Niet blijven uitdelen als een koek op is.
Een sterk stuk van ons Statenlid Pascale Plusquin en Tweede Kamerlid Lammert van Raan.
Pascale PlusquinPASCALE PLUSQUIN EN LAMMERT VAN RAAN
Niet blijven uitdelen als koek op is
„We hebben een list nodig”, zei VVD-luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen, nadat de Raad van State het Nederlandse stikstofbeleid (PAS) had vernietigd. Alsof er nog niet genoeg list en bedrog is gebruikt in het Nederlandse luchtvaartbeleid tot dusver, en in het stikstofbeleid dat nu dankzij de inspanningen van Werkgroep Behoud de Peel bij de Raad van State ontmaskerd is.
Door de uitspraak van de Raad van State lijkt de gate van Lelystad Airport daadwerkelijk gesloten te blijven, welke hocus pocus PAS de minister ook uit haar hoge hoed tovert. En dus richt ze haar pijlen op groei van andere Nederlandse luchthavens. Een uitgelekte verkenning van het ministerie sluit nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport niet langer uit. Voortaan zou er van 5 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts gevlogen mogen worden. Een grove aanslag op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nachtrust. Ronduit schadelijk voor de gezondheid. De provincie Limburg, als eigenaar van de luchthaven, is hiervoor ook verantwoordelijk. Dat komt ervan als je een zakelijk belang in herrie neemt.
Onevenwichtige deal
De toekomst van luchtvaart is de trein. De VVD lijkt die trein gemist te hebben.
In delen van Zuid-Limburg ligt men letterlijk wakker van de overlast van het vliegveld bij Luik, dat 24 uur per dag open is en vluchten strategisch zo veel mogelijk richting het noorden duwt. Een WOB-verzoek dat boven tafel moest halen waarom hier niets aan wordt gedaan, heeft nog niets opgeleverd omdat het ministerie dwarsligt met als argument dat openbaarmaking de betrekkingen met België zou schaden. Kennelijk heeft de minister geheimen te verbergen over de wel zeer onevenwichtige deal met de Belgische overheid, waarin een deel van het Nederlandse luchtruim werd prijsgegeven aan het vliegveld bij Luik.
Ook hier laat de provincie Limburg het afweten en laat ze de inwoners van Eijsden in de kou staan. Dat doet ze ook door boven de provincie steeds meer pretvluchten toe te staan, zoals eerder boven het Heuvelland en recentelijk nog boven Roermond. Ook wordt de heropening van vliegbasis de Peel geen strobreed in de weg gelegd. Daardoor zullen straks drie keer per jaar zes weken lang straaljagers boven de omgeving gieren. De Partij voor de Dieren heeft op 21 juni in het Limburgs parlement een motie ingediend om Limburgers tegen deze overlast te beschermen.
Koek op
Als de koek op is, kun je niet blijven uitdelen. De Tweede Kamer nam recentelijk een motie van de Partij voor de Dieren aan om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te brengen. Stevige krimp van de luchtvaart wordt daarmee onvermijdelijk. Daarvoor is steeds meer maatschappelijk draagvlak. In Eindhoven werd op verzoek van bewoners al een krimpscenario doorgerekend, dat zeer positieve effecten blijkt op te leveren voor de leefomgeving van mens en dier. In Rotterdam wordt op initiatief van het platform Bewoners tegen Vliegtuigoverlast serieus gesproken over volledige sluiting van de luchthaven. En in Lelystad wisten bewonersgroepen een serie fouten te onthullen die de plannen voor de luchthaven onhoudbaar maken.
Trein
De toekomst van luchtvaart is de trein. De VVD lijkt die trein gemist te hebben. „Nederland heeft te veel natuurgebieden”, zei VVD-Kamerlid Remco Dijkstra tijdens het debat over het door de Raad van State vernietigde stikstofbeleid, waar de VVD nota bene zelf de coauteur van was. En minister Van Nieuwenhuizen raakt steeds verder verdwaald in haar luchtkasteel van oneindige groei. Het zou niet voor het eerst zijn dat omwonenden van verschillende luchthavens tegen elkaar worden uitgespeeld. Zorg dat de lucht geklaard wordt en laat de minister niet wegkomen met het kapen van onze nachtrust.
Pascale Plusquin en Lammert van Raan zijn respectievelijk lid van Provinciale Staten in Limburg en Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren