Nieuws van politieke partijen in Boxtel inzichtelijk

5 documenten

Rotonde de Ketting

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 22-09-2023 09:04

Dinsdag 12 september 2023 hebben we ingestemd met het bestemmingsplan, dat een rotonde bij de Ketting mogelijk maakt. Eerder heeft Combinatie95 al vragen gesteld over de gekozen verkeerskundige oplossing. En dit blijkt de beste oplossing te zijn. Hiermee moet het verkeer op de Bosscheweg, Heem van Selis, Dukaat en Baandervrouwenlaan het beste door kunnen rijden.

We hebben nadrukkelijk ook nog eens de aandacht gevraagd voor zorgen uit de omgeving. Combinatie95 vindt dat de weg Selissen niet afgesloten mag worden, tenzij daar zwaarwegende redenen voor zijn. Ook vinden we dat dit BP niet mag leiden tot extra parkeerdruk op de weg de Ketting. Meerdere partijen hebben hierop gewezen en de wethouder heeft aangegeven dat de buurt altijd betrokken wordt mochten er maatregelen nodig zijn.

Artikel 37 vragen over renovatie riolering Kalksheuvel

BALANS BALANS Boxtel 26-06-2023 17:53

Bij BALANS vinden wij het woongenot van onze bewoners erg belangrijk. Zo ook voor de

bewoners in Kalksheuvel. Al jarenlang zijn daar rioleringsproblemen waardoor bij een

behoorlijke regenbui de riolering volloopt en de ontlasting uit de toiletten omhoogkomt. Al

meerdere malen zou de riolering gerenoveerd worden, maar dat is nog steeds niet gebeurd.

Uiteindelijk was de laatste planning dat dit voorjaar 2023 (dit jaar dus!) zou starten. Vorige

week ontvingen de bewoners van Kalksheuvel een brief waarin stond dat het vervangen van

dit rioleringssysteem, vanwege de bouwstop die door de Provincie Noord-Brabant ingesteld is,

weer uitgesteld gaat worden. Deze bewoners voelen zich nu echt ‘te kakken gezet’. Dit kan

nooit de bedoeling zijn en doet een afbreuk aan het woongenot van de bewoners aldaar.

Aan het college de volgende vragen:

– In uw brief schrijft u dat u blijft onderzoeken of er oplossingen zijn, dat u die nu niet

ziet en dat het allemaal afhangt van hoe en wanneer de provincie de regelgeving weer

kan versoepelen. Bent u bereid om op korte termijn met de bewoners in gesprek te

gaan om te kijken welke mogelijkheden er wél zijn om het probleem op te lossen?

– In uw brief schrijft u over het project herinrichting Kalksheuvel, dat is voor zover wij

weten een omvangrijker project dan het vervangen van de riolering, klopt dat? En zo

ja, wat houdt het project herinrichting Kalksheuvel nog meer in?

– Volgens ons is het wel mogelijk om werkzaamheden gericht op renovatie door te laten

gaan. Bent u bereid om te onderzoeken of hierdoor de renovatie van de riolering in

Kalksheuvel toch mogelijk is?

– Mocht dit geen oplossing bieden, bent u dan bereid om dit project als eerste op te

pakken nadat de bouwstop van de provincie is opgeheven?

− Bent u het met ons eens dat de bouwstop niet mag leiden tot het in stand houden van

situaties die het woongenot ernstig aantasten?

Maatregelen voor sluiting dubbele overweg

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 12-04-2023 09:46

Maatregelen voor sluiting dubbele overweg

Het proces rondom PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) begint op een gebed zonder eind te lijken. Zo’n 10 jaar geleden had de raad eindelijk een besluit genomen voor een compleet pakket maatregelen om de nòg erger wordende problemen bij de dubbele overweg, door het toenemende treinverkeer, aan te pakken. Daarna is jaren gewerkt om het stapsgewijs financieel en qua stikstofruimte passend te krijgen en opeens bleek het 20 miljoen duurder uit te pakken, en dat bij prijspeil begin 2022. Met de huidige inflatie zal dat eerder 30 miljoen zijn en dat kan Boxtel alleen niet ophoesten. Tenminste, als we geen structurele kapitaallasten van 1,5 miljoen/jr willen en een OZB verhoging met bijna 20%.

Zonder maatregelen aan de KBA wordt de bereikbaarheid van Ladonk dramatisch. De reistijd van en naar de A2 kan dan oplopen tot 50 minuten. Combinatie95 heeft altijd gehamerd op eerst de verbreding van de KBA, liefst nog voor de VLK, want dat lost het meeste op voor de verkeersdrukte door Boxtel en daarna kan de Baroniestr. ook weer gewoon 2 richtingen worden. En het heeft weinig stikstofruimte nodig, zowel tijdens aanleg als gebruik. Combinatie95 denkt dat verbreding van de KBA meer toekomstbestendig is dan alleen maatregelen voor de kruisingen. Maar blijkbaar kunnen we met de jongste verkeersberekeningen de noodzaak voor een complete verdubbeling van de KBA niet aantonen. Dan heeft het ook weinig zin om daar nog voor te gaan want dat sneuvelt dan sowieso bij de RvS.

Wij hebben altijd gepleit voor een goede langzaam verkeer verbinding voor Kalksheuvel. Dat zou o.i. ook kunnen door de overweg voor langzaam verkeer open te houden maar daar valt blijkbaar met het Rijk en Provincie niet echt over te praten; alleen tijdelijk tot eind 2027. Fietsverkeer omleiden via de Ossenpadtunnel en de Leenhoflaan is geen volwaardig alternatief voor de fietstunnel en Boxtel moet er toch ook flink voor op de schop. We willen fietsverkeer zoveel mogelijk stimuleren en dan helpt een goede verbinding. De fietstunnel is de beste en veiligste oplossing voor veel fietsverkeer van werknemers, scholieren en recreanten en uiteraard ook voor voetgangers. We verwachten daarom dat het College haar uiterste best voor de fietstunnel gaat doen.

Kortom Combinatie95 wil eigenlijk het complete afgesproken maatregelenpakket. Aan versoberde aanpassingen aan de KBA ontkomen we blijkbaar niet maar dan wel graag zodanig dat het een complete verdubbeling later niet in de weg zit. Dat dit maatregelenpakket meer gaat kosten is wel duidelijk en de hoge inflatie loopt maar door. Die extra kosten moeten wel eerlijk verdeeld worden want zowel Boxtel, Rijk, Prorail en Provincie hebben baat bij een goede toekomstbestendige oplossing. Hopelijk beseft iedereen dat en is dreigen met openhouden van de dubbele overweg niet nodig.

Tijdens de raadsvergadering van 11 april 2023 hebben we met een 6-tal partijen een verklaring opgesteld om de standpunten van een ruime meerderheid van de Boxtelse gemeenteraad te benoemen. We willen hiermee de kaders voor de verdere onderhandelingen over de uitvoering van de bestuursovereenkomst aangeven:

Naar aanleiding van de oordeelsvormende vergadering op dinsdag 11 april 2023 met betrekking tot de onderhandelingen over de uitvoering van de bestuursovereenkomst PHS-Boxtel verklaren onderstaande partijen als lid van de gemeenteraad van Boxtel het volgende:

Boxtel heeft zich maximaal ingespannen om de deelprojecten te realiseren maar vooral door het Programma Aanpak Stikstof is er vertraging opgetreden waardoor de kosten zijn gestegen en het beschikbare budget niet meer toereikend is.

Recente onderzoeken tonen aan dat alle in het Bestuursakkoord genoemde maatregelen noodzakelijk zijn om de gevolgen van de sluiting van de dubbele overweg op te vangen, om verkeersinfarcten te voorkomen en veilige fietsroutes te bieden. Fietsen omleiden via de Ossenpadtunnel en de Leenhoflaan zien wij niet als een volwaardig en toekomstbestendig alternatief voor de fietstunnel.

Onderstaande partijen zijn bereid de maatregelen aan de Keulsebaan tussen de A2 en rotonde De Goor te versoberen en dragen daarmee bij aan het terugbrengen van het tekort. Als de andere partijen die het Bestuursakkoord hebben getekend, bereid zijn om naar rato mee te betalen aan de uitvoering van alle maatregelen, dan zijn wij, afhankelijk van het eindresultaat van de onderhandelingen, ook bereid om extra middelen in te zetten.

Zolang de VLK nog niet operationeel is en zolang er geen zicht bestaat op de uitvoering van het door alle partijen gedragen maatregelenpakket, kan en mag de overweg Tongersestraat niet worden afgesloten. Bij de volgorde van de uitvoering van de maatregelen moet de bereikbaarheid van Ladonk en Kalksheuvel gewaarborgd zijn.

Schriftelijke vragen: Hulpdiensten Baroniestraat

BALANS BALANS Boxtel 22-09-2022 07:02

Sinds afgelopen 6 juli is er tijdelijk eenrichtingsverkeer in de Baroniestraat vanaf de kruising Tongersestraat / Van Horstraat tot aan de kruising Baroniestraat / Annastraat.

Dit eenrichtingsverkeer geldt voor al het verkeer met uitzondering van hulpdiensten die met een Prio 1 melding rijden (zie brancherichtlijnen optische en geluidsignalen).

Lokale hulpverleners zoals Brandweer post Boxtel en Liempde zijn lokaal bekend en deze maken dan ook gebruik van de vrijstelling om in voorgenoemde situatie tegen het verkeer in te rijden.

Echter hulpdiensten van buitenaf kennen de situatie niet en hebben vanaf de kruising Baroniestraat/Annastraat geen zicht op de verdere route. Zij zullen dan ook zeer terughoudend zijn om tegen het verkeer in te gaan rijden. BALANS denkt dat dit praktisch en snel opgelost kan worden. Hierover stelde we schriftelijke vragen.

Klik hier voor meer info!

Het Boxtelse verkeersproject, hoe problemen zich opstapelen.

PvdA PvdA Boxtel 12-09-2022 09:32

https://pvdagroenlinksboxtel.nl/het-boxtelse-verkeersproject-hoe-problemen-zich-opstapelen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=het-boxtelse-verkeersproject-hoe-problemen-zich-opstapelen
PvdA-Groenlinks stemde tegen de VLK en verwachtte bij de Raad van State afkeuring. Inderdaad. Ron Lodewijks schreef een uitgebreid verslag over de situatie op beterinbrabant.nl. Raf Daenen uit Oirschot vatte het artikel enigszins samen:

De gemeente Boxtel wil een noordelijke verbindingsweg naar het bedrijventerrein Ladonk aanleggen, ten zuidwesten van het buurtschap Kalkhoven. De weg is onderdeel van een omvangrijk verkeersproject om de dubbele overweg in het spoorwegknooppunt Boxtel af te sluiten. Prorail wil dit knelpunt al jaren opheffen en rijk en provincie betalen mee aan het Boxtelse verkeersproject. Over de nieuwe weg rijden straks 5400 auto’s per etmaal. De verbindingsweg kan veel meer verkeer verwerken, bijvoorbeeld ter ontsluiting van westelijke dorpsuitbreiding. In de nabijheid ligt het kwetsbare beschermde natuurgebied de Kampina, die door de weg meer stikstofoverlast krijgt. Daarom moet rondom de Kampina de intensieve veehouderij verdwijnen. Een eerder bestemmingsplan voor de weg is afgekeurd door de Raad van State vanwege de stikstoftoename. Het project kan alleen doorgaan als de uitstoot elders afneemt. Naast de aanleg van de noordelijke verbindingsweg is ook ingezet op verbreding van de zuidelijke hoofdweg. Het bestemmingsplan hiervoor werd 3 augustus 2022 vernietigd. Volgens de Raad van State is deze wegverbreding niet nodig.

Het spel om de knikkersOm de uitstoot elders te verminderen neemt Boxtel de stikstofrechten over uit een natuurvergunning die de provincie in 2016 verleende aan een veehouderij met 90.000 legkippen in Oirschot. De vraag is of de provincie die vergunning destijds had mogen verlenen. Wil de provincie de natuurvergunning voor de verbindingsweg afgeven dan moet de natuurvergunning van het kippenbedrijf, dat inmiddels is gestopt, worden ingetrokken. In de nabijheid van dit voormalig bedrijf zijn er nog twee andere voormalige veehouderijen. De gemeente Oirschot heeft verzuimd de milieuvergunningen van deze bedrijven in te trekken.

Omdat de gemeente de milieuvergunningen niet heeft ingetrokken zijn ook de stikstofrechten die eraan zijn gekoppeld nog van kracht. Daarom kon de Oirschotse kippenboer Van de Laar in 2011 en 2012 nog fors uitbreiden en 250 procent meer stikstof uitstoten, zonder natuurvergunning.

Dat hier iets niet klopt signaleert ook de gemeente Oirschot. Maar volgens de provincie valt de aanvraag van dit bedrijf onder het overgangsrecht.

in maart 2022 krijgt Boxtel van de landelijke commissie voor de milieueffectrapportage opdracht om de milieugevolgen van de verbindingsweg beter in beeld te brengen. De gemeente biedt het alternatief van verbod voor vrachtverkeer door Kalksheuvel. Dagelijks 300 vrachtwagens zullen moeten omrijden via de A2 en de zuidelijke hoofdweg. Kalksheuvel wordt een 30 kilometerzone. Helaas is de gemeente voor dezelfde verkeersmaatregel al eens  teruggefloten door de rechter. Voorts is een fietstunnel onder het spoorknooppunt gepland. Ook dit project is 3 augustus door de Raad van State afgeserveerd, omdat een drankenhandel/slijterij door de maatregel het loodje zou leggen.

De kans bestaat dat de hoogste bestuursrechter zich moet buigen over de natuurvergunning die de provincie voor de verbindingsweg moet afgeven. Basis hiervoor is de stikstofdeal tussen gemeente en boer Van de Laar. Als de provincie die deal accepteert, in tegenspraak met haar Ruimte voor Ruimte-regels, kan beroep worden aangetekend bij de Raad van State. De Brabantse Milieufederatie en Natuurmonumenten zijn hiervoor de meest aangewezen instanties. Het lot van de verbindingsweg is dus nog geruime tijd onzeker. De dubbele overweg blijft intussen open en zal openblijven als de noordelijke verbindingsweg niet doorgaat.

Een lesDeze al jaren voortslepende kwestie laat zien hoe lastig het is om projecten te realiseren. Daarbij spelen verschillende factoren een rol. Een is de tijd, een tweede de complexiteit, en de derde de rollen en bevoegdheden van de verschillende spelers, die elk hun eigen afwegingen maken of hun eigen belangen hebben. De factor tijd kan er voor zorgen dat een bepaalde aanpak die op het startmoment legitiem was, door verandering van regels niet meer geldt op het tijdstip dat groen licht voor de uitvoering moet worden gegeven. De factor complexiteit heeft als gevolg dat verschillende procedures bij verschillende instanties in gang moeten worden gezet. Die procedures lopen niet altijd parallel, sterker nog, ze kunnen gemakkelijk tegen elkaar inwerken en daardoor contraproductiviteit bevorderen. De factor rol en belangen van instanties kan er gemakkelijk toe leiden dat de ene instantie de andere in de wielen rijdt, en dat daardoor de aanpak wordt vertraagd of zelfs stil komt te liggen. De oplossing is dat er veel beter moet worden samengewerkt, en dat besluitvorming tevoren duidelijk wordt gemaakt, en door alle instanties geaccordeerd.

Raf Daenen, Oirschot

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.