Nieuws van politieke partijen in Waddinxveen inzichtelijk

7 documenten

'We verwachten dat de provincie de ...

PCW | www.kiespcw.nl PCW | www.kiespcw.nl Waddinxveen 18-05-2019 11:08

'We verwachten dat de provincie de signalen vanuit de inwoners van Waddinxveen serieus neemt, en maatregelen gaat nemen. Verlagen van de snelheid en bewaking van de weg.'

Nu het voormalige ABN-AMRO-pand ...

PCW | www.kiespcw.nl PCW | www.kiespcw.nl Waddinxveen 20-04-2019 07:03

Nu het voormalige ABN-AMRO-pand eigendom van de gemeente is geworden, ziet de PCW nieuwe mogelijkheden om de verkeersveiligheid op de rotonde te vergroten.

De rotonde bij de Passage: een ...

PCW | www.kiespcw.nl PCW | www.kiespcw.nl Waddinxveen 18-03-2019 19:22

De rotonde bij de Passage: een kleine en onveilige rotonde. Met de aankoop van het naastgelegen bankgebouw van ABN AMRO zien wij nieuwe mogelijkheden om de verkeersveiligheid hier te vergroten.

Vragen herinrichting stationsgebied Waddinxveen Centrum

CDA CDA Waddinxveen 03-10-2018 16:09

De totale herinrichting bij het station Waddinxveen Centrum is bijna klaar.In onze waarneming zitten er een aantal onduidelijkheden in het ontwerp die de onveiligheid van de weggebruikers in de hand werken. Bijvoorbeeld als fietsers vanuit de Kerkweg West het spoor oversteken. Het fietspad lijkt “plotseling” op te houden op de Puttelaan en fietsers moeten dan met een moeilijke invoeg op de rijweg “zich voor auto’s werpen”. Deze verkeerssituatie is moeilijk te ‘lezen’ voor een fietser. Veel fietsers maken de hoek niet en rijden rechtdoor op een wegoppervlak dat bedoeld lijkt te zijn voor voetgangers. Formeel mogen ook fietsers hier van gebruik maken, want er is geen sprake van de wettelijk vereiste verhoging die bij een voetpad hoort. Maar o.i. zal dat niet de bedoeling zijn van het ontwerp. Een tweede punt dat ons opvalt is dat de aansluiting van het fietspad langs het Stationsplein haaks is en er geen sprake is van afgeronde hoeken. Dit stimuleert dat fietsers een omslachtige (en potentieel gevaarlijke) manoeuvre moet maken om van de Kerkweg het fietspad op te komen. Vraag 1a. Deelt de wethouder onze analyse dat de vormgeving onduidelijk en daardoor potentieel gevaarlijk is? Vraag 1b. Is het u bekend of hier al ongelukken gebeurd zijn? Zo ja? Hoe vaak en wat voor ongelukken? Vraag 1 c. Gezien bovenstaande vragen wij u een evaluatie en verkeersveiligheidsaudit van de herinrichting van het stationsgebied uit te voeren. Bent u hiertoe bereid? Zo ja, op welke termijn? Antwoorden van Kirsten Schippers:1a. nee, het fietspad eindigt in een 30km gebied waar de fietsers zich mengen met het overige verkeer op de rijbaan. 1b. er zijn geen ongelukken gebeurd voor zover bij ons bekend is. 1c. vooralsnog niet. Voor de inrichting van de stationsomgeving is expertise ingehuurd en is in samenwerking met onze eigen afdeling verkeer dit ontwerp gekozen. Het ontwerp is tevens aan de raad voorgelegd.

Vragen herinrichting stationsgebied Waddinxveen Centrum

CDA CDA Waddinxveen 03-10-2018 16:09

De totale herinrichting bij het station Waddinxveen Centrum is bijna klaar.In onze waarneming zitten er een aantal onduidelijkheden in het ontwerp die de onveiligheid van de weggebruikers in de hand werken. Bijvoorbeeld als fietsers vanuit de Kerkweg West het spoor oversteken. Het fietspad lijkt “plotseling” op te houden op de Puttelaan en fietsers moeten dan met een moeilijke invoeg op de rijweg “zich voor auto’s werpen”. Deze verkeerssituatie is moeilijk te ‘lezen’ voor een fietser. Veel fietsers maken de hoek niet en rijden rechtdoor op een wegoppervlak dat bedoeld lijkt te zijn voor voetgangers. Formeel mogen ook fietsers hier van gebruik maken, want er is geen sprake van de wettelijk vereiste verhoging die bij een voetpad hoort. Maar o.i. zal dat niet de bedoeling zijn van het ontwerp. Een tweede punt dat ons opvalt is dat de aansluiting van het fietspad langs het Stationsplein haaks is en er geen sprake is van afgeronde hoeken. Dit stimuleert dat fietsers een omslachtige (en potentieel gevaarlijke) manoeuvre moet maken om van de Kerkweg het fietspad op te komen. Vraag 1a. Deelt de wethouder onze analyse dat de vormgeving onduidelijk en daardoor potentieel gevaarlijk is? Vraag 1b. Is het u bekend of hier al ongelukken gebeurd zijn? Zo ja? Hoe vaak en wat voor ongelukken? Vraag 1 c. Gezien bovenstaande vragen wij u een evaluatie en verkeersveiligheidsaudit van de herinrichting van het stationsgebied uit te voeren. Bent u hiertoe bereid? Zo ja, op welke termijn? Antwoorden van Kirsten Schippers:1a. nee, het fietspad eindigt in een 30km gebied waar de fietsers zich mengen met het overige verkeer op de rijbaan. 1b. er zijn geen ongelukken gebeurd voor zover bij ons bekend is. 1c. vooralsnog niet. Voor de inrichting van de stationsomgeving is expertise ingehuurd en is in samenwerking met onze eigen afdeling verkeer dit ontwerp gekozen. Het ontwerp is tevens aan de raad voorgelegd.

CDA overhandigt manifest mobiliteit aan 2e Kamerfractie

CDA CDA Waddinxveen 13-03-2018 13:20

Op een regionale bijeenkomst in Arti Legi van de CDA-afdelingen Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen en Zuidplas heeft Tweede Kamerlid Martijn van Helvert het manifest ‘Mobiliteit in de Gouwestreek’ in ontvangst genomen. Met dit manifest willen de CDA afdelingen de belangrijkste speerpunten van de regio nadrukkelijk onder de aandacht brengen bij de Tweede Kamer. Een verbetering van mobiliteit is nodig om tegelijk het unieke landschappelijke karakter van onze regio te bevorderen. Zo kan een goede doorstroming ongewenst sluipverkeer op binnenwegen tegengaan, stellen de CDA-afdelingen Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas, Waddinxveen en Gouda in dit manifest. CDA Waddinxveen bracht de onderstaande speerpunten op het gebied van vervoer in: Mobiliteit voor reizigers – Elke automobilist in de regio kent het beruchte knooppunt van A12/N11/N459. Voor een goede ontsluiting en doorstroming is de zogenaamde Bodegraven-boog met rechtstreekse aansluiting op de A12 zeer noodzakelijk. – Het Rijk wil de A20 verbreden tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda. CDA Gouda is voorstander van deze verbreding en wil aandacht geven aan eventuele nieuwe flessenhalzen. De verbreding moet landschappelijk goed worden ingepast en gepaard gaan met geluidswerende maatregelen. Ook mag de luchtkwaliteit niet verslechteren. Een maatregel die hierbij past, is de aanleg van een snelfietsroute. – De afrit en toerit van de A12 bij Gouda moeten behouden blijven. Het kan niet zo zijn dat Gouda afhankelijk wordt van een langere, kwetsbare route via eenparallelstructuur met een beweegbare brug, verkeerslichten en gelijkvloersekruisingen. Dat leidt tot meer fileleed en opstoppingen en is slecht voor ondernemers, scholen en recreanten. – Capaciteitsuitbreiding van de N457 (Gouda – Aansluiting Moordrecht op A20) enaansluitende wegen is nodig om de groeiende autodruk vanuit Westergouwe op Goudse uitvalswegen op te vangen. – Rekening houden met de spits bij het openen van sluizen en bruggen voorkomt hetonnodig vastlopen van het wegverkeer. – Voor Waddinxveen en Boskoop is de afhankelijkheid van bruggen fnuikend voortoegankelijkheid, bloeddruk en milieu. Een nieuwe oeververbinding is nodig. Dezemag geen afbreuk doen aan de waarde van het landschap en de natuur. – OV kan een grote bijdrage leveren aan fatsoenlijke reistijden. Verdubbeling van hetspoor tussen Utrecht en Alphen aan den Rijn is nodig, evenals een kwartiersdienst opBodegraven en Woerden. Fietsen in de bebouwde kom aantrekkelijker – De leefbaarheid, luchtkwaliteit en veiligheid in de stad kunnen beter door fietsen aantrekkelijker te maken dan gemotoriseerde manieren van voortbewegen. Minder verkeer op polderwegen – Er komen fietssnelwegen tussen Waddinxveen en Gouda en tussen Nieuwerkerk enRotterdam. – De vaak smalle wegen in het Groene Hart zijn niet berekend op snel en zwaar(sluip)verkeer. Wegen gaan kapot, de verkeersveiligheid van andere verkeersdeelnemers komt in gevaar, er is overlast voor aanwonenden, de stilte wordtverstoord. Dit moet worden tegengegaan, bijvoorbeeld met wegversmallingen. Overlast vliegverkeer terugdringen – Het vliegverkeer boven het Groene Hart is de afgelopen jaren helaas toegenomen.De overlast voor bewoners en aantasting van de stilte in het Groene Hart moet worden teruggedrongen in samenwerking met andere overheden. Namens de Tweede Kamer fractie van het CDA zegde Martijn van Helvert toe dit manifest tebespreken in de fractie en in te brengen in de discussie met de minister. Frontfoto:Tweede Kamer-lid Martijn van Helvert neemt manifest Mobiliteit in ontvangst. Van links naar rechts: Niek de Boer (CDA Waddinxveen), Tiner de Jonge (CDA Zuidplas), Marijn van Helvert (TK), Huibert van Rossum (CDA Gouda) en Jan Vergeer (CDA Bodegraven-Reeuwijk).

CDA-regioavond met Martijn van Helvert

CDA CDA Waddinxveen 22-02-2018 21:04

GOUDA –Op maandag 12 maart organiseren 4 CDA-afdelingen (Waddinxveen, Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas en Gouda) een gezamenlijke verkiezingsavond met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert. Onderwerp voor de avond is ‘Mobiliteit en veiligheid in de regio’. Mobiliteit, bereikbaarheid en voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers zijn voor de 4 afdelingen een belangrijk thema, zo speelt bijvoorbeeld dat de af- en toerit van de A12 bij Gouda dreigt te worden afgesloten, de A20 de grootste filedruk van Nederland heeft en dat het belangrijk is de N11 op de A12 aan te sluiten. Goede bereikbaarheid is belangrijk voor scholen, bedrijven en toeristen. Een blijvend punt van aandacht voor de vier CDA-afdelingen. Veiligheid De regio heeft te maken met terugkerende IS-strijders. De aanpak van radicalisering en de preventie van radicalisering staan hoog op de agenda. Ook de veiligheid van kleine kernen en dorpen in de regio en de capaciteit van de politie-eenheid staan hoog op de agenda van de CDA-afdelingen in de Goudse regio. Martijn van Helvert kan vanuit zijn portefeuille de verbinding leggen tussen het nieuwe kabinetsbeleid en de koers van de CDA-fractie in de Kamer en de situatie in de Gouwestreek. De lijsttrekkers en kandidaten zullen deze avond met Martijn en de aanwezigen in gesprek gaan over de uitdagingen voor de komende raadsperiode. Hanneke Leroux, die tot voor kort stadsdichter van Gouda was, zal met enkele inspirerende gedichten de avond inleiden en uitleiden. Brigitte Leferink (wethouder Waddinxveen) zal optreden als moderator. De regioavond wordt georganiseerd in Arti Legi, een inspirerende locatie aan de Goudse Markt (Markt 27, 2801 JJ), en begint om 20 uur, de toegang is gratis. Over Martijn van Helvert Martijn van Helvert (1978) is sinds 12 november 2014 lid van de Tweede Kamerfractie van het CDA. Hij was fractievoorzitter van het CDA in Provinciale Staten van Limburg en onder meer persoonlijk medewerker van een gedeputeerde, gemeenteraadslid en campagneleider van het CDA in Limburg. Hij werkte als beleidsmedewerker bij de gemeente Heerlen en was zelfstandig adviseur. De heer Van Helvert is buitenlandwoordvoerder van de CDA-fractie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.