Nieuws van ChristenUnie in Emmen inzichtelijk

6 documenten

Bijdrage ChristenUnie over de kadernota

ChristenUnie ChristenUnie Emmen 24-08-2020 19:00

Elk jaar in het najaar maakt de gemeente de begroting voor het komende jaar. Kortgezegd staat er in een begroting hoeveel geld er het komende jaar verwacht wordt en hoeveel we waaraan uit kunnen geven. In de kadernota wordt er aangegeven welke ontwikkelingen er waren financieel of in het beleid en wordt er nagedacht over waar meer geld nodig is en waar er bezuinigd kan worden. Eigenlijk zegt de gemeenteraad “dit vinden wij belangrijk, hier moet geld heen gaan”. De kadernota wordt uitgewerkt door de wethouders en de ambtenaren maar het is de gemeenteraad die definitief bepaald wat er belangrijk is. Hier wordt elk jaar vlak voor de zomer uitgebreid over gesproken tijdens de vergadering. Op basis van het stuk dat daaruit komt wordt dan de begroting gemaakt: hoeveel geld gaat waarheen. Deze begroting wordt in het najaar besproken.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 25 juni 2019 heeft ons raadslid Annette Bosch voor de ChristenUnie een reactie gegeven op de kadernota die door het college (wethouders en burgemeester) is voorgesteld. De complete tekst leest u hieronder. Helaas heeft de gemeente Emmen momenteel een financieel slechte positie en hier hebben wij zorgen over. In de voorstellen lijkt er te veel gekeken te worden naar kleine oplossingen. Er zijn een aantal gebieden waar misschien veel beter bezuinigd kan worden zodat het ook meer oplevert. Annette had alle stukken grondig doorgenomen en voorzien van kritische vragen en opmerkingen.

Voor de geinteresseerden de volledige tekst van de inbreng.

Kadernota

Inleiding

De lijn, de algehele tendens en het duidelijke voorwoord, kunnen wij als ChristenUnie goed volgen. Dit geeft een realistisch beeld van de Emmense werkelijkheid. Op dit moment wordt de vrijheid in de beleidskeuze vastgezet door de financiële waarheid. De hele kadernota is doorspekt met uitingen over onze financiële situatie en dit is terecht.

Naast deze financiële onzekere periode waar we als gemeente in de afgelopen jaar naar toe gegleden zijn, leven we op dit moment in een crisisperiode. Een virus heeft ons hele leven op de kop gezet, alles wat we in de loop der jaren zo gewoon zijn gaan vinden, is veranderd.  In kleine dingen en in grote dingen is de wereld om ons heen veranderd en heeft dit op ons allemaal invloed. Toch treft deze crisis de kwetsbare Emmenaren het hardst. Als je toch al een wankel evenwicht had of net had hervonden bestaat er een grote kans dat je uit balans raakt. Het Sociaal Cultureel planbureau wijst ons op het belang van het beschermen van kwetsbare groepen en sectoren in onze samenleving. Ze benoemen de kwetsbaarheid van zzp-ers en van werknemers zonder vaste aanstelling en werkenden in sectoren die door corona in moeilijkheden zijn gekomen en waar herstel voorlopig niet te verwachten is. Ook is extra aandacht nodig voor herstel van ondersteuning in het sociaal domein, mensen met een kwetsbare mentale gezondheid, mogelijke leerachterstanden bij jongeren en problemen in de asielketen.

We zeggen vaak dat er dan “uitdagingen” voor ons liggen, maar pas op …. dit kunnen grote problemen worden.

Kadernota.

Als je met dit vertrekpunt naar de kadernota kijkt, dan zie je in elk geval dat het college met dezelfde bril naar de problemen kijkt. De slechte financiële situatie van de gemeente Emmen en de gevolgen van de coronacrisis komen hier duidelijk in naar voren.

De keuzes die vervolgens gemaakt worden zijn wel lastig te volgen. Er worden geen beslissingen genomen die direct gevolgen hebben voor een bijsturing op het totaal, maar heel veel kleine maatregelen en bezuinigingen moeten voor een financieel evenwicht zorgen in de begroting. Een vervolg op de kaasschaaf methode van vorig jaar.

Sluiten gemeentewinkels (stembureaus) Sluiten van een fietsenstalling Stoppen bijdrage SMRE, zo jammer van de citymarketing Het SAM beleid krijgt een korting voor de kiezen Openbare Orde en Veiligheid, niet inzetten van Boa’s voor € 86.000,- bezuiniging. Taakstelling De Toegang van 250.000,- euro. Ze hebben een opdracht vanuit de inspectie om door te groeien in professie en kundigheid. Is dit dan wel haalbaar? We hebben van de wethouder nog informatie te goed over de stand van zaken voor wat betreft de verbeteractie bij de Toegang. En dicht bij huis, € 10.000 euro korten op de raad/Griffies! En tot slot nog alle maatregelen waarmee we allemaal direct te maken gaan krijgen verhoging OZB en afvalstoffen heffing en we zaten ook al niet onderaan de benchmark.

 Als we met dit soort bedragen gaan zoeken naar een balans in de begroting waarbij grote beïnvloeders met een kleine tegenvaller al deze acties te niet kunnen doen, wat helpt dit dan? Zorgt dit echt voor balans in de begroting?

Grote beïnvloeders van onze begroting zijn Wildlands, het sociaal Domein en daarnaast iets minder groot BUIG middelen, Grondexploitatie en sommige college plannen. Laten we hier eens op inzomen.

Collegeplannen zijn wat ons betreft geen autonome ontwikkelingen. De grotere plannen helpen direct in ons resultaat, bijvoorbeeld uitstel aanpassingen Boermarkeweg en is een verdubbeling van de weg naar Klazienaveen echt nodig? Zijn de BUIG middelen nu echt goed meegenomen in de Begroting? In de meicirculaire is alweer een bijstelling nodig, terwijl wij, als raad hebben begrepen dat dit al voorzichtig was begroot, en bovendien zouden de lange termijn ontwikkelingen van de Coronacrisis er wel voor kunnen zorgen dat we ze straks weer meer nodig zijn. Wildlands: Volgens de accountant hebben we voor Wildlands nog een veel grotere weerstandscapaciteit nodig. Op dit moment lijkt dat echter niet haalbaar. Hoe dan? Maar hoe mooi de “dierentuin” ook is en hoe goed voor Emmen, de huidige ontstane situatie (een gemeente die eigenaar is van een dierentuin) is verre van wenselijk. Het Sociaal Domein; als het sociaal domein een meevaller of tegenvaller heeft van een paar procent, brengt dat direct ons resultaat uit zijn evenwicht en daar kunnen al deze kleine bezuinigingen niet tegenop. De taakstelling die het Sociaal Domein had hebben ze niet gehaald, met als conclusie dat dit blijkbaar niet haalbaar is. Wat ons betreft gaat het hierbij niet meer over haalbaar of onhaalbaar, Het is een Must.  Bij overschrijding op het budget wordt continu  gewezen op een autonome ontwikkeling zoals op dit moment Indexatie. De indexatie is bijna een jaar van te voren aangekondigd en ging gepaard met een ophoging van het budget. Bij dit programma gaat er dus structureel iets mis. En eigenlijk is het nog erger, want een deel zit ook nog bij andere programma’s, programma 3, programma 4 en programma 6. Op programma 10 is er per saldo een fors tekort. Dit staat ook letterlijk zo in de kadernota. Maar wat gaan we daar dan aan doen?? Ik heb de kadernota van voor naar achter gelezen, maar dat staat er niet duidelijk.

Conclusie.

Wat ons betreft moet het programma worden opgesplitst in taakvelden die los van elkaar worden begroot of zelfs gesplitst in meerdere programma’s. Zodat de verhouding in budget terugkomt. Er moet een actieplan komen vóór de begroting waarin komt te staan wat er gedaan gaat worden om dit programma zo in te vullen dat het in 2021 binnen de kaders blijft van de begroting en nog beter 2 % eronder.

Het kan NIET zo zijn dat 1 programma ervoor zorgt dat wij Emmenaren op alle fronten meer moeten betalen en de voorzieningen die er zijn verliezen. Zijn wij als partij dan niet doordrongen van het belang voor zorg en bescherming van kwetsbare groepen, uiteraard. Dat heb ik in het begin van betoog nog eens duidelijk uiteen gezet. Maar met 155 miljoen kan je genoeg doen. In de laatste presentatie Jeugdzorg lijkt het er toch echt op dat de producten steeds duurder worden, terwijl er minder jeugdigen een beroep doen op zorg en dat de eigen producten die we inzetten meer kosten dan opleveren. Is het dan zo dat er echt meer kwaliteit wordt geleverd? Die vraag lijkt niemand te kunnen beantwoorden.

 

Dit betekent ook direct dat wij het amendement van de VVD steunen. Veel van deze bezuinigingen zijn een druppel op ene gloeiende plaat die mogelijk geen effect hebben. Ze moeten goed beoordeeld worden op haalbaarheid en er moet een actieplan komen voor het Sociaal Domein.

Digitaal overleg en leggen krans

ChristenUnie ChristenUnie Emmen 15-06-2020 11:17

https://emmen.christenunie.nl/k/n6048/news/view/1316146/45896/Annette en Wethouder René vd Weide leggen krans 2020.jpg

ChristenUnie Emmen zit ook in Corona tijden niet stil. In onze vergadering vandaag was de voltallige steunfractie aanwezig, ook de mensen die je niet ziet, er passen er maar een paar in beeld. Het is even wennen om op deze manier te overleggen maar het is goed om elkaar zo weer te zien, te bespreken wat er gebeurd in de gemeente en onze blik ook nu gericht te houden op een goed beleid voor de gemeente Emmen.

https://emmen.christenunie.nl/k/n6048/news/view/1316146/45896/Fractie overleg 8 mei.jpg

Op onze agenda vandaag stonden alle stukken die besproken worden tijdens de komende vergadering van de commissie Wonen en Ruimte van 11 mei. In veel van de stukken kunnen wij ons prima vinden. Wij blijven kritische vragen stellen over de budget overschrijdingen in projecten en hebben in een eerdere vergadering ook al vragen gesteld over het faillissement van Buurt Support. Met betrekking tot de WMO: het proces van de aanbesteding rondom hulpmiddelen volgen wij nauwlettend net als de berichtgevingen rondom de Toegang.

In deze periode zijn er geen fysieke bijeenkomsten en veel van de activiteiten liggen stil of gebeuren online of zonder publiek. Zo heeft Annette samen met wethouder René van der Weide op 4 mei een krans gelegd bij het monument in Nieuw Amsterdam namens het gemeentebestuur.

Mocht u nog punten hebben waarvan u vindt dat wij als fractie daarvan op de hoogte moeten zijn en die besproken moeten worden, laat het ons dan weten. Onze raadsleden zijn voortdurend actief voor de gemeente, op 2 juni zullen wij als volledige steunfractie in ieder geval weer met elkaar in overleg gaan en zo nodig natuurlijk eerder.

 

 

Terugblik op 2018 van de fractievoorzitter

ChristenUnie ChristenUnie Emmen 21-12-2018 17:19

https://emmen.christenunie.nl/k/n6048/news/view/1236099/45896/Nieuwjaarswensen 2018 2.jpg

Beste lezer,

Het jaar 2018 is bijna voorbij. Een goed moment om terug te blikken.

Met u ga ik de eruit springende zaken na die dit jaar de revue passeerden, als het gaat om de gemeentepolitiek in Emmen en voor de ChristenUnie in het bijzonder.

Wat ons allemaal heel erg bezig hield begin dit jaar, waren de raadsverkiezingen. Opvallend in de aanloop ernaar toe was dat de lokale stemwijzer bij veel inwoners opleverde dat ze de ChristenUnie zagen zitten als een mogelijke lijst om op te stemmen. Afgaand op de vele positieve geluiden, zowel n.a.v. deze stemwijzer alsook door mensen rechtstreeks  aan ons gericht tijdens de campagne, zou je bijna mogen verwachten dat we zouden gaan groeien in stemmen aantal. Maar dat is helaas niet gebeurd. Het zette ons weer even met beide benen op de grond.

Realisme is een belangrijke zaak in het politieke krachtenveld en landschap. Onze natuurlijke achterban is eigenlijk maar goed voor ruim één zetel. Daarom is het behouden van twee zetels in onze gemeenteraad gewoon heel mooi en in deze tijd zeker ook iets om dankbaar voor te zijn. Annette Bosch is naast mij in de raad gekomen en ik ben heel blij met haar gezelschap. Ze heeft een mooie start gemaakt en wordt nu al geprezen door anderen in de raad om haar inbreng gedurende het afgelopen half jaar.

Tijdens de behandeling van de Kadernota vlak voor de zomervakantie, was opvallend dat het College van B&W de raad terloops wilde laten besluiten dat er een nieuwe opzet van de begroting voor 2019 zou komen. Dat vonden Johan Scheltens van de VVD en ik geen goed idee. De raad behoort eerst betrokken te worden bij het voornemen en het waarom van zo’n vernieuwde opzet. Dat was niet gebeurd. Daarom hebben wij een wijziging op het besluit ingediend, via een zogenaamd amendement. Dat viel na enige stevige discussie uiteindelijk goed bij de gehele raad. Daardoor moest het College op haar schreden terugkeren. Als het goed is komen ze daar ruim voor de volgende Kadernota bij de raad op terug. Overigens, de Kadernota is een stuk waarin het College de inhoudelijke en financiële voornemens alvast voor het jaar daarna weergeeft. Eigenlijk het Kader voor de Begroting die we altijd in november behandelen.

De begroting voor 2019 is behandeld in de eerste week van november. Het College worstelde deze keer erg met dit stuk omdat kort voor die week duidelijk was geworden dat de gemeente op een tekort afstevent van zo’n 6 tot 8 miljoen euro. Dit tekort zou zonder passende maatregelen terugkomen in 2019. Het tekort heeft vooral te maken met de toename van lasten op de jeugdzorg,  WMO gerelateerde zaken en een afname van de rijksbijdrage in het gemeentefonds. Hiervoor zou aanvullend beleid moeten worden gemaakt maar daar was eigenlijk geen tijd meer voor. Daardoor zouden we een begroting gaan behandelen die eigenlijk achterhaald was.

Daarmee namen wij geen genoegen. We wilden wederom samen met de VVD dat er een goed voorstel zou komen te liggen. We hebben met name de wethouder van financiën flink op de huid gezeten, a. omdat we het vreemd vonden dat dit tekort kennelijk zo uit de lucht kwam vallen en b. dat je de raad geen onvoldragen begroting kunt laten accepteren. Het college heeft daartoe extra vergaderingen aangevraagd om de ontbrekende en noodzakelijke zaken alsnog in de begroting te krijgen en tegelijk zijn alle nieuwe voorstellen met financiële impact uit het begrotingsvoorstel gehaald. Dit zodat de raad wat later opnieuw overall kan beoordelen wat wenselijk en nodig is.

Onder druk van onder meer weer een amendement van onze kant is e.e.a. uiteindelijk toch op een verantwoorde en correcte manier tot stand gekomen. Het waren wederom pittige debat dagen. Nu, in december, stellen we de noodzakelijke aanpassingen vast voor 2019 en in maart gaan we praten over de mogelijke nieuwe dingen die er alsnog in moeten. Hierdoor zitten we in ieder geval niet met een “lekke” begroting waardoor we er niet mee naar onze toezichthouder, de provincie, zouden kunnen gaan. Dat hoort namelijk elk jaar voor 15 november te gebeuren. Overigens blijft er waarschijnlijk uiteindelijk weinig tot geen ruimte voor nieuwe zaken over, voor in maart a.s. Want Wildlands heeft financiële problemen en onder meer daardoor moeten de gemeentelijke reserves wat worden versterkt. Daardoor zal waarschijnlijk geen investeringsruimte voor nieuwe dingen overblijven voor 2019.

Menig inwoner denkt dat dit soort zaken, zoals Wildlands, de gemeentelijke belastingen opdrijft. Dat is niet zo. De raad en het College zijn al jaren bezig de lasten zo goed mogelijk op hetzelfde niveau te houden door de bank genomen. Dus een eventueel probleem bij Wildlands, waar de gemeente voor zou moeten bijspringen, wordt in principe binnen de begroting afgehandeld.

Het is jammer dat Wildlands in de problemen is gekomen. Het park is, evenals het Noorder Dierenpark dat vooral was in de jaren negentig, van groot belang voor onze gemeente. Het levert  een enorme bekendheid en aantrekkingskracht op en het is een belangrijke werkgever in onze gemeente met veel toeleveranciers en indirect verbonden werkgelegenheid. Het totale belang is veel groter dan alleen het park zelf.

Er wordt helaas veel over gemopperd met onterechte oordelen zonder kennis van zaken en dat is jammer. Vanwege het grote belang van Wildlands voor Emmen en de financiële verbondenheid met de gemeente, zal de raad waarschijnlijk akkoord gaan met een tijdelijke verlening van uitstel van betalingen. Daardoor kan het park haar businessplan op orde brengen en werken aan herstel. Dit alles in goede afstemming en samenwerking met de andere financiële partners, zoals de WMD, Volker Wessels, de Rabobank en de provincie. Graag praat ik u eens bij tijdens een ledenvergadering in het Nieuwe Jaar. Er is te veel over te vertellen en met elkaar te bespreken om hier allemaal op te kunnen schrijven.

En zo is het oude jaar ontrolt, wetend dat onze Vader in de hemel er altijd bij is. Dank voor zijn trouw, liefde, genade, leiding en zegen. Daar bidden we ook om met ons oog gericht op 2019.

Ik wens u een gezegend Kerstfeest en 2019!

Henk Huttinga,

Fractievoorzitter ChristenUnie

Gemeenteraad Emmen

Gesprek met FNV

ChristenUnie ChristenUnie Emmen 02-10-2018 21:05

https://emmen.christenunie.nl/k/n6048/news/view/1231014/45896/FNV

Vanavond waren we te gast bij FNV Emmen om in gesprek te gaan over de indicaties van de WMO huishoudelijke hulp. Het was een fijne bijeenkomst waar wij samen met SP, PvdA, GroenLinks, Wakker Emmen en 50Plus gesproken hebben over de ervaringen van de vrijwilligers en professionals van FNV over dit onderwerp. Dit gesprek gaat zeker een vervolg krijgen, in iedergeval gaan we in het voorjaar opnieuw met elkaar rond de tafel.

Vergadering september

ChristenUnie ChristenUnie Emmen 01-10-2018 18:13

https://emmen.christenunie.nl/k/n6048/news/view/1230857/45896/Vergadering fractie tijdelijke foto

Dinsdag 25 september hadden wij de eerste 'gewone' fractie vergadering van dit jaar. Op onze vergaderingen vertellende raadsleden wat de actualiteiten zijn, wat er zoal speelt in de gemeenteraad en wat nu belangrijke onderwerpen zijn. Daarnaast bespreken we de stukken die op de agenda staan voor de volgende commissie vergaderingen. 

De commissies voor komende tijd zijn samengevoegd op één avond, op 4 oktober worden alle stukken dus besproken in de commissies. Op de agenda staan het onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie Emmen 'Waar banen zijn, willen mensen wonen' waar we uitgebreid over gesproken hebben. Wat vinden we van het stuk, wat vinden we dat er gedaan moet worden en wat willen we als fractie inbrengen tijdens de commissie vergadering. Verder staat de inrichting van de Hoofdstraat Zuid / Wilhelminastraat op de agenda, hoe moet dit stuk straat verbeterd worden?

Daarnaast hebben we nog gesproken over de WMO en de Toegang in de gemeente Emmen.

Een ander vast onderdeel van onze vergadering is het bekijken van de uitnodigingen. Ook de komende periode zullen we als fractie aanwezig zijn bij diverse activiteiten en overleggen in de regio. 

Kadernota 2018

ChristenUnie ChristenUnie Emmen 30-06-2018 09:56

https://emmen.christenunie.nl/k/n6048/news/view/1223381/45896/Raadszaal Emmen

De kadernota van dit jaar is afgelopen donderdag, 28 juni, besproken in de gemeenteraad.

Wat is een kadernota?

De gemeenteraad bepaald de koers voor het beleid dat er in de gemeente is. Wat moet er gedaan worden en op welke manier. Het college (burgemeester en wethouders) moet dit beleid (met behulp van hun ambtenaren) uitvoeren. De gemeenteraad moet vervolgens controleren hoe het college dit doet. 

De kadernota is hiervoor een middel. Deze wordt elk jaar besproken in de gemeenteraad. Hierin geeft de gemeenteraad een kader aan het college voor het werk dat er in de gemeente moet worden gedaan. Bij de bespreking van de kadernota wordt die opdracht duidelijk geformuleerd. Met kaderstelling worden de spelregels, randvoorwaarden en uitgangspunten ten aanzien van inhoud (wat willen we bereiken?) (wat gaan we daarvoor doen?), financiën (wat mag het kosten?) en procedure (wat gaan we binnen welke planning doen?) bepaald.

De kadernota wordt geschreven door het college maar moet worden vastgesteld door de gemeenteraad. Als het goed is doet het college in de kadernota dus een voorstel over de hoofdlijnen van de koers voor de komende jaren en wat dit in grote lijnen gaat kosten. De kadernota geeft daarmee aan wat in ieder geval in de begroting moet staan om de doelen voor de korte en lange termijn te bereiken. De begroting wordt in het najaar besproken. Omdat de gemeenteraad de kadernota moet vaststellen, en de gemeenteraad de koers bepaald en bepaald wat er belangrijk is in de gemeente en wat er gedaan moet worden, wordt de kadernota uitgebreid besproken tijdens een lange vergadering. Zo komen college en gemeenteraad samen tot een beleid: wat willen we bereiken, wat gaan we doen, wat mag dat kosten en op welke manier gaan we dat doen.

Deze vergadering was afgelopen donderdag. 

Inbreng ChristenUnie

De kadernota die besproken is kunt u hier terug lezen.

De reactie van de ChristenUnie op deze nota kunt u hier terug kijken en de tekst kunt u hieronder lezen.

Meneer de Voorzitter. 

We zouden het dit keer echt heel kort kunnen houden. Zo beleidsarm is voor zover ik me herinner een kadernota nog niet geweest. Wat algemene beleidszaken, lopende zaken, vooral autonome ontwikkelingen en weinig nieuw beleid. Weinig richting geven. Dat wil het college later dit jaar gaan doen m.b.v. het bestuursprogramma verder uitgewerkt in een college programma vertaalt naar de begroting in november. Daar hebben we vorige maand allemaal ons zegje al over gedaan. Op zich is nu zo’n beleidsarme kadernota wel begrijpelijk maar toch ook wel wat pijnlijk, zo vinden wij. Immers we belijden al jaren dat we er indringend naar streven de kadernota de richting aanwijzer voor de begroting te laten zijn. Dat is nu beslist niet het geval. Zelfs vier jaar geleden toen het college nog later aantrad dan deze keer was het niet zo beleidsarm. Daarbij komt dat het korte termijn perspectief weer geen ruimte geeft. Minus 2,3 miljoen voor 2019. En wat daarna komt lijkt een stuk positiever maar het college zet daar nu al flinke vraagtekens bij gezien allerlei autonome ontwikkelingen en verwachte zaken die een doorgaand beslag op de financiën lijken te gaan leggen.

Voorzitter, wat de CU fractie betreft lijkt de P&C cyclus van Emmen de laatste  jaren te voorspelbaar qua ontwikkeling. En dat bedoel ik niet positief. Telkens een soort van autonoom afglijden naar weer een negatief saldo. Eerst in voorspellende zin bij de kadernota. Dat wordt natuurlijk voor de begroting gerepareerd, zoals het hoort, maar dan gaat het langzaam aan weer naar de min om bij de rekening te zien dat de jaarafsluiting  operationeel weer tot inzet van reserves moet leiden. Wat ons betreft wordt daarom het beoogde financiële programma streng van karakter, in die zin dat de begrotingsdiscipline echt naar de nul lijn per programma moet door het hele jaar heen. Onze jaarrekening laat weliswaar procentueel, overall maar een kleine afwijking zien t.o.v. de begroting maar dat is niet zo per programma. Daarnaast vragen wij ons af begrotingswijzigingen en college besluiten door het jaar heen niet te veel zorgen voor kans op zo’n negatieve ontwikkeling, vooral ook omdat er een berg van die zogenaamde autonome ontwikkelingen tussendoor sluipt en kennelijk roet in het eten gooit. De Financiële scherpte en controle worden daardoor lastiger. En voorzitter, cijfers zijn gewillig. Wat ons betreft gaat het financiële programma erop gericht zijn dit alles veel beter beheersbaar te maken. Anders voorzien wij dat de financiële kengetallen, die de financiële kracht en weerbaarheid van onze gemeente tonen, binnen enkele jaren echt een slecht beeld te zien gaan geven. Dat kunnen we beslist niet gebruiken. We komen er zo te zwak voor staan. Een grotere calamiteit of opeenvolgende tegenvallers met financiële impact zijn dan niet of nauwelijks te dragen. Wij stellen u daarom voor richting de begroting o.m. zeer kritisch door de autonome ontwikkelingen te gaan en daar waar het maar even kan er druk op aan te brengen die ontwikkelingen alsnog om of bij te buigen. Niet zomaar alles laten lopen maar tegenwicht bieden door creativiteit en ander beleid en stel u zelf de vraag en vooral ook  de organisatie: hoe autonoom zijn al die posten eigenlijk?

Graag geef ik als voorbeeld de jeugdzorg en schets hierbij onze denkrichting die we in de fractie besproken hebben.

De uitzet van lasten lijkt onontkoombaar. Maar waar komt het toch van dat er zoveel meer beslag wordt gelegd op de beschikbare middelen? Daarvoor moet indringend naar oorzaken worden gezocht en er moet durf zijn te veranderen. De jeugdzorg in heel Nederland en zeker ook in Emmen balanceert op dit moment tussen “Investeren in de toekomst” of een “financieel debacle”.  De jeugdzorg is in 2015 als een belangrijke verantwoordelijkheid overgekomen naar ons als gemeente. Die verantwoordelijkheid willen we goed en verstandig oppakken. Preventie is daarbij het toverwoord. Maar daar lossen we i.i.g. voor de komen tien jaren de problemen niet mee op want preventie vraagt om een lange adem. Preventie betaald zich pas laat uit, het kost veel tijd en geld. Tegelijkertijd mag intussen op nog meer plaatsen geïndiceerd worden dan voorheen, wat extra druk op het budget geeft. Doordat wijk- en gebiedsteam medewerkers meer achter de voordeur zijn gaan kijken bij gezinnen in de wijk, komen ze meer onvolkomenheden in gezinnen tegen dan verwacht. Hierdoor wordt meer doorverwezen naar professionele jeugdzorg. Is dat wel zo’n goede ontwikkeling? Natuurlijk raakt de situatie van een kind je direct en ben je wellicht geneigd om vanuit dat perspectief te kijken als werker, maar waarom wordt er geen WMO zorg ingezet. Deze tarieven zijn veel scherper weggezet en daarbij komt dat ouders vaak voor een groot deel bijdragen aan de problemen van het kind. Zou je niet pas naar jeugdzorg moeten kijken als werkelijk de veiligheid van het kind op het spel komt te staan? En bij alle overige zorg “gewoon” volwassenen WMO zorg moeten inzetten? Ouders spelen een belangrijke rol in de opvoeding. Voor verbeteringen in transgenerationele problematiek is een lange adem nodig. Kunnen we dit financieel aan? U zult i.i.g. met een andere aanpak moeten komen want het loopt anders gierend uit de klauwen.

Graag wil ik u aanvullend nog een paar tips geven met het oog op begroting en control, om zo nog eens extra scherp en kritisch te worden.

Een merkwaardige post als huuropbrengsten brandweerlocaties voedt weer het idee dat we niet overall weten wat er in de haarvaten van onze organisatie aan de hand is. De financiële control lijkt op microniveau onvoldoende. Dat durf ik op te werpen met een blik op de afgelopen tien jaren.

De kosten programma omgevingswet. Moet dat wel echt tot zo’n uitzet van lasten leiden en waarom nu al? Waarom komt er maar weer wat bij en gaat er niets af. Het oude beleid wordt toch vervangen?! En is bij het programma onderdeel wonen de kwaliteit zo diep weggezakt?

Het eventueel terughalen van bewind voering lijkt op jojo beleid. Dat moet wel echt aantoonbaar  voordelen opleveren voor gemeente en cliënten. Het is niet voor niets op afstand gezet een jaar of vijf a zes geleden.

Bij de afhechting van het CJG zijn wij benieuwd naar wat er gebeurd met de nog niet opnieuw gelabelde 620.000.

Ten slotte willen wij u meegeven de ontwikkelingen rond de Toegang bijzonder scherp en kritisch te volgen. Vooral de mensen die daar aankloppen mogen niet de dupe worden van de situatie. We verwachten zo nodig echt adequaat en accuraat handelen van het college.

Voorzitter, De beoogde nieuwe begrotingsopzet nu voorstellen en in november implementeren, dat lijkt ons onverstandig. Te snel en onvoldoende afgestemd met het gremium dat gaat over de begroting, namelijk de raad. De hele raad! En, leggen we zo niet de basis voor elke vier jaar een nieuwe opzet? Het moet niet een te politiek instrument worden, maar vooral bestuurlijk een echte verbetering opleveren. Programma’s zijn niet zaligmakend. We zijn in 16 jaar tijd terug gegaan van 15 naar 10 en veranderen is op zich niet slecht maar doe het wel zo doordacht dat het voor een wat langere termijn zeer goed gaat werken. Daarom wenst de CU fractie het College en allen die bijdragen aan het toewerken naar een kwalitatief en kwantitatief uitstekende, bruikbare begroting alle wijsheid en kracht die nodig is. Of in dialect: “veul zeeg’n”.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.