Subsidiekader.

Het college van B en W wil het subsidiebeleid veranderen. De subsidieaanvrager zou onder meer moeten aantonen in welke mate haar activiteiten bijdragen aan de belangen van de Tielse bevolking. De VVD wil getoetst zien dat de subsidiegelden ook daadwerkelijk zijn uitgegeven en niet opgepot worden. ProTiel brengt het voorstel in dat de penningmeester van een vereniging van meer dan vijftig leden de subsidieaanvraag vergezeld doet gaan van de jaarrekening. De wethouder had daar wel oren naar. De VVD wil dit agendapunt echter regulier in de raadsvergadering behandeld hebben.

Risicoprofiel.

In het Risicoprofiel wordt vastgesteld welke veiligheidsrisico’s er binnen onze gemeente aanwezig zijn door aanwezigheidsfactoren als bij voorbeeld industriële activiteiten of vervoer van gevaarlijke stoffen. Maar ook door bij voorbeeld cyberaanvallen en zelfs hittegolven. In ieder geval is in het risicoprofiel alles meegenomen en benoemd wat er in onze gemeente maar eventueel mis zou kunnen gaan. Het risicoprofiel dat aldus door het college is opgemaakt is ter beoordeling voorgelegd aan de commissie en door deze volledig bevonden. In ieder geval heeft de commissie niets kunnen vinden wat er nog aan ontbreekt. Ook het op het risicoprofiel gestoelde Risico Beleidsplan werd vervolgens onder de loep genomen en ook hierin kon de commissie zich volledig vinden. Wel werd nog de vraag gesteld hoe de nazorg word geregeld bij slachtoffers of getraumatiseerden bij eventuele rampen. Daar blijkt niet standaard in te worden voorzien. De ambulance organisatie voorziet niet in nazorg, maar MIJNHARTSLAG.NU doet wel aan nazorg. Deze organisatie voor burgerhulpverlening, die ook de distributie van de Automatische Externe Defibrillatoren, de A.E.D.’s verzorgt, heeft daar een speciale afdeling voor.

Overigens komt er nog een bijeenkomst voor de raads- en commissieleden waarin nog het een en ander over de rampenbestrijding zal worden uitgelegd.

Het onderwerp gaat als hamerstuk naar de raadsvergaderin

Regeling incontinentie- en medisch afval.

Het college stelt een aparte regeling voor aan de commissie betreffend de inzameling van incontinentie- en medisch afval. Zij wil geen aparte AVRI-containers daarvoor in de openbare ruimte en dit afval dient dus gewoon met het restafval in de reguliere container gedeponeerd te worden. Wel voorziet het voorstel in een financiële tegemoetkoming voor mensen die om medische reden van incontinentiemateriaal gebruik moeten maken. Het gaat daarbij dus niet om babyluiers.

Registratie en verrekening worden uitgevoerd door Belastingsamenwerking Rivierenland, de BSR. De mensen die al een tegemoetkoming volgens de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de WMO, genieten, komen hiervoor niet in aanmerking.

Protiel vindt dit een goed uitgangspunt en is voorstander van het solidariteitsbeginsel in deze regeling.

De regeling komt echter nog eens voor nader overleg terug in de raadsvergadering.

Uitgangspunten Regionale Energiestrategie.

In de Uitgangspunten van de Regionale Energiestrategie, de RES, wordt vastgelegd op welke wijze en met welke partners de strategie vorm wordt gegeven en welke rol de raad daarin is toegedacht. Goed beschouwd komt het er op neer dat de partners bestaan uit nutsbedrijven, commerciële en maatschappelijke organisaties en betrokken particulieren uit zowel de gemeente als de regio. Met deze partners wordt in brede discussies per regiogemeente de strategie in een ruwe vorm geschetst. De raad monitort deze wijze van aanpak.

De fractie van ProTiel heeft aangegeven dat zij zich kan vinden in de gestelde uitgangspunten en in de wijze van communicatie zoals beschreven in de rol van de raden. Tevens hebben wij onze denkwijze over de energietransitie genoemd, zoals wij deze ook in ons verkiezingsprogramma hebben staan. Wij hebben te verstaan gegeven dat wij de aanleg van zonne-energiepanelen willen volgens de Ladder van Duurzaamheid. Dus geen aanleg van zonneparken in waardevol landschap of op goede agrarische teelgronden. Maar wel op daken van gebouwen. En waar mogelijk en in overeenstemming met omwonenden, kunnen ook de bouwblokken benut worden voor zonnepanelen. Ook hebben wij gepleit voor het geven van voorlichting bij de inwoners thuis over het verstrekken van goedkope, zichzelf terugverdienende leningen t.b.v. duurzame energie aan particuliere woningeigenaren. En voorts ook voor de aanleg van zonneparken die passen binnen de infrastructuur.

De wethouder heeft uitgelegd dat de daadwerkelijke invulling van de schetsplannen nog volgt, maar dat de uitgangspunten bijna volledig aansluiten bij de wensen van ProTiel.

Vuurwerkoverlast.

Het college is van mening dat niet moet worden overgegaan tot het aanwijzen van vuurwerkvrije zones. Ook niet tot het aanwijzen van zones waar het juist wel is toegestaan om vuurwerk af te steken. En evenmin tot het instellen van een totaal verbod op vuurwerk of het organiseren van een centrale vuurwerkshow. Wel stelt zij voor om over te gaan tot het instellen van een meldpunt vuurwerkoverlast in de laatste weken van het jaar.

ProTiel deelt de mening van het college. Volgens onze fractie heeft het geen zin om vuurwerkvrije zones aan te wijzen zolang er geen middelen zijn om over te gaan tot handhaving daarvan.

Ook met het instellen van een meldpunt vuurwerkoverlast voor de laatste dagen van het jaar is ProTiel het met het college eens. We hebben wel de wens dat dit meldpunt wat ruimer dan alleen tijdens kantooruren bereikbaar is.

Omdat wij weten dat er structureel overleg is tussen het gemeentebestuur en de buurtpreventie teams in Tiel, hebben wij verzocht een beroep te doen op deze teams om juist tegen de jaarwisseling extra in de wijk aanwezig te zijn. Zij kunnen dan hun opgedane ervaringen delen met het meldpunt, zodat zo nodig direct een hulpdienst ingeschakeld kan worden. Wellicht is er nog een klein budget te vinden om aan deze teams in enige vorm erkentelijkheid te betuigen.

De wethouder stelt dat de politie door capaciteitsgebrek inderdaad niet overal kan optreden. De gemeente zal dan ook een beroep doen op de buurtpreventie teams.

De fractie van D66 vindt vuurwerkvrije zones wel zinvol en stelt voor om borden te plaatsen om die zones te markeren.