Nieuws van politieke partijen in Valkenburg aan de Geul inzichtelijk

21 documenten

Valkenburg a/d Geul, ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) CDA Valkenburg aan de Geul 02-08-2019 09:57

Valkenburg a/d Geul, 02-08-2019. Raadsfractie VSP, p/a Hekerbeekweg 66, 6301 EN Valkenburg a/d Geul. Tel: 0611567995 mail: jef.kleijnen@gmail.com Aan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenburg a/d Geul. Betreft: schriftelijke vragen ex. art. 32 RvO van de gemeente Valkenburg a/d Geul. Geacht college, Via de media hebben wij vernomen dat u winkelgebieden aantrekkelijk wil maken binnen onze gemeente. U gaat de regels versoepelen zodat winkels straks een kopje koffie en een klein hapje kunnen verkopen. U wilt hiermee de gedwongen sluitingen en dreigende leegstand voornamelijk in het winkelcentrum van Valkenburg een halt toeroepen. Wij kunnen u nu al zeggen dat dit gedoemd is te mislukken. Wij als VSP hebben u herhaaldelijke malen erop gewezen dat er actie ondernomen moet worden om de gedwongen sluitingen en dreigende leegstand van voornamelijk detailhandelszaken in het centrum van Valkenburg een halt toe te roepen. Wij hebben op 11 februari 2019 tijdens de raadsvergadering hier zelfs een motie over ingediend. Deze werd door u niet overgenomen en de andere raadsfracties stemden tegen deze motie, omdat er in feite niks aan de hand zou zijn. Wij werden zelfs door de fractievoorzitters van AB en CDA beschuldigd van negativisme. En nu schijnt er wel degelijk iets aan de hand te zijn. Er is in het winkelcentrum van Valkenburg sprake van grote omzetverliezen. Vele inwoners gaan hun boodschappen elders in de regio doen, waar het parkeren over het algemeen gratis is. Veel mensen mijden Valkenburg juist vanwege de hoge parkeertarieven. Valkenburg heeft haar regiofunctie door het door u gevoerde falend beleid allang verloren. Ook veroorzaken de hoge parkeertarieven heel veel parkeeroverlast in de omringende buurten van het centrum van Valkenburg. In Valkenburg is er door het door u gevoerde wanbeleid geen sprake van funshoppen, maar van runshoppen. Winkeliers in Valkenburg klagen al jaren dat het niet goed gaat. Maar u bent hiervoor gewoon ziende blind en horend doof. N.a.v. het bovenstaande willen wij de volgende vragen ex. art. 32 RvO aan u stellen die wij graag schriftelijk beantwoord willen zien: -Kan het college ons aangeven waarom men niets gedaan heeft met de signalen van de raadsfractie van de VSP over gedwongen sluitingen en dreigende leegstand van winkels in het winkelcentrum van Valkenburg? -Waarom heeft het college tijdens de behandeling van de Kadernota van 1 juli 2019 niets gemeld over een eventuele versoepeling van de regels en dat het college voornemens was om ‘blurring’ te gaan toepassen? Ons komt dit over als het negeren van een raadsfractie als deze met gerichte vragen komt. Wij dachten dat de coalitie juist het streven had om te willen samenwerken!!!! -Kan het college ons aangeven welke beweegredenen er zijn om te besluiten de regels te versoepelen? -Waar in den lande is ‘blurring’ reedst toegepast? En wat zijn de aantoonbare resultaten hiervan? -Is het versoepelen van het beleid besproken met de belanghebbenden ondernemers? Graag willen wij van u weten hoe zij hier over dachten? -Waarom is het invoeren van ‘blurring’ niet eerder toegelicht in de gemeenteraad c.q. raadsadviescommissie EFTR? -Is het college het met ons eens dat je met het versoepelen van de regels door winkels de mogelijkheid te bieden om een hapje en een drankje te mogen verkopen de omzetverliezen van de ondernemers in het winkelcentrum van Valkenburg totaal niets oplost? -Is het college alsnog bereid om de parkeertarieven in Valkenburg drastisch te gaan verlagen om zo meer mensen naar Valkenburg te halen en de regiofunctie weer naar ons toe te halen? -Is het college bereid er zorg voor te dragen dat het winkelcentrum in Valkenburg beter bereikbaar wordt? Namens de raadsfractie van de VSP, Jef Kleijnen.

Redactie: Jef Kleijnen. Het ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburg aan de Geul 04-07-2019 11:31

Redactie: Jef Kleijnen. Het zomerreces gaat nu beginnen en ook onze raadsfractie, steunfractie en bestuur gaan even de motor opladen, om na het reces weer volop er tegen aan te gaan. Wij wensen u een fijne vakantie. In dit nieuwsbulletin onze inbreng raadsvergadering van 1 juli jl. m.bt. tot een aantal belangrijke agendapunten. Voorstel college Valkenburgerstraat. Wederom wordt ons een extra bedrag gevraagd om een project in de portefeuille van wethouder Vankan uit te kunnen voeren. De Valkenburgerstraat in Berg en Terblijt. Je kunt er bijna een klucht over schrijven. Met een verschil. Met een klucht is het de bedoeling dat je gaat lachen, nu kun je alleen maar lachen als een boer met kiespijn. Over dat bedrag: Het gaat niet over een klein bedrag maar om een extra krediet van € 1.221.000. Totale kosten van het project € 3.535.096. Dit allemaal te danken aan de onwillige inschrijver van de eerste aanbesteding. Daar dit voorstel pas afgelopen woensdag voor aanvang van de EFR commissie is ontvangen enkele vragen die wellicht eerder thuis horen in een commissie. Vragen aan de wethouder/college Kan de wethouder ons uitleggen waarom deze aanbesteding zo veel geld moet gaan kosten. Welke onderdelen in dit project zijn zo duur? Hoe verhoudt deze aanbesteding zich met andere aanbestedingen van reconstructies wegen. Zijn er kosten ontdekt die veel duurder zijn dan anders? Zijn er mogelijkheden onderzocht om te bezuinigen in dit project. Of moet het een gouden Boulevard worden? Zijn de begeleidingskosten van Krachten reële kosten? Wij schrikken van dit bedrag. Zijn deze begeleidingskosten altijd zo hoog? Is deze opdracht ook wel aanbesteed? En op welke wijze? Is het college het met ons eens dat de kosten voor de renovatie van de Valkenburgerstraat nu de pan uit reizen? Is het mogelijk de extra kosten elke deze 2e aanbesteding met zich meebrengen te verhalen op de onwillige aannemer uit de 1e aanbesteding? Is deze mogelijkheid al bespreken met de juridisch aanbestedingsadviseur welke wij hiervoor ingehuurd hadden? Vindt het college deze extra uitgaven, met een totaal van € 3,5 miljoen, momenteel verantwoord gelet op onze bezuinigingsopgave? Kan de Valkenburgerstraat niet net zo opgepakt worden zoals u de Broekhem (en dat is een van de entreestraten van onze gemeente) heeft opgeknapt? Waarbij het echt te schandalig is om van opknappen te spreken. Je rijdt hier als het ware over aangebrachte pleisters richting het centrum van Valkenburg. Mooie binnenkomst: Welkom in Valkenburg!! Wij willen graag duidelijke antwoorden. We zitten erg in de maag met dit voorstel. En niet alleen wij. De kosten voor deze straat rijzen de pan uit. Deze straat wordt in de volksmond ook al de AB Boulevard genoemd n.a.v. de verkiezingsstunt (belofte) van AB uit 2014. Deze straat gaat nu handen vol met geld kosten en is aan de mensen in een tijd dat je bezuinigen moet niet uit te leggen. Knap de straat zo op dat ze voldoet aan de verkeersveiligheidsnormen. Stemverklaring raadsfractie VSP: stemmen tegen dit voorstel. Kijk of je op een andere manier de straat verkeersveilig kan inrichten zonder al die franje. Dit kun je onze inwoners niet aandoen. Noot van de redactie: De raadsfractie van de VSP heeft tegen de meerkosten gestemd van € 1.221.000. Dat wil niet zeggen dat men tegen het opknappen van de Valkenburgerstraat is, integendeel. Want er is al eerder een bedrag van € 2.300.000 uitgetrokken en daar zou je de Valkenburgerstraat op een dusdanige manier mee kunnen opknappen, zodat deze voldoet aan alle verkeersveiligheidsnormen en ook nog een hele mooie uitstraling heeft. Het is met name te danken aan AB dat dit zo’n klucht is geworden en op de lange baan geschoven is. Voorstel college betreffende aanpassingen verkeerssituatie Prinses Beatrixsingel. Hoe betrekken we bewoners bij de besluitvorming. Na aandringen van de raadsadviescommissie SOB is wethouder Vankan terug naar de buurt gegaan en heeft bewoners van Broekhem zuid uitgenodigd om mee te denken over de reconstructie van de Prinses Beatrixsingel. 28 bewoners hebben zich gemeld om deel te nemen in een MeeDenkTank. Deze bewoners danken wij in eerste instantie om hun inbreng en deelname bij dit besluitvormingsproces. Vervolgens is het de vraag wat doe je met deze geïnteresseerde burgers. Je laat ze meedenken, meepraten maar tja dat is het dan. De beslissing is niet aan hun. Uiteindelijk komen er twee varianten uit de bus rollen. De eerste variant is de collegevariant. Deze wijkt niet veel af van het voorstel welk eerder in de commissie ter tafel heeft gelegen. Deze variant gaat uit van fietsstroken op de weg. Het tweede voorstel (met gescheiden fietspaden) is de MeeDenkTank variant en voorziet in een bredere weg met aan weerszijden een apart fietspad. Aan de raad wordt voorgesteld om te kiezen voor de collegevariant waarbij tevens meespeelt dat dit ook verreweg de goedkoopste variant is. De MeeDenkTank variant kost € 550.000 extra t.o.v. van collegevariant. Net zoals andere fracties heeft de VSP het betrekken van burgers bij de voorbereiding van besluitvorming hoog in het vaandel staan. We zijn dan ook zeer tevreden dat burgers betrokken zijn geweest bij de inrichting van hun eigen woon- en leefomgeving. Wij vragen alle wethouders dit ook in de toekomst pro-actief op te pakken en niet te wachten tot dit verzocht wordt door een van de commissies. Maar nu is het de vraag wat met de inbreng van burgers gedaan wordt. Worden zij serieus genomen en hoe ervaren de geïnteresseerde buurtbewoners dit hele proces. Uiteindelijk blijkt dat 2/3 van de MeeDenkTank voor de variant met aparte fietspaden heeft gekozen. Laat ons voorop stellen dat verkeersveiligheid de hoogste prioriteit moet hebben echter in iedere verkeerssituatie kan door het gedrag van de weggebruiker de verkeersveiligheid in gevaar worden gebracht. Dat voorkom je niet met het aanbrengen van verkeersremmende drempels of andere obstakels. Vragen aan de wethouder: Hoe heeft u het doorlopen proces ervaren? Welk verwachtingspatroon is richting de MeeDenkTank aan het begin van het proces meegedeeld. (concreet: had een duurdere variant vooraf wel kans van slagen) Is de keuze voor de collegevariant terug gekoppeld aan de 29 Meedenktankers? En wat was hun reactie. Kunt u zich voorstellen dat deelnemers in de Meedenktank, na de keuze door het college voor variant 1, teleurgesteld zijn in de uitkomst. Zo ja hoe gaat u dit in de toekomst verbeteren. Kan de wethouder aangeven wat nu dan de uiteindelijke inbreng van deze 29 personen is geweest in het gehele proces? Vindt het college dat bewoners wel inspraak moeten hebben bij onderwerpen waar verkeersveiligheid van toepassing is? En waarom. Noot van de redactie: De raadsfractie van de VSP heeft voor een amendement van de raadsfractie van de VVD gestemd om al € 150.000 te reserveren om de eventuele meerkosten van de collegevariant te kunnen uitvoeren. Maar zoals gewoonlijk stemden de coalitiepartijen AB, CDA en PGP hier tegen. Voorstel college betreffende huurkoop maatschappelijk vastgoed Mauritiussingel. In de commissie van 11 juni hebben wij de wethouder gevraagd of de raad wel een bevoegdheid heeft om hier een besluit in te nemen. Ik heb daar geen duidelijk antwoord op gehad. We vinden het voorstel hier heel erg onduidelijk in. Wat verstaat u onder instemmingsrecht en waar staat deze bevoegdheid in de gemeentewet of andere wet. Dus graag uw reactie. Dat het college een herbestemming voor het schoolgebouw gevonden heeft kan onze fractie waarderen. Waar wij wel aandacht voor willen vragen is onze opmerking in de commissie van 11 juni of niet gesproken is met Wonen-zuid teneinde op deze locatie, de in Schin op Geul zeer gewenste bouw van sociale woningbouw, te realiseren. U heeft toen aangegeven dat dit niet aantrekkelijk is voor een projectontwikkelaar. Maar is dat ook zo voor Wonen Zuid? Jammer dat u die kans voorbij hebt laten schieten. We zullen u wel houden aan hetgeen u destijds gezegd heeft. Zou SV Geuldal het huidige complex verlaten dan is dit een perfecte mogelijkheid tot het realiseren van sociale woningbouw. Mogen wij hierop rekenen? De raadsfracties van de VSP, CDA en de VVD hebben gezamenlijk een amendement ingediend: gehoord de beraadslagingen en de reactie van het college te besluiten om: Het voorliggend voorstel aan te houden en nog geen onomkeerbaar besluit te nemen. Het college op te dragen zodra mogelijk overleg te plegen met de lokale woningcorporaties, zo mogelijk in overleg met de huidige ondernemer. De voorgestelde financiële constructie van de huurkoop door te lichten op markt conformheid. Dit amendement heeft het niet gehaald. AB, PGP maar ook de VVD mede indiener van het amendement stemden tegen. Van de VVD is dit onbegrijpelijk, want je weet toch van te voren wat je toch mee indient!!!!! De raadsfractie van de VSP heeft tegen dit voorstel gestemd. Wij vinden dat er te weinig gekeken is of op deze locatie niet beter sociale en/of zorgwoningen gebouwd zouden kunnen worden waar in feite ook in Schin op Geul zeer grote behoefte aan is. Voorstel college Bedrijven Investering Zone (BIZ). De fractie VSP blijft voorstander van het invoeren van een BIZ in Valkenburg. Toch blijven wij kritisch over onze vragen gesteld tijdens de commissie EFTR. 1.Wat betreft het betalen (mee) betalen van pandeigenaren. Zij hebben wel degelijk belang bij een goed functionerend winkelcentrum. Als een pand leeg staat zijn in dit geval geen inkomsten voor de BIZ. Dit zou op zijn minst gedekt moeten worden, door de eigenaar. 2. De Visit Zuid Limburg gaat het management vormen voor de BIZ. Zij ontvangen een vergoeding van € 80000. Dit kan nooit de bedoeling zijn van de BIZ. In onze ogen gebruikt de VVV nu de BIZ formule om leden zeker te stellen. De primaire taak is informatie geven over bezienswaardigheden, evenementen en andere activiteiten in de regio. De activiteiten die zij nu aangeven te gaan doen voor de BIZ o.a. het beheren van de toeristische website is de taak die nu behoort binnen de werkzaamheden van de VVV. Waarvoor al € 270.000 vanuit de gemeentesubsidie verstrekt wordt. 3.Wij zijn zeker voor het aanstellen van een onafhankelijke city - coach, die niet in dienst is van een van de deelnemers. Echter de fractie VSP vindt dat het bestuur en de BIZ zeker hun eigen keuzes moet maken over de besteding van hun budget. Wij wensen de ondernemers veel succes met het oprichten van de BIZ en ook in de toekomst. 1ste wijziging omgevingsverordening. Wij als raadsfractie van de VSP (in meerderheid) kunnen zich op uitzondering van het nieuwe art. 6.7.5.6. met daarin opgenomen een verbod voor het oplaten van ballonnen en confettiverbod vinden in dit voorliggend raadsvoorstel. Het nieuwe artikel is extra toegevoegd. Wij zijn niet te spreken hoe op de wijze hoe men dit artikel toegevoegd heeft. Wij weten dat er eind mei, begin juni al een motie van de PGP met dezelfde strekking klaarlag om ingediend te worden tijdens de raadsvergadering van 3 juni. Men heeft deze motie toen niet ingediend, omdat men vreesde dat deze motie het wel eens niet zou kunnen halen. En nu heeft het college het verbieden van ballonnen maar gemakshalve toegevoegd aan het voorliggend raadsvoorstel met als achterliggende gedachten dat je tegen zo’n raadsvoorstel in zijn totaliteit toch geen nee kan zeggen. Wij als raadsfractie van de VSP vinden dat dit absoluut niet de schoonheidsprijs verdient. Tijdens de raadsadviescommissie ABA heb ik reeds aangegeven dat de VSP een schoon milieu hoog in het vaandel heeft staan. Maar met de toevoeging van dit artikel ga je de regeldruk nog verder opvoeren, terwijl je op voorhand al weet dat dit niet te handhaven is. Vandaag is er ook een nieuwe regel ingegaan dat je een GSM niet meer mag gebruiken tijdens het fietsen (zijn wij grote voorstander van). Maar ook dit is niet te handhaven. En wat doe je als er ballonnen opgelaten worden uit een buurtgemeente waar het oplaten van ballonnen niet verboden is? De burgemeester gaf aan dat er tijdens de raadsvergadering van vandaag hierover maar het debat moest plaatsvinden. Op zichzelf is dit geen probleem, maar je kan je afvragen waarom het college dit dan opneemt in een raadsvoorstel. Dan moet je er toch van kunnen uitgaan dat het college hier achter staat. Ik denk dat het oplaten van ballonnen geen druppel maar een minuscule druppel op een gloeiende plaat is om te komen tot een schoon milieu. De plastic in de oceanen wordt veroorzaakt door mensen die hun afval op de stranden laten liggen, overal zwerfvuil dumpen (o.a. door de door u zo geliefde wielertoeristen) met daarin veel plastic. Weet u wat echt milieuvervuilend is dat is o.a. de vliegtuigoverlast van o.a. MAA. De recentelijke helikoptervluchten boven onze gemeente, de uitlaatgassen van grote bedrijven, het gebruik van fossiele brandstoffen, het afschieten van vuurwerk rondom de jaarwisseling, ect. ect. Waarom gaan wij niet met zijn allen om ons hard te maken dat er statiegeld geheven gaat worden op o.a. plastic flesjes die massaal overal gedumpt worden? In plaats van je nu druk te maken je nu over het oplaten van ballonnen vooral door kinderen. Over betutteling gesproken. Je zou beter maatregelen treffen tegen het gebruik van lachgas door jongeren, die hier een kort gelukkig gevoel door krijgen. O.a. door dit spul op te blazen in ballonnen en gebruik van patronen. Dit product is zeer schadelijk. M.b.t. art. 2.9.8. m.b.t. loslopende honden openbare plaatsen willen wij nadrukkelijk erop wijzen dat hier meer aan handhaving gedaan dient te worden. Namens de raadsfractie van de VSP, Jef Kleijnen Lloyd Wagemans Gertie Silverentand

In dit nieuwsbulletin onze inbreng ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) CDA Valkenburg aan de Geul 02-07-2019 14:45

In dit nieuwsbulletin onze inbreng raadsvergadering van 1 juli jl. m.b.t. de behandeling van de Kadernota met als belangrijkste onderwerpen: Vervangen van het hockeyveld (waterveld) Sjinborn. Verminderen van de subsidie aan Visit Zuid. Overloopterrein evenementen Beekstraat. Geluidswal openluchttheater. Bouw hotel Croix de Bourgogne en zijn 2 dependances. Behoud Slotmanifestatie lagere scholen Valkenburg a/d Geul. Het digitale parkeervergunningensysteem. Van de voorliggende technische kadernota wordt je beslist niet vrolijk. Zware (financiële) wolken hangen dreigend boven ons hoofd. Je kunt er geen kant mee op. Het enigste wat duidelijk is dat er fors bezuinigt en moeilijke keuzes gemaakt moeten worden om een sluitende begroting te krijgen. Voor nieuw beleid blijft er totaal niks meer over. De meicirculaire laat ook weer een negatief beeld zien en het college heeft ook al geen al te hoge verwachtingen van de septembercirculaire. Van het o zo geprezen coalitieakkoord van AB, CDA en PGP blijft in feite weinig over. Wat gaat er gebeuren met de speerpunten van de coalitie is onze vraag? Hebben ze onze inwoners hiermee gewoon een (verkiezings)worst voorgehouden? Wij zouden graag van het college en de coalitie (want aan ons als VSP schijnt men geen boodschap te hebben) een realistisch plan aangeboden willen krijgen wat past binnen de huidige slechte financiële positie van de gemeente? En wij hebben het al eerder aangegeven. Sinterklaas bestaat binnen deze gemeente, want het voltallige St. Nicolaas-comité van AB, CDA en PGP is hier aanwezig. Als je kijkt naar pag. 17 dan zie je als je kijkt naar de tabel van de planjaren 2019 t/m. 2022 dan kom je aan een bedrag van miljoenen euro’s aan loze beloftes die gedaan zijn m.b.t. het coalitieakkoord. Want er resteert slechts een bedrag van € 0 voor nieuw beleid. Dus hebben wij het nakijken als je kijkt naar de bijlage resterende prioriteiten van het coalitieakkoord. M.b.t. de Polfermolen wachten wij met spanning het vervolg af. Wij blijven bij ons eerder ingenomen standpunt dat de Polfermolen 2.0 de nieuwe molensteen om de nek van Valkenburg a/d Geul wordt zowel in financieel en maatschappelijk opzicht. Wat gaat er gebeuren met bv. vervangen van het hockeyveld (waterveld) Sjinborn. Het huidige zandveld wat al lang niet meer van deze tijd is totaal op en moet vervangen worden. Sjinborn heeft meer dan 300 leden waaronder veel jongeren. Dat hebben wij zelf nog kunnen aanschouwen als je zag hoeveel jongeren van Sjinborn op de publieke tribune aanwezig waren tijdens de raadsadviescommissie EFTR van vorige week woensdag. Wij als VSP vinden dat je zo een vereniging als Sjinborn niet in de steek mag laten en dat je dus als gemeente zorg draagt dat er voor de zomer van 2020 nog een waterveld aangelegd gaat worden. Graag reactie in deze van het college. Het college heeft toegezegd dat dit opgenomen wordt in de begroting die op 5 november 2019 behandelt wordt. M.b.t. tot het op te stellen sportakkoord kunnen wij ervan uitgaan dat dit gereed is voor de begrotingsvergadering van 5 november aanstaande? Wethouder Claudia Bisschops heeft tijdens de presentatie van de Kadernota 2019 aangegeven dat de gemeenteraad met oplossingen dient te komen om de financiële tekorten ongedaan te maken en dan beklaagt ze zich dat ze nog geen reacties vanuit de politiek gekregen heeft. Onze essentiële vraag is waar zij de brutaliteit vandaan haalt om dit zo te stellen? Wat heeft zij tot nu toe met een peloton ambtenaren wat tot haar beschikking staat zelf gedaan om de broeksriem verder aan te halen? Welke mogelijkheden ziet zij en het college om het ontstane begrotingstekort terug te draaien? En als je als oppositiepartij al met voorstellen komt om het tij te keren zoals meer mensen naar Valkenburg te halen, dan worden deze door het college en de andere raadsfracties meteen en stelselmatig van tafel geveegd. Erger nog dan wordt je uitgemaakt als negativist. Ook als je vraagt om een productbegroting aangereikt te krijgen wordt dit niet gehonoreerd. Kan het college ons nu eens aangeven als men al wil dat wij met alternatieven komen, waarom wij dan geen productbegroting aangereikt krijgen? Dit lijkt ons toch het ideale gespecificeerde hulpmiddel om te kijken waar ons geld aan uitgegeven wordt en waar eventueel nog iets te halen valt. Toch willen wij nog vandaag nog een aantal suggesties naar voren brengen om een bijdrage te leveren om uit de rode cijfers te komen. Als je de buikriem moet aanhalen is dit natuurlijk nooit leuk, want niemand staat er op te springen als er iets ingeleverd moet worden. Begin eens met het verminderen van de subsidie aan Visit Zuid Limburg. Nu er steeds minder mensen gebruik maken van hun faciliteiten en steeds meer mensen hun informatie en boekingen doen via de digitale snelweg doen zou je hier best zo’n € 100.000 op jaarbasis kunnen bezuinigen. Men krijgt nu € 271.404 op jaarbasis. Dit is veruit het hoogste bedrag van de 16 deelnemende gemeenten. Ook zou je kunnen gaan bezuinigen op al de grotere evenementen waar al jarenlang een gemeentelijke subsidie aan verstrekt wordt? Als wij dan kijken naar de Cauberg die gewoon een unicum is. Wij hebben hiermee goud in handen, want bij grote wielerevenementen wil iedereen hier gebruik van maken en dan moeten wij hier ook nog als gemeente voor betalen. Laat de organisaties van wielerevenementen gewoon betalen voor het gebruik van de Cauberg. Je moet de Cauberg gewoon weten te verzilveren. Dan zou je toch ook moeten inzetten om de expliciet hogere bedragen die wij moeten neertellen aan de verschillende gemeenschappelijke regelingen om deze in samenspraak met de andere deelnemende gemeenten te verlagen. Project Via Belgica. De € 15.000 structureel die men hier voor wil vrijmaken, kan men beter in de pocket houden. Wij zien hier totaal geen toegevoegde waarde in. Ook de cofinanciering van de mountainbikesroutes van € 20.000 vinden wij weggegooid geld. Zolang de mensen die gebruik zouden moeten maken van deze routes gebruik blijven maken van onze wandelpaden heeft dit geen enkele zin. De verhoging van de bijdrage samenwerkingsvormen van maar liefst € 75.000 op jaarbasis vinden wij niet nodig. Onze essentiële vraag is wat de toegevoegde waarde hiervan is. Vriendschapsverband Chinese stad Jiangyoe City. Wij vinden dat hier geen euro aan uitgegeven dient te worden. Steek je energie veel beter om de mensen uit de regio die Valkenburg links hebben laten liggen weer terug te halen naar Valkenburg. Dan komt er tenminste meer geld in het laatje. Zorg dat het winkelcentrum weer als vanouds aantrekkelijk wordt, zodat winkeliers het hoofd boven water kunnen houden. Dat kan je doen om het centrum meer bereikbaar te maken en de parkeertarieven drastisch te verlagen. Onder aan de streep zal dit beslist meer geld opleveren ten opzichte van nu. Want het is gewoon rampzalig te noemen. Dit los je echt niet op door her en der wat bloemetjes te plaatsen. Is het college alsnog bereid om hierover in overleg met de ondernemers te treden om te komen tot een oplossing? Er moet in de nabije toekomst voorkomen worden dat wij steeds geconfronteerd worden met onverwachte overschrijdingen zoals de vervuilde grond Villa Via Nova, Par’Course, Valkenburgsestraat, onderhoud parkeergarage, ect, ect. Dit rijst binnen deze gemeente gewoon de pan uit is gewoon schering en inslag. Afronding Par’Course. M.b.t tot de tweede tranche vinden wij dat hier een pas op de plaats gemaakt dient te worden. Het gaat hier over een bedrag van € 450.000. Op het ogenblijk laat onze allerbelabberdste financiële positie dit gewoon niet toe. Overloopterrein evenementen Beekstraat. Wij vinden dat een goed voorstel. Alleen zou je dat al meteen een structureel karakter moeten geven. Dit zou je kunnen doen in samenspraak met de provincie en Veolia. Ook in verband met de financiering. Uiteindelijk zou je hier een transferium moeten kunnen realiseren omdat het vlakbij de afritten van de A79 gelegen is. Vandaar uit moet je dan alternatieve vervoersvormen richting centrum gaan realiseren. Er moet hier een grondig onderzoek aan ten grondslag liggen. Een overloop-parkeerplaats korter bij het centrum zal alleen maar tot meer overlast gaan leiden. Wij willen het college verzoeken om dat mee te nemen als er een separaat raadsvoorstel hierover aan ons voorgelegd wordt? Begraafplaats Cauberg. De essentiële vraag die wij hierbij willen stellen is waarom men het achterstallig onderhoud zo hoog heeft laten oplopen? Opwaardering Plenkertstraat. Wij onderschrijven dat ten zeerste. Met het herstel van het protestantskerkje is een goed begin gemaakt. Wij zullen dit hele proces constructief kritisch blijven volgen. Geluidswal openluchttheater. Dit vinden wij echt te gek voor woorden. Niemand van de omwonenden heeft hier ook maar een klacht over geuit. Tevens is het een verkwisting van gemeenschapsgelden, zeker nu wij er financieel heel slecht voorstaan. Het zou ook de akoestiek van de uitvoeringen in het Openluchttheater negatief kunnen beïnvloeden. En als wij het over geluidsbelasting in Valkenburg a/d Geul willen hebben, dan zouden er heel wat geluidswallen geplaatst dienen te worden. Ook zal het een regelrechte aantasting zijn van het aanzicht op het Openluchttheater. Is het college bereid om door dit onzinnig voorstel een dikke streep te trekken. Stand van zaken bouw hotel Croix de Bourgogne en zijn 2 dependances. Het college geeft aan dat de tweede helft van dit jaar definitief duidelijkheid te geven over de startdatum van de bouw. In hoeverre is het college hier nog geloofswaardig is de essentiële vraag die wij ons stellen? In eerste instantie zou het hotel met zijn 2 dependances klaar zijn in juni 2017 en vervolgens zouden de bouwactiviteiten starten afgelopen maand. Wij kunnen ons niet aan het gevoel onttrekken dat het college hier om de brij heendraait. Sterker nog. Wij als VSP geloven niet in sprookjes!!!!!! Tevens heeft met zich nu al rijk gerekend, want zou de bouw van hotel Croix de Bourgogne niet doorgaan dan kan men fluiten naar € 550.000 m.b.t. co - subsidie provincie en de grondopbrengst. Wij zijn hier als VSP altijd heel duidelijk in geweest. Voor ons hoeft het niet. Laat het Th. Dorrenplein zijn mooie pleinfunctie behouden, zorg dat de Kei en een Kiosk terugkomt en breng een mooie Mural tegen gevel flatgebouw Dr. Erenstraat. Dit trek ongetwijfeld weer meer bezoekers (vooral uit de Regio) en dat kan ook een positieve bijdrage leveren m.b.t. financiële inkomsten. Behoud Slotmanifestatie lagere scholen Valkenburg a/d Geul. Door de onwil van de scholenkoepels dreigde de slotmanifestatie van 2019 de laatste te zijn geweest. Verontruste ouders hebben vorige week al meer dan 665 handtekeningen overhandigt aan de scholenkoepels. Het laatste nieuws wat wij hier over gehoord hebben is dat men alsnog de slotmanifestatie op een of andere manier wil behouden. Wat is de laatste stand van zaken in deze? Wijland Houthem. Wij kunnen ons hier niet aan het gevoel onttrekken dat de beoogde voorzieningen voor Chateau St. Gerlach zijn en niet zozeer voor de inwoners van Houthem – St. Gerlach. Wij als VSP zullen dus nooit instemmen om hier € 700.000 aan gemeenschapsgeld uit te gaan geven. Als je al iets in Houthem – Sint. Gerlach wil doen is er nog genoeg werk aan de winkel. Zo zou het Sint. Gerlachplein wel eens een drastische opknapbeurt mogen krijgen. Achterstallig onderhoud bomenbestand 2019. Wij zijn hier een grote voorstander van. Want niet goed onderhouden bomen kunnen voor de nodige overlast en gevaar opleveren. En daar zitten wij in elk geval niet op te wachten. Sociale Woningbouw in Valkenburg a/d Geul. Wij wachten men spanning de woonvisie af en gaan ervan uit dat er rekening gehouden wordt met zowel jongeren, volwassenen en senioren. Zowel als het gaat om starterswoningen, betaalbare en levensloopbestendige wooneenheden. Regionaal project wandelroutes. Wij vinden het fantastisch dat Valkenburg a/d Geul uitgeroepen is tot wandelgemeente van Nederland. Wij kunnen dus dit voorstel onderschrijven. Als je meer wandelaars naar onze gemeente kan halen, is dat goed voor de gemeente en onze ondernemers. Deze mensen veroorzaken in principe weinig overlast. Ondanks dat er geen geld meer is voor nieuw beleid willen wij toch een aantal zaken onder uw aandacht brengen, waar wij zeker tijdens de begrotingsvergadering van 5 november op terug willen komen. Verhoging van de lastenverzwaring voor onze burgers. Daar zijn wij absoluut geen voorstander van. Verhoging dagkaarten parkeren met 1 €. Wij als VSP hebben dit niet goedgekeurd. Geen bezuinigingen op verenigingsleven en sportverenigingen. Deze zijn het cement van onze samenleving en leveren een heel grote bijdrage aan de leefbaarheid en sociale contacten in onze samenleving. Dus daar mag niet aan getornd worden. Het digitale parkeervergunningensysteem. Dit laat nog veel te wensen over. Handhaving is onder de maat. Ook vinden wij het onverteerbaar dat mensen voor een tweede parkeerkaart in het centrum en een gedeelte van de Nieuwenweg maar liefst € 75 moeten betalen, terwijl dat in andere buurten waar het parkeervergunningensystheem van toepassing is € 25 bedraagt. Hier is dus echt sprake van rechtsongelijkheid. Ook moet er een oplossing gezocht worden voor de gigantische parkeeroverlast in Broekhem – Noord (o.a. Napoleonsstraat). Verkeersveiligheidsknelpunten en verkeerskundige maatregelen. O.a. het verkeersprobleem in Oud Valkenburg en school/thuisroutes van scholen door onze gemeenten dient opgepakt te worden. Ook de groene golf Reinaldstraat mag niet uit het oog verloren worden. Budget voor nieuwe evenementen. Wat ons betreft dienen wij hier een pas op de plaats te maken gezien de hachelijke financiële positie van onze gemeente. Zo hebben wij recentelijk vernomen dat Valkenburg a/d Geul het NK Wielrennen wil gaan organiseren. Graag tekst en uitleg hierover. Wat nu al veel van mensen hoort ‘nee he alweer wielrennen!!!’ Wat wij dan ook heel erg jammer vinden is dat er geen geld meer uitgetrokken wordt voor het organiseren van het evenement bij uitstek wat juist heel veel mensen vanuit onze gemeente en de regio trok en dan hebben wij het over Living Status. Heel veel mensen in Valkenburg a/d Geul zijn hier niet over te spreken. Is het college bereid er zorg voor te dragen dat Living Status weer terug georganiseerd gaat worden? Tegengaan geluidsoverlast vliegtuigen (MAA) en ongelimiteerde helikoptervluchten boven onze gemeente. Wij vinden dat er in het kader van onze toeristische functie alles in het werk gesteld dient te worden om hier paal en perk aan te stellen. Achterstallig onderhoud Geulpark. Aangezien het Geulpark nog altijd in het bezit is van de gemeente gaan wij ervan uit dat er ook wat gedaan gaat worden m.b.t. het achterstallig onderhoud. Veiligheid en overlast. Wij blijven erop hameren dat er meer gedaan moet worden tegen de verkeersonveiligheid, drugsoverlast, overlast van jongeren en ander crimineel gedrag binnen onze gemeente. Er zou hier harder tegen opgetreden moeten worden. Ook het dumpen van zwerfvuil blijft ons een doorn in het oog. Onderhoud publieke domein. Wij gaan ervan uit dat het onderhoud van het publieke domein niet te lijden krijgt omdat er nogal bezuinigt moet worden. Want dit laat nu al veel te wensen over. Gevolgen klimaat akkoord wat afgelopen vrijdag gepresenteerd is. Wat betekent dit voor onze gemeente? Welk communicatietraject gaan wij hierin volgen? Wat de VSP betreft komen hier drie kerntaken m.b.t. onze inwoners om de hoek kijken en dat zijn: haalbaarheid, betaalbaarheid en uitvoerbaarheid. Bestrijding armoedeval. Kan het college ons aangegeven dat hier ondanks dat er bezuinigt moet worden dit toch gaat gebeuren? Sociale Werkvoorziening. Wij vinden dat er ingezet moet gaan worden op Sociale Ontwikkelbedrijven. Dit is goed voor de huidige Sociale Werkplaatsen en goed voor de mensen met beperkingen die nu vallen onder de Participatiewet. Namens de raadsfractie van de VSP, Jef Kleijnen Lloyd Wagemans Gertie Silverentand

Los van het feit of je nu fan bent ...

PGP (Progressieve Groene Partij) PGP (Progressieve Groene Partij) Valkenburg aan de Geul 17-06-2019 11:13

Los van het feit of je nu fan bent van dit soort TV-verkiezingen of niet, het is een goede zaak dat er niet óver maar mét mensen gesproken wordt. “Dit is niet zomaar een geinige tv-show, maar bloedserieus”, zegt Lucille in gesprek met BuzzE. “Er zijn bijna twee miljoen Nederlanders met een handicap. Die zijn haast onzichtbaar, ook in Den Haag. Het beleid gaat nu over veel verschillende ministeries, die allemaal een klein stukje hebben." De minister komt een jaar lang betaald in dienst bij KRO-NCRV en krijgt een eigen team. Ze gaan eigen content maken. De omroep wil het thema ook in al hun programma’s integreren. Ideeën of wensen voor onze eigen gemeente op dit onderwerp? Laat het ons weten. https://nos.nl/l/2289402

In dit nieuwsbulletin onze inbreng ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburg aan de Geul 15-06-2019 12:09

In dit nieuwsbulletin onze inbreng tijdens de diverse commissie -vergaderingen van de gemeente Valkenburg a/d Geul (deel1) zoals: Behoud slotmanifestatie scholen. Bedrijven investeringszone Valkenburg (BIZ). Hotel Beleidskader. Beleidsplan jeugdhulp Zuid Limburg. Notitie beheersmaatregel Omnibuzz. Notitie onderwijs achterstanden. Raadsfractie VSP wil dat slotmanifestatie scholen basis onderwijs in stand gehouden wordt. Tijdens de raadsadviescommissie Sociaal Domein werd er tijdens spreektijd door de Stichting Activiteiten die al 30 jaar de slotmanifestatie voor de lagere scholen in Valkenburg a/d Geul organiseert bekend gemaakt dat de besturen van de scholenkoepels Innovo en Kom leren zich niet langer in het concept van de slotmanifestatie konden vinden. De stichting organiserend de slotmanifestatie jaarlijks. Ze doen dat met behulp van enthousiasten vrijwilligers. De slotmanifestatie is een educatief uitje voor alle basisschoolkinderen uit onze gemeente. Tijdens deze dag ervaren kinderen de vele aspecten die onze gemeente te bieden heeft zoals: het verenigingsleven, kunst, theater, muziek, sport en spel en de geschiedenis van Valkenburg a/d Geul. Bovendien bieden vele horecagelegenheden de kinderen belangeloos een lunch aan. De slotmanifestatie versterkt daarmee de binding tussen kinderen onderling en de gemeenschap. Door de onwil van de scholenkoepels dreigt de slotmanifestatie van 2019 de laatste te worden. Wij als VSP hebben de verantwoordelijke wethouder opgeroepen om dit aan de orde te stellen in een overlag met de scholenkoepels. Tevens hebben wij gevraagd om de uitkomsten van dit overleg aan ons terug te koppelen. Blijven de scholenkoepels bij hun standpunt dat de slotmanifestatie vanaf 2020 niet meer kan plaatsvinden dan zullen wij als raadsfractie van de VSP alles in het werk stellen om deze prachtige slotmanifestatie in stand te houden. Jef Kleijnen heeft zich als vrijwilliger aangemeld voor de slotmanifestatie van 2019. Wij houden u op de hoogte. Raadsvoorstel Bedrijven investeringszone (BIZ) Valkenburg. Laten wij voorop stellen, dat de fractie VSP voorstander is van het invoeren, van een Bedrijven investeringszone Valkenburg 2020-2024. In het verleden zijn diverse collectieve initiatieven geweest om de economie van Valkenburg te stimuleren. Echter een probleem waren de bedrijven die nergens aan bij droegen en toch profiteerden van de projecten. Dus het invoeren van de BIZ leidt tot een betere verdeelsleutel. Het voorstel is nu om de gemeente het exclusieve recht om belasting te heffen te laten door de BSGW. Enkele vragen: Er is sprake dat de bijdrage aan de BIZ betaald wordt door de huurder van het bedrijf een niet door de eigenaar. Bij leegstand hoeft de eigenaar niet te betalen. Waarom wordt de eigenaar van het pand welke dit soms te duur verhuurd, niet degene die is verplicht om deze bijdrage te voldoen.? De VVV gaat het management vormen voor de BIZ. Hiervoor ontvangen zij een vergoeding van € 80.000. De verwachte inbreng binnen de BIZ is € 200.000. Hoe verhoudt zich dan de € 80.000 t.o.v. de € 270.000 subsidie die de VVV (Visit Zuid Limburg) jaarlijks van de gemeente ontvangt? Nu reeds is er een site “leuke straatjes Valkenburg.nl. Hieraan kunnen zich veel bedrijven koppelen? Moet niet een onafhankelijk persoon deze kar gaan trekken? Wij wensen de ondernemers veel succes met het realiseren van deze BIZ. Raadsvoorstel Hotel Beleidskader. Voor ons ligt er een onderzoek naar de vitaliteit van de hotelmarkt in Valkenburg aan de Geul. Onderdeel Notitie “hotel beleidskader” d.d. 21 mei 2019. Er is afstemming gezocht met een interne projectgroep en enkele fris en dwarsdenkende ondernemers over het toeristisch product Valkenburg aan de Geul in relatie tot de hotelsector. U vraagt de raad een wijze van aanpak te steunen, echter is er nog onduidelijkheid over de financiering. Medio juni wordt de structuurvisie Wonen Zuid Limburg gepresenteerd De besluitvorming in Valkenburg a/d Geul zal in september plaats vinden. Voor de fractie VSP een standpunt inneemt, hebben wij nog enkele vragen. Vitaliteitsscan: Blz. 8. Omvang Hotelaanbod afgenomen. Landelijke aanbod 15% gegroeid en in Valkenburg aan de geul 10 % gedaald, is dit puur het hotelaanbod of zijn hier ook andere logiesaccommodaties in meegenomen. U geeft aan dat dat de vraag naar hotelkamers is afgenomen, maar teven blijkt uit de stukken dat er een verschuiving is naar ander accommodatie soorten. Aangezien deze voor ons ook meespelen in de juiste beeldvorming, echter wij deze niet zien in onderliggende stukken kunnen wij op dit moment hier geen definitieve conclusie aan verbinden. Blz. 10.ZKA stelt vast dat 75% van de hotelkamers geboekt wordt met een toeristisch motief. Kunt u aangeven waar wij aan moeten denken bij de resterende 25%, misschien arbeidsmigranten? Blz. 27 .Stakeholders zien twee oplossingen om vitaliteitsslag in de sector te maken: Een hotelinvesteringsfonds: Door wie wordt dit investeringsfonds gefaciliteerd? Wat als de lener de investering niet terugbetaald? Als dit fonds gefaciliteerd wordt door de gemeente wordt de gemeente (mede) eigenaar van het hotel? Kunt u ons aangeven hoe dit werkt in andere gemeenten? Wij gaan ervan uit dat Valkenburg aan de Geul niet de pilot gemeente is. Andere bestemming Hotels: Ja, wij zijn volledig voor een constructieve houding, maar wel binnen de geldende wet- en regelgeving met de inwoners van Valkenburg aan de Geul in gedachten. Toetsingskader: Blz. 10. Het schept onze verbazing dat in dit stuk staat dat vooral concept B,C en D en eventueel nichehotels de potentie hebben om een nieuwe markt aan te boren. Is het doel van dit gespreksonderwerp niet om te komen tot een goed functionerende hotel- en pensionmarkt in Valkenburg aan de Geul? Blz. 17. Bij de criteria voor nieuwe initiatieven en uitbreidingen zien we nergens het BIBOB onderzoek terugkomen zie verder in de stukken wel is aangekaart.Wij zijn het er eens mee eens dat zulk BIBOB onderzoek in een zeer vroeg stadium van het proces moet plaatsvinden, niet alleen voor nieuwe partijen die betrokken zijn/zullen worden in dit proces echter ook voor bestaande partijen, dit om het risico voor de gemeente en indirect de inwoners te minimaliseren. Dit zien wij trouwens ook nuttig bij eventueel nog te realiseren projecten. In het voorliggende Beleidskader versie 28 mei 2019 missen we de opsteller van het stuk, mogen wij dit alsnog aangevuld zien? Blz. 6. Onder het mom van “Thuiskomen in Valkenburg”, “De magie van het thuiskomen” zien we door diverse partijen voorgedragen punten, waaronder: Certificaat van Inwonerschap: Wat houdt dat tijdelijk Inwonerschap in? Inwonerschap al dan wel tijdelijk brengt niet alleen baten, maar ook plichten met zich mee. Wij horen graag hoe men zich dit voorstelt en hoe men denk om te gaan met eventuele verplichtingen (o.a. Belastingen) die dan ook gelden voor deze tijdelijke inwoners. Bij punt drie staan al reeds diensten en activiteiten waar de gemeente het VVV voor betaald. Sommige voorstellen zien wij al dan niet realiseerbaar. Wij vragen de gemeente om er op te letten dat er geen misbruik van wordt gemaakt. Bijvoorbeeld arbeidsmigranten die onder het mom van een activiteit arbeid verrichten. Blz. 10. Graag zien wij dat de voorgestelde beperking die betrekking heeft op het centrumgebied aangegeven in bijlage 4, uitgebreid wordt naar de toegangswegen. Dit stellen wij voor omdat wij ook deze gebieden zien als visitekaartje van Valkenburg aan de Geul. Blz. 11. De geschatte kosten voor het aantrekkelijker maken van Valkenburg wordt geschat op €50.000,-. Het promoten en aantrekkelijker maken van Valkenburg is al eerder besproken in deze commissie en hier is ook al akkoord gegaan met voorgestelde budgetten. Is deze € 50.000 onderdeel van eerdere plannen of komt dit bedrag daar nog eens bovenop? Vaststellen beleidsplan jeugdhulp Zuid Limburg 2019 – 2022. Beleidskader 2019 – 2022 Zuid – Limburg voor de jeugd pag. 5. Het aantal jongeren in Zuid – Limburg daalt terwijl het aantal jongeren stijgt m.b.t. jeugdzorg. Welke rede(en) liggen hier aan ten grondslag? Beleidskader 2019 – 2022 Zuid – Limburg voor de jeugd pag. 9. Er is nog altijd sprake van financiële tekortkomingen. Welke stappen is men van plan om te komen tot een oplossing van dit probleem? Kunt u ons een aangeven m.b.t. de zaken die gerealiseerd zijn wat is positief? Wat is negatief? Kritiek jongeren jeugdzorg n.a.v. enquête Maastrichtse Jongerenraad JONGR onder 40 jongeren (DL04-06-2019). Er zouden te lange wachttijden zijn, een te weinig persoonlijke aanpak, medewerkers (Xonar en Mondriaan) slecht bereikbaar en te vaak wisselen, zelf geen beslissingen mogen nemen, het ontbreken van een persoonlijk plan en de individualistische aanpak niet wordt gerealiseerd. Dit baart ons toch wel zorgen. Is dit ook het geval bij jeugdigen uit Valkenburg a/d Geul die aangewezen zijn op jeugdhulp en is hier onderzoek naar gedaan? M.b.t. het advies van de ‘Stichting Adviesraad Sociaal Domein’. Wij missen hier de reactie van het college o.a. pag. 1. m.b.t. tot de kanttekeningen die geplaatst zijn. Notitie beheersmaatregel Omnibuzz. Beheersmaatregel 2: wij als VSP zijn absoluut geen voorstander om het jaarlijks aantal reiszones te verlagen van 750 naar 590. De rede hiervoor is dat in 2018 van de 804 paspoorthouders in Valkenburg a/d Geul slecht 23 personen boven de 590 zones uitkomen waarvan er ook nog eens 9 een indicatie hadden om boven de 750 reiszones te gaan zitten. Notitie onderwijs achterstanden. Wij als VSP zijn hier nog niet helemaal uit wat voor keuzes wij hier uit zouden moeten maken. In feite staan wij open voor alles. Aanbod voorschool: hier kun je kiezen uit 3 varianten die ons alle 3 aanspreken. Ik ben al van de oude stempel en zou dan zeggen ik kies uiteindelijk toch voor variant 2. De voorschool start dan voor ieder kind vanaf 2,5 jaar i.p.v. 2 jaar. Met als onderliggende gedachte laat een kind zolang als mogelijk kind zijn. Ik ben benieuw voor welke variant andere kiezen met daar natuurlijk bij hun beargumentatie. Bereik en toeleiding: wij zijn voor de keuze om extra middelen beschikbaar te willen stellen voor intensievere aanpak door het consultatiebureau op toeleiding om het bereik van kleuters te vergroten. Taalklas: vinden wij echt van toegevoegde waarde om echte grote taalachterstanden weg te helpen bij vooral kinderen in het reguliere onderwijs. Ouderenbetrokkenheid: met als doelen om te komen tot een taalverbetering van de kinderen en ouders leren en stimuleren op een leerzame manier met hun kinderen te spelen kunnen wij ten zeerste onderschrijven. Namens de raadsfractie van de VSP, Jef Kleijnen Lloyd Wagemans Gertie Silverentand

Alle steun van PGP voor de twee ...

PGP (Progressieve Groene Partij) PGP (Progressieve Groene Partij) Valkenburg aan de Geul 14-06-2019 07:43

Alle steun van PGP voor de twee raadsvoorstellen in commissie EFTR van 12 juni jl over hotelbeleid en BIZ. Lees meer op onze website: https://pgpvalkenburg.nl/2019/06/14/overnachten-en-ondernemen-commissie-eftr/

Elektrische deuropener ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburg aan de Geul 28-05-2019 11:13

Elektrische deuropener appartementencomplex Oranjelaan wordt door de gemeente Valkenburg a/d Geul uiteindelijk toch geplaatst. Wij zijn hier als raadsfractie van de VSP zeer blij mee, maar vragen ons af waarom dit zo lang heeft moeten duren. Dit soort klachten dient direct opgepakt te worden. Ik heb namens de raadsfractie van de VSP op 15 april 2019 schriftelijke vragen gesteld aan het college van B & W van de gemeente Valkenburg a/d Geul. Een van deze vragen hield in of het college bereid is er zorg voor te dragen dat er op de eerste verdieping van de galerij appartementencomplex Oranjelaan op zeer korte termijn een elektrische deuropener geplaats kon worden. Op 26 april 2019 hebben wij nietszeggender beantwoording tegenmoet mogen zien. Wij hebben deze brief geschreven omdat een bewoonster van het kasje naar de muur wordt gestuurd. Zelf hebben wij hierover herhaaldelijke malen aan de bel getrokken. Het zou je moeder, grootmoeder of tante maar wezen. Zo ga je echt niet met mensen om. Tevens heb ik in dit schrijven aangegeven dat het niet alleen gaat over een bewoonster van 83 jaar met een schouderprothese die de galerijdeur niet open krijgt met alle rampzalige gevolgen vandien, maar dat er nog meer mensen op deze verdieping wonen met een hoge leeftijd en beperkingen. Tevens heeft men al op de tweede en derde etage van dit appartementencomplex al elektrische deuropeners geplaatst (in het kader van de WMO) omdat daar ook oudere mensen met beperkingen wonen (dat is trouwens van toepassing voor het hele complex). De gemeente heeft in eerste instantie ook al bij de eigenaar van het complex Wonen Zuid een offerte aangevraagd m.b.t. het plaatsen van een elektrische deuropenen op de eerste etage. Mevrouw heeft inmiddels bezwaar aangetekend. Wij als VSP hebben deze brief ook geschreven vanwege het feit dat betrokkene al maandenlang met een groot probleem opgezadeld zit dat zo snel al mogelijk opgelost moet worden. Elke dag langer is een marteling. Namens de raadsfractie van de VSP, Jef Kleijnen.

Wegens drukke agenda en ...

PGP (Progressieve Groene Partij) PGP (Progressieve Groene Partij) Valkenburg aan de Geul 23-05-2019 10:06

Wegens drukke agenda en serververhuizing hier het verslag van de laatste 3 vergadering in de raadzaal. En een laatste oproep: Maak gebruik van je stemrecht voor de Europese Verkiezingen van vandaag! https://pgpvalkenburg.nl/2019/05/23/3-in-1-eftr-aba-en-raad-polfermolen/

POLFERMOLEN !! Nieuwsbulletin ...

Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburgse Senioren Partij (VSP) Valkenburg aan de Geul 22-05-2019 10:14

POLFERMOLEN !! Nieuwsbulletin raadsfractie VSP gemeente Valkenburg a/d Geul 22-05-2019 In dit nieuwsbulletin onze inbreng tijdens de raadsvergadering van de gemeente Valkenburg a/d Geul 21 mei 2019 m.b.t. de Polfermolen. De Polfermolen wordt gesloopt en dat hebben wij te danken aan AB, CDA, PGP en de VVD. De VSP wil een woord van dank uitspreken naar de mensen die aanwezig zijn geweest bij de maatschappelijke raadplegingen en schriftelijk hebben gereageerd voor hun positieve bijdrage. Tijdens de raadsadviescommissie EFTR van 8 mei jl. is ons raadslid Gertie Silverentand uitgebreid ingegaan op onderhavige problematiek. Wij als VSP staan nog steeds achter deze inbreng. Hetzelfde geld voor onze inbreng die wij in deze periode eerder ingebracht hebben, zowel in de commissies en raadsvergaderingen. Meer dan 300 mensen hebben de bijeenkomsten van de maatschappelijke raadplegingen bezocht. Men vond dat een matige opkomst. Maar ja dat heb je als bij voorbaat al vaststaat wat de uitkomst ongeveer zal zijn. Volgens collegae raadslid Wim Weerts (AB) zouden wij dit dan maar voor kennisgeving moeten aannemen. Tevens vond hij het de normaalste zaak van de wereld dat een overgrote meerderheid zich uitsprak voor behoud van het zwembad van 25 meter en vasthield aan bestaande voorzieningen. Wij vinden dat je dan de inbreng van de mensen totaal maar dan ook totaal aan je laars lapt. Er kan nog niet aangegeven worden wat het aantal gebruikers zal worden doelgroepenbad en een beperkt wedstrijdbad van 25 meter. Men wil dat nu door een ervaren bureau laten uitwerken (voor zomer 2019). Wat ons betreft had dit allang bekend moeten zijn om nu een afgewogen besluit te kunnen nemen. Wat heel duidelijk naar voren is gekomen tijdens de maatschappelijke raadplegingen is dat heel veel mensen zich uitgesproken hebben voor behoud van het zwembad van 25 meter. Daar wordt in feite gewoon aan voorbijgegaan. Ook de suggestie die gedaan is om aan het huidige zwembad naar buiten een ligweide te maken middels het aanbrengen van schuifdeuren wordt totaal genegeerd. Voor ons is het onbegrijpelijk dat het CDA er nog niet van overtuigd is dat er op zijn minst een zwembad van 25 meter overeind gehouden dient te worden. Is er gebruik gemaakt van de kennis en adviezen van het KNZB? En zo niet… waarom niet? De suggestie om woningen te bouwen boven op de huidige Polfermolen is afgevallen omdat dit constructief niet mogelijk zou zijn. Waar baseert u dit op? Is hier specifiek onderzoek naar gedaan door mensen die hier verstand van hebben? Zoja, kunnen wij hier inzage in krijgen? Voor ons is dit niet te vatten. Als wij een paar km verderop kijken in Maastricht daar kan met een dubbeldekstunnel aanleggen en dan zou het hier niet mogelijk zijn om een extra laag woningen te brengen op de Polfermolen!!!!! M.b.t. alternatieven voor uitvoeringen theaterzaal: daar waren jullie toch al mee bezig o.a. seniorendag Holland Casino, uitreiking sportprijs Chateau St. Gerlach en recentelijk nog de inloopbijeenkomst herinrichting Pr. Beatrixsingel Black Label Hotel. Is dit niet een van de redenen geweest dat de exploitatie van de Polfermolen zo om zeep is geholpen? Hoeveel financiële middelen moet met gaan uittrekken om het verschil in huur tussen de Polfermolen een alternatieve locatie te vergoeden? Ook zal dit ongetwijfeld ten koste gaan van de parkeerinkomsten. Is het college het met ons een als er sprake is van woningbouw dat deze ook te bereiken moet zijn voor mensen met een laag inkomen, starters, senioren en dat er sprake moet zijn van levensloopbestendige en betaalbare woningen? Bent u het met ons eens dat er hiervoor richtlijnen dienen aangegeven te worden en dit niet te laten bepalen door projectontwikkelaars? Waarom wordt er in het kader van de woningbouw geen rol weggelegd voor een sociale verhuurder? Het realiseren van het aantal woningen blijft een risico. Hier is nog veel onduidelijkheid over. Ook is het nog niet duidelijk dat de realisatie van deze woningen consequenties heeft voor de woningvoorraad in andere kernen. Hoe kun je nu een afgewogen besluit nemen als dit nog totaal niet duidelijk is? Duurzaamheid. Hier geeft u aan dat er wordt ingezet op een zo duurzaam mogelijke sportaccommodatie en woningbouw. Hoe duurzaam denkt u dat het is om een gebouw te slopen wat zo’n 18 jaar oud is en zo’n € 16 miljoen gekost heeft te slopen en dan nieuwbouw te gaan plegen? Wij en vele mensen zijn het met ons eens dat hier sprake is van pure kapitaalvernietiging. Het intensieve communicatietraject (film en informatiebijeenkomsten) werd door onze inwoners gewaardeerd. Dit is gewoon lariekoek. Er werd veel kritiek geuit op de wijze hoe de maatschappelijke raadpleging gehouden werd, omdat alles al van tevoren vaststond. U bent in overleg met de vakbonden i.v.m. een sociaal plan voor de werknemers. Wanneer kunnen wij dit tegemoet zien? Wij vinden dat dit gereed moet zijn voor je een definitief besluit neemt. Rapportage Quick-Scan herontwikkeling Polfermolen Een QuickScan is een manier van onderzoeken waarbij slechts een of twee goed meetbare onderwerpen aan bod komen. Het betreft bijna altijd een onderzoek middels een vragenlijst die slechts enkele vragen heeft. Een Quick- Scan is bovendien vaak een opstap om te kijken waar eventueel vervolgonderzoek nodig is. In de voorliggende Quick-Scan spreekt men al van een investering van € 3,7 miljoen, terwijl de marktpartijen tot op heden nog niet hun berekeningen hebben ingediend. Dit bedrag kan en zal naar alle waarschijnlijkheid vele malen hoger liggen. Jaar 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 Boekwaarde respectievelijk: 6.300.000, 5.895.000, 5.490.000, 5.085.000, 4.680.000, 4.275.000, 3.870.000 Cijfers afkomstig van Hospitality Consultants over Toekomstige beheer- en exploitatieopzet De Polfermolen van 29 maart 2016. Op het moment van sluiten zal de resterende boekwaarde als last genomen moeten worden. Die boekwaarde bedraagt op dit moment volgens het onderzoek van Hospitality Consultants € 5.085.000. Indien de Polfermolen begin 2022 afgebroken wordt dan bedraagt de boekwaarde nog € 3.870.000. Die sloop zal circa € 520.000 aan kosten met zich meebrengen (ex btw). Daarnaast komt er nog een onbekend bedrag bij aan frictiekosten en onvoorziene kosten (o.a. juridische kosten en tegemoetkoming kosten alternatieve locaties huidige verenigingen voor de komende 5 jaar). Dus zou men de Polfermolen in 2022 gaan afbreken zou dit een kostenplaatje met zich meebrengen van € 5.200.000 (exclusief de eerder genoemde extra kosten.) In de ontwerpbegroting 2019-2022 is er een voorziening getroffen van € 4.000.000 (stand 1-1-2019) voor de ontwikkelingen Polfermolen. Uit deze voorziening zijn al diverse uitgaven voorzien in 2019 (waaronder de vergoeding aan de marktpartijen van € 100.000, dus de daadwerkelijke uiteindelijke voorziening die zoals afgesproken ingezet zou worden in 2020 zal lager uitvallen. In de Quick-Scan spreekt men van een minimaal bedrag voor nieuwbouw van € 3,7 miljoen. Dus uiteindelijk spreken we van een last voor de inwoners van Valkenburg aan de Geul van minimaal € 9 miljoen waar de gemeente een voorziening voor heeft gereserveerd van minder dan € 4 miljoen. Dat is meer dan € 545 per inwoner. Incidenteel, maar toch. Van eventuele nieuwbouw zijn de opbrengsten niet bekend. Meerdere hier aanwezige partijen hebben al hun vraagtekens gezet bij het bedrag van € 600.000. Naast het duidelijk maatschappelijk belang van de Polfermolen spreken wij hier van kapitaalvernietiging. Kapitaal van onze gemeenschap! Wethouder waarom wordt alleen naar onze burger gecommuniceerd over die € 1,2 miljoen en als pressiemiddel die € 100 per inwoner? Wij verzoeken om openheid te geven naar onze inwoners toe. Wethouder, graag uw reactie. Wij blijven erbij dat vooral het vorig college en coalitie het niet onder stoelen of banken gestoken heeft om de Polfermolen maar tegen de vlakte te gooien. Dat spelletje duurt nu al zo’n 5 jaar. Het financiële plaatje is het enigste waar ook nu nagekeken wordt. Dat dit een regelrechte aanslag op de leefbaarheid van de inwoners van Valkenburg en omgeving dat schijnt geen enkele rol te spelen. Tijdens de laatste raadsadviescommissie EFTR werd ons voor de zoveelste maal verweten dat wij maar met een financiële onderbouwing moesten komen om invulling te geven aan de taakstelling van € 1,2 miljoen. Laten wij voorop stellen dat wij geen 120 ambtenaren tot onze beschikking hebben. En als wij al suggesties aandragen worden die al honend van tafel geveegd. Zo heeft collegae raadslid Math Knubben van het CDA nepnieuws verkondigt in een uitzending van Falcon Radio dat de VSP geen financiële onderbouwing had en dat het CDA zich neerlegde bij een democratisch meerderheid van de raad. Het CDA in Valkenburg a/d Geul heeft zich voor de gemeenteraadsverkiezingen expliciet uitgesproken dat de Polfermolen niet gesloten en afgebroken mocht worden. Al de activiteiten die in de Polfermolen plaatsvinden, daar mag niet aan getornd worden. Dit alles valt terug te lezen in hun verkiezingsprogramma en hun verkiezingsfolders. Maar ook via de media hebben zij zich voor de verkiezingen onverkort uitgesproken voor behoud van de huidige Polfermolen in al zijn facetten. Waarom laat het CDA de mensen in de kou staan nu ze in de coalitie zitten!!!!!! Waarom komt het CDA hun verkiezingsbelofte niet na, terwijl men van te voren aangaf dat dit voor hen een breekpunt was!!!!!! Maar wij hebben het o.a. gehad om andere keuzes te durven maken. Ons inziens had er veel meer moeten gebeuren om energiebesparende maatregelen te onderzoeken. Ook zou je al lang in overleg hebben moeten treden met de ondernemers die hun brood verdienen aan het toerisme. Onderzoeken om te komen tot een betere exploitatie, Kijken of je subsidies van derden kunt krijgen. Hier is gewoon veel te weinig mee gedaan. Maar u blijft telkens maar weer aangeven dat dit allemaal niet haalbaar is. Wij zouden u willen verzoeken om de resultaten van al die onderzoeken die u gedaan heeft aan ons ter beschikking te stellen. De taakstellende bezuiniging van € 1.2 miljoen (van € 1.8 miljoen op de Polfermolen) is maar een fractie (2,18%) van onze hele begroting van € 55 miljoen. Dus zou je moeten kijken dat je bezuinigt over de totale begroting en zou je dus andere keuzes moeten maken, zoals wij als VSP al vaker voorgesteld hebben en als wij het voor het zeggen hadden (zie o.a. ons verkiezingsprogramma) Stemverklaring van de raadsfractie van de VSP. De raadsfractie van de VSP stemt tegen dit voorstel. Er is nog te veel onduidelijk en onzeker. Daarom vinden wij dat de huidige Polfermolen met al zijn maatschappelijke voorzieningen overeind dient te blijven. Want wij vrezen dat de Polfermolen 2.0 de volgende molensteen om de nek van Valkenburg a/d Geul zal zijn en daar passen wij voor Namens de raadsfractie van de VSP, Jef Kleijnen Lloyd Wagemans Gertie Silverentand

Met in de commissie SOB de nieuwe ...

PGP (Progressieve Groene Partij) PGP (Progressieve Groene Partij) Valkenburg aan de Geul 16-05-2019 19:06

Met in de commissie SOB de nieuwe samenstelling Pat-Jos Huisman, Colette Rasenberg en Ruud Engels (voorheen commissie EFTR) veel aandacht voor duurzaamheid. Zie het verslag op onze website: http://pgpvalkenburg.nl/2019/05/16/duurzame-commissie-sob/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.