Via gezamenlijke amendementen en moties van VVD, SAN en CDA is bepaald dat we de Klotweg in Landhorst verhard willen, er geen rondweg in de planning komt, het strooibeleid wordt aangepast, er maatwerk komt bij aanpassen snelheid om de voorrang niet zomaar te wijzigen, maatregelen te treffen om aanrijtijden van hulpdiensten niet te vertragen door verlaging van snelheden op de wegen, de wens voor een reconstructie Vloetweg en Grotestraat in Oploo en een onderzoek naar een veilige fietsroute Westerbeek, Oploo, Stevensbeek.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/35606/veel-geregeld-voor-onze-inwoners-met-het-mobiliteitsplan

Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis tijdens de eerste termijn van de raadsvergadering van 6 juni 2019.

Mobiliteit gaat natuurlijk over verplaatsen van A naar B, maar zeker ook over bereikbaar zijn. Bereikbaar voor familie, bereikbaar voor leden, bereikbaar voor klanten, bereikbaar voor relaties, bereikbaar voor patiënten, bereikbaar voor bezoekers, bereikbaar voor minder validen, bereikbaar voor iedereen.

Daarnaast gaat het over verkeersveiligheid. Een thema dat de VVD erg belangrijk vindt. Maar veiligheid raakt ook volksgezondheid en welzijn en is daardoor breder dan alleen verkeersveiligheid.

De VVD is altijd kritisch geweest waar in onze optiek te eenvoudig de snelheid op wegen werd verlaagd. In het rapport dat de basis is voor het besluit van vanavond staan voldoende voorbeeld van wegen waar het inderdaad logisch is dat je er minder snel rijdt dan 80 km/uur. Dat zijn wegen waar je liever niet hebt dat er tegenliggend verkeer komt om te voorkomen dat de autospiegels elkaar raken. En dat is dan nog zonder fietsers.

De VVD is vanwege de verkeersveiligheid een voorstander van een gepaste snelheid op basis van de aard en indeling van de weg. Dat zal in de regel als resultaat hebben dat ongevallen minder (ernstig) letstel en/of schade tot gevolg hebben. Maar verkeersveiligheid betreft ook goede en veilige fietspaden en voetpaden voor wandelaars en schoolgaande jeugd. We verzoeken u te kijken waar die wel gewenst zijn, maar niet in een optimale staat verkeren of zelfs nog ontbreken.

Maar, zoals gezegd, er is meer veiligheid waar de VVD naar wil kijken. We hebben het hier al vaker aangegeven: de aanrijtijd van de hulpdiensten in de gemeente. Met een mobiliteitsplan als onderwerp zou je al snel denken dat hulpdiensten komen vanwege verkeersongevallen. Maar dat is maar ten dele waar. In een gemeente die te maken heeft met toekomstscenario’s met krimp en vergrijzing is het zullen hulpdiensten zeker ook naar onze inwoners komen vanwege ongevallen thuis of op het werk, denk ook aan lichamelijk falen als vallen, een tia, herseninfarct, hartaanval of hersenbloeding. Dat zijn situatie’s waarbij elke seconde telt. En met het verlagen van de snelheid zal een hulpdienst, die zich weliswaar niet aan de snelheid hoeft te houden, toch langer doen over de rit bij een PRIO1-melding. Alleen al vanwege het feit dat de rest van het verkeer er langer over doet en er dus vaker ingehaald dient te worden.

Mede gezien die hulpdiensten en enkele individuele lokaties komen we nog met moties en amendementen.