Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

442 documenten

Meldpunt voor klachten en ongewenst verhuurgedrag

Swollwacht Swollwacht Zwolle 23-04-2024 07:51

Vanuit de Wet goed verhuurderschap kun je bij de gemeente Zwolle terecht voor klachten over je verhuurder, met betrekking tot onder andere: woondiscriminatie, gebrek aan informatie over borg, rechten en plichten, bedreigingen en onterechte servicekosten. Met behulp van deze wetgeving en de inzet van huurteams streeft Zwolle ernaar om problemen snel aan te pakken zodra ze gemeld worden. Zo worden strengere maatregelen voorkomen en wordt de woonomgeving voor alle Zwollenaren verbeterd. Een erg goed initiatief!

Ondersteun ook verenigingen bij verduurzaming

CDA CDA Zwolle 22-04-2024 18:44

Vandaag voeren we een themadebat over een diversiteit aan onderwerpen rondom Klimaat en Energie. Het CDA kiest voor een samenleving waar inwoners elkaar de ruimte geven en geen claims leggen op de gemeenschappelijke ruimte. Een samenleving waarin het maatschappelijk middenveld weer sterker wordt en waar vrijwilligers en verenigingen of stichtingen maximaal ondersteunt worden in hun toekomstgerichte ambities. Centraal staat de ontmoeting en het verminderen van regeldruk. De eerste raadsbrief waar het CDA de aandacht op wil vestigen is die over het opladen van auto’s met private stroom op openbaar terrein. Wij zijn blij met het collegestandpunt, de openbare ruimte is immers van ons allemaal is en niet van één iemand specifiek. Wat het CDA betreft moet voorkomen worden dat mensen één of meerdere parkeerplaatsen voor hun huis claimen. Wij hebben meldingen ontvangen dat daardoor burenruzies ontstaan. Het CDA kiest voor een inclusieve samenleving. Mensen met een invalideparkeerplaats hebben nu al recht op een vast parkeerplaats voor de deur. Als CDA zouden we het logisch vinden dat er een mogelijkheid komt zodat deze mensen desgewenst hun auto voor de deur via een vaste kabelgoot kunnen opladen. Ook denken we aan onze visueel beperkte mede-inwoners, zij moeten veilig over de stoep kunnen lopen, zonder gevaar te struikelen over losliggende kabels. Dan de raadsbrief over het energieloket voor bedrijven en instellingen. Een heel goed initiatief om onze ondernemers en instellingen maximaal te ondersteunen bij het toekomstgerichte duurzame ambities. Wat opvalt is dat in de 2e alinea van de samenvatting en midden op pagina 2 het woordje “verenigingen” bijna achteloos wordt genoemd. Op de website “Duurzaam bouwloket” waarnaar wordt verwezen komt dat woord “vereniging” helemaal niet meer terug, daar staat slecht bedrijven en instellingen. Om bedrijven te bereiken worden bijeenkomsten georganiseerd en is op genoemde website een “ondernemersloket” naast een “particulierloket” ingericht. Het CDA vindt het belangrijk dat ook verenigingen goed worden ondersteund in het toekomstgerichte ambities. Als het aan het CDA ligt wordt er ook een "verenigingen of stichting loket" toegevoegd aan de website met specifieke aandacht voor verenigingen waarvan het bestuur meestal bestaat uit vrijwiligers. En welke andere communicatieve inzet het college gaat doen om deze doelgroep te ondersteunen in haar toekomstgerichte duurzame ambities. De afgelopen maanden is er veel aandacht geweest voor de lokale aanpak invoering zero-emissiezone binnenstad Zwolle. Het college heeft besloten 2025 als leerjaar te benutten en dat jaar nog geen strenge maatregelen op te leggen. Daar is het CDA blij mee en het geeft lucht bij verschillende ondernemers en organisaties. Het CDA vindt het belangrijk dat inwoners elkaar in de binnenstad kunnen ontmoeten bij evenementen. Podia met bands, Zwolse Halve Marathon en Carnaval maken voor het CDA-onderdeel uit van onze volkscultuur, daar ontmoeten we elkaar en genieten samen van de toffe sfeer die Zwolle kenmerkt. Ook hier zijn het, net als bij verenigingen die duurzamer willen worden, meestal vrijwilligers die deze evenementen als bestuur mogelijk maken. Nu moet ieder jaar een nieuwe ontheffing worden aangevraagd via een landelijk (meestal bureaucratisch) loket.Het CDA wil graag weten of het college bereid is om voor evenementen een meerjarige lokalen onthfeffing te onderzoeken zodat de regeldruk voor deze vrijwilligers niet hoger wordt.

Kiosk bij de Wijthmenerplas moet plaatsmaken voor hippe foodtruck

Swollwacht Swollwacht Zwolle 15-04-2024 08:47

Waarom iets veranderen dat nog goed werkt in iets ‘creatiefs en hip’? De kiosk biedt al betaalbare lekkernijen en is zeer geliefd onder de bezoekers! Waar anders kun je nog een patatje met scoren voor €2,50!? Samen met D66 hebben we onze zorgen kenbaar gemaakt aan het College en hebben wij onderstaande vragen gesteld.

Gediplomeerde mediators in de fractie

Swollwacht Swollwacht Zwolle 10-04-2024 13:25

Wij zijn ontzettend trots op Asia en Silvia! Een pittige opleiding combineren met een baan, werk voor Swollwacht en een druk privéleven verdient een dikke pluim! Daarnaast is het ook nog eens erg waardevol voor het raadswerk. Van harte gefeliciteerd met jullie diploma!

Vergoeding tandzorg voor minima

Swollwacht Swollwacht Zwolle 10-04-2024 13:18

Als Swollwacht hebben wij al drie keer een motie ingediend bij Het College om ook in Zwolle werk te maken van tandzorg voor minima. Goede tandzorg maakt het verschil en is geen luxe maar noodzaak! Helaas worden onze moties steeds ontraden en weggestemd. Het kan toch niet zo zijn, dat een gezonde mond alleen toegankelijk is voor mensen met geld?!

Nieuwe verordening helpt leerlingenvervoer goed te regelen, maar is erg ingewikkeld te lezen voor veel ouders

CDA CDA Zwolle 08-04-2024 18:06

Vandaag bespreken we de verordening Leerlingenvervoer. In de basis is de fractie van het CDA best tevreden met de verordening zoals die voorligt. Dit wordt bevestigd door de reactie van de participatieraad, die aangeeft zich te kunnen vinden in het beleid en dat de gewenste aanpassingen zijn overgenomen. En over de zelfredzaamheid: Hoewel dit niet voor alle leerlingen geschikt is - en we het zeker niet willen pushen bij leerlingen bij wie dat niet haalbaar is -, vinden we het belangrijk om dit te faciliteren voor degenen die daar mee uit de voeten kunnen. Het advies van de participatieraad over het begrijpelijk maken van de verordening vinden we van groot belang. We begrijpen dat de verordening juridisch correct geschreven moet worden, maar heeft het college ook overwogen om wellicht de verordening op een andere manier begrijpelijk te maken, bijvoorbeeld in beeld en misschien ook geluid? Denk aan een praatplaat of animatie die laat zien wat leerlingenvervoer is, wanneer krijg je het, hoe ouders het kunnen aanvragen en wat mag je van de gemeente verwachten. Dit kan een waardevolle toevoeging zijn aan de lange en ingewikkelde teksten in de verordening. Vooral voor ouders die al veel aan hun hoofd hebben of misschien de Nederlandse taal niet goed machtig zijn, is dit een véél betere manier om informatie over te brengen. En wat ons betreft zou dat ook een goede plek zijn om te benoemen wat je als ouder van de gemeente kan verwachten. We zijn benieuwd naar wat de andere partijen en de wethouder hiervan vinden. Dan nog even over de klachten. We vinden het geen goed nieuws dat er nog steeds veel klachten zijn. Maar we denken niet dat een andere verordening dát op kan lossen. Een afname van klachten moet vooral volgen uit betere contractuele afspraken - en daarmee dus betere diensten - die het college maakt met de vervoerder. Daarom willen we graag van de wethouder horen wat hij hierin kan betekenen om het uiteindelijke functioneren van het vervoer te verbeteren. Maar weten we alle klachten? Want het melden van een klacht is nog niet zo makkelijk. Wij namen de proef op de som en ik neem jullie graag mee onze bevindingen. Je bent ouder en je kind wordt véél te laat opgehaald. Je googlet op het leerlingenvervoer Zwolle en komt op de website van de gemeente. En vervolgens lees je dat je je klacht bij Zorgbelang Overijssel moet indienen. Huh, denk je, ik moet toch bij de gemeente zijn? Voorzitter, een klein zinnetje dat de gemeente Zwolle met hen samenwerkt, zou dit al kunnen verduidelijken. En dan voorzitter, klik je als ouder door naar de site van zorgbelang. Daar staat dat je daar je klacht kan melden voor WMO vervoer, waarbij je pas ergens onderaan een linkje in kleine letters vindt naar specifiek het doen van een klacht omtrent leerlingenvervoer. En kom je op dat linkje? Dan kom je bij een vrij lang formulier en krijg je ook geen mogelijkheid meer om te zien hoe je het telefonisch kunt melden, mocht je dat makkelijker vinden. En daar is wat het CDA betreft dus nog wel echt werk aan de winkel. Is de wethouder bereid om samen met Zorgbelang Overijssel hier naar te kijken? Tot zover. Debatbijdrage Laura van de Giessen 8 april 2024

Bedelverbod in Zwolle

Swollwacht Swollwacht Zwolle 02-04-2024 07:53

Het bedelverbod, zo stelt Het College, helpt daarnaast meer zicht te krijgen op mensen die bedelen en met hun het gesprek aan te gaan. Niemand bedelt voor zijn plezier en soms is er zelfs sprake van mensenhandel. Dit moet keihard worden aangepakt wat Swollwacht betreft.

Geen bypass in rotonde Eli Heimanlaan Stadshagen

Swollwacht Swollwacht Zwolle 02-04-2024 07:49

In 2021 beloofde de gemeente Zwolle een bypass langs de rotonde op de Stadshagenallee om de ochtend- en middagspits te verlichten. Maar nu, in 2024, verbreekt Het College deze belofte. En een belofte verbreken is absoluut niet chique! Tijdens het debat op maandag 25 maart 2024 hebben wij onze vragen gesteld aan Het College. Want, wat zegt dit over Het College als zij haar woord niet houdt? Hoe voelen de inwoners van Stadshagen zich, die al jaren overlast ervaren? Hoe kunnen we dit College nog vertrouwen?

Meer aandacht voor maatschappelijke diensttijd onder jongeren

CDA CDA Zwolle 27-03-2024 13:52

De fracties van CDA en Volt willen meer aandacht voor de Maatschappelijke diensttijd (MDT) onder Zwolse jongeren. De fracties stellen daarom schriftelijke vragen aan het college. Ze willen bijvoorbeeld weten welke initiatieven er momenteel zijn, hoe deze gepromoot worden en hoeveel Zwolse jongeren er deelnemen. 'Niet alleen draagt de Maatschappelijke Diensttijd bij aan de persoonlijke groei en ontwikkeling van jongeren', aldus CDA-raadslid Laura van de Giessen, 'maar ze dragen met hun deelname ook een steentje bij aan de samenleving. Daarmee is de Maatschappelijke Diensttijd een win-winsituatie'. ‘Vanuit mijn eigen ervaring met Impacter en Futureproof en mijn gesprekken met jongeren die hebben deelgenomen aan deze initiatieven, weet ik hoe Maatschappelijke Diensttijd jongeren in Zwolle inspireert en helpt groeien’, volgens Volt-Raadslid Cankut Ercan, ‘Wij willen dat alle jongeren in onze stad deze waardevolle kans krijgen. Het is ook onze taak om te zorgen dat Zwolse jongeren deze kans niet missen’. De maatschappelijke diensttijd is een landelijk programma dat jongeren de kans biedt om zich vrijwillig in te zetten voor de samenleving, terwijl ze tegelijkertijd waardevolle ervaringen opdoen en persoonlijke vaardigheden ontwikkelen. De MDT helpt jongeren hun draai te vinden in de samenleving en vergroot hun maatschappelijke betrokkenheid.

Blij dat bypass Eli Heimanslaan niet wordt gerealiseerd

CDA CDA Zwolle 25-03-2024 19:33

Vandaag bespreken we in de raad de Bypass Eli Heimanslaan. Het CDA is blij dat het college ervoor kiest om de bypass van de Eli Heimanslaan niet te realiseren. Toen het voorstel destijds in de raad is besproken heeft het CDA als enige partij tegen dit voorstel gestemd. Het CDA was van mening dat er naar andere oplossingen gezocht moesten worden om de verkeersveiligheid te bevorderen. Het toevoegen van onnodig asfalt, waarmee we ook nog eens duurzaam groen en water in een kinderrijke wijk opofferen, is een weg die mijn fractie niet wil bewandelen. Het CDA kiest in deze wijk nadrukkelijk voor meer groen en minder asfalt. We zijn daarom ook blij dat het college de redenering van het CDA volgt met dit voorstel. Ook in het voorstel om de snelheid te wijzigen van 50 naar 30 km/u kan het CDA zich goed vinden. Zoals ik al eerder heb gezegd is dit een drukke en kinderrijke wijk en daarom staat veiligheid voor het CDA voorop. Het kiezen voor het verlagen van de maximumsnelheid is wat ons betreft daarom een logische stap om de verkeersveiligheid te verbeteren. We zullen dit voorstel dan ook van harte steunen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.