Nieuws van GroenLinks in Amstelveen inzichtelijk

13 documenten

GroenLinks botst met wethouder Raat over luchtvaartnota | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 19-06-2020 00:00

In de RWN-commissievergadering van donderdagavond 18 juni stelde GroenLinks raadslid Lennart de Looze mondelinge vragen over de zienswijze die Amstelveen gaat indienen op de nieuwe luchtvaartnota. Wethouder Raat, die zich eerder in zijn persoonlijk blog wel negatief uitte over de luchtvaartnota, weigerde de vragen te beantwoorden en verwijst naar het position paper Schiphol van de gemeente van ruim een jaar geleden. Dit leidde tot irritatie bij de Looze, die wil weten of de Amstelveense mening over Schiphol wel goed wordt verwoord in de zienswijze.

Een maand geleden vroeg raadslid de Looze van GroenLinks het college om samen met de raad een concept zienswijze op te stellen en deze in de commissievergadering van 18 juni formeel te bespreken. Het college wees dit af en wil zelf een zienswijze opstellen, maar gaat die niet aan de gemeenteraad voorleggen. De Looze wil dat de gemeenteraad gekend wordt in de zienswijze en vroeg het college donderdagavond waarom het niet met de raadscommissie wordt besproken en wat er dan precies in de zienswijze komt te staan. Wethouder Raat: ‘‘De raad heeft zijn kaderstellende rol al vervuld bij het vaststellen van het position paper Schiphol, een jaar geleden. Het is jammer dat GroenLinks zich daar niet in kan vinden, maar nu is het college aan de beurt om te handelen op basis van die kaders.’’

Het GroenLinks raadslid was duidelijk verrast door het feit dat geen enkele vraag werd beantwoord door de wethouder en was hier niet van gediend. De Looze: ‘‘Het position paper is gedateerd, we leven in een nieuwe tijd, vandaar dat er ook een nieuwe luchtvaartnota ligt. Hiervoor zijn nieuwe kaders nodig. Bovendien had iedereen in deze raad vorig jaar op- of aanmerkingen bij het position paper. Niemand was er echt blij mee en inderdaad ik al helemaal niet.’’

Ook in tweede termijn kwamen geen antwoorden op de vragen van GroenLinks. GroenLinks raadslid de Looze: ‘‘Volgens mij gebeurt hier waar ik al bang voor was. In zijn persoonlijk blog en in de pers heeft de wethouder een grote mond tegen Schiphol, maar als het moment daar is om formeel invloed te kunnen uitoefenen, wordt er teruggekrabbeld.’’ Na afloop van de vergadering liet De Looze weten in de raadsvergadering op 1 juli een motie in te dienen, waarin de gemeenteraad duidelijke kaders vaststelt voor deze zienswijze. De Looze: ‘‘Ik heb er weinig vertrouwen in dat de wethouder de Amstelveense mening over Schiphol goed gaat verwoorden. De mening van de Amstelveense inwoners over Schiphol is aardig homogeen: geen groei, een stop op nachtvluchten en de gevolgen voor het milieu en de gezondheid van omwonenden echt serieus nemen.’’

Amstelveense huurder krijgt in de huidige crisis niet de verdiende steun uit raad | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 29-05-2020 00:00

De huidige crisis heeft een gigantische impact op de maatschappij; 1 op de 10 Nederlanders is in geldnood, er is sprake van de grootste daling ooit van consumenten- en producentenvertrouwen, een recorddaling aan openstaande vacatures en ga zo maar door.

Het Rijk, de gemeenten en de maatschappij doen er alles aan om in deze zware crisisperiode huishoudens, verenigingen, instellingen, MKB en ZZP’ers te ondersteunen. Wat doen de meeste verhuurderorganisaties zoals Eigen Haard, Netjes, NMG Vastgoed in Amstelveen? In plaats van dat ze hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, verhogen ze de huurprijzen om het de inwoners van Amstelveen NOG moeilijker te maken. De enige verhuurder die in deze zware tijden wel meebeweegt is …

Om dit tegen te houden is op 27 mei een motie in de raad ingediend, om er alles aan te doen om de huurverhoging te stoppen. Dwars door coalitie en oppositie liepen de lijnen in de gemeenteraad bij de stemming over de motie. Initiatiefnemers AVA, GroenLinks, SP en mede-indieners PvdA en SBA kregen steun van BBA. VVD en D66 stemden tegen, de steun van de christelijke partijen CDA en ChristenUnie gaf de doorslag, de motie haalde het net niet. De initiatiefnemers steken hun teleurstelling niet onder stoelen of banken. Zij vinden dat hiermee de Amstelveense huurder door de raad in de steek wordt gelaten.

Het college zette al stappen in de goede richting, maar een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad had extra druk gegeven richting verhuurders, richting de landelijke politiek in Den Hhaag, maar met name om de huurders te steunen. Uit de vele reacties die de partijen kregen, is gebleken dat veel mensen problemen ervaren, maar dat de stap om individueel om hulp te vragen vaak te groot is. Daarom is maatwerk ook geen oplossing, daarmee leggen we de verantwoordelijkheid maar ook de onderhandelingspositie volledig bij de individuele huurder die in problemen komt. Dat maakt dat deze volledig afhankelijk is van de bereidheid van de verhuurder om te helpen.

In Amsterdam steunden VVD en ChristenUnie een soortgelijke motie wel, in Oostzaan is het CDA een van de initiatiefnemers, daar lukt het de partijen wel om de lokale zorgen uit te spreken. Jammer dat dit in Amstelveen niet het geval is.  

GroenLinks zoekt samenwerking met college voor actie tegen de luchtvaartnota | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 25-05-2020 00:00

Vorige week presenteerde minister Cora van Nieuwenhuizen de nieuwe luchtvaartnota, waarin de kaders voor de toekomst van Schiphol staan. Wethouder Herbert Raat sprak zich in zijn persoonlijke blog meteen uit tegen de uitgangspunten van dit visiedocument. GroenLinks Amstelveen wil boter bij de vis en raadslid Lennart de Looze vraagt het college om de zienswijze van Amstelveen in Den Haag neer te leggen.

Wethouder Raat schreef deze week in zijn persoonlijke blog dat de nieuwe luchtvaartnota een papieren werkelijkheid is die in een diepe la gestopt moet worden. Woorden waar GroenLinks raadslid Lennart de Looze volledig achter staat: ‘Wij zijn het niet vaak zo eens. Ik vind het belachelijk dat het centrale thema van de nieuwe luchtvaartnota nog steeds groei is, er geen stop komt op nachtvluchten en er geen aandacht is voor concrete klimaatdoelen’. Hoewel GroenLinks blij is met de woorden van de wethouder, hoopt de partij dat het niet blijft bij het schrijven van een persoonlijk blog, maar dat er ook concrete actie wordt ondernomen.

De negatieve gevolgen voor Amstelveen en andere buurgemeenten van Schiphol worden volgens GroenLinks erg onderschat. Nu, gedurende de coronacrisis, wordt er nauwelijks gevlogen vanaf Schiphol en wordt het verschil duidelijk. ‘Wellicht is een voordeel van deze nare periode dat de nadelen van Schiphol nog duidelijker worden; nu geen geluidsoverlast, geen nachtvluchten en prachtige schone lucht zonder vliegtuigstrepen’, aldus de Looze optimistisch. Schiphol en KLM, die door deze crisis financieel hard getroffen worden, verwachten een miljardensteun van de overheid. Dit moet volgens GroenLinks een handvat zijn om voorwaarden aan hun bedrijfsvoering te stellen.

Vanaf 29 mei ligt de luchtvaartnota gedurende zes weken ter inzage en kunnen er zienswijzen worden ingediend. GroenLinks raadslid Lennart de Looze oppert om de politieke belangen opzij te schuiven en samen stelling te nemen tegen de luchtvaartnota om de Amstelveense visie op de toekomst van Schiphol duidelijk te maken. ‘Helaas heeft Amstelveen weinig directe invloed op de luchtvaartsector, maar het minste wat we kunnen doen, is nu gezamenlijk onze stem laten horen in Den Haag’, aldus de Looze. GroenLinks vraagt het college schriftelijk om samen een concept zienswijze op te stellen en om deze in de raadscommissie van RWN op 18 juni te bespreken met alle partijen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.