Nieuws van Combinatie95 inzichtelijk

2 documenten

volgorde PHS maatregelen

Combinatie95 Combinatie95 D66 Boxtel 20-09-2019 12:59

Tijdens de beeldvormende vergadering over de maatregelen PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) van 10 september 2019 hebben we kunnen zien dat heel Nederland gebukt gaat onder de enorme stikstof uitstoot. Die is in Nederland nl. het hoogste van heel Europa en dat is zeer slecht voor mensen en de natuur en de biodiversiteit. Het gaat om de uitstoot van ammoniak, nitriet en nitraat. Ammoniak komt grotendeels vrij bij de intensieve veeteelt en de stikstofoxiden nitriet en nitraat bij industrie en verkeer. Om de natuur te beschermen mogen er van de Raad van State alleen nog maar nieuwe projecten uitgevoerd worden als er voldoende stikstofuitstoot gecompenseerd wordt. Vandaar dat de VLK (Verbinding Ladonk Kapelweg) nu stilligt.

Nou heeft de afstand van een project tot een natuurgebied ook invloed op de mate waarin de natuur belast wordt. De VLK ligt helaas dicht bij de Kampina en daar zal compensatie waarschijnlijk moeilijker worden. De Keulsebaan daarentegen ligt verder weg en met een verdubbeling zal het verkeer beter doorstromen en dat kan misschien zelfs resulteren in een vermindering van de uitstoot omdat vooral stoppend en weer optrekkend verkeer funest is. De Keulsebaan aanpakken kan dus waarschijnlijk eerder.

Door nu de fasering van het Maatregelenpakket PHS aan te passen en de verbreding van de Keulsebaan eerst uit te voeren hoeven we minder tijd te verliezen en des te eerder wordt het centrum van Boxtel ontlast van al dat verkeer dat er niet thuishoort. Daarmee worden wegen zoals de Baroniestraat veel veiliger, schoner, stiller en dus leefbaarder.

Daarom hebben de coalitiepartijen D66, SP, InBox en Combinatie95 gezamenlijk een (aangenomen) motie ingediend om het College te laten onderzoeken of de volgorde van de PHS maatregelen aangepast kan worden.

Verkeersveiligheid in Boxtel

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 12-06-2019 08:05

Op dinsdag 11 juni 2019 stelde Combinatie95 raadslid Stefan de Nijs vragen over de verkeersveiligheid in Boxtel. Het aantal verkeersdoden nam helaas het afgelopen jaar toe, niet alleen in onze gemeente, maar in heel Brabant (in 2018 52 slachtoffers meer dan in 2017!). En dat is extra schrijnend omdat Brabant streeft naar nul verkeersdoden. Nul is op termijn volgens Combinatie95 ook het enige acceptabele aantal. Maar erg genoeg gaat het na jaren van daling nu dus weer de verkeerde kant op. Op de recent gepubliceerde ongevallenkaart: https://www.star-verkeersongevallen.nl/Map#1-9-0-0/14/51.5897/5.3562 is te zien dat vorig jaar helaas ook in Boxtel een verkeersdode is gevallen (bij afslag Gemonde). Verder zal het weinig mensen verbazen dat de meeste ongelukken gebeuren op de Brederodeweg, Schijndelseweg en Bosscheweg.

Volgens de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid ) heeft een fietser of voetganger bij een aanrijding met 50 km/uur slecht 50% kans het te overleven, en 95% bij 30 km/uur. Combinatie95 vindt dat kwetsbare verkeersdeelnemers zoveel mogelijk beschermd moeten worden en daarom in alle woonwijken de maximum snelheid 30 km/uur moet zijn. Stefan stelde hier vragen over en vroeg o.a. aan de verantwoordelijke wethouder om te onderzoeken of alle wegen in woonwijken (dus ook Mgr. Wilmerstr., Baroniestr., van Hornstraatstr., van Hugenpotstr., Annastr, etc.) veranderd kunnen worden naar 30km-zone. Wethouder van Wanrooij gaf aan dat dit op dit moment nog niet voor alle straten kan in verband met doorstroom van autoverkeer. Wel ziet hij hier mogelijkheid voor na invoering van de PHS-maatregelen omdat er dan veel minder autoverkeer door Boxtel gaat.

Burgemeester Naterop beloofde bovendien om dit onderwerp mee te nemen in overleg met de politie. Hij zal er bij hen op aandringen dat er extra gehandhaafd gaat worden op de snelheid, in het bijzonder in gebieden waar veel ongelukken gebeuren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.