het realiseren van een busverbinding in Veenendaal Oost een belangrijk punt voor de SP. De Veenendaalse Statenkandidaat, Jan Breur, heeft in de wijk een filmpje opgenomen om dit te onderstrepen. Vier jaar eerder maakten de kandidaat-Statenleden een bustour door de Provincie - in lijnbussen - om het belang van OV duidelijk te maken.

Vanaf 16 december zal lijn 87 rijden in Veenendaal Oost.

Bekijk het filmpje
Zie ook: Terugblikken Wonen

Hoe gaat het eigenlijk met de ...

JouwVeenendaal JouwVeenendaal Veenendaal 23-11-2018 07:39

Hoe gaat het eigenlijk met de Intercity-status van Station Veenendaal-De Klomp zul je je misschien afvragen? In maart hielden wij een petitie waarin we wilden laten zien hoe belangrijk dat is. Massaal werd de petitie door jullie ondertekend, met als resultaat; 4.814 handtekeningen. Na onze inspanning gingen ook andere partijen zich ermee bemoeien, moest de wethouder reageren en werd bepaald dat het college zich er voor moest gaan inspannen. Zelfs de Regio FoodValley ging ermee bezig. Wij hebben de petitie ingeleverd op het hoofdkantoor van de NS (het filmpje staat op onze FB-pagina, 19 maart), maar daarna bleef het eigenlijk stil. En toen was daar ineens bericht. De provincie Utrecht en Gelderland hebben gezamenlijk aan het Ministerie van Infrastructuur een advies gegeven. Daarin staat onder andere dat op 'De Klomp' minimaal 2 maal per uur een trein moet stoppen. Hetzelfde als nu dus. Hier zijn we heel blij mee. Nu hopen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. https://veenendaalsekrant.nl/lokaal/provincie-wil-intercitystatus-veenendaal-de-klomp-behouden-516605

Spoortunnels geplaatst

SP SP Veenendaal 24-08-2018 06:30

Na maanden van voorbereiden was het donderdag zover; de betonnen spoortunnels zijn in de nacht van 23 augustus ingereden onder het spoor aan de Nieuweweg Noord en bij Voorpoort. Een grote operatie, waarbij de betonnen tunnels op platformwagens in een paar uur hun definitieve plaats bereikten. Op vier meter hoge platforms konden belangstellenden beide operaties volgen.

Rond 2 uur ’s nachts waren er zo’n 150 kijkers aan beide zijden van de autotunnel. Later in de nacht, bij het inrijden van de fietstunnel, kwamen nog een klein 50 mensen kijken. De tunnels worden in de komende maanden afgebouwd en naar verwachting medio 2019 opengesteld voor verkeer.

Aan de noordzijde van Veenendaal zijn twee onderdoorgangen onder de spoorlijn Utrecht-Arnhem in aanbouw; één voor auto’s in het verlengde van Voorpoort en één voor langzaam verkeer in het verlengde van de Nieuweweg Noord. De huidige spoorwegovergang tussen de Nieuweweg Noord (N418) en de Klompersteeg bij het Fort aan de Buursteeg komt in 2019 te vervallen. De doorgaande route via de provinciale weg wordt vervangen voor een doorgaande route via Voorpoort.

 

Samenwerking

De aanleg van de spooronderdoorgangen vindt plaats op de grens van de provincies Utrecht en Gelderland en de gemeenten Ede, Renswoude en Veenendaal en is een samenwerking tussen deze vijf partijen, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. BAM is de uitvoerende partij.

De onderdoorgangen zijn nodig om in de toekomst meer treinen over het spoor te kunnen laten rijden en tegelijk de bereikbaarheid en veiligheid te vergroten voor wegverkeer. De huidige spoorwegovergang in de provinciale weg N418 tussen Veenendaal en De Klomp is nu een knelpunt. Het steeds vaker dicht gaan van de spoorbomen betekent oponthoud, extra belasting van de omgeving en toenemende onveiligheid. De aanleg van de spoortunnels komt voort uit het Programma Hoog Frequent Spoor van de Rijksoverheid.

Zie ook: Provincie/regio

Petitie voor behoud Intercity Veenendaal-De Klomp

JouwVeenendaal JouwVeenendaal Veenendaal 09-02-2018 01:20

Naar aanleiding van een bericht in de Veenendaalse Krant is JouwVeenendaal een petitie gestart om de Intercity-status van station Veenendaal-De Klomp te behouden en de dienstregeling op de stations Veenendaal Centrum en West te behouden zoals het nu is.

In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) wordt het traject Schiphol-Nijmegen aangepakt. In één van de opties zou station Veenendaal-De Klomp haar Intercitystatus kwijtraken. Waar er nu nog twee Intercity’s per uur stoppen op het station, zouden dat er dus nul worden. In plaats daarvan zou er een Sprinter gaan rijden tussen Utrecht en Ede-Wageningen die wel stopt op Veenendaal-De Klomp

Dit is natuurlijk slecht nieuws voor de duizenden scholieren, studenten en forensen die naar of vanaf Veenendaal reizen. JouwVeenendaal is hier dan ook fel op tegen en daarom zijn we een petitie gestart om deze plannen tegen te houden. Wat ons betreft gaat deze voor Veenendaal zeer nadelige optie van tafel!

JouwVeenendaal gaat de politiek in!

Afschaffen referendum is angst voor de kiezer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.