Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen Gouda inzichtelijk

5 documenten

Verkeersveiligheid Thorbeckelaan

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda Gouda 06-02-2019 11:04

Op 16 januari 2019 hebben wij artikel 38 vragen gesteld over het onderwerp: verkeersveiligheid

Thorbeckelaan.

Onderstaand de beantwoording van de vragen door het college:

1. In het artikel blijkt uit een rapport van de Verkeers Ongevallen Analyse dat de Thorbeckelaan

na de herinrichting in 2015 niet voldeed aan de breedtenormen. Was uw college daarvan op de

hoogte en waarom is daar niet op geacteerd?

Ja, het college was hiervan op de hoogte. Het lukt zelden om aan alle richtlijnen te voldoen. De weg

leek op deze plek voldoende geschikt te zijn voor alle verkeersdeelnemers.

2. Gaat u naar aanleiding van dit rapport maatregelen nemen om de verkeersveiligheid en die

van fietsers in het bijzonder, te verbeteren?

Ja, wij zijn bezig met een plan om de verkeersveiligheid en oversteekbaarheid van de Thorbeckelaan

te verbeteren. Hierbij is nadrukkelijk aandacht voor de fietsvoorzieningen. Het college brengt in

samenspraak met omwonenden en Fietsersbond verschillende scenario’s in beeld inclusief de

kostenramingen. Deze scenario’s zullen dit voorjaar aan de raad worden voorgelegd.

3. Geldt dit dan ook voor vergelijkbare inrichtingen in Gouda zoals bij voorbeeld de Graaf

Florisweg, de Sportlaan of de bocht van de Fluwelensingel bij de oversteek Hanepray?

Al deze punten hebben wij in beeld. Samen met het verkeersberaad (bestaande uit de Fietsersbond,

Arriva, Rover, Gouda Onderneemt, hulpdiensten) bedenken wij hier passende maatregelen voor.

Aandachtspunt hierbij is dat het vaak aan ruimte ontbreekt om tot een optimale situatie te komen.

Antwoord kruising

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda Gouda 03-12-2018 10:57

Antwoord technische vragen kruising Tiendeweg Fluwelensingel.

De gemeente gouda heeft gereageerd op de vragen die GBG heeft gesteld over de gang van zaken bij de kruising Tiendeweg Fluwelensingel. Lees hier de vragen.

Antwoord:

aanvullende technische vragen betreffende:

inrichting kruising Fluwelensingel/Kleiwegbrug

3.

De situatie is voor wat betreft de Verkeer Regel Installatie ( VRI) ingrijpend gewijzigd voor fietsers en voetgangers die willen oversteken vanaf Klein Amerika richting centrum en vv. Maar ook voor de fietsers die vanaf de Fluwelensingel linksaf naar het centrum willen.

Als het driekleurig verkeerslicht voor fietsers groen wordt en de fietsers amper zijn opgestapt om richting Tiendewegbrug te fietsen wordt het verkeerslicht voor automobilisten die richting Blekerssingel willen rijden ook groen. Dit levert een gevaarlijke conflictsituatie op voor de fietsers. Als de fietser eenmaal kans heeft gezien de kruising op te komen, wordt hij / zij geconfronteerd met tegenliggers (auto’s die vanaf de Blekerssingel richting Fluwelensingel rijden). Er dient zich dan een tweede mogelijke gevaarlijke verkeerssituatie aan.

Mede gelet op de zeer onoverzichtelijke en drukke situatie met overstekende voetgangers, uitstappende buspassagiers en wachtende fietsers vindt de fractie van GBG de nieuwe ontstane situatie op bestaand kruisingsvlak voor deze kwetsbare groep weggebruikers (fietsers) onaanvaardbaar.

Het komt ons voor dat deze weggebruikers een “eigen “ groenfase nodig hebben om zo veilig mogelijk vanaf de Fluwelensingel de Tiendewegbrug op te rijden.

Vraag:

Antwoord: Ja. De bedoeling is dat de regeling van de verkeerslichten zodanig wordt aangepast dat de afwikkeling van het (brom) fietsverkeer, dat vanuit de richting Fluwelensingel naar de Tiendewegbrug rijdt, wordt losgekoppeld van het gemotoriseerd verkeer.

Zo niet dan zien wij graag welke argumenten U hanteert om de huidige situatie te handhaven.

4.

Achter de bushalte is zoals eerder aangeven bij onze eerste vragen, is het voetpad verdwenen en is daarvoor in de plaats een rood betegeld fietspad gekomen. Uit de totale inrichting maken wij op dat dit fietspad in het bijzonder is bestemd voor fietsers om hen van de rijbaan te houden en een eigen veilige omgeving te bieden.

Vraag:

Kunt U aangeven als dit fietspad als verplichtend is bedoeld, waarom er dan  niet een bord model G11 is geplaatst (blauw bord met afgebeelde witte fiets) bij de aanvang van dit pad ?

Antwoord: Uw opmerking is correct. De bedoeling is om dit stukje “fietspad” alsnog aan te wijzen als verplicht fiets/bromfietspad door middel van het bord G12a.

Gevaarlijke situatie

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda Gouda 03-11-2018 08:40

GBG heeft vragen gesteld over de situatie voor fietsers die willen afslaan van de Fluwelensingel naar de Tiendeweg.

Vragen kruising Fluwelensingel Tiendeweg

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda Gouda 03-11-2018 08:39

Technische (en aanvullende) vragen gesteld door GBG over de kruising Fluwelensingen Tiendeweg.

Aan:      griffie van de Gemeenteraad

Betreft:  technische vragen betreffende verkeerssituatie

Datum: 31 oktober 2018-10

Geachte griffie,

Kunt u de onderstaande technische vragen doorgeleiden aan de betreffende afdeling?

Met dank voor de medewerking:

Theo Lucas (burgerraadslid)

Technische vragen betreffende: inrichting kruising Fluwelensingel/Kleiwegbrug

Na de herinrichting, mede in verband met de nieuwe opstelling van de bushalte, zijn de volgende problemen met bijbehorende klachten ontstaan.

1 fietsers:

Op het fietspad is een stopstreep geplaatst. Niet duidelijk is dat die te maken heeft met het links aan de paal bevestigd 3-kleurige fietslicht.

Bovendien als er voetgangers bij de rijweg staan opgesteld, is het 3 kleurig fietslicht voor fietsers uit het zicht en lijkt het dan een kruising zonder VRI.

Waarom is het fietslicht niet rechts van het fietspad geplaatst, zoals ook is geregeld in Staatscourant nummer 245 van december 1997?

Welke maatregelen worden genomen om de duidelijkheid voor fietsers en verkeersveiligheid te verbeteren?

2 voetgangers:

Komend vanaf de Fluwelensingel houdt het trottoir op bij de ingang van Klein Amerika en begint weer bij het verkeerslicht. Voetgangers moeten dat stuk achter de bushalte dus over het fietspad afleggen.

Waarom is hier geen trottoir aanwezig?

Wordt alsnog een oplossing gezocht om voetgangers veilig achter de bushalte om te laten passeren?

De bediening voor voetgangers van het oversteeklicht is geplaatst voorbij het fietspad aan de rijweg. Voetgangers moeten dus het fietspad over om dit te bedienen. De strook voor voetgangers bij dit verkeerslicht is zo smal, dat voetgangers al snel op het fietspad staan.

Waarom is de bediening van het oversteeklicht niet op het trottoir voor het fietspad geplaatst?

Wanneer kunnen wij verwachten dat de situatie wordt aangepast?

Aan:      griffie van de Gemeenteraad

Betreft:  aanvullende technische vragen betreffende verkeerssituatie

Datum:2 november 2018-10

Geachte griffie,

De vragen zijn een aanvulling op de door mij ingediende vragen op 31 oktober

Kunt u deze aanvullende onderstaande technische vragen doorgeleiden aan de betreffende afdeling?

Met dank voor de medewerking:

Theo Lucas (burgerraadslid)

Aanvullende technische vragen betreffende:

inrichting kruising Fluwelensingel/Kleiwegbrug

3.

De situatie is voor wat betreft de Verkeer Regel Installatie ( VRI) ingrijpend gewijzigd voor fietsers en voetgangers die willen oversteken vanaf Klein Amerika richting centrum en vv. Maar ook voor de fietsers die vanaf de Fluwelensingel linksaf naar het centrum willen.

Als het driekleurig verkeerslicht voor fietsers groen wordt en de fietsers amper zijn opgestapt om richting Tiendewegbrug te fietsen wordt het verkeerslicht voor automobilisten die richting Blekerssingel willen rijden ook groen. Dit levert een gevaarlijke conflictsituatie op voor de fietsers. Als de fietser eenmaal kans heeft gezien de kruising op te komen, wordt hij / zij geconfronteerd met tegenliggers (auto’s die vanaf de Blekerssingel richting Fluwelensingel rijden). Er dient zich dan een tweede mogelijke gevaarlijke verkeerssituatie aan.

Mede gelet op de zeer onoverzichtelijke en drukke situatie met overstekende voetgangers, uitstappende buspassagiers en wachtende fietsers vindt de fractie van GBG de nieuwe ontstane situatie op bestaand kruisingsvlak voor deze kwetsbare groep weggebruikers (fietsers) onaanvaardbaar.

Het komt ons voor dat deze weggebruikers een “eigen “ groenfase nodig hebben om zo veilig mogelijk vanaf de Fluwelensingel de Tiendewegbrug op te rijden.

Vraag:

Zo niet dan zien wij graag welke argumenten U hanteert om de huidige situatie te handhaven.

4.

Achter de bushalte is zoals eerder aangeven bij onze eerste vragen, is het voetpad verdwenen en is daarvoor in de plaats een rood betegeld fietspad gekomen. Uit de totale inrichting maken wij op dat dit fietspad in het bijzonder is bestemd voor fietsers om hen van de rijbaan te houden en een eigen veilige omgeving te bieden.

Kunt U aangeven als dit fietspad als verplichtend is bedoeld, waarom er dan  niet een bord model G11 is geplaatst (blauw bord met afgebeelde witte fiets) bij de aanvang van dit pad ?

Het is niet altijd gebruikelijk om ...

Gemeentebelangen Gouda Gemeentebelangen Gouda VVD Gouda 28-01-2014 13:31

Het is niet altijd gebruikelijk om voor de verkiezingen het achterste van je tong te laten zien. Toch willen wij als GBG al een tipje van de sluier oplichten voor wat betreft een 'vernieuwend parkeerbeleid' voor Gouda. Het risico is dan wel dat anderen aan de haal gaan met je idee, maar ja het is in het belang van gouda, dus dan ga je al snel overstag. Ongetwijfeld zal de VVD het 'vaderschap of moederschap' van het idee claimen, dat deden ze ook al met de camera's. Maar ook dat doorzien de kiezers die de politiek volgen. Het idee komt er kort op neer dat "Wat GBG betreft gaan alle parkeermeters en controleurs de stad uit, wij staan modernisering van het parkeerbeleid en de parkeercontrole voor. Nl. Digitale registratie bij de in- en uitvalswegen van Gouda. Wie de stad inkomt en later er weer uitgaat betaald voor de duur dat hij/zij aanwezig is geweest met zijn auto, bv 1 euro per uur. Registratie via kenteken, inwoners van Gouda betalen dan voor verblijf geen bedrag (auto moet wel op naam van de inwoner staan), iedereen van buiten betaald mee en rekent via kenteken direct af. Daar staat tegenover dat hij/zij overal mag parkeren. Vol is vol. Resultaat meer inkomsten (een voorzichtige berekening laat zien circa 3 miljoen extra aan inkomsten), minder controleurs en een waterdicht systeem, een gecoördineerde verkeerscirculatie en bij misdrijf uitlezen van kentekens. Ook doorgaand verkeer zal aanzienlijk minder worden aangezien je er voor moet betalen. Het is nog maar een idee maar wij willen het met de inwoners en ondernemers in Gouda bespreekbaar of zo'n idee goed voor Gouda is en verder kan worden uitgewerkt. .

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.