Nieuws van D66 in 's-Gravenhage inzichtelijk

38 documenten

Meer maatregelen voor veilige Weimarstraat

D66 D66 's-Gravenhage 16-07-2020 10:49

De bewoners van de Weimarstraat zijn het zat. Hun straat is het toneel van schietpartijen, racende auto’s en een grote hoeveelheid malafide coffeeshops. Na een schietpartij op klaarlichte dag zijn de bewoners de straat op gegaan onder het motto ‘drugs eruit, buurt erin’. Dankzij een motie van D66 Den Haag komen er meer maatregelen om de buurt weer veilig te krijgen.

Ook korte termijn De onrust in de Weimarstraat is niet nieuw en D66 diende vorig jaar nog een initiatiefnota in waarmee de ondermijning in de straat wordt aangepakt. “Maar beleid is een zaak van lange adem en ondermijning is niet binnen een paar maanden opgelost”, zegt Hanneke van der Werf. Daarom worden er op korte termijn extra maatregelen genomen. Er moet meer gehandhaafd worden en de sluitingstijden van coffeeshops worden onder de loep genomen. De gemeente gaat bereidwillige coffeeshops helpen met verhuizen en overlast gevende coffeeshops eerder sluiten.

Verkeershufters de straat uit Er is ook aandacht voor de verkeershufters die op de coffeeshops afkomen. Zo wordt er gekeken of de snelheid kan worden beperkt en de straat eenrichtingsverkeer kan worden. “Nu blijven die verkeershufters in de wijk hangen”, legt D66’er Marije Mostert uit. Met een paar aanpassingen zorg je ervoor dat je de wijk wel inkomt, maar er ook direct weer uit moet. Drugs eruit, buurt erin!”

Marije Mostert sprak over de Weimarstraat bij Den Haag FM. Kijk hier de rapportage terug.

The post Meer maatregelen voor veilige Weimarstraat appeared first on D66 Den Haag.

Q&A over de Haagse zorg tijdens de coronacrisis

D66 D66 's-Gravenhage 19-05-2020 12:32

Marieke van Doorn (woordvoerder zorg) sprak met Friso Raemaekers (verpleegkundige in de spoedeisende hulp) over de impact van corona op de zorg in Den Haag, de sfeer in de ziekenhuizen en hoe je een mondkapje gebruikt. Kijk hun gesprek terug!

Laad de video op deze pagina niet? Kijk het dan op YouTube.

 

 

The post Q&A over de Haagse zorg tijdens de coronacrisis appeared first on D66 Den Haag.

Die tegenstand als wat je doet ...

D66 D66 's-Gravenhage 15-08-2019 12:54

Die tegenstand als wat je doet slecht is en heel anders moet... Waar komt dat nu vandaan? #klimaat #veranderwoede https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/15/allemaal-heel-logisch-maar-niet-rationeel-a3970118

Van drammen naar doen. Het mag ...

D66 D66 's-Gravenhage 28-06-2019 13:43

Van drammen naar doen. Het mag allemaal een fors tandje meer, maar hier staan wel de handtekeningen onder van twee regeringspartijen die hier eerder nog niet aan wilden... https://verdieping.d66.nl/thema/klimaatakkoord/

Opinie Marieke: Keuzevrijheid voor vervoer stopt bij schade aan anderen

D66 D66 's-Gravenhage 27-06-2019 09:32

Opiniestuk van raadslid Marieke van Doorn uit de Haagse weekkrant Den Haag Centraal van 27 juni 2019

Hagenaars houden van vrijheid en waken over het inperken daarvan. Toch maakt de gemeente soms keuzes die op verschillende niveaus ons dagelijks leven bepalen. Een belangrijk voorbeeld daarvan is de zogenoemde mobiliteitstransitie. Het is tijd om ons op een andere manier door Den Haag te gaan bewegen, omdat de stad volledig dichtslibt en de luchtkwaliteit sterk aangetast wordt. Oftewel: als we niet handelen, staan we straks allemaal ademloos in de file. Mobiliteitswethouder Robert van Asten heeft plannen gepresenteerd om inwoners van onze stad te verleiden de auto vaker te laten staan en wil het aantrekkelijker maken om voor de fiets of het openbaar vervoer te kiezen.

Vrijheden

In een commissievergadering van de gemeenteraad over de mobiliteitsplannen eerder deze maand, wierpen verschillende raadsleden de vraag op of de gemeente daarmee niet de keuzevrijheid van de individuele Hagenaar beperkt. Deze vraag lijkt misschien op het eerste gezicht te beantwoorden met een simpel ‘ja’. Toch ligt het antwoord complexer. Dit debat is namelijk terug te voeren op twee grote filosofische vraagstukken: de twee concepten van vrijheid van Isaiah Berlin en het schadebeginsel van John Stuart Mill. Berlin introduceerde 66 jaar geleden het onderscheid tussen positieve en negatieve vrijheid. Positieve vrijheid gaat over zelfbeschikking en zelfontplooiing van individuen en groepen. Het doelt op de vrijheid om naar eigen vermogen kansen en mogelijkheden te benutten. De economische impact van Den Haag als file-hoofdstad van Nederland op ondernemers valt hieronder deze stilstand verkleint hun positieve vrijheid. De stad groeit en het is lastig ondernemen als de hele stad vast staat omdat, er simpelweg te veel auto’s zijn. Negatieve vrijheid gaat over de ruimte waarbinnen een individu vrij is om te doen en laten wat hij of zij wil. Het gaat over de afwezigheid van barrières en beperkingen om vrij te handelen. Dat wil zeggen: geen gezeur van de gemeente over wanneer je wel of niet de auto pakt.

Schade

Mill zet uiteen dat individuele vrijheid alleen beperkt mag worden als dat nodig is om te voorkomen dat jouw handelen anderen schaadt. Alleen wanneer je directe en fysieke schade toebrengt aan anderen mag de overheid ingrijpen. Nu blijkt dat Hagenaars maanden tot jaren eerder sterven door het stikstof en fijnstof in de lucht, dat mede door de auto veroorzaakt wordt, praten we dus eigenlijk over Mill’s definitie van schade. Verder moet de overheid zich verre houden van moralisme en paternalisme. De gemeente mag dus geen mobiliteitstransitie opleggen omdat ze dat beter zouden vinden voor Hagenaars of omdat dat ’het goede’ is volgens het college. De noodzaak van een mobiliteitstransitie moet met harde feiten onderbouwd kunnen worden en daar is de wethouder knap in geslaagd.

Balans

Het onderscheid tussen de twee opvattingen over vrijheid, raakt de kern van het debat in de Haagse raad over de mobiliteitstransitie. Het idee dat vrijheid slechts de ruimte is om te doen wat we willen zonder enige overheidsbemoeienis, is volgens D66 een reeds lang gepasseerd station. De negatieve vrijheid die alle Hagenaars hebben om te kiezen met een auto korte ritjes door de stad te maken, heeft direct effect op de positieve vrijheden van de gemeenschap. Beroepsgroepen zonder veel alternatieven voor de auto, bijvoorbeeld de loodgieter met een klusbus, staan vaker in de file als we allemaal in de auto gaan zitten. Het is belangrijk om die effecten mee te wegen en het vraagt om een breed geaccepteerde balans. Bij de verandering die het stadsbestuur wil op het vlak van mobiliteit, is het zoeken naar die middenweg.

Ultieme keuzevrijheid

Volgens het schadebeginsel van Mill mag de gemeente alleen bij fysieke schade aan anderen besluiten om te tornen aan de vrijheden. Het is duidelijk dat het huidige autogebruik gevolgen heeft voor ons allemaal. Het RIVM en de Gezondheidsraad stellen dat Hagenaars eerder sterven door slechte luchtkwaliteit die 160 duizend Haagse autobezitters samen produceren. Het gaat natuurlijk te ver om autobezit te verbieden voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen, maar het maken van alternatieve keuzes kan wel actief worden aangemoedigd. Zoals het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer en de fiets. We kunnen inwoners verleiden om vaker de auto thuis te laten, zonder iemand iets te verplichten. Mensen zijn gewoontedieren, dus het is goed als we de stad zo inrichten dat we ons vaker realiseren dat sommige keuzes ook anders kunnen. De gemeente in de rol als gids op het vlak van mobiliteit stimuleert de bewustwording, wat een voorwaarde is voor ultieme keuzevrijheid!

The post Opinie Marieke: Keuzevrijheid voor vervoer stopt bij schade aan anderen appeared first on Onze stad.

D66Vandaag vieren we onze vrijheid! ...

D66 D66 's-Gravenhage 06-05-2019 12:02

D66 over de Haagse Programmarekening 2018

D66 D66 's-Gravenhage 16-04-2019 15:25

De gemeente Den Haag heeft de Jaarrekening 2018 gepresenteerd. De terugblik op vorig jaar laat zien dat het huidige stadsbestuur een stabiele koers vaart. “Het college heeft duidelijk oog voor de toekomst en houdt gelijktijdig de lasten voor inwoners zo laag mogelijk”, ziet fractievoorzitter Hanneke van der Werf (D66).

Het is onder meer goed nieuws dat de kosten op de bijstandsuitgaven dalen en dit een meevaller van 7 miljoen betekent. Het is een teken dat steeds meer inwoners van onze stad aan het werk gaan en dat is een positieve ontwikkeling.

Den Haag heeft desalniettemin over het hele begroting gezien een tekort van 6.9 miljoen euro. Dit is mede veroorzaakt door tegenvallers in de jeugdzorg en de zorg (Wmo). “Uiteraard houden we het tekort en hoe zich dat ontwikkelt scherp in het oog,” aldus Van der Werf.

The post D66 over de Haagse Programmarekening 2018 appeared first on Onze stad.

Na een spannende uitslagenavond is ...

D66 D66 's-Gravenhage 22-03-2019 10:49

Na een spannende uitslagenavond is gebleken dat D66 Zuid-Holland 5 zetels heeft behaald. Wij bedanken jou en alle andere D66-stemmers voor je keuze voor de toekomst en het vertrouwen in ons team. De nieuwe fractie werkt vol enthousiasme aan het realiseren van onze plannen!

"Ecosystemen mag je gebruiken, maar ...

D66 D66 's-Gravenhage 18-02-2019 19:37

"Ecosystemen mag je gebruiken, maar niet uitwringen." Om aandacht te vragen voor de beschikbaarheid van drinkwater, fietste D66 afgelopen zaterdag langs bedreigde beekdalen in Epe. #voordetoekomst https://veluweland.nl/deel-je-nieuws-artikel/d66-epe-fietste-met-statenlid-kanis-langs-bedreigde-beekdalen-551821

Fijn dat het plan om als provincies ...

D66 D66 's-Gravenhage 13-02-2019 12:51

Fijn dat het plan om als provincies fors te investeren in energietransitie breed is opgepikt in de media. Lijsttrekker Ria Oosterop: "In de provincie kunnen we écht het verschil maken. Ook Zuid-Holland zetten wij in de groene stand.” https://bit.ly/2WYY7GC

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.