Nieuws van PvdA inzichtelijk

6 documenten

Voor het eerst met het vliegtuig reizen

PvdA PvdA Het Bildt 20-05-2023 07:13

Voor het eerst met het vliegtuig reizen kan een zeer spannende en ontmoedigende ervaring zijn. Of je nu op reis gaat voor zaken, vakantie of gewoon om familie en vrienden te bezoeken, waarschijnlijk zul je tijdens je reis minstens één keer met het vliegtuig moeten reizen. Of je nu opgewonden of nerveus bent over vliegen, er zijn dingen die je kunt doen om je voor te bereiden op je vlucht. Het belangrijkste om te onthouden is dat de meeste mensen hetzelfde gevoel hebben bij vliegen en dat de meeste vluchten veilig zijn.

Het is een goed idee om een beetje vroeg op het vliegveld aan te komen, zodat je ervoor kunt zorgen dat je op een efficiënte manier kunt inchecken en door de beveiliging kunt. Als je met een partner of familielid reist, kun je overwegen om vooraf stoelen te kiezen, zodat je zeker weet dat je bij elkaar zit. Het is ook een goed idee om wat entertainment op je telefoon of tablet mee te nemen dat je tijdens de vlucht kunt gebruiken. Dit kan een goede manier zijn om de tijd te doden tijdens eventuele vertragingen.

Als je eenmaal in het vliegtuig zit is het een goed idee om je voeten zoveel mogelijk omhoog te houden terwijl het vliegtuig in de lucht is. Dit kan helpen om bloedstolsels te voorkomen die soms in je benen kunnen ontstaan terwijl je vliegt. Als je niet zeker weet hoe je dit moet doen vraag dan een van de stewardessen om instructies.

Tijdens de vlucht krijg je normaal gesproken een maaltijd, drankjes en snacks geserveerd (hoewel deze op internationale vluchten vaak beperkt zijn). Als je specifieke dieetwensen hebt, kun je dat het beste aan de luchtvaartmaatschappij laten weten wanneer je je vlucht boekt, zodat ze kunnen proberen aan je wensen tegemoet te komen.

In het vliegtuig heb je normaal gesproken ook toegang tot wifi en er is meestal een selectie van films en muziek aan boord waaruit je kunt kiezen. Als je je zorgen maakt over hoe druk het vliegveld zal zijn als je vliegt, dan is het een goed idee om een app te downloaden die je kan vertellen hoe lang het duurt om door de beveiliging te komen en je ook een verwachte wachttijd bij je gate kan geven.

Als je voor het eerst reist dan is het een goed idee om je in te schrijven voor een frequent flyer programma van een luchtvaartmaatschappij. Dit bespaart je tijd bij het boeken van toekomstige vluchten en kan je gratis reizen opleveren! Je kunt dit doen door naar de website van de luchtvaartmaatschappij te gaan en in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Als je dit gedaan hebt, kun je meteen beginnen met het verzamelen van mijlen!

Vliegveld Drachten [2]

PvdA PvdA Smallingerland 11-05-2022 10:37

10 mei gemeenteraad eensgezind met uitzondering van het vliegveld De raad was op 10 mei opvallend eensgezind. Enkel over de vervolgstap over de toekomst van het vliegveld werd verschillend gedacht, gesproken en gestemd. Met uitzondering [Lees meer]

The post Vliegveld Drachten [2] first appeared on PvdA Smallingerland.

Vliegveld Drachten

PvdA PvdA Smallingerland 22-04-2022 16:00

Dinsdag 19 april was op de agenda van de ronde tafel van de gemeenteraad Smallingerland het conceptkader toekomst Vliegveld Drachten. In gewoon Nederlands de inspraakronde waar iedereen zijn zegje kan doen. De opkomst was een [Lees meer]

The post Vliegveld Drachten first appeared on PvdA Smallingerland.

Vragen met KIJK!!!: sluiting van Maastricht Aachen Airport

PvdA PvdA Meerssen 12-03-2022 02:23

In deze rubriek beantwoordt KIJK!!! vragen over haar programma. Deze keer: is KIJK!!! voor sluiting van Maastricht Aachen Airport?

In ons verkiezingsprogramma staat dat we streven naar: “een duidelijke vermindering of stopzetting van overlast door Maastricht Aachen Airport (MAA), veiligheid van omwonenden waarborgen en streven naar een CO2-neutraal alternatief voor MAA”. Wat betekent dit?

In het afgelopen jaar heeft de provincie Limburg verschillende toekomstscenario’s onderzocht waarvan de conclusies zijn samengebracht in een Maatschappelijk Kosten Baten Analyse (MKBA). In die uitwerking is een scenario meegenomen voor de sluiting van het vliegveld en de optie van een veel kleiner en duurzaam vliegveld met veel beperktere activiteiten. We kunnen beide opties omarmen, en we worden enthousiast als we beginnen na te denken wat er gerealiseerd kan worden in plaats van een (groter) vliegveld: een duurzame woonwijk, meer natuur, veel meer zonnepanelen, noem maar op.

We zetten grote vraagtekens bij de economische waarde van het vliegveld voor de regio. Dit is na jaren eindelijk ook door de provincie erkend in diezelfde MKBA. Korte vrachtvluchten, ook tussen Luik en Maastricht, laten zien hoe compleet doorgeslagen het huidige vliegsysteem is. Een meer vervuilende vliegrit met veel geluidsoverlast is economisch veel goedkoper dan vrachtvervoer over de snelweg.

De gemeente gaat niet over het besluit over de toekomst van MAA. We zijn daarom als KIJK!!! beperkt in wat we kunnen agenderen. Wat we kunnen doen -en wat we hebben gedaan- is het thema continue op de agenda zetten van de gemeenteraad (zie: https://www.kijkmeerssen.nl/terugblik-naar-raadsperiode-2018-2022/) en het gedogen, de overlast, mogelijke gezondheidsschade en risico’s zoveel mogelijk aankaarten. Daarin hebben partijen in de gemeenteraad zich op belangrijke punten kunnen vinden. Op de laatste raadsvergadering heeft het college en de raad zich unaniem kritisch uitgesproken over het meewegen van de overlast op inwoners in Meerssen in de MKBA MAA en is er een motie aangenomen waarbij Meerssen zich bij Gedupeerde Staten uitspreekt tegen gedogen van proefdraaien van straalmotoren (vergadering 10 februari 2022).

We maken ons erg zorgen over de politieke besluitvorming rond MAA bij de provincie. Recent is het nieuws bekend gemaakt dat Schiphol en MAA al een tijdje werken aan een samenwerkingsconvenant. Is het toevallig dat dit thema pas op de agenda van de provincie komt te staan voor besluitvorming na de gemeenteraadsverkiezingen terwijl er nu nog geen details bekend zijn gemaakt? Wordt hier een handig politiek spel gespeeld om te kunnen uitbreiden zonder al te veel ophef?

KIJK!!! wil zich blijven verweren tegen een continuering of uitbreiding van MAA. We zijn de enige partij in Meerssen die dit standpunt inneemt. We hopen hiervoor een groter mandaat van de kiezer te krijgen zodat onze stem zwaarder weegt.

O, dat vliegveld!

PvdA PvdA Beek 29-12-2021 14:31

Geen onderwerp houdt in Beek de gemoederen zo wakker als het vliegveld. Veel inwoners ervaren de overlast in toenemende mate als onverdraaglijk. Anderen beklemtonen de belangrijke functie van MAA voor de werkgelegenheid en de welvaart. De meeste beslissingen over de toekomst van de luchthaven worden niet genomen in Beek, maar op provinciaal en landelijk niveau. Maar Beek vertegenwoordigt wel de meest betrokken mensen en zal helder en duidelijk een standpunt moeten innemen. Om duidelijkheid te krijgen over de voor- en nadelen van MAA, op economisch gebied en ook op het vlak van welzijn en woongenot, heeft de provincie besloten tot een alomvattende kosten-batenanalyse. Progressief Beek is een warm voorstander van dit onderzoek.

 

Hoe staat Progressief Beek in dit debat?

 

In de Maatschappelijke Kosten-batenanalyse (MKBA) moet nadrukkelijk de sluiting en alternatieve gebiedsontwikkeling van de luchthaven als mogelijke uitkomst worden meegenomen. Wanneer de MKBA aantoont dat de kosten van het vliegveld groter zijn dan de baten, is sluiting de aangewezen oplossing. Een verdere stijging van de overlast is niet acceptabel als het vliegveld openblijft. Schade en onveiligheid door turbulentie door vliegtuigen is niet acceptabel. Op grond daarvan kan een vliegverbod worden opgelegd aan bepaalde types vliegtuigen. Voor een goede nachtrust blijft het vliegveld gesloten tussen 23.00 en 7.00 uur. De belasting van het milieu wordt gecontroleerd. Door vliegtuigen veroorzaakte schade wordt gecompenseerd. De schade wordt verhaald op de luchthaven en op de verantwoordelijke bedrijven. Een vertegenwoordiging van Beekse inwoners wordt betrokken bij de besteding van het leefbaarheidsfonds.

Interview met Klaas van Egmond over ons klimaat en het inrichten van een nieuwe economie

PvdA PvdA Boxtel 12-11-2021 20:23

Hoe verder we uit de coronacrisis raken, hoe harder de roep zal zijn om in economisch opzicht weer snel te gaan groeien: méér vliegen, méér vakanties, méér produceren, méér kopen! Met alle negatieve gevolgen voor klimaat, milieu en gelijkheid in de samenleving van dien. Maar biedt de coronacrisis niet juist een uitweg om een rem te zetten op die groei? Hoe ziet een economie eruit die niet stuurt op groei, snelle winst en extractie?

Studenten die nu economie studeren zetten steeds meer vraagtekens bij de in hun lesprogramma’s aangeboden modellen en uitgangspunten voor een economie die alleen op groei gericht is. Kritische vragen worden daarbij niet aangeboden en deze gerichtheid op groei heeft een aantal maatschappelijke zaken in het geheel niet opgelost.

Er zijn duidelijke grenzen aan die groei, zoals we al lang weten, en dit merken we elke dag weer bij het nieuws wat we horen en zien in de media.

In de korte film hierboven hebben wij een interview van 12 minuten opgenomen met Klaas van Egmond. Hij heeft kennis van 30 jaar milieuonderzoek in Nederland in zijn functie als oud-directielid Milieu van het RIVM. Hij is nu nog na zijn pensioen verbonden als hoogleraar bij faculteit Milieukunde van de RUU.

In het interview gaat hij in op hoe onze nieuwe economie zou kunnen (en moeten!) werken.

Tijdens de duurzame week in Boxtel werd deze film vertoond in de raadzaal van het gemeentehuis. Er ontstond een boeiende discussie.

Klimaat en de nieuwe economie zijn niet “links” of “rechts” maar gaan ons allen aan. Hopelijk kunnen wij snel tot nieuwe keuzes komen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.