Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

3 documenten

Leefbaar wil snel duidelijkheid over ontwikkelingen Hoek van Holland

Leefbaar Rotterdam Leefbaar Rotterdam Rotterdam 13-02-2024 09:42

Leefbaar-raadslid en Hoekenees Joey de Waard heeft schriftelijke vragen gesteld aan het Stadsbestuur over de ontwikkelingen in Hoek van Holland. Vanuit de Kleine Kernen Aanpak is er afgelopen jaar geld gereserveerd voor onder andere het TROP, het Toeristische Recreatieve Ontwikkelings Perspectief.

“Met het TROP moet Hoek van Holland zich verder ontwikkelen als badplaats, met mooie economische kansen voor het dorp.”, zo legt Joey de Waard uit. “Alleen blijft het tot nu toe wel erg stil over de Hoekse ontwikkelingen. Wij willen daarom van het college weten welke concrete plannen er op tafel liggen, wat er al is uitgevoerd en wanneer de andere plannen worden uitgevoerd. Zoals ook het masterplan Brinkplein, hier wordt al jaren over gepraat en het wordt tijd dat er een fysieke start wordt gemaakt.”

In het kader van het TROP wordt Hoek van Holland ontwikkeld tot 4-seizoenenbadplaats. Wethouder Simons vertelde in april 2023 tijdens een strandexploitanten-bijeenkomst dat de gemeente de exploitaties van strandpaviljoens en winkels op het Zeeplein wil aankopen. Bij betrokken ondernemers heerst er onduidelijkheid en onzekerheid over. “Daarom willen wij ook hier meer duidelijkheid over. Als de gemeente paviljoens en winkels op het Zeeplein aankoopt, hoe worden dan de betrokken ondernemers hierbij betrokken en gedurende het proces op de hoogte gehouden? Er is een hoop onduidelijkheid dat moet worden weggenomen.”, aldus De Waard.

Terugblik Chantal Zeegers

D66 D66 Rotterdam 27-03-2022 17:16

Chantal heeft zich gestort op diverse onderwerpen in haar raadsperiode de afgelopen vier jaar. In haar circa 300 werkbezoeken heeft ze veel mogen leren van bewoners, ondernemers en andere betrokkenen over wat er écht toe doet in Rotterdam. En hoe we samen vooruit kunnen komen.

Menselijke maat, levendige stad en vergroening

De organisatie van de gemeente inrichten op de menselijke maat. Meer democratische controle over de inzet van algoritmen. Een streefcijfer van 50% diversiteit in onder andere man/vrouw verhouding en culturele achtergrond in de bestuurskamer. Stages bieden leertrajecten aan mensen met minder bestuurservaring. Winkeltijdenopening op zondagochtend, zodat winkels ook buiten het centrum op zondagochtend open kunnen. Ondersteuning lokale ondernemers rond huurrechten en financiën, onder andere door middel van loketten, websites en een regelrechter. Leegstandsfonds tegen leegstand in winkelstraten. Een revolverend fonds voor de energietransitie Toename van biodiversiteit als expliciete doelstelling in het vergroenen van onze stad. Er komt een Groenvisie die ingaat op de versterking van de groene verbinding in de regio met betere biodiversiteit

Het bericht Terugblik Chantal Zeegers verscheen eerst op Rotterdam.

Rotterdam blikt tevreden terug op het Eurovisie Songfestival

D66 D66 Rotterdam 23-12-2021 08:39

Afgelopen week blikte Rotterdam terug op de resultaten van het Eurovisie Songfestival, dat in mei 2021 plaatsvond in Rotterdam Ahoy. Wethouder Said Kasmi is trots op de behaalde resultaten: “Het is opnieuw duidelijk geworden dat wanneer je in Rotterdam een evenement organiseert, je kunt rekenen op onze veerkracht en betrokkenheid.”

Rotterdam op de kaart Rotterdam heeft zichzelf goed op de kaart gezet, ondanks de uitdagende omstandigheden van de coronapandemie. Naast ruim 183 miljoen kijkers via tv, 50 miljoen kijkers online en tienduizenden artikelen wereldwijd, kreeg de organisatie goede waarderingscijfers van pers, publiek en delegaties. Ook Rotterdammers waardeerden de komst van het Songfestival. De projectorganisatie houdt onder de streep 3,7 miljoen euro aan budget over.

Wethouder Said Kasmi: “We krijgen mooie rapportcijfers en daar ben ik trots op. Het is opnieuw duidelijk geworden dat wanneer je in Rotterdam een evenement organiseert, je kunt rekenen op onze veerkracht en betrokkenheid. Met Rotterdam Ahoy, Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners kijken we zeer tevreden en enthousiast terug. We verwelkomen graag een volgend evenement van wereldformaat in onze stad.”

Waardering en trots Bezoekers van het Songfestival, delegaties en pers gaven een 8,9 voor de algehele organisatie. De waardering voor het Songfestival in Rotterdam steeg van een 6,5 vóór het Songfestival tot een 7,5 erna. Ook bleken Rotterdammers door het Songfestival meer trots te zijn op hun stad. De opvallende en kleurrijke citydressing werd gewaardeerd met een 7,6.

Feest van en voor iedereen De 2500 Rotterdammers die samen met een introducé kosteloos konden genieten van één van de shows, hadden hierdoor meer het gevoel er als Rotterdammer bij te horen. Dat blijkt uit de resultaten van de eindrapportage. Wethouder Kasmi: “We wilden graag dat het Songfestival een feest van en voor iedereen zou zijn. Deze actie heeft daar voor een groot deel aan bijgedragen.” Rotterdam toonde zich bovendien innovatief met het eerste Online Eurovision Village. Het kon rekenen op maar liefst 500.000 bezoekers van over de hele wereld. Positief is dat bijna 80% van de buitenlandse bezoekers geïnteresseerd was in een bezoek aan Rotterdam.

Economische impact beperkt In een tijd waarin de hotels en straten door de coronacrisis leeg waren zorgde het Songfestival toch nog voor ruim 17.000 hotelovernachtingen (bezoekers, crew en delegaties). De directe inkomsten voor Rotterdamse ondernemers zijn 2,8 miljoen euro en daarmee fors lager dan in normale omstandigheden het geval zou zijn. Belangrijkste oorzaak waren de reisbeperkingen en coronamaatregelen: dat leidde tot minder buitenlandse bezoekers en beperkte mogelijkheden voor horeca-ondernemers.

Binnen budget De projectorganisatie heeft 3,7 miljoen euro over gehouden. Er werd in de budgetten met verschillende scenario’s rekening gehouden. Vanwege corona zijn bepaalde onderdelen aangepast of vervallen, daardoor is minder geld uitgegeven dan gepland. Het prijskaartje voor de gemeente Rotterdam komt daarmee op totaal 19 miljoen euro.

Rotterdam Ahoy Het Songfestival heeft Rotterdam Ahoy nog meer naamsbekendheid opgeleverd, zowel nationaal als internationaal. Dat merkt Rotterdam Ahoy aan de binnenkomende site visits. Rotterdam Ahoy heeft zich geprofileerd als een venue waar alles kan en waar niets te groot is. Door corona verkeert de evenementensector in een moeilijke periode en is het succes nu nog niet te vertalen naar bezoekersaantallen of boekingen.

Het bericht Rotterdam blikt tevreden terug op het Eurovisie Songfestival verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.