Nieuws van Groep de Mos / Hart voor Den Haag inzichtelijk

20 documenten

11 november 2019 Schriftelijke vragen nieuw congresgebouw

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 11-11-2019 07:38

Overeenkomstig Artikel 30 stelt het lid De Mos (Hart voor Den Haag) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad

1) Deelt het college de mening dat de economische waarde van congressen onmisbaar is voor de stad Den Haag? Zo ja, deelt u de mening dat we de groei van congressen, maar ook van beurzen en concerten, verder moeten stimuleren?

2) Onlangs is met het kandidaat stellen van het Songfestival gebleken dat Den Haag zich niet kan meten met Ahoy Rotterdam en Ziggo Dome Amsterdam. Zonder dat er in onze stad locaties zoals Ahoy of Ziggo Dome hoeven te komen, is het wel zaak dat Den Haag zich als congresstad moet blijven kunnen ontwikkelen. Deelt het college de mening dat er in Den Haag zowel een expositie- als concerthal bijgebouwd moet worden?

Sinds 2009 is GL events, een Frans bedrijf, verantwoordelijk voor de commerciële exploitatie van World Forum. GL events is al ruim 30 jaar een belangrijke speler binnen de internationale congres- en evenementenbranche. Wereldwijd exploiteren zij 43 congreslocaties in onder andere Barcelona, Nice, Brussel, Parijs, Boedapest, Rio de Janeiro en Shanghai. MOJO organiseert jaarlijks zo’n 150 concerten en festivals, die goed zijn voor twee miljoen bezoekers.

3) Heeft het college de bereidheid om samen met marktpartijen zoals GL events en MOJO de behoefte van de Haagse markt te onderzoeken en samen te komen tot een plan over waar en hoe we een nieuw congresgebouw, met een expositie- en concerthalfunctie, kunnen realiseren om concurrerend te blijven en om meer werkgelegenheid te genereren. Dekking voor deze plannen te vinden in de verkoop van een deel van de Eneco-aandelen. Zo neen, waarom niet?

19 september 2019 Raad Spreektekst Arjen Dubbelaar

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 19-09-2019 14:26

Voorzitter, goedemorgen!

Hier staat een trotse volksvertegenwoordiger van dé lokale politieke partij in de mooiste stad van Nederland. Op de agenda staat vandaag de Algemene Politieke Beschouwingen.

Wat fijn dat de deze nu aansluit op de gepresenteerde begroting.

Voorzitter, mijn partij stelt een aantal harde voorwaarden aan de begroting: 1) Deze moet sluitend zijn, 2) Deze moet de juiste uitdagingen in de stad aanpakken en wel langjarig en betaalbaar en 3) zoals ook in mijn eigen huishoudboekje, de stad kan pas geld uitgeven als er geld binnenkomt. Inkomsten en uitgaven van een begroting moeten in balans zijn.

Dat laatste vindt Hart voor Den Haag/Groep de Mos heel belangrijk! Het valt op dat er maar al te vaak interesse bestaat voor het verhogen van de belastingen en het uitgeven van geld. Maar.. Nee… helaas… er staat echt geen geldmachine in de kelder van het stadhuis. Ja, ik vind dat ook heel jammer!

Waar wij wel veel belang aan hechten is,

Dat onze Haagse economie goed draait

Dat de omstandigheden worden gecreëerd voor werkgelegenheid

Dan daalt het aantal van 27.000 mensen zonder werk en betalen we minder uitkeringen

Dan houden we meer geld over voor noodzakelijke investeringen op het gebied van zorg, wonen en leefbaarheid

Zoals we thuis van onze ouders hebben geleerd; Een gulden (of euro) kan je pas uitgeven als die is verdiend.

Daarom is het investeren in toerisme, in het midden- en klein bedrijf, in bedrijventerreinen, in een ondernemersklimaat en in bereikbaarheid, een absolute voorwaarde om onze gemeente langjarig gezond te houden, om noodzakelijke investeringen te kunnen bekostigen.

Voorzitter,

Dan even een terugblik op de troonrede en de Feestbegroting van het Binnenhof, aldus de Volkskrant. Onze minister-president zei tegen de pers, ‘Laten we elkaar geen crisis aanpraten’. Nee, goed punt, maar Hart voor Den Haag wil wel graag meer duidelijkheid. Ik hoorde wethouder Guernaoui gisteravond zeggen bij Omroep West, ‘We krijgen er geen cent bij’.

Kan het college de impact, van de troonrede en de Rijksbegroting, voor de gemeente Den Haag op kort termijn schriftelijk concretiseren aan de raad? Welke impact hebben die mooie woorden uit de Troonrede en de Rijksbegroting op onze stad. Hoeveel geld krijgen we precies voor infrastructuur, woningbouw, zorg en jeugdhulp? Wanneer? En hoeveel agenten en leraren krijgen we erbij in Den Haag?

Graag een reactie van de wethouder.

Voorzitter,

Tot die tijd, zijn de door het Rijk veroorzaakte tekorten knap weggewerkt en zo kan Den Haag de komende jaren blijven inzetten op betaalbare woningen, goede bereikbaarheid, meer banen en een veilige, leefbare en groene stad. Het stadsbestuur investeert ook in een gezonde economie en begeleidt meer mensen vanuit de bijstand naar werk.

Extra trots maakt mij de investeringen in Den Haag Zuidwest, waaronder de Leyweg. Duizenden nieuwe woningen en investeringen in de wijk moeten armoede en de vele slechte schimmelwoningen aanpakken.

Wat dacht u van de Regiodeal die dit college binnen heeft weten binnen te slepen? Als Hagenees met roots in Escamp ben ik zeer verheugd met deze miljoenen, waarmee we een grote stap kunnen maken in de wijken Bouwlust, Vrederust, Morgenstond en Moerwijk. Deze wijken waren vlak na de oorlog de wijken van hoop en toekomst. En juist dat brengen we met de Regiodeal terug. We gaan ons meer richten op het opbouwen van een lokale economie, zodat mensen in de eigen wijken een baan vinden.

Dan over zorg, ook wij maken ons zorgen over de stijgende kosten van Jeugdhulp en de fors lagere rijksuitkering vanuit het Gemeentefonds. Afgelopen week zag ik indianenverhalen over het belangrijke onderwerp zorg. Daar wil ik toch nog even wat over zeggen.

De landelijke overheid laat de gemeenten en dan met name de grote steden hard vallen. Het belangrijkste is dat het stadsbestuur ervoor kiest de tekorten niet neer te leggen bij onze bewoners.

Voorzitter,

Voor Hart voor Den Haag geldt, mensen die zorg nodig hebben krijgen ook zorg. De zorg moet betaalbaar en toegankelijk blijven.

Voor de WMO begeleiding en dagbesteding wordt geen eigen bijdrage gevraagd. Ook de compensatie van minima houden we in stand. De afschaffing van de eigen bijdrage voor begeleiding en dagbesteding blijft (door onze inzet) keihard overeind staan. Evenals de extra middelen voor dak- en thuislozenopvang.

En wat dacht u van de Soepbus? Die blijft gewoon rijden en ervoor zorgen dat de allerzwaksten gewoon dagelijks soep, brood en koffie krijgen.

Het tekort dat in de jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning is ontstaan, wordt nu door Den Haag grotendeels opgelost door de komende vier jaar 35 miljoen euro minder uit te geven.

Zo gaat het college zorgfraude stevig aanpakken. Ligt er nog veel geld op de plank bij zorgaanbieders. En woekerwinsten van zorgcowboys kunnen we missen als kiespijn! Ook wil wethouder Parbhudayal inkoopcontracten voor zorg aanscherpen.

Deze maatregelen zijn ook nodig om de hogere kosten in toom te houden, waarbij de pijn zo min mogelijk terecht komt bij inwoners in de stad.

Voorzitter, we wonen in een prachtige stad. Dus moeten we ons niet teveel aantrekken van sommige sombere oppositiepartijen, politieke zwartkijkers, dan zeg ik dat natuurlijk zonder raadsleden te kwetsen.

Het afgelopen weekend stond ik op een bomvol Leyweg, het Escampfestival was teruggehaald naar het winkelcentrum. Wat een groot succes; met als slotact Ali B.

Er waait een groengele Hart voor Den Haag wind door Den Haag en bewoners vinden het fantastisch! Wij kregen louter positieve reacties.

Ja, natuurlijk zijn er grote uitdagingen. Ook dat staat in de gepresenteerde begroting 2020.

Bereikbaarheid

Voorzitter, Den Haag groeit! We moeten Den Haag wel bereikbaar houden. Bereikbaar voor alle verkeersdeelnemers. Dat wil zeggen, met de auto en op de fiets.

Met de Nota ‘Ruim baan voor de Fiets’ op de agenda, krijgt de fiets op de dit moment voldoende aandacht. Dat is belangrijk, dat begrijp ik best.

Laten we niet vergeten dat deze coalitie heeft gekozen voor alle vormen van mobiliteit. ‘Goede bereikbaarheid is van levensbelang voor Den Haag’ is de eerste zin in het hoofdstuk Mobiliteit. Er staan mooie dingen in het coalitieakkoord, ook voor de autobezitter en die worden gewoon gerealiseerd.

De doorstroming op de Erasmusweg wordt op dit moment verbeterd.

De aanleg van ongelijkvloerse kruisingen op de Lozerlaan en de Erasmusweg staan op de agenda.

De Rotterdamse Baan wordt in 2020 geopend.

Ook de verbetering van het Hildebrandplein moet deze collegeperiode gerealiseerd worden.

Mijn fractie is benieuwd hoe we de ondersteuning aan Rijswijk en Wassenaar vormgeven voor wat betreft de doorstroming van de Beatrixlaan en de N44.

Hoe zit het eigenlijk met die doorstroming op de Laan van Wateringse Veld? En wanneer wordt die mooie fietsenstalling onder het KJ-Plein opgeleverd?

Ook voor het parkeren van onze trouwe vierwieler moet aandacht zijn en blijven. Vorige maand is de parkeergarage bij de Noord boulevard geopend. Hoe staat het met de realisatie van de bewonersparkeergarage onder het St. Aldegondeplein.

Wanneer kunnen we de evaluatie van de pilot Groen-Gele Zone verwachten, zodat we dit dubbeltje parkeren verder kunnen uitrollen? Wanneer krijgen we de evaluatie van het vergunningenbeleid?

Ook qua bereikbaarheidsinvesteringen in het OV – wij noemden dat in ons verkiezingsprogramma een Deltaplan Bereikbaarheid – worden wij op onze wenken bediend. Wethouder Van Asten wil fors investeren in de schaalsprong OV.

Woningbouw, deze coalitie pakt het wél op.

De feiten; Er worden meer sociale woningen gebouwd dan in de afgelopen jaren.

De commissie Ruimte heeft vorige week uitgebreid gesproken over de voortgang sociale woningbouw (RIS 302994). De feiten zijn dat er de komende drie jaar 3.770 betaalbare woningen worden gerealiseerd. Dit college bouwt gemiddeld tweemaal zoveel sociale huurwoningen per jaar dan haar voorgangers.

We gaan dit jaar aan de slag met de Leefbaarheidseffectrapportage. We krijgen binnenkort een raadsvoorstel over het invoeren van de Rotterdamwet in Moerwijk. We krijgen een Woning-APK in Den Haag.

Voorzitter,

Het eerste hoofdstuk van ons verkiezingsprogramma heet ‘Hart voor een veilige stad’. U begrijpt, voor Hart voor Den Haag veiligheid een speerpunt.

Hart voor Den Haag hecht aan de gezondheid van onze jongeren. Daarom hebben wij de bestrijding van lachgas op de agenda gezet. Wat ons betreft wordt het gebruik ervan in de openbare ruimte via de APV verboden. Goed uit de troonrede te horen dat er meer blauw op straat komt; een lijn waar dit college met de uitbreiding van het aantal handhavers al mee bezig was.

In een snoeihard rapport ‘De achterkant van Amsterdam’, blijkt ondermijning en drugcriminaliteit te groeien. Mijn fractie wil dat een adequate aanpak van ondermijning een speerpunt van dit college blijft. We willen bij de behandeling van de begroting weten wat de stappen van de burgemeester zijn op dit gebied.

Goed nieuws vinden wij dat de pilot bij de politie met bodycams navolging krijgt bij de gemeentelijke handhavers. Wij staan voor de bescherming van hulpverleners, politie en ambtenaren.

Voorzitter,

Werkgelegenheid, deze coalitie pakt het aan. Het college loopt op schema met zijn +500 aanpak.

Heel veel mensen stromen uit de bijstand, zijn aan het werk gegaan of zitten op school. Er zijn meer dan 100 werkakkoorden in korte tijd gerealiseerd. Heel goed!

Ook investeringen in evenementen zorgen gewoon voor keiharde Haagse banen. Zoekt u werk? In deze branche schreeuwt men om medewerkers. Haagse evenementen, hotels, congressen en ons toeristische aanbod, het is gewoon een banenmachine.

Voorzitter,

Hart voor Den Haag heeft een hart voor ouderen.

Wat fantastisch dat een Hart voor Den Haag speerpunt ‘Weg met Eenzaamheid’ een speerpunt is geworden van dit college. De komende jaren wordt 2,5 miljoen uitgetrokken tegen de strijd tegen eenzaamheid. Een stad brede campagne gaat ervoor zorgen dat eenzaamheid een gezicht krijgt en met tal van wijkcampagnes zullen mensen die eenzaam zijn daadwerkelijk geholpen worden. Dit samen met verenigingen, sportclubs en scholen.

Maar ook door de inrichting van de door onze partij in het leven geroepen ‘lief-en-leed-straten’.

Goed dat de BBD (de Boodschappen Begeleidingsdienst Den Haag) financiële steun krijgt van het stadsbestuur. Raadslid Roopram heeft met wethouder Parbhudayal kunnen regelen dat het aanbod voor ouderen en mindervaliden gecontinueerd kan worden. Geweldig!

Voorzitter,

Met dit positieve punt wil ik afronden. Het college heeft de zaken op orde en werkt hard om Den Haag beter door te geven. Met lage woonlasten voor de inwoners van Den Haag, de laagste van de grote steden in Nederland. Chapeau!

Hart voor Den Haag verbaast over HTM-boerka-instructie

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 26-07-2019 11:56

Raadslid Davituliani; ‘In de tram en bus moet ook gehandhaafd worden op gezichtsbedekkende kleding. Selectief shoppen in wet- en regelgeving door OV-bedrijven kan niet!’

Hart voor Den Haag / Groep de Mos wil dat de wet op gezichtsbedekkende kleding, die per 1 augustus 2019 in werking treedt, wordt gehandhaafd in Den Haag. Uit berichtgeving in media en een interne memo van de HTM blijkt dat openbaar vervoerbedrijven geen reizigers met gezichtsbedekkende kleding gaat weigeren. In een HTM-memo staat dat reizigers nooit de toegang tot tram of bus geweigerd mag worden of verzocht worden om het voertuig te verlaten.

Voor de politie zou de handhaving van het boerka verbod in openbare gebouwen en het OV geen prioriteit hebben. Hart voor Den Haag vindt een dergelijke uitspraak een verkeerd signaal.

Democratische rechtsstaat

“De wet moet wel gehandhaafd worden. Nederland is een democratische rechtsstaat en iedereen hoort zich aan de wet te houden. Dus ook een vrouw die een boerka draagt hoort te weten dat op het moment dat ze een overheidsgebouw of een tram of de bus binnenkomt, zij de gezichtsbedekking moet weglaten. Dit geldt ook wanneer een boerka dragende vrouw een aangifte besluit te doen”, aldus raadslid Davituliani.

Volgens het raadslid is het handhaven de enige optie. Zij verwacht dan ook dat de burgemeester alles eraan zal doen wat in haar vermogen ligt om hier voor te zorgen. “De wet is niet voor niets aangenomen, het dragen van een boerka bemoeilijkt de identificatie, dat is de essentie van de wet.”

Raadslid Davituliani vervolgt; “Dit is nu juist een belangrijk punt. Het is niet toegestaan om gezichtsbedekkende kleding te dragen. Dan moet daar wel tegen opgetreden worden. Dat betekent dat er ook reizigers geweigerd moeten worden. Het personeel van de HTM dient hierin ondersteuning te krijgen van de Politie. Het is onbegrijpelijk dat dit nog niet goed geregeld is”.

Hart voor Den Haag verbaasd over HTM-boerka-instructie

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 26-07-2019 11:56

Raadslid Davituliani; ‘In de tram en bus moet ook gehandhaafd worden op gezichtsbedekkende kleding. Selectief shoppen in wet- en regelgeving door OV-bedrijven kan niet!’

Hart voor Den Haag / Groep de Mos wil dat de wet op gezichtsbedekkende kleding, die per 1 augustus 2019 in werking treedt, wordt gehandhaafd in Den Haag. Uit berichtgeving in media en een interne memo van de HTM blijkt dat openbaar vervoerbedrijven geen reizigers met gezichtsbedekkende kleding gaat weigeren. In een HTM-memo staat dat reizigers nooit de toegang tot tram of bus geweigerd mag worden of verzocht worden om het voertuig te verlaten.

Voor de politie zou de handhaving van het boerka verbod in openbare gebouwen en het OV geen prioriteit hebben. Hart voor Den Haag vindt een dergelijke uitspraak een verkeerd signaal.

Democratische rechtsstaat

“De wet moet wel gehandhaafd worden. Nederland is een democratische rechtsstaat en iedereen hoort zich aan de wet te houden. Dus ook een vrouw die een boerka draagt hoort te weten dat op het moment dat ze een overheidsgebouw of een tram of de bus binnenkomt, zij de gezichtsbedekking moet weglaten. Dit geldt ook wanneer een boerka dragende vrouw een aangifte besluit te doen”, aldus raadslid Davituliani.

Volgens het raadslid is het handhaven de enige optie. Zij verwacht dan ook dat de burgemeester alles eraan zal doen wat in haar vermogen ligt om hier voor te zorgen. “De wet is niet voor niets aangenomen, het dragen van een boerka bemoeilijkt de identificatie, dat is de essentie van de wet.”

Raadslid Davituliani vervolgt; “Dit is nu juist een belangrijk punt. Het is niet toegestaan om gezichtsbedekkende kleding te dragen. Dan moet daar wel tegen opgetreden worden. Dat betekent dat er ook reizigers geweigerd moeten worden. Het personeel van de HTM dient hierin ondersteuning te krijgen van de Politie. Het is onbegrijpelijk dat dit nog niet goed geregeld is”.

26 juli 2019 Schriftelijke vragen HTM-boerka-instructie

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 26-07-2019 11:53

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het raadslid Davituliani (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

1). Bent u bekend met het artikel ‘OV-bedrijven gaan boerkaverbod niet handhaven: ‘Nieuwe wet voor ons niet werkbaar’? (1)

2). Bent u bekend met de HTM-memo over de wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding? (2)

In het bovengenoemd artikel en memo komt naar voren dat openbaar vervoerbedrijven geen reizigers gaat weigeren die gezichtsbedekkende kleding dragen in bus, metro, tram of trein. De woordvoerder van de OV bedrijven heeft aangegeven dat deze nieuwe wet voor vervoerders onwerkbaar is. Na een collectief overleg met de politie zou gebleken zijn dat de handhaving van de nieuwe wet bij de politie ‘niet de hoogste prioriteit’ heeft.

3). Hoe verklaart u deze opstelling van Politie en OV-bedrijven? Graag een uitgebreide toelichting.

4). Is het college met Hart voor Den Haag/Groep de Mos van mening dat er wel strikt gehandhaafd moet worden op gezichtsbedekkende kleding, ook in het openbaar vervoer? Zo nee, waarom niet?

5). Is het college bereid om met OV-bedrijven en de politie in gesprek te treden om te zorgen voor een werkbare instructie voor OV-personeel en dat reizigers met gezichtsbedekkende kleding geweigerd worden in het openbaar vervoer? Zo nee, waarom niet?

6). Zijn er bij het college andere signalen binnengekomen vanuit overheids- en zorginstellingen, het onderwijs en het openbaar vervoer die niet van plan zijn om mee te werken aan handhaving?

7). Hoe gaat het college zorgen voor handhaving van wet- en regelgeving (in het openbaar vervoer)?

8). Welke concrete maatregen denkt het college te zullen moeten nemen om ondermijning van de wet tegen te gaan? Graag een uitgebreide toelichting.

Hart voor Den Haag: ook “nieuwe” Taxibus laat veel te veel steken vallen!

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 12-07-2019 19:22

Sinds 1 juni 2019 is de nieuwe “taxibus” AV070, uitgevoerd door Noot uit Ede, actief in onze stad. Dit aanvullend en aangepast vervoer is vooral bedoeld voor mensen met beperkingen en hierdoor niet of nauwelijks met het openbaar vervoer kunnen reizen. Mensen kunnen dankzij deze WMO-voorziening een bezoek brengen aan bijvoorbeeld familie of vrienden of een andere activiteit. Dit om sociaal isolement te voorkomen. Hart voor Den Haag stelt verschillende klachten te hebben gekregen.

Fractievertegenwoordiger Monique van Stuijvenberg (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) heeft de AV070 in haar portefeuille zitten en loopt met regelmaat tegen grote problemen en klachten aan: “Dit verhaal gaat over twee oudere mensen, waarvan meneer gebruik maakt van een rollator, die een leuke dag op de volkstuin hadden doorgebracht en om 22:00 hun vervoer hadden gereserveerd. Keiharde afspraak met de vervoerder is dat er een kwartier voor en een kwartier na de gereserveerde tijd opgehaald mag worden, immers, men moet altijd rekening kunnen houden met verkeerssituaties. Deze mensen zaten om 21:45 al klaar op het bankje buiten de volkstuin en een toevallige passante zag ze om 22:30 uur zitten. Na het vragen wat de mensen daar op dat late uur nog deden, hoorden ze dus dit verhaal. Mevrouw had al gebeld met de centrale, maar door het grote aantal wachtenden voor haar, was haar beltegoed inmiddels op. De aardige mevrouw gaf haar telefoon en toen er eindelijk contact met de centrale was, bleek dat ten eerste de rit nog niet was ingepland en ten tweede er alleen rekening was gehouden met 1 persoon zonder rollator. De wachttijd kon nog wel een uur tot anderhalf uur gaan duren. De aardige mevrouw aarzelde geen moment en heeft het oudere echtpaar met haar eigen auto thuisgebracht. Wat als ze deze mensen nou niet had gezien of niets had gevraagd? Hoe hadden ze dan thuis moeten komen? Of hadden ze de nacht op dat bankje door moeten brengen?” aldus Van Stuijvenberg. “Het regent klachten over de zeer slechte bereikbaarheid van de centrale, de communicatie die niet meer mogelijk is tussen chauffeur en klant tot aan de enorme vertragingen. We hebben het hier wel over een kwetsbare groep mensen die juist de deur uit zouden moeten om leuke dingen te kunnen gaan doen. Mij hebben al signalen bereikt van gebruikers die niet meer durven te reserveren en daardoor de deur niet meer uitkomen. Dit kan echt niet en moet heel snel gaan veranderen!”

Raadslid Janice Roopram stelt vragen aan het stadsbestuur en wil dat de afspraken met de vervoerder met de gemeenteraad worden gedeeld. Ook vraagt ze naar het functioneren van de centrale en de wachttijden.

Hart voor Den Haag/Groep de Mos: tekortschietende zorg in verpleeghuizen HWW onacceptabel

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 30-06-2019 09:25

Janice Roopram: “Het is niet te bevatten dat er eerdere meldingen zijn gedaan over de wantoestanden in onder meer HWW Willem Drees. En nu is het weer helemaal mis!”

De zorgwekkende situatie in verpleeghuis Haagse woon- en wijkzorg (HWW) Willem Drees, houdt de grootste partij in de Haagse coalitie al enige tijd bezig. Nu het artikel in het AD is verschenen met als koptekst “Inspectie grijpt in bij verpleeghuizen HWW na alarmerende rapporten” is voor Hart voor Den Haag/Groep de Mos de maat vol. De partij vindt de tekortschietende zorg onacceptabel.

Janice Roopram: “De gezelligheid bij HWW Willem Drees is ver te zoeken. Ondanks dat er op hun website staat dat je er gezellig kunt wonen met WLZ-indicatie 4 en dat je er de nodige zorg krijgt.* uit de signalen die ik krijg blijkt dat allerminst. Integendeel, de zorg en begeleiding zijn ver beneden de maat. Wij krijgen signalen van mensen die cliënt zijn bij HWW en spreken over mensonterende situaties. Hoe heeft dit kunnen ontstaan? De familieleden van deze cliënten zijn zeer ontdaan en ervaren enorme wanhoop bij pogingen om veranderingen teweeg te brengen”.

Volgens Roopram geven de cliënten aan dat ze in de laatste fase van hun leven zijn en de energie die ze nog hebben liever in andere zaken steken. De cliënten zijn bang dat ze in de toekomst meer hulp nodig hebben en dus meer afhankelijk worden van zorgverleners. En dan kan je maar beter een goede relatie hebben en niet te veel klagen. Roopram: “Het is niet te bevatten dat er eerdere meldingen zijn gedaan over de wantoestanden in onder meer HWW Willem Drees. Ook toen is er ingegrepen door de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Wat voor acties zijn er toen ondernomen? Nu is het weer helemaal mis! Wat kan de gemeente Den Haag doen om er voor te zorgen dat er adequaat en zo snel mogelijk wordt ingegrepen in het belang van deze hulpbehoevende mensen? Indien er geen goede controles worden uitgevoerd met regelmaat bij bijvoorbeeld het toedienen van risicovolle medicijnen en er medicatiefouten worden gemaakt leidt dit tot ernstige situaties! Dit is onacceptabel, goed de Zorginspectie IGJ ingrijpt. En nu willen we weten hoe het Haagse stadsbestuur met de zeer zorgwekkende situatie omgaat in de verpleeghuizen van HWW” aldus Janice Roopram. Ze stelt raadsvragen aan het Haagse college van B&W en wil weten of deze problemen ook op andere zorg locaties van toepassing zijn.

30 juni 2019 Schriftelijke vragen tekortschietende zorg in verpleeghuizen HWW

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 30-06-2019 09:22

Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Janice Roopram (Hart voor Den Haag / Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

1. Kan het college haar mening uitgebreid beschrijven omtrent het artikel in het (*)AD, met als titel “Inspectie grijpt in bij verpleeghuizen Haagse Wijk- en Woonzorg na alarmerende rapporten”?

2. Het betreft mensonterende situaties die familieleden van de kwetsbare cliënten aantreffen en de wanhoop die zij ervaren bij pogingen iets te veranderen. Wat vindt het college ervan dat dit in onze stad gebeurt en welke stappen heeft u ondernomen om dat te verbeteren?

3. Bent u op de hoogte dat er eerder meldingen(**) zijn gedaan over de wantoestanden in HWW Zorghuis dr. W. Drees en dat er toen al in is gegrepen door de Inspectie voor de Gezondheidszorg(***) en op welke wijze heeft u bij HWW aangedrongen op verbetering? Graag een uitgebreide reactie.

4. Cliënten geven aan dat ze in de laatste fase van hun leven zijn en de energie die ze nog hebben liever in andere zaken steken. Deze cliënten zijn ook bang dat ze in de toekomst meer hulp nodig hebben en dus meer afhankelijk worden van zorgverleners. Wat vindt het college hiervan?

5. De inspectie heeft aangegeven dat de zorg voor ouderen in verpleeghuizen steeds complexer is geworden. Dat komt doordat mensen steeds langer thuis blijven wonen. Ze mankeren steeds meer op het moment dat ze naar een verpleeghuis gaan en hebben dus meer en ingewikkelder zorg nodig. Veel instellingen zouden daar nog niet klaar voor zijn. Graag een reactie van het stadsbestuur, hoe gaan we als gemeente hiermee om en welke maatregelen in de WMO-zorg denkt u door te voeren om de overgang te verbeteren?

6. Deelt u de mening van Hart voor Den Haag/Groep de Mos dat het kan leiden tot ernstige situaties als verplegend personeel geen tweede controle uit bij het toedienen van risicovolle medicijnen?

7. Hebben de verpleeghuisinstellingen voldoende gekwalificeerd personeel en werken de verpleeghuisinstellingen met protocollen en richtlijnen? Zo ja, hoe wordt dit gemonitord?

8. Dit soort situaties kunnen als gevolg hebben dat de gezondheidstoestand van de cliënten nóg meer verslechtert. Wat voor rol kan de gemeente innemen om snéller actie te ondernemen in het belang van deze kwetsbare mensen?

9. Kan het college de raad, zolang de situatie niet opgelost is, op de hoogte houden van de ontwikkelingen omtrent HWW?

10. Komen dergelijke situaties ook op andere zorg locaties voor? Zo ja, waar?

https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/3371061/1#search=%22hww%22

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.