Nieuws van politieke partijen in Bedum inzichtelijk

3 documenten

Raadsbijdrage raadsvergadering 1 juli 2020

PvdA PvdA Bedum 09-07-2020 09:40

Agenda: Opening Vaststelling agenda Vragenuur Besluitenlijst Ingekomen stukken Opiniërend en besluitvormend Begrotingsrechtmatigheid jaarstukken 2019 (JW)

De PvdA kan instemmen met het voorstel

Jaarrekening 2019 (JW)

Over de jaarrekening 2019 kun je van alles zeggen, zoals de zorgelijke ontwikkeling van de AR en de parallelle ontwikkeling van het weerstandsvermogen. In de pers is dat reeds breeduit geventileerd. We weten het en we moeten het er op dit moment mee doen. We weten inmiddels ook dat de voorjaarsnota het beeld niet vrolijker maakt en dat keuzen en ook pijnlijke keuzen over toekomstig beleid noodzakelijk zijn. We zien met spanning uit naar de bouwstenennotitie van het college. De PvdA wil daarom niet te lang bij rekening en verslag stilstaan. We beperken ons tot een beperkt aantal zaken waar we een opmerking over willen maken of die ons zijn opgevallen:

Plaatsen van fietslaadpalen is prima, maar niet het antwoord op de bereikbaarheid van de kernen per fiets. Stallingsmogelijkheden van fietsen, al of niet elektrisch, zijn dat wel. Kwaliteitsimpuls Noordpolderzijl juichen we toe. Kunstencentrum De Ploeg is prachtig, maar niet genoeg voor Wehe-den Hoorn. Herstructurering van het dorp vraagt aandacht. Mensen moeten het gevoel en de zekerheid hebben dat ze in een fijne woning in een fijn dorp wonen. Extra begeleiding van de dorpsgemeenschap daarbij is gewenst. Wij vragen aandacht voor vergroening van de bedrijventerreinen. Natuur- en klimaatinclusief bouwen moet de norm zijn en niet alleen op bedrijventerreinen. Bij Het Aanleg, dat niet voor niets ‘Het Aanleg’ heet, kan dat als eerste opgepakt worden. Er bestaat de mogelijkheid dat kinderen met taalachterstand vanaf 2,5 jaar deelnemen aan voorschoolse educatie. Wordt daar door de juiste doelgroep gebruik van gemaakt en wie bewaakt dat? ‘School als Wijk’, wordt er door Hogelandster leerlingen gebruik van gemaakt? MFA Bedum, bij de grote projecten schrijft het college daarover. Voor ons is duidelijk dat de ontwikkeling van het MFA moet worden bezien als een integraal onderdeel van de ontwikkeling van de verschillende winkelgebieden en de andere gebouwen met een sociaal-maatschappelijke functie. De ontwikkelingen met Trefcentrum Bedum zijn daarbij nieuw en werpen mogelijk een andere blik op de functie van het MFA. College, betrek het mogelijk verdwijnen van Trefcentrum Bedum bij zo’n integrale afweging. Verder roepen we u op om samen met Wierden en Borgen actief op zoek te gaan naar mogelijkheden om tot herstructurering van Trefcentrum Bedum en de omliggende wijk te komen. We lezen bij mantelzorgondersteuning niets over jonge mantelzorgers. Is er op Het Hogeland aandacht voor deze groep? Hoe functioneren de sociale teams? Wij zijn blij dat de dienstverlening aan mensen met migratieachtergrond op gebied van participatie fors is gestegen. Is het nodig dat cliënten kunnen kiezen uit vier aanbieders van huishoudelijke ondersteuning? De verwachting om de taakstelling terugdringen personeelskosten te halen zijn kennelijk niet al te hoog gespannen, als je het risico schat op 75% Bij verbonden partijen valt op dat van twee partijen geen financiële data bekend zijn en bovendien een beschrijving van het bestuurlijk belang ontbreekt, namelijk van de EDR en Verenging waddenzeegemeenten Het valt op dat bij de centrumontwikkeling Bedum geen aanvragen zijn ingediend voor verplaatsing en verbetering vastgoed. Wat is hiervan de reden? Voorjaarsnota (JW)

De voorjaarsnota maakt het beeld van de jaarrekening 2019 er niet vrolijker op. En dan weten we nog niet wat de corona-crisis voor ons in petto heeft. Voor die gevolgen zijn we afhankelijk van de diepe zakken van het kabinet. Helaas lijken die zakken niet heel diep als het gaat om de gemeenten. Het onlangs door de minister van binnenlandse zaken, verkondigde standpunt, biedt niet veel hoop. De centrale overheid maakt er een gewoonte van om de gemeenten in de kou te laten staan. Kijk naar de jeugdzorg en van recentere datum het abonnementstarief van de WMO. Door velen wordt dat als een rijke lui’s bonus bestempeld en niet geheel onterecht. En dan nu de herverdeling ten koste van plattelandsgemeenten.

Wij zien deze voorjaarsnota vooral als een bestuursrapportage, een stand van zaken op dit moment met een doorkijkje naar de komende vier jaar. Bij de bouwstenen discussie in september zullen we onze keuzen moeten maken. Toch een aantal opmerkingen:

Naar aanleiding sloop tijdelijke huisvesting Lydinghe vragen wij aandacht voor kunst aan en op de scholen, zoals een echte Jan van der Zee aan een gevel van Brunwerd, een tegelmozaiek ook van Jan van der Zee aan de Jansenius de Vries te Warffum en een kunstwerk van Marijtje de Priester in de school van Roodeschool. Schep je met 23,5 duizend voor Verhildersum ook precedent? Van de zotte dat je voor herplantplicht Boukemapark op de vingers getikt moet worden Bij ondersteuning inkoop lezen we dat het de vraag is of inkoopteam die ondersteuning mogelijk niet kan leveren. Wat maakt die inkoop zo specifiek dat dat niet kan? De bezuiniging op de formatie van de dorpencoördinatoren is pijnlijk in het kader van beleidskeuzen die gemaakt zijn bij de vorming van deze coalitie. Heeft het college ideeën hoe dit op te vangen is? Wordt de ondersteuning meer verlegd naar dorpen met minder eigen kracht?

Tot slot, willen we opmerken dat we het lastig vinden om de tabel met vervallen voorstellen te lezen. Het roept heel veel vragen op. Laten we een paar voorbeelden noemen: 1 toeristische organisatie 60.000 incidenteel, bomenonderzoek 20.000 incidenteel en vroegsignalering + schuldhulpverlening 232.000 structureel. Gaan we bomenonderzoek uitstellen met een jaar of helemaal niet meer doen? Bouwen we de schuldhulpverlening af? Krijgen we via de achterdeur terug wat we aan de voorkant bezuinigen? Is één toeristische organisatie een feit en bezuinigen we daardoor?

En de hoofdvraag is dan: Komen al die vervallen voorstellen terug bij de bouwstenennotitie of alleen de structurele? En als laatste vraag: Hoe moeten we ons de bouwstenennotitie voorstellen. Zo concreet dat we posten langslopen of worden er meer abstracte uitgangspunten of kaders geformuleerd  en van daaruit keuzen gemaakt?

Herbenoeming leden RvT Stichting Marenland (JW)

PvdA kan instemmen met voorstel college.

 

Consultatie/zienswijze Concept bidboek Lokaal Programmaplan NPG (MC)

Een Hogelandster bidboek dat gezien mag worden, goed leesbaar, overzichtelijk, programmalijnen  met bijbehorende ambities geven een goed inzicht in deze eerste concept versie. Knap staaltje werk geleverd, nu komt het aan op de verdere uitwerking ervan. We zien de 100 % graag tegemoet.

Woorden moeten uiteraard in daden worden omgezet.

Er wordt gesproken over een onderzoek naar een (V) MBO Campus, daar is de PvdA groot voorstander van. Zoals bekend als integraal onderdeel van een ‘Centrum leven lang ontwikkelen’ voor de sectoren techniek en zorg. Wat is het vervolg? Blijft het beperkt bij de ambitie VMBO Campus? Dat lezen we nergens.

Bij de programmalijn Wonen en Leven op de Wierden wordt perspectief gegeven: ruimte voor nieuwe woonvormen, combinatie wonen en zorg, daar ziet mijn fractie van de PvdA kansen, ruimte voor experimenteren met andere woonvormen. Daar bijbehorende regelluwe ruimte creëren is een voorwaarde om te kunnen experimenteren.

Bij de toekomstige projecten onder 5.9 op pagina 21 lezen we over de bredere dorpsontwikkeling van Roodeschool en omgeving. Onze fractie wil dit breder trekken, betrek ook andere dorpen, zoals Wehe-den Hoorn en Oudeschip.

 

Bij Programmalijn  Zorgen voor en met elkaar vraagt onze fractie hardop; waar willen we naartoe op Het Hogeland? Wat is de visie van gemeente Het Hogeland, welke plannen worden gemaakt waardoor we een zorgzame samenleving kunnen realiseren? Door de vergrijzing neemt de behoefte aan specifieke zorg toe.

We zien een probleem dat groeiende is; er zijn te weinig huisartsen voor al onze dorpen, huisartsenposten verdwijnen en het aantal zorgvoorzieningen neemt af. Dat baart onze fractie zorgen.

Benoem de problematiek concreet,  en werk oplossingsgericht.

We moeten nu snel handelen, in actie komen, om ook in de toekomst goede zorg te kunnen garanderen.

Bij de samenwerkende partners missen we de huisartsen, onze PvdA fractie is van mening dat ze absoluut niet mogen ontbreken, we hebben ze nodig voor het ontwikkelen van e-health.

De ontwikkeling van een centrum voor praktijkleren gericht op de zorgsector is een exquisiete briljante kans voor ons Hogeland.

 

Begroting Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (JK)

Kennisgenomen van en geen zienswijze

 

Aanlanding kabels Net op Zee (MC)

Zijn de belangen van de onze inwoners hierbij betrokken?

In hoeverre zijn de belangen van onze inwoners afgewogen?

Worden onze inwoners maximaal gecompenseerd?

Waarom zit het MER rapport niet bij de stukken? Welke belangen zijn tijdens het voortraject allemaal afgewogen?

Zijn natuurorganisaties en LTO bij het regio advies betrokken?

Dat zijn vragen die bij mijn fractie van de PvdA primair naar boven kwamen tijdens het bespreken van dit raadsvoorstel.

Om tot een weloverwogen regionale keuze te kunnen komen moeten de belangen van onze Inwoners zwaar meewegen. Hogelandsters mogen niet de dupe worden en zullen hoe dan ook maximaal gecompenseerd moeten worden, daarbij geldt; belofte maakt schuld..De PvdA is van mening dat de last sowieso niet op de schouders van Oudeschip mag komen te liggen.

TenneT én het Ministerie EZK neemt de regio actief mee in het voortraject van deze ingewikkelde besluitvorming. Chapeau.

Bij de aanlanding van de energie kabels heeft de regio zijn voorkeur uitgesproken voor Eemshaven Oost. Echter, er zijn sterke signalen van TenneT en ministerie van EZK dat het tracé niet haalbaar is vanwege hoge kosten, technische complexiteit en vergunbaarheid. Daarom wordt als alternatief Eemshaven West aangewezen.

Wat is de reden dat het college zo snel met een alternatief is gekomen?Het college denkt wel heel erg mee met de Minister. Moeten we dat wel doen? Mijn fractie heeft sterke twijfels daarover.

In hoeverre het tracé Eemshaven Oost onhaalbaar? Dat blijkt onvoldoende uit de bijgaande stukken. Als er geld is om KLM te steunen dan zeker ook voor tracé Eemshaven Oost.

Onze fractie is van mening dat de belangen van onze inwoners én van het milieu optimaal meegenomen moeten worden.

Kijkend naar het advies van de regio, het lokale draagvlak, het korte tracé over land, beperken van  schade aan de Waddenzee, de voorkeur van LTO om verzilting van het agrarische landschap zo klein mogelijk te houden, blijft aanlanding bij Eemshaven Oost de beste keuze.

In tweede termijn:

Voorwaarden keuze Eemshaven West moeten scherper geformuleerd worden in overeenstemming met LTO, met natuurorganisaties en omwonenden. Onder strikte voorwaarde dat compensatie inwoners vanuit het Regiofonds gegarandeerd is.

Sluiting

Het bericht Raadsbijdrage raadsvergadering 1 juli 2020 verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Raadsbijdrage raadsvergadering 22 januari 2020

PvdA PvdA CDA Bedum 31-01-2020 13:35

Agenda

Opening en mededelingen Vaststellen agenda Vragenuur

Wensballonnen

De gemeenteraad van Het Hogeland heeft in de raadsvergadering van 26 juni 2019 tijdens de behandeling van de voorjaarsnota een motie behandeld betreffende een verbod op het oplaten van ballonnen. Genoemde motie, ingediend op initiatief van het CDA, werd raadsbreed ondertekend en gesteund.

De fracties van het CDA en de PvdA hebben geconstateerd, dat sinds het aannemen van de motie er in het gemeentenieuws niets over de invoering van genoemd verbod is gepubliceerd. Wel hebben wij geconstateerd, dat rond de jaarwisseling in winkels in o.a. Bedum wensballonnen te koop werden aangeboden.

Naar aanleiding daarvan leggen onze fracties de volgende vragen voor aan het college van burgemeester en wethouders:

op welke wijze heeft het College actief over de inhoud van de motie met de inwoners, bedrijven, scholen en verenigingen gecommuniceerd? is er bij de indiening en het toekennen van evenementenvergunningen gewezen op het verbod om ballonnen op te laten? wanneer denkt het College een voorstel aan de raad te doen om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op dit punt aan te passen?

Togtemaarlocatie

Op 6 januari j.l. hebben de leerlingen en leerkrachten van de Togtemaarschool hun intrek genomen in de nieuwe prachtige Togtemaarschool. Daarnaast hebben wij op de voorlaatste dag van het vorige jaar in de media gelezen, dat het College heeft besloten in de oude school antikraak te huisvesten. De antikraak blijft in het gebouw totdat in 2020 de oude school zal worden gesloopt.

De bevolking van de voormalige gemeente Bedum werd op 20 november 2018 geïnformeerd over de mogelijke invulling van het terrein waarop de oude Togtemaarschool was gevestigd. Het ontwerpbureau MAAN, die de opdracht had gekregen mogelijke invullingen te onderzoeken, kwam destijds met drie schetsplannen o.a. op basis van een kennissessie, die werd gehouden op 11 juli 2019. Inwoners en met name omwonenden werden gevraagd naar hun wensen.

De laatste tijd wordt onze fractie vaak gevraagd hoe de invulling van het terrein er uit komt te zien. Op die vragen kunnen wij geen antwoord geven, omdat wij sinds genoemde informatiebijeenkomst niet meer zijn geïnformeerd over de invulling van het terrein.

De fractie van de PvdA in de voormalige raad van Bedum heeft destijds aangedrongen het vrijkomend terrein zo snel mogelijk weer in te vullen om te voorkomen om langdurige open ruimten in het centrum van Bedum te verhinderen. Immers in de omgeving zijn al veel gebouwen gesloopt Bederawalda) en worden in 2020 meer gebouwen gesloopt (Groene Kruis Gebouw, voormalig politie bureau en de drie winkels aan de Vlijt/Kerkplein).

Mijn fractie heeft derhalve de volgende vragen:

Kan het College ons thans schetsen hoe het vrijkomend terrein zal worden ingevuld? Kan het College ons ook een tijdsplanning geven? Zijn er naast de schetsplannen van het ontwerpbureau MAAN ook nog alternatieve plannen ingediend door omwonenden of inwoners van Bedum?

 

Besluitenlijst Ingekomen stukken

Besluitvormend

Verklaring geen bedenkingen B&B Onderdendam

Voorzitter,

Uit de ruimtelijke onderbouwing is naar het oordeel van de PvdA-fractie opnieuw gebleken, dat het onderhavige project passend is binnen het rijks-, provinciaal- en gemeentelijk beleid. Daardoor zijn wij gehouden om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het realiseren van een Bed & Breakfast op de locatie Bedumerweg 34 en 36 te Onderdendam.

De fractie van de PvdA heeft voorts geconstateerd, dat het College naar aanleiding van de ingediende zienswijzen aanleiding heeft gevonden om de ontwerp vergunning op een aantal punten aan te passen. Genoemde wijzigingen komen volgens ons tegemoet aan de bezwaren, die door de omwonenden zijn ingebracht.

Tot slot zou mijn fractie aanleiding van het bezoek, die wij op maandag 13 januari j.l., samen met de meeste andere fracties hier aan tafel, hebben gebracht aan de locatie te Onderdendam een opmerking willen maken.

Tijdens genoemd bezoek is door een vertegenwoordiger van de Stichting Oud Groninger Kerken verklaard, dat er voorafgaande aan de bouw geboord geheid zal worden en dat er eveneens een nulmeting zal worden uitgevoerd. Voor onze fractie een belangrijke mededeling, waarvan wij verwachten, dat deze ook gestand zal worden gedaan en dat de omwonenden daarvan vooraf schriftelijk op de hoogte zullen worden gesteld.

 

Opiniërend en besluitvormend

Verordening maatschappelijke ondersteuning 2020

Het uitgangspunt van de WMO is het bieden van maatwerk in individuele situaties.

De WMO is in de loop der jaren steeds meer uitgekleed, de landelijke regels en tarieven zijn strakker geworden, de budgetten zijn minder toereikend en hebben de bodem bereikt…………………..

Het leveren van passende zorg komt hierdoor in de knel te zitten. Op Het Hogeland worstelen sommige cliënten met het krijgen van de juiste zorg via WMO en Zorg in Natura, ZinN, blijkt uit het persoonlijk contact met betreffende inwoners. Daarnaast hebben de nieuwe abonnementstarieven ook voor onrust gezorgd;  een inwoner belde me direct op na het ontvangen van een brief van de gemeente, hij gebruikt al jarenlang een traplift, die inmiddels helemaal is afbetaald….en nu ineens 19 euro per maand daarvoor betalen?

Bovendien is sinds 1 januari op Het Hogeland de toegankelijkheid cliëntonvriendelijker geworden, volgens de Adviesraad Het Hogeland moet er nog véél verbetering komen. Cliënten kunnen niet meer naar een zorgloket, alles gaat via de telefoon, ze moeten regelmatig 2 tot 3 keer het hele verhaal doen vóórdat überhaupt een afspraak kan worden gemaakt. Dat is extra ingewikkeld, onnodig en overbelastend……….. De adviesraad heeft regelmatig geadviseerd. Helaas zijn deze adviezen niet vastgelegd. Het zou voor de adviesraad én voor onze raad van belang zijn om de uitgebrachte adviezen vast te leggen, zodat deze kunnen worden toegevoegd aan de raadsstukken.

Dat mis ik bij dit raadsvoorstel.

Cliënten worden verplicht om verantwoording af te leggen, ze hebben zelfs de plicht daartoe.

Maar……de gemeente heeft zelf ook een plicht, zorgplicht!

Het leveren van maatwerk vraagt om passende budgetten én in sommige gevallen om een uitzonderingspositie. Soms zijn de omstandigheden dusdanig complex dat cliënten nu buiten de boot vallen en daardoor in de financiële problemen dreigen te komen, ze moeten zelf bijbetalen omdat de tarieven en budgetten niet toereikend zijn. ……..

Als het college maatwerk wil leveren, dan zal er soms afgeweken moeten worden van de regels.

Is het college zich hiervan bewust? Is het college bereid om die uitzondering te maken? En dan de inhoudelijk over de verordening:

Hoofdstuk 2:  Melding, onderzoek en aanvraag

artikel 6.2

Kleine nuance inbrengen ..

Onze fractie vindt dat het gesprek gevoerd hoort te worden met cliënt én diens vertegenwoordiger i.p.v. …met cliënt ……of met diens vertegenwoordiger.

Hoofdstuk 3: Maatwerkvoorziening

Artikel 9.5  Het college kent de goedkoopste compenserende maatwerkvoorziening toe.

Wij zeggen ga voor de best passende compenserende maatwerkvoorziening..

Artikel 14.3

De PvdA wil een punt toevoegen: Het moment van ingang van pgb vastleggen.

Wijziging GR vuilverwerking

In de Gemeenschappelijke  Regeling Vuilverwerking worden raadsleden in het Algemeen Bestuur opgenomen.

Bij de Vereniging Waddenzeegemeenten wordt het opnemen van raadsleden in het Algemeen Bestuur in strijd gezien met het dualisme.

Wat maakt dit verschil?

Naar aanleiding van het verslag heeft de PvdA een vraag over de mogelijke beëindiging van het aandeelhouderschap Twence. Hoe is de huidige stand van zaken?

Wijziging statuten vereniging waddenzeegemeenten Opheffing Openbare school De Lydinge

De PvdA is voor één school voor alle leerlingen, waar ze ook wonen. Wat dat betreft worden we in Leens  op onze wenken bediend. Volgens ons hebben de betrokken schoolbesturen de afspraak dat scholen afwisselend onder één van beide besturen komen. Dat lijkt ons een goede afspraak en wij kunnen dus ook instemmen met de opheffing van de openbare school De Lydinge.

Klaar, zult u zeggen, maar dat is het voor ons nog niet. Wij willen nog een paar opmerkingen maken. Wij hebben begrepen dat het initiatief tot de samenwerkingsschool  in eerste instantie door de ouders is genomen. Dat is heel fijn, maar voorlopig zullen we het van dit soort initiatieven moeten hebben, omdat men in Den Haag verzuimt om de bekende artikel 23 eens aan te passen. Wij vinden daar alle aanleiding toe. We leven in een sterk gefragmenteerde en deels gepolariseerde samenleving. Om onderlinge verschillen te overbruggen en op een respectvolle wijze met elkaar en met ‘anderen’ om te gaan, zou het onderwijs die verschillen niet moeten bevestigen, maar moeten overbruggen. Onze kinderen en ons samen leven is er bij gebaat, dat kinderen leren dat er verschillende levensbeschouwingen en opvattingen zijn, die verschillen te bespreken en ermee leren om te gaan. Dat leer je niet door iedere stroming z’n eigen school te bieden.

Dat de minister worstelt met artikel 23 blijkt maar weer eens uit het geworstel van hem met het Haga-lyceum. Heel kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat hij worstelt met de vraag of je elke levensbeschouwing wel dezelfde mate van vrijheid kan bieden. Onze oproep is dan ook: ‘Kom op Den Haag, in heel het land alle kinderen naar één en dezelfde school net als in Leens!’

Sluiting

 

Het bericht Raadsbijdrage raadsvergadering 22 januari 2020 verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Raadsbijdrage PvdA raadsvergadering 7 juli 2019

PvdA PvdA Bedum 12-07-2019 07:40

Agenda

Opening en mededelingen Vaststellen agenda

De vorige raadsvergadering werden geconfronteerd met een agendapunt dat op het laatste moment van de agenda werd gehaald. Dat kan incidenteel eens voorkomen, maar helaas moeten we constateren dat er de laatste tijd wel eens vaker wijzigingen zijn als het gaat om de agenda en de bijgevoegde stukken. Om het raadswerk serieus te kunnen doen, is het noodzakelijk dat we ons werk goed voorbereiden en de nodige zorgvuldigheid betrachten. We hebben geen enkele behoefte om met het vingertje te wijzen, maar we verwachten wel dat voorstellen en stukken pas in voldragen vorm worden aangeboden. Graag aandacht hiervoor van alle betrokkenen. Vragenuur

Stroomverbinding ten noorden van de waddeneilanden.

Onlangs is in Roodeschool een inloopbijeenkomst geweest over een nieuwe stroomverbinding ‘Ten noorden van de Waddeneilanden’ voor aansluiting windenergie op zee. Helaas viel deze bijeenkomst samen met de raadsvergadering van de vorige week, waardoor raadsleden niet in de gelegenheid waren om dit eerste informatiemoment te bezoeken. Op de website van Tennet kun je lezen dat het gaat om een ondergrondse wisselstroomkabel van 100 km lengte. 80 km daarvan ligt in zee en 20 km op land. Bovendien komt er een transformatorstation van 3,5 ha. Mogelijke aansluitlocatiesn zijn de hoogspanningsstations bij Eemshaven, Vierverlaten en Burgum.  Twee van de vier tracés liggen in ons grondgebied, namelijk de aansluiting bij de Eemshaven en die bij Vierverlaten.

Is het college hiervan op de hoogte? Is het college bereid de raad erover te informeren? Klopt het dat uiteindelijk de minister beslist en de invloed van de gemeente tamelijk gering is? Zou het kunnen betekenen dat alsnog de mogelijkheid bestaat om de al geplande 380kV leiding ondergronds aan te leggen? Besluitenlijst Ingekomen stukken

Besluitvormend (zonder opiniërende behandeling)

Benoeming plaatsvervangend griffier

Akkoord

Opiniërend en besluitvormend

Jaarstukken GR Participatie

Ons wordt gevraagd kennis te nemen van de jaarrekening 2018 van de GR Participatie Noord-Groningen en geen zienswijze in te dienen. Aan dit agendapunt is tevens de jaarverantwoording van SoZaWe toegevoegd. Kennelijk is dat ter informatie.

Wij zijn zeer verheugd over het goede resultaat van de GR. Zeker als je bedenkt dat we voor de WSW minder subsidie hebben ontvangen en ook nog veel meer loonkosten hebben gemaakt. De medewerkers verdienen een enorm groot compliment. Ze kunnen wat. Dat zie je ook als je in deze raadszaal rondkijkt. Het is in dat kader ook heel logisch om het onderhoud van het eigen pand zoveel mogelijk zelf te doen. Wel zie je dat er aan beschut werk 290.000 minder is uitgegeven dan begroot en aan de nieuwe doelgroep 120.00 minder. Dat is voor ons de keerzijde van de medaille. Over beschut werk leven bij ons dan ook een aantal vragen. Wat maakt dat indicaties niet afgegeven worden. Ligt de oorzaak alleen bij UWV? In de jaarrapportage SoZaWe staat dat mensen met indicatie zich niet zelf melden. Hoezo, vraag je je dan af. Ze hebben dan toch al een indicatie, hoe kan het dan dat de gemeente deze mensen niet kent? Is er geen communicatie tussen UWV en gemeente? En hoe komt het dat de realisatie van de afspraakbanen achterblijft?

Over de jaarrapportage SoZaWe zijn we bijzonder tevreden. Er wordt uitvoerig gerapporteerd en er wordt enorm veel gedaan om mensen aan werk, vrijwilligerswerk of dagbesteding te helpen. En het mogelijk te maken dat inwoners, gezinnen en kinderen zo optimaal mogelijk mee kunnen doen. Daarvoor zijn de vrijwilligers van de maatschappelijke organisaties van onschatbare waarde. De inzet van die vrijwilligers is zelfs zo nuttig dat het ons met extra kosten opzadelt. Lees de extra kosten van leergeld.

Op bladzijde 17 wordt gerept over de inzet van ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting. Er worden op dit ogenblik vijf opgeleid en zij vormen straks betaalde tendems van professionals bij maatschappelijke organisaties, zo lezen we. Bij wie komen die ervaringsdeskundigen in dienst?

Jammer dat niet altijd aantoonbaar te maken valt wat de verschillende interventies opleveren. Maar wij veronderstellen dat persoonlijke aandacht mensen stimuleert om actief te worden, te zijn of te blijven.

Wij stemmen in met het raadsvoorstel.

Bijdrage Jan Willem Nanninga

Budgetvrijgave NPG-gelden t.b.v. ‘Plus op vier centrumplannnen’

Jazeker wil onze fractie een plus op de vier centrumplannen zetten, zodat ze extra kracht en trots kunnen uitstralen. Daarmee de spreekwoordelijke kers op de taart zetten. De eerste stap concreet kunnen maken in een programma dat groeit, het Nationaal Programma Groningen. Een uniek moment om bij stil te staan……

Met het vrijmaken van budget vanuit NPG-gelden kunnen koppelkansen worden benut, waarmee gezamenlijk, gebruik makend van optimale communicatie, voor onze inwoners de leefbaarheid op Het Hogeland kan worden vergroot. Kansen die we met beide handen aangrijpen. Kansen creëren die extra impuls  geven aan economische ontwikkelingen, infrastructuur, toerisme,  levensloopbestendig wonen én werkgelegenheid.

Dat bij de facelift van de centra de leegstand en verpaupering aangepakt wordt is een prachtige koppelkans, dat juichen we absoluut toe. Op creatieve innovatieve wijze meerwaarde geven aan bestaande centrumplannen is voor onze fractie een voorbeeld van krachten bundelen en kansen optimaal  benutten. Ruimte voor ontwikkelingen geven aan het MKB, waarbij we indirect een impuls geven aan het bruisende verenigingsleven.

Samenwerken met ambitie aan de toekomst van ons Hogeland,  zoals in de motie van samenwerking van onze raad is bedoeld.  Maar daarmee zijn we er niet, we zullen ook de samenwerking moeten aangaan met andere gemeenten in het aardbevingsgebied, over onze gemeentegrenzen heenkijken. Daarbij ook samenwerking aangaan met de Provinciale  Staten Groningen willen we het NPG succesvol maken. Krachten bundelen. In de Raden- en Statenconferentie is daartoe de eerste stap gezet. Ambitie gezamenlijk opstellen, doelen formuleren die we in de toekomst willen bereiken. Daarbij is commitment van het Rijk noodzakelijk, zodat ook het Rijk medeverantwoordelijk wordt voor het behalen van onze doelstellingen. Gezamenlijk onze schouders eronder zetten zodat we onze inwoners perspectief voor nu én de toekomst kunnen geven. Waarbij we willen opmerken dat na de inzet van deze plannen andere wijken en dorpen aan de beurt zijn. Onze fractie vraagt zich af hoe de stand van zaken met de plannen van Wehe den Hoorn is?

Wij stemmen in met het raadsvoorstel.

Bijdrage Mädi Cleerdin

Startnotitie lokaal positief gezondheidsbeleid

Iedereen wil gezond blijven binnen onze samenleving. Maar hoe kunnen we als gemeente Het Hogeland onze inwoners daarin positief ondersteunen? In deze startnotitie wordt een eerste aanzet gedaan.

Gezondheid hangt nauw samen met een gezonde leefomgeving, gezonde voeding en bewegen. Gezonde voeding hangt nauw samen met het aanbod in supermarkten, sportkantines en scholen, gezonde producten aanbieden is gewenst!

Onze fractie onderschrijft het belang van het betrekken van het armoedebeleid bij het opstellen van het gezondheidsbeleid. Hogelandsters die in armoede leven zullen daardoor dagelijks stress ervaren. In hun hoofd malen de vragen ; hoe  kom ik rond? Heb  ik deze maand überhaupt genoeg geld te besteden?  Voor deze groep inwoners is bezig zijn met hun gezondheid ingewikkeld, immers ze hebben door geldzorgen wel wat anders aan hun hoofd waardoor ze nauwelijks aandacht kunnen besteden aan een gezonde levensstijl. Bovendien is  de voortdurende stress een belasting voor hun gezondheid, dat betekent een extra gezondheidsrisico.Ook mensen met een geestelijke beperking zullen een extra steuntje in de rug nodig hebben om goed te kunnen zorgen voor hun welzijn.

En dan onze jeugd, een rookvrije generatie daar wil onze fractie zich sterk voor maken!

Betrek bij het ontwikkelen van beleid actief sportverenigingen, scholen en kinderopvangorganisaties, breed inzetten op preventie van alcohol- en drugsgebruik. Scholen en sportverenigingen kunnen als belangrijke verbindende schakel fungeren.

Onze fractie stelt voor om naast ouderenbonden ook het platform voor gehandicapten bij het opstellen van ons gezondheidsbeleid te betrekken.

Laten we streven naar het hoogst haalbare welzijnsniveau op Het Hogeland.

Wij stemmen in met het raadsvoostel

Bijdrage Mädi Cleerdin

Grondexploitaties Bedum

Alleen de grondexploitatie herontwikkeling Vogelzanglocatie geeft ons aanleiding om het woord te vragen. De Vogelzanglocatie is voor wat betreft de particuliere bouw reeds enkele jaren geleden afgerond. Het wachten is nu al jaren op één van de woning-coöperatie in onze gemeente om te starten met de bouw van de toegezegde woningen. Sinds eind 2010 zijn de resterende kavels in dit plan verkocht aan Wierden & Borgen. Bij de verkoop van de kavels is op grond van de algemene verkoopvoorwaarden een verplichte termijn van bebouwen opgenomen van 3 jaar, standaard is dit twee jaar. Ook vinden we onderhavige locatie steeds terug in de prestatieafspraken tussen deze woningcoöperatie en de gemeente. Bouw staat voor het jaar 2019 gepland en het jaar is al weer voor de helft achter de rug. Vraag onzerzijds is of de gemeente op basis van de algemene verkoopvoorwaarden mogelijkheden heeft bouw op korte termijn af te dwingen.

Wij stemmen in met het raadsvoorstel

Bijdrage Jaap Heres

Grondexploitaties De Marne

Akkoord

Jaarrekeningen voorgaande gemeenten

De PvdA kan instemmen met het voorgesteld besluit. Wel hebben we nog een paar vragen naar aanleiding van de jaarrekeningen. Als je door de verantwoording van de deelprogramma’s bladert, dan valt op dat er voorgenomen activiteiten voor 2019 in staan. Wij vragen ons af of deze voornemens met de herindeling ook tussen wal en schip geraken.

Op bladzijde 12 (en 26) van de jaarstukken Winsum staat dat na de inventarisatie beeldbepalende gebouwen door de erfgoedcommissie deze objecten in bestemmingsplan worden opgenomen. Concreet staat er het volgende: ‘Bestemmingsplanregels volgen in het eerste halfjaar van 2019’. In het overdrachtsdocument ‘De staat van Het Hogeland’ hoopten we dit terug te vinden, maar helaas. Niets over beeldbepalende gebouwen, bestemmingsplannen en bestemmingsplanregels. Welk vervolg wordt eraan dit soort voorgenomen activiteiten gegeven?

Ander voorbeeld is het 1000-banenplan (Winsum bladzijde 45). We kunnen ons niet voorstellen dat dit plan geen aandacht meer heeft, maar we horen of zien er niets over. Ook ‘De staat van Het Hogeland’ benoemt dit plan niet.

Op bladzijde 40 van Eemsmond staat over elektrische laadinfrastructuur het volgende: ‘separaat hieraan (hetgeen slaat op het green deal project met de provincie) zullen wij nog dit jaar op door ons geselecteerd locaties zelf laadinfrastructuur plaatsen’.

Verrast waren we ook door de opmerking dat er door de gemeente Eemsmond €50.000 beschikbaar is gesteld aan de initiatiefnemers van het project windpark Waddenwind voor de aankoop van een woning. De nota van deze afspraak is reeds ontvangen in 2019.

Wij stemmen in met het raadsvoorstel

Bijdrage Jan Willem Nanninga

Programmakader NPG

Voor ons ligt de bespreeknotitie van het Nationaal Programma Groningen waarin we het perspectief van onze inwoners centraal stellen.

Het Programmakader was niet makkelijk te lezen, onze fractie vindt ook bij nadere bestudering   bepaald niet overzichtelijker. Bovenliggend is het begrip ‘ Brede Welvaart’. Daaraan worden 4 thema’s onderscheiden economisch-, sociaal-, natuurlijk-, en menselijk kapitaal. De fysieke leefomgeving wordt als extra thema meegegeven, maar wordt ook als indicator genoemd in het stuk.

Dertien doelstellingen worden aan thema’s gekoppeld. De rode draad,  verbinding ontbreekt en maakt het onoverzichtelijk. We raken het spoor bijna bijster als we in de bijlage de verdere uitwerking van het thematische spoor in 4 thematische programma’s lezen.

Het is niet scherp, te vaag en niet concreet.

Onze fractie kan zich vinden in de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de samenhang tussen schade, versterking en toekomstperspectief. We willen het toekomstperspectief van al onze  inwoners centraal stellen, jongeren én ouderen.

Het hanteren van Brede Welvaart als paraplu  voor het programma als geheel roept bij de PvdA  vraagtekens op. Brede Welvaart is een algemeen breed begrip, stel onze ambitie scherper op en  maak de doelstellingen concreet.

Onze fractie is bang dat we verzand raken in onze eigen doelstellingen. Uiteraard gaan we voor een gezamenlijke grote ambitie, maar die willen we ook waar kunnen maken. Het mag niet zo zijn dat we straks alle kanten opgaan en alleen maar heel veel kleine projecten doen.

Naar onze mening kunnen de doelen concreter worden opgesteld als we uitgaan van een beperkter aantal haalbare en toetsbare doelen.

Het toevoegen van een vergelijkbare regio per thema om daar vervolgens een concrete ambitie aan te ontlenen lijkt onze fractie lastig. Het zou prachtig zijn als dat gaat lukken maar we hebben geen  idee hoe we onze regio kunnen vergelijken met andere regio’s? Kijken we dan naar het aantal inwoners of naar vergelijkbare problematiek? Sowieso is door de aardbevingsproblematiek onze regio moeilijk te vergelijken. Hoe kijkt het college hiernaar?

Bij de raden en staten bijeenkomst is ons door Wim Deetman op het hart gedrukt om het Rijk te committeren aan onze doelen, zodat ook zij verantwoordelijk worden voor de haalbaarheid ervan.

Als we het Nationaal Programma Groningen succesvol willen uitvoeren is de ondersteuning baan het Rijk noodzakelijk.

Ja,  onze fractie wil zo snel mogelijk aan de slag gaan met het NPG, maar dan wel zo concreet mogelijk met haalbare doelen. Onze ambitie sterk neerzetten.

Ten alle tijden willen we de kans vergroten om het NPG te laten slagen, de nachtmerrie van het Akkoord van Westerlee willen we voorkomen….

Het Hogeland dat samenwerkt met onze inwoners, met andere gemeenten en de provincie, zodat we met commitment van het Rijk het NPG succesvol kunnen laten slagen. Gezamenlijk een positief perspectief voor de toekomst van ons Groningen neerzetten.

Met de hele raad hebben we een motie en zienswijze ingediend.

Bijdrage Mädi Cleerdin

Startnotitie Lokaal programmaplan NPG

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen……

Omdat we zo snel als mogelijk aan de slag willen met het  lokale programmaplan  vinden we het idee om tussentijdse oplossingen voor bewonersinitiatieven  te zoeken zeer positief! Kansen vlot benutten en koppelkansen creëren. Kortom daadkrachtig aan de slag met onze lokale plannen op Het Hogeland.

Voordat we verder ingaan op de voorliggende notitie heeft onze fractie een opmerking over het optimaal  laten slagen  van de lokale projecten. Van groot belang is de communicatie met onze inwoners, aanhakend op de  motie van samenwerking van onze raad valt en staat het laten slagen van het lokale programma NPG o.a. met het op de hoogte houden van onze inwoners over de stand van zaken, essentieel voor de draagvlak in onze gemeenschap. Willen we het lokale NPG pad samen met onze inwoners opgaan dan zullen we onze inwoners volledig bij de plannen moeten betrekken.

Projecten moeten aanvullend zijn en mogen elkaar niet verdringen. Bovendien kan extra  professionele ondersteuning gewenst zijn voor het laten slagen van de projecten.

En dan de startnotitie,

Als we kijken naar de voorliggende  kaders zien we graag kwaliteit boven kwantiteit. Gelijke kansen, daar kan onze fractie zich zeker in vinden.

Verspreiding over Het Hogeland is prachtig, maar dan vragen we aandacht voor wijken en buurten die zelf niet krachtig genoeg zijn om met eigen initiatieven te kunnen komen. Ondersteuning door onze dorpscoördinatoren zouden een mogelijke oplossing kunnen zijn.

We willen nog twee kaders toevoegen;

Belangrijke randvoorwaarde vinden we dat initiatieven toekomstbestendig zijn. Lokale initiatieven moeten breed gedragen zijn binnen de lokale gemeenschap.

Wij stemmen in met het raadsvoorstel

Bijdrage Mädi Cleerdin

Bestemmingsplan buitengebied De Marne

Onderhavig raadsvoorstel is samengesteld op basis van 1300 pagina’s tekst, tekeningen en dergelijke. Eerlijk gezegd een prestatie van formaat, maar een eenvoudig raadslid, zoals ik ben, heeft er een hele kluif aan. Ik heb de stukken, ik beken het eerlijk, niet allemaal tot mij genomen, maar ben er diagonaal door heen gegaan. Daarbij heb ik een belangrijke les, die ik in de begin jaren van mijn raadslidmaatschap heb geleerd van een wijze collega, tot uitvoer gebracht, namelijk de nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen goed tot mij nemen. Er zijn 15 zienswijzen binnengekomen, waarvan een groot aantal zijn gehonoreerd, terwijl er ook nog een paar ambtshalve wijzigingen zijn aangebracht. Gisteren ontvingen wij per mail nog een reactie van omgevingsbureau Wiegersma, die optreedt namens een veehouderijbedrijf aan de Aagtsweg te Eenrum. Wij willen graag een reactie van het College op de mail van Omgevingsbureau Wiegersma en wijzen met name op de bewering, dat de Wet Natuurbescherming van hogere orde is dan de Wet Ruimtelijke Ordening, de wet waarop onderhavige bestemmingsplan is gebaseerd. Wij wachten de reactie van de portefeuillehouder met belangstelling af en zullen u in tweede termijn graag laten weten welke conclusie daaruit trekken.

Na beantwoording door het college ingestemd met het raadsvoorstel

Bijdrage Jaap Heres

Zienswijze ontwerp-vaststellingsbesluit gaswinning Groningen-veld 2019-2020

Het zal niemand verbazen als wij roepen: De gaswinning in het Groningen gasveld moet naar nul!

Het kan toch niet zo zijn dat we blijven pappen en nathouden, schade op schade moeten herstellen en vervolgens blijft de gaskraan in Groningen openstaan!

 

We willen zeker niet aan het vinkentouw zitten, niet voor spek en bonen meedoen en we laten ons absoluut niet door minister Wiebes met een kluitje in het riet sturen.

Om te voorkomen dat we van de regen in de drup komen moeten we de eerste viool spelen en op onze qui vive zijn!

In deze zienswijze worden spijkers met koppen geslagen!

Respect voor de uitgebreide zienswijze, waarin nauwgezet de spits wordt geboden aan het vaststellingsbesluit  Groningen gasveld.

Chapeau voor iedereen die hieraan heeft meegewerkt!

Onze fractie wil het college een hart onder de riem steken, vooral zo doorgaan, gezamenlijk op de grote trom slaan!

 

Kop d’r veur!

 

De PvdA stemt in met het raadsvoorstel

Bijdrage Mädi Cleerdin

Sluiting

Het bericht Raadsbijdrage PvdA raadsvergadering 7 juli 2019 verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.