Nieuws van GroenLinks in Leiden inzichtelijk

4 documenten

Scootervrije fietspaden: ook in Leiden de juiste route? | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 08-04-2019 00:00

Vanaf maandag 8 april vindt er een grote verschuiving plaats in de vervoersstromen in Amsterdam. De scooter is vanaf deze dag namelijk verplicht om, inclusief helm, van de rijbaan gebruik te maken in plaats van het fietspad. Volgens GroenLinks een mooi besluit! Meer veiligheid voor fietsers en niet meer achter een stinkende scooter staan bij het stoplicht. Is dit ook mogelijk in Leiden?

In Leiden is het beleid sinds het huidige college dat de fiets op 1 staat. Maar wat houdt dat precies in? Martine Leewis, wethouder Mobiliteit: “De fiets op 1 houdt in dat we de fietser centraal stellen in Leiden. We denken goed na hoe de fietser de meest gunstige omstandighedoen krijgt, zodat meer mensen gebruik maken van de fiets in plaats van dat ze voor de auto kiezen.” Sinds het aantreden van dit college zijn dan ook al veel pro-fiets-maatregelen genomen. Zo wordt er geïnvesteerd in fietscorridors naar de omliggende steden en dorpen, worden fietspaden verbeterd en wordt de veiligheid van fietskruispunten aangepakt.

Dit jaar vindt er een hoop onderzoek plaats naar verdergaande maatregelen, zoals een autoluwe binnenstad wat weer een positief effect heeft op fietsen. En die scootervrije fietspaden? Ook daar zal na komende zomer onderzoek naar gedaan worden. Een goede ontwikkeling, vindt ook de Fietsersbond. Peter Rumler, voorzitter van de Leidse afdeling van de Fietsersbond, vertelt waarom deze stap zo belangrijk is: “Met de groei van fietsers en e-bikes wordt het steeds drukker op de fietspaden, en verbreden van de fietspaden is niet altijd een optie. Vooral de zwakke groepen zoals kinderen en ouderen hebben steeds vaker last van de scooters en voelen zich niet meer veilig. Daarom willen wij de scooters, zowel snorfietsen als brommers, naar de rijbaan verplaatsen overal waar het kan.”

De scootervrije fietspaden zorgen dus voor een veiligere en schonere omgeving voor de fietser. Leonard Burtscher, bewoner van de Merenwijk en bevlogen fietser, vindt ook dat er iets moet gebeuren. Hij komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en na aankomst in Nederland viel hem op hoe goed de fietser het heeft in Nederland: “Fietspaden in Nederland zijn veilig en vaak ver van het autoverkeer. Ik vond het dus vreemd dat men toelaat dat een klein aantal brom- en snorfietsers de lucht voor alle fietsers vervuilt en met lawaai en gevaarlijk gedrag het fietsen met kinderen minder veilig en leuk maakt.” Ook Leonard zet zich daarom actief in om fietspaden in Leiden scootervrij te krijgen.

Aan het einde van dit jaar hopen we de resultaten van de onderzoeken te ontvangen om zo een goede beslissing te kunnen nemen of scootervrije fietspaden realistisch zijn in Leiden.

Nieuw onderzoek naar veiligere fietsinfrastructuur | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 20-11-2018 00:00

GroenLinks wil de fiets in Leiden op één zetten. Daarom heeft ons raadslid Emma van Bree de gemeente gevraagd om een nieuwe analyse te maken van de locaties in Leiden waar de meeste fietsongevallen plaatsvinden, om zo de veiligheid van fietsers gericht te verbeteren en het fietsgebruik te stimuleren. Haar voorstel werd afgelopen dinsdag 13 november aangenomen door de gemeenteraad.

De oude fietsanalyse was gebaseerd op cijfers uit 2001-2011 en sinds deze tijd is er een hoop veranderd in de Leidse verkeerssituatie. Zo zijn er diverse nieuwe wegen en kruispunten aangelegd, waardoor nieuwe knelpunten zijn ontstaan. Daarom vonden we het hoog tijd voor een nieuwe analyse.

Begin 2019 zal de nieuwe hotspotanalyse worden uitgevoerd. Hierbij wordt wederom in kaart gebracht op welke plekken in Leiden de meeste ongevallen met fietsers plaatsvinden. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek kan het geld voor fietsinfrastructuur vervolgens op de juiste plekken geïnvesteerd worden om deze wegen veiliger te maken voor de fietser. Op deze manier kunnen we de fiets echt op één zetten!

Een veiligere verkeerssituatie voor fietsers maakt het gemakkelijker voor Leidenaren om zich op de fiets te verplaatsen in de stad. Dit is niet alleen een gezonde keuze voor de mens, maar zorgt bij afname van de hoeveelheid auto’s ook voor een verbeterde luchtkwaliteit in onze stad. Kortom, een win-win situatie!

Zoals elke Leidenaar al gemerkt ...

GroenLinks GroenLinks Leiden 19-11-2018 13:38

Zoals elke Leidenaar al gemerkt heeft, wordt er op de Garenmarkt druk aan een ondergrondse parkeergarage gebouwd. Dankzij ons voorstel bij de bespreking van de gemeentebegroting vorige week wordt de nieuwe markt nu ook definitief parkeerplaatsvrij. Lees er hier meer over! 👇

Nieuwe Garenmarkt definitief parkeerplaatsvrij | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 14-11-2018 00:00

Er komen definitief geen parkeerplaatsen op de nieuw ingerichte Garenmarkt. Dat heeft de gemeenteraad gisteren besloten dankzij een voorstel van GroenLinks. Tot nu toe hield de gemeente bij het herinrichten van het plein de mogelijkheid open dat bewoners er hun auto zouden kunnen parkeren, maar dat gaat nu definitief niet door.

Momenteel wordt er een parkeergarage gebouwd onder de Garenmarkt. In 2017 kwam de gemeenteraad met het voorstel om na de bouw de Garenmarkt zelf als groen evenementenplein te laten inrichten. Afgelopen tijd zijn omwonenden, belanghebbenden en de gemeente aan de slag gegaan om samen een mooie inrichting van het plein te bedenken, waar iedereen zich in kan vinden. Bij de uitwerking van dit ontwerp werd echter toch de mogelijkheid opengehouden om ook parkeerplaatsen voor bewoners in te richten.

Afgelopen weken werd duidelijk dat het openhouden van deze mogelijkheid voor vertraging, hogere kosten en langere overlast voor omwonenden zou zorgen. Omdat wij vinden dat de Garenmarkt zo snel mogelijk en zo mooi mogelijk moet worden heringericht, stelden we in de gemeenteraad voor om de knoop nu al door te hakken en er definitief geen parkeerplaatsen aan te leggen. Het voorstel kon op brede steun rekenen.  

Wanneer de nieuwe Garenmarkt af is, kunnen omwonenden hun auto op andere plekken in de omgeving en in de nieuwe parkeergarage kwijt. Want, om ons gemeenteraadslid Alex Friso te citeren: “Een ondergrondse parkeergarage bouwen om er vervolgens bovenop te gaan parkeren, is niet te begrijpen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.