Nieuws van politieke partijen over Leefbaar 3B inzichtelijk

7 documenten

Bezwaar tegen tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 06-10-2019 10:13

Bezwaar tegen tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

Posted on okt 6, 2019 | 0 comments

Op 8 september was op deze site te lezen dat Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk aan het college van B&W schriftelijke vragen heeft gesteld over de extra lawaaioverlast van de HSL door nachtelijke testritten. In de schriftelijke beantwoording van de vragen gaf het college aan geen bezwaar bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te zullen maken tegen deze extra geluidoverlast. Tijdens de raadscommissievergadering Ruimte van 17 september hebben de raadsleden er bij het college op aangedrongen wel bezwaar te maken. Wethouder Simon Fortuyn heeft in de raadscommissie aangegeven een bezwaarschrift te gaan indienen.

Hieronder kunt u het bezwaarschrift lezen.

Aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

30 september 2019

Geachte mevrouw Van Veldhoven,

Hierbij maken wij namens de gemeente Lansingerland bezwaar tegen uw besluit van 19 augustus 2019 (met kenmerk I&W/BSK-2019/164870) om aan ProRail tijdelijk ontheffing te verlenen van de naleving van de geluidproductieplafonds langs de HSL-Zuid. Hieronder lichten wij ons bezwaar toe.

Toelichting bezwaar

In bovengenoemd besluit heeft u aangegeven dat er in de periode van 2019 t/m 2022 voor het nieuwe intercitymaterieel (ICNG) testritten moeten worden uitgevoerd op het HSL-spoor. Waar mogelijk worden deze testritten ingepland in de dagperiode, echter een groot deel van deze testritten wordt ingepland in de nacht. Om dit mogelijk te maken is tijdelijke ontheffing noodzakelijk van de geldende geluidproductieplafonds.

Ons bezwaar richt zich met name op het testen in de nachtperiode. Zoals u weet, ervaren de inwoners van Lansingerland al sinds 2009 geluidsoverlast van de HSL. U heeft in 2015 budget beschikbaar gesteld om deze overlast in Lansingerland aan te pakken. Er is een corealisatieproces gestart om in samenwerking met de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL te komen tot een uitgebalanceerd pakket aan geluidsmaatregelen in Lansingerland. Tot ons grote ongenoegen is er echter nog steeds geen start gemaakt met de uitvoering van dit maatregelenpakket in Lansingerland. Dit betekent dat de overlast nog steeds voortduurt en onze inwoners dagelijks hinder hebben van de voorbijrazende treinen. Door uw besluit van 19 augustus om ontheffing te verlenen van de geluidproductieplafonds wordt het nu ook nog mogelijk om testritten ’s nachts uit te voeren. Dit betekent een extra aanslag op de gezondheid van onze inwoners. Niet alleen ervaren zij overdag hinder, door uw besluit wordt ook hun nachtrust aangetast. Wij vinden dat de inwoners van Lansingerland op deze wijze buitenproportioneel belast worden.

Wij verzoeken u uw besluit te herzien en de testritten uitsluitend overdag te laten plaatsvinden. Tevens verzoeken wij u de realisatie van de het pakket aan geluidsmaatregelen voor Lansingerland voortvarend op te pakken en ons te informeren over uw planning voor realisatie.

Met een vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Lansingerland

Extra geluidoverlast testritten HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 22-09-2019 16:22

Extra geluidoverlast testritten HSL

In de Heraut van 21 augustus 2019 staat een publicatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), met de mededeling dat in de periode van december 2019 tot en met december 2022 ontheffing is verleend om meer treingeluid van de HSL-Zuid toe te staan. Dus ook voor het gedeelte van de HSL in Lansingerland. De ontheffing is verleend om met nieuwe treinen de verplichte testritten te kunnen maken. Het is de bedoeling om de testritten, waar mogelijk, overdag te doen. Een groot deel van de testritten is echter in de nacht ingepland om de dienstregeling overdag niet te verstoren, geeft het Ministerie van I&W aan.

Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk heeft het college schriftelijke vragen gesteld of er bij her ministerie bezwaar wordt gemaakt tegen dit besluit. Doe de testritten overdag en niet ‘s nachts. Het college heeft per brief aangegeven geen bezwaar te zullen indienen. Door druk vanuit de gehele raadscommissie zal het college alsnog een bezwaarschrift indienen met de strekking de testritten vooral overdag te doen.

De gezondheid van onze inwoners weegt voor het ministerie klaarblijkelijk aanzienlijk minder zwaar dan de zorg over de HSL dienstregeling overdag.

Tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 08-09-2019 09:05

Tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

In de Heraut van 21 augustus 2019 staat een publicatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) met de mededeling dat in de periode van december 2019 tot en met december 2022 ontheffing is verleend van de naleving van de geluidproductieplafonds voor de HSL-Zuid. Dus ook voor het gedeelte van de HSL in Lansingerland.

De ontheffing is verleend om met nieuwe treinen de verplichte testritten te kunnen maken. Het is de bedoeling om de testritten, waar mogelijk, overdag te doen. Een groot deel van de testritten is echter in de nacht ingepland om de diensregeling overdag niet te verstoren, geeft het Ministerie van I&W aan. lees meer

Iedereen kan bezwaar maken tegen deze ontheffing, maar dan moet dat wel gebeuren binnen zes weken na de publicatie van 19 augustus 2019 van het Ministerie van I&W.

Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk heeft het college van B&W van Lansingerland verzocht, de volgende vragen te beantwoorden:

Gaat het college van B&W bezwaar maken tegen dit besluit? Zo nee, waarom niet?

Is het college het met mij eens dat de testritten in Lansingerland, gezien de slaapverstoring bij onze inwoners, alleen overdag mogen plaatsvinden?

De geluidproductieplafonds worden nu al overschreden. Kan het college mij uitleggen waarom het Ministerie van I&W aangeeft dat overschrijding van de geluidproductieplafonds is opgelost zodra de testen zijn afgerond, terwijl de geluidproductieplafonds al jaren worden overschreden, ook overdag?

Het bouwen van de afgesproken extra geluidschermen zal met name in de nacht gaan gebeuren. Betekent het dat door de testritten in de nacht, die doorlopen tot en met december 2022, de bouw van de extra geluidafscherming in Lansingerland pas vanaf 2023 zou kunnen starten?

Zou het college deze vragen met spoed (vanwege de zesweken bezwaartermijn van het ministerie) willen beantwoorden, zodat de antwoorden in de raadscommissie Ruimte van 17 september 2019 kunnen worden besproken?

Snel beginnen met bouw geluidsscherm HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 16-06-2019 12:34

Snel beginnen met bouw geluidsscherm HSL

In de Heraut van 22 mei 2019 staat een interview van Freek Zijlstra met Loeky van der Horst, voorzitter Stichting Stop Geluidsoverlast HSL, over ernstige vertraging in de realisatie van de geluidwerende maatregelen langs het HSL-spoor. Voor Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk is dat aanleiding geweest hiervoor met een motie aandacht te vragen. De motie is ondertekend door alle fractievoorzitters in de raad van Lansingerland en is unaniem aagenomen.

In de motie staat: De raad constateert,

Dat er onvoldoende voortgang is in de realisatie van de geluidschermen langs de HSL;

Dat de co-realisatiegroep, bestaande uit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, college B&W Lansingerland en de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL, aangeeft dat al in oktober 2015 € 70 miljoen is gereserveerd voor geluidbeperkende maatregelen langs het HSL-tracé;

Dat van die € 70 miljoen € 37,5 miljoen bestemd is voor het HSL gedeelte in Lansingerland;

Dat door de co-realisatiegroep een uitvoeringsplan is uitgewerkt;

Dat na ruim 3,5 jaar nog geen begin is te zien van de bouw van de geluidschermen;

Dat Infraspeed, dat geen deel uitmaakt van de co-realisatiegroep, een essentiële partij is in de voortgang van de realisatie van de geluidschermen;

Dat eind 2017 Infraspeed met een “memorandum of understanding” (MOU) heeft verklaard zich volledig te willen inzetten voor een snelle uitvoering;

Dat deze MOU van Infraspeed inmiddels al weer 1,5 jaar geleden is opgesteld;

Dat het beschikbare budget door de gestegen bouwprijzen waarschijnlijk onvoldoende is;

Dat een groot deel van de inwoners van Lansingerland al bijna tien jaar wordt geconfronteerd met meer geluidoverlast dan is aangegeven in het tracébesluit;

Dat het geduld van een grote groep inwoners van Lansingerland op is.

Dat de bouw en de daarmee gepaard gaande voorbereidingen direct moeten beginnen;

Dat een mogelijk slechte samenwerking tussen enerzijds Infraspeed en anderzijds ProRail en NS ondergeschikt moet zijn aan een snelle realisatie van de bouw van de geluidschermen;

Dat het door de co-realisatiegroep uitgewerkte uitvoeringsplan direct moet worden opgepakt;

Dat het door het Rijk beschikbaar gestelde budget, gezien de gestegen bouwkosten, geïndexeerd moet worden, ten einde de afgesproken geluidreductie te kunnen realiseren.

Verzoekt de griffier en de voorzitter van de raad deze motie met een begeleidende brief, namens de gemeenteraad van Lansingerland, te sturen aan:

De Tweede Kamer

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, mevrouw S. van Veldhoven

Infraspeed

ProRail

NS

Stichting Stop Geluidsoverlast HSL

Bespreking vertraging bouw geluidschermen HSL in commissie 11 juni 2019

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 26-05-2019 16:21

Bespreking vertraging bouw geluidschermen HSL in commissie 11 juni 2019

Posted on mei 26, 2019 | 2 comments

Afgelopen vrijdag heeft de fractie van Leefbaar 3B, bij monde van Jan Pieter Blonk, voor de raadscommissie Ruimte de vertraging van de bouw van de geluidschermen langs de HSL geagendeerd. Aanleiding is het interview in de Heraut van 22 mei 2019 van Freek Zijlstra met Loeky van der Horst, voorzitter Stichting Stop Geluidsoverlast HSL, over ernstige vertraging in de realisatie van de geluidswerende maatregelen langs het HSL-spoor in Lansingerland.

Het ministerie, Prorail en NS hebben bij exploitatie ernstig te lijden onder de slechte samenwerking met Infraspeed. Infraspeed is een consortium van de Koninklijke BAM Groep, Siemens, enkele Engelse investeerders en Nederlandse banken. Infraspeed heeft het HSL-spoor aangelegd. Infraspeed is tot 2031 verantwoordelijk voor het onderhoud, storingsherstel en vernieuwingswerkzaamheden en krijg daarvoor jaarlijks ongeveer € 165 miljoen. lees meer

Heeft deze slechte samenwerking invloed op de te nemen geluidbeperkende maatregelen? “Er is nog geen stap gezet in de richting van realisatie. Het geduld bij de bewoners is op”, zegt Loeky van der Horst.

Graag zal Leefbaar 3B in de commissie Ruimte van 11 juni willen overleggen of de raad met een raadsbrede motie in de raadsvergadering van 13 of 27 juni 2019 een statement kan maken richting Infraspeed, Tweede Kamer en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Stop HSL Herrie website sluit: Actie gaat door

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 13-01-2019 13:22

Stop HSL Herrie website sluit: Actie gaat door

Namens de stichting Stop Geluidsoverlast HSL heeft Loeky van der Horst afgelopen 27 december laten weten dat de website Stop HSL Herrie wordt gesloten, maar het stichtingsbestuur blijft actief. Hieronder de brief van de stichting Stop Geluidsoverlast HSL:

In de loop van 2019 worden waarschijnlijk de eerste werkzaamheden, zoals funderingen, gestart voor de aanleg van voorzieningen om het HSL treinlawaai te reduceren. In 2020 zal vooral in de weekeinden en in de nacht gewerkt worden. Dit tijdens de zogeheten treinvrije perioden. Dit na jaren van intensief en diepgaand overleg van de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL in Lansingerland, samen met de Gemeente Lansingerland met ProRail, Infraspeed (BAM en Siemens) en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Vele acties en gerichte lobby leverden uiteindelijk een kabinetsbesluit op om 37 miljoen euro vrij te maken specifiek voor Lansingerland voor aanpassingen voor geluidsreductie van de HSL. Voor de stichting betekent dat zeker geen achterover leunen. Het werk is immers nog niet compleet gedaan. Alertheid blijft geboden en de stichting volgt de ontwikkelingen kritisch en nauwlettend. De communicatie via de website wordt echter eind 2018 gestopt. Via plaatselijke media zal de stichting voortaan contact onderhouden met de vele steun biedende bewoners van Lansingerland. lees meer

Inmiddels is het precies tien jaar geleden dat de actiegroep ‘Stop Geluidsoverlast HSL’ werd opgericht met enige tijd later de website ‘Stop Herrie HSL’. In deze tien jaar heeft de stichting geprobeerd de abnormale hoeveelheid geluid te verminderen van de snelle treinen op het HSL-spoor. Zo wilde de stichting de leefbaarheid van Lansingerland weer op een aanvaardbaar niveau brengen. In de eerste jaren was de stichting opvallend zichtbaar en hoorbaar door onder meer aanplakbiljetten op huizen, radio- en televisieoptredens en interviews in allerlei regionale- en landelijke kranten. Ook sprak de stichting regelmatig in tijdens vergaderingen van de Gemeenteraad van Lansingerland.

Daarnaast werd actief contact gezocht en gevonden met lokale politieke partijen, maar zeker ook op landelijk niveau in de Tweede Kamer. Al met al was in de afgelopen jaren regelmatig sprake van publicitair rumoer. Dit legde extra druk op beslissers om binnen budgettaire grenzen de juiste besluiten te nemen. Het zorgde er ook voor dat bewoners betrokken bleven bij de noodzaak om het leefklimaat in Lansingerland goed te houden. Sowieso van belang, omdat Lansingerland qua wegen, sporen en vliegveld voldoende ‘bedreigd’ wordt.

Zelfs het instituut TNO en ProRail moesten uiteindelijk erkennen, dat het effect van de bestaande geluidsvoorzieningen volstrekt onvoldoende was. Ook om die redenen stelde de stichting een vernieuwend en radicaal plan voor in het ontwerp voor een ‘Dak op de Bak’. Dit plan werd ontworpen door een architect met ervaring in de techniek om een overkapping te construeren op het HSL-spoor in Lansingerland. De Tweede Kamer ontving een uitvoerige uiteenzetting van de betrokken staatssecretaris waarom dit ambitieuze plan toch niet mogelijk was.

In dat kader was het een belangrijk moment, dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu een uitgebreid werkbezoek bracht aan Lansingerland. Toen ook op dat niveau de urgentie om de overdadige herrie van de snelle treinen te reduceren goed was doorgedrongen, volgde het politieke besluit om langs de kwetsbare plekken langs het gehele spoor extra voorzieningen aan te brengen in totaal voor een bedrag van 70 miljoen euro, waarvan 37 miljoen euro voor alleen Lansingerland.

Concreet is het project om tot planvorming en uitvoering te komen drie jaar geleden opgestart en werken Stichting, Gemeente, ProRail en Infraspeed samen om te komen tot nieuwe absorberende schermen en worden bestaande schermen absorberend gemaakt. Vanwege de hoge snelheden van de treinen die over het HSL-spoor razen, worden er terecht hoge eisen gesteld aan de veiligheid. Dit is mede de oorzaak , dat het project complex en tijdrovend is. De stichting, die onder meer bestaat uit een team van deskundige ingenieurs heeft, samen met de Gemeente Lansingeland, regelmatig overleg met alle betrokken partijen. Doel is om zo te komen tot een optimaal pakket maatregelen voor de gehele gemeente.

Zoals past in een traject van actieve burgerparticipatie passeerden soms pittige discussies over ontwerp en uitvoering. De stichting stelde zich uiteraard op vanuit het bewonersbelang. Andere partijen dienden en dienen weer met andere zaken rekening te houden. Wel is vanaf het begin in dit proces bij alle partijen de wil om er samen uit te komen. Belangrijk motief om door te gaan als stichting was en is de steun van vele sympathisanten onder de bewoners van Lansingerland, zowel financieel als moreel. We willen er dan ook op vertrouwen, dat Lansingerland in 2020 op het punt van treinoverlast een stuk leefbaarder zal zijn.

Voorzitter Stichting Stop Geluidsoverlast HSL

Bedankt Stichting Stop Geluidsoverlast HSL

Leefbaar 3B bedankt de Stichting voor hun enorme inzet. Ja, Loeky van der Horst met haar medebestuursleden zetten zich al zo’n 10 jaar in om de geluidsoverlast van de HSL terug te dringen. Zonder hun inzet was het nooit bereikt dat het Rijk voor € 37 miljoen geluidsmaatregelen gaat nemen in Lansingerland. De website is gesloten, maar het werk voor de Stichting is nog niet voorbij. De maatregelen moeten nu worden uitgevoerd en ook daarbij houdt de Stichting de komende twee jaar de vinger aan de pols.

Station Lansingerland-Zoetermeer gedeeltelijk open

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 16-12-2018 12:02

Station Lansingerland-Zoetermeer gedeeltelijk open

Posted on dec 16, 2018 | Reacties uitgeschakeld voor Station Lansingerland-Zoetermeer gedeeltelijk open

Sinds zondag 9 december is het station Lansingerland-Zoetermeer bij de A12 gedeeltelijk open. Op dit moment stopt nu alleen de NS trein op het station. Overdag stopt bus 173 iets ten noorden van het nieuwe station op de Bleiswijkseweg. Vanaf 7 januari 2019 stopt bus 173 ook in de avond en op zondag en dan aan de zuidzijde bij de hoofdingang van het nieuwe station, zodat vanuit Bleiswijk het station dan goed bereikbaar is. Half mei is het station volledig afgebouwd en wordt het officieel geopend. Dan stopt ook de HTM RandstadRail lijn 4 op het station. Tegelijkertijd gaat ook bus 170 bij de zuidelijke hoofdingang van het station stoppen, zodat het station vanuit Berkel en Rodenrijs goed bereikbaar is. Uiteraard is dan het station ook op de fiets of met de auto goed bereikbaar en zijn er ruim voldoende parkeerplekken.

Renders © Arcadis / Team V Architectuur

Na 12,5 jaar is er weer een NS station in Lansingerland. Op 3 juni 2006 deed voor het laatst een NS trein station Rodenrijs aan.

De oude Hofpleinlijn werd daarna omgebouwd tot de nu zo succesvolle metro E-lijn. Nu dus weer een NS station terug in Lansingerland. Leefbaar 3B is er van overtuigd dat dit nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer een succesvol OV-knooppunt wordt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.