Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

8 documenten

Ingezonden brief: Betreft, Gemeentebestuur. Bezuinigen? Begin bij uzelf

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 03-01-2024 09:25

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

de gemeenteraad Van de gemeente Den Helder

Datum : 2 januari 2024

Betreft:Gemeentebestuur. Bezuinigen? Begin bij uzelf.

Geacht Bestuur,

In de Helderse begroting 2026-2027 wordt gemeld dat dit alleen maar sluitend te maken is als er stevige maatregelen worden genomen.

In de opsomming van deze maatregelen gaat het in hoofdzaak over:

Subsidies voor maatschappelijke participatie en sociale activering van vluchtelingen en minderheden structureel verlagen;

De realisatie van de wildopvang in De Helderse Vallei uitstellen;

Het voor stedelijke vernieuwing beschikbare geld structureel verlagen;

Het Jongerenpunt sluiten;

Het geld voor ‘Den Helder energieneutraal’ structureel verlagen;

Het budget voor gesubsidieerd ouderenwerk korten;

Het invoeren van betaald parkeren voor motorvoertuigen;

Verhogen toeristenbelasting.

Verhogen onroerendgoedbelasting.

Het bevriezen van de kosten onderhoud en restauratie van monumenten.

In deze niet volledige opsomming wordt nietvermeld wat de gemeente zelf stevige maatregelen moet nemen. Het is immers gebruikelijk als een gezin minder inkomsten heeft, zij zelf de tering naar de nering moeten zetten door ook zelf te bezuinigen.

Onderstaand enkele mogelijkheden van bezuinigingen van de gemeentelijke organisatie.

HET NIEUWE STADHUIS.

Er is exorbitant veel geld uitgegeven aan het nieuwe stadhuis. Het zou volgens het college niet meer dan € 25 mln. gaan kosten. Inmiddels is met allemeerwerk, bijkomende en infrastructurele kosten rondom dit gebouw bijna het dubbele uitgegeven en er komt nog meer bij. Zoals het mogelijk verwijderen van een bestaande loopbrug en het bouwen van een nieuwe brug voor €1,3 mln. en brug over de hellingbaan, €0,4 mln.

Deze nieuwe bruggenzijn volstrekt overbodig omdat de bestaande bruggen meer dan voldoende capaciteit hebben.Op geen enkele wijze is onderzoek gedaan naar de noodzaak hiervan.

HET AMBTELIJK APPARAAT.

Bij de ambtelijke organisatie is er veel mis. Er wordt inefficiënt gewerkt. Bij reorganisatie hiervan kan flink bespaard worden.

In het recent verschenen onderzoeksrapport van Rijnconsult over het functioneren van het ambtelijk apparaat wordt melding gemaakt dat de bezettingsgraad van het aantal werknemers meer dan voldoende is maar dat er bij bepaalde afdelingen inefficiënt en ondoelmatig wordt gewerkt.

Vergeleken met anderegemeenten is de bezetting in Den Helder 31 medewerkers te hoog.

Met name bij het sociaal domein ontbreekt het aan efficiëntie. Medewerkers zijn zoekende. Uit de cultuurmeting blijkt dat mensen vermijdend gedrag vertonen, verantwoordelijkheden afschuiven, niet bereid zijn beslissingen te nemen of risico’s aan te gaan. Een ander cultuurkenmerk betreft oppositioneel gedrag. Confrontaties hebben de overhand en wordt negatief gedrag beloond met status en invloed. Een kritische opstelling (tegenspraak) is vrijwel onmogelijk.

Een efficiënte werkwijzeen aanpassing cultuur zal een flinke besparing opleveren.

EXTERNE ADVIESBUREAUS EN INHUURKRACHTEN.

Eveneens kan er zeer veel bespaard worden met het inhuren van externe bureaus en de vele consultants. Het is begrijpelijk als er tijdelijk gebruik moet worden gemaakt van externe adviseurs, indien dit slechts voor een korte termijn is. Maar bij de gemeente is sprake van zeer dure adviseurs die structureel reeds jaren worden ingehuurd. Wanneer dergelijke adviseurs en externe bureaus worden vervangen door eigen personeel levert dit een flinke besparing op.

DOK 2

Recentelijk is er een hoorzitting gehouden met mogelijke gebruikers van dok 2 over het weer in gebruik nemen hiervan. Een van de belangrijkste gebruikers uit het verleden is de firma Damen. Blijkens de woordvoerder van dit bedrijf is het niet mogelijk om schepen van de KM, windjammers enz. in het dok te plaatsen voor onderhoud en restauratie, vanwege het feit dat de geparkeerde auto’s veel te dicht bij de kade van dit dok staan.  Dit in verband met mogelijke schadeclaims. De vrije ruimte tussen de kade en auto’s dient te minste 40 m te zijn.

Indien deze afstand mogelijk wordt is dit financieel aantrekkelijk voor de stad en het toerisme.

ZEESTAD

Vanaf begin deze eeuw vervuld Zeestad een belangrijke rol in de ontwikkeling van Den Helder.

Het voordeel van deze organisatie is dat zij onafhankelijk van de politiek en de inwoners kan opereren. Dankzij de ideeën van Zeestad zijn de Schouwburg, Horeca en het Stadhuis van de binnenstad verhuisd naar Willemsoord. Zij zijn echter financieel, politiek en economisch niet verantwoordelijk voor de gevolgen van deze operaties. Het is beter deze werkzaamhedenbinnen de eigen (zo nodig versterkte) gemeentelijke organisatie uit te voeren, waardoor politieke en financiële controle en inspraak wordt verbeterd.

KROONPASSAGE

In het uitwerkingsplan van Zeestad staat “dat de Kroonpassagedeel uitmaakt van het kern winkelgebied, waardoor er een goede doorgaande winkelroute ontstaat”. Onder dit gebiedis volgens dit plan een ondergrondse parkeergarage gepland.

Nu wordt door dezelfde organisatie voorgesteld de Kroonpassage te slopen en op de begane grond een parkeerplaats te maken.In een kernwinkelgebied past op de begane grond geen parkeerplaats.

Dit splijt nota bene het nu al zo klein geworden kernwinkelgebied en gaat ten koste van de kwaliteit van het stadshart.

In plaats van de Kroonpassage weer op te waarderen zodat het weer aantrekkelijk wordt gemaakt voor ondernemers om zich daar te vestigen, wordt dit centrum door deze blokkade minder aantrekkelijk en wordt onnodig veel geld gespendeerd.

DEN HELDER AL MEER DAN 2O JAAR EEN BOUWPUT.

Het stadshart van Den Helder is dankzij al deze ingrepen al meer dan 20 jaar veranderd in een bouwput.Op deze wijze doorgaan kan het nog jaren voordat dit eens stopt.

Zeestad is hiervoor niet verantwoordelijk, die komt wel weer met nieuwe plannen om zichzelf in stand te houden, maar u als gemeentebestuur draagt hiervoor de volle verantwoording. Al deze besluiten komen sinds de invoering van het neoliberalisme op een zeer ondemocratische wijze tot stand. De burger die al meer dan 30 jaar buiten spel is gezet mag toekijken. Zij mag hier echter niet de dupe van worden.

SAMENVATTING

Voordat het gemeentebestuur besluit de burger en organisatiesallerlei belastingverhogingen op te leggen om de tekorten weg te werken, zal zij eerst zelf de broekriem aan moeten trekken.

Er kan veel bezuinigd worden door de eigen organisatie doelmatiger en efficiënter te laten werken,

de externe bureaus en consultants te vervangen door eigen personeel,

de voetvoetgangers- en loopbrug bij Willemsoord niet uit te voeren.

De Kroonpassage niet te slopen t.b.v. parkeren, maar uitsluitend op te waarderen.

Dok 2 op Willemsoord weer operationeel te maken.

Indien dit op orde wordt gebracht kan geoordeeld worden of ernog een bijdrage gevraagd kan worden van de burgers en organisaties in deze gemeente. Rekening dient te worden gehouden met het feit dat veel mensen en organisaties , met name in deze gemeente , het financieel heel erg moeilijk hebben.

Hoogachtend,

Jacques Bierens

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER

Video, Woordvoering: over de Ja/Ja brievenbus sticker

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 03-12-2023 15:22

In onze ogen wederom zo een betutteling/onzinnig/hebjenietsbeterstedoen/hetkostalgenoeg/burgertjepesten regeling. 27 november 2023

Ingezonden brief; Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed (RCE)

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 02-09-2023 16:12

Kennelijk heeft de RCE  spijt van de blunder die zij heeft begaan door goedkeuring  te verlenen aan het vermaledijde stadhuis op Willemsoord.

Nu fluit de RCE de gemeente terug en verbiedt het gelijktrekken van de hellingbanen!

De RCE roept het college een eerder standpunt van de dienst in herinnering :

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE)

De monumentale hellingbanen mogen niet beschadigd, gesloopt of gewijzigd worden, waardoor de monumentale kwaliteit verloren gaat.

Waar heb ik dat eerder gehoord en gelezen!  Een en ander is terug te vinden in toelichting en planvoorschriften van het geldende bestemmingsplan Willemsoord.

Deze zijn evenzeer van toepassing op de monumentale status van gebouw 66, reeds getransformeerd tot stadhuis .

In samenwerking met het college van B en W en een slapende gemeenteraad, heeft de RCE deze hobbel met een hoop bla bla weggemasseerd en  toestemming verleend voor het realiseren van het stadhuis in gebouw 66

Met eenzelfde bla bla weigert de RCE nu op grond van dezelfde bepalingen haar medewerking aan het door de gemeente ingediende plan

Ze moeten in Zeist gedacht hebben beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ik ben benieuwd naar het alternatief waar de gemeente mee komt en de reactie op de suggestie van de RCE. Overigens slaat de suggestie van de RCE nergens op, hebben zij wel ter plaatse gekeken?

Een verbeterde, verbrede brug doet nog veel meer afbreuk aan de monumentale status van de hellingbanen en het zicht daarop dan nu het geval is.

Dit circus is met de geplande brug vanaf de wandelpromenade alleen opgetuigd  voor de bereikbaarheid van het stadskantoor, dat heeft de RCE inmiddels ook wel door.

Talloze instanties en burgers hebben kritiek geuit over de locatie en de bereikbaarheid daarvan, ook zijn er alternatieven voorgesteld maar vonden geen gehoor.

Met de  geplande ontsluitingsweg over Buitenveld zal het allemaal goed komen is de redenering.

De genoemde 10.00 m die genoemd wordt is overigens volstrekt onvoldoende, minimaal is er 30.00 m nodig.

Dit voor de doorstroming van het verkeer, parkeren langs de weg, de nodige manoeuvreerruimte en het laden en lossen langs de weg.

Bij het realiseren van deze weg zal, vrees ik,defensie eisen een hekwerk te plaatsen over de lengte van deze geplande weg, deze zal door voldoende groen onttrokken moeten worden aan het gezicht.

Al met al wordt het er niet mooier op, zeker is dat de extra kosten van dit alles inclusief het aanleggen van noodzakelijke infrastructuur in de miljoenen gaat lopen. Is het  stadhuis budget toereikend?

De tekorten zullen  niet gering zijn, gelukkig dat we in een rijke gemeente wonen.

Martien Rietveld

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER

1 jaar geleden werd onze fractie al benaderd over het feit dat er scheuren in gebouw 66 ontstonden.

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 23-08-2023 10:59

Bijna 1 jaar geleden werd onze fractie al benaderd over het feit dat er scheuren in gebouw 66 ontstonden. Soms moet je even wachten en op je handen blijven zitten, daar was dit een goed voorbeeld van. Het gebouw is nu opgeleverd.

Van bronnen dichtbij kreeg onze fractie te horen dat alle bijkomende posten rondom het gebouw op een andere rekening staan. Uiteraard om te verbloemen dat de kosten voor realisatie stadhuis Willemsoord hoger liggen dan de 27 mln die er voor beschikbaar is gesteld. Bij toeval spraken wij een van de onderaannemers, die het ook was opgevallen dat de boel aan het verzakken is. Tevens vertelde hij dat er tijdens de bouw zoveel veranderingen uitgevoerd moesten worden dat de kostprijs tot ver over de begroting zal gaan.

Nog even een toelichting over de scheuren tgv trillingen.

De ondergrond bij gebouw 66 bestaat uit : de eerste laag 2m zand (hoge weerstand) de tweede laag ruim 6 -8 m slappe veen in gespannen water (lage weerstand). Bij een fundering met een klein oppervlak , bijvoorbeeld één meter breed , is het invloedsgebied naar beneden ca 1 m diep . De grond onder deze diepte is zand , dus zal deze fundering bij een omgevingstrilling niet zakken . Bij een grote fundering (de nieuwe vloer in het gebouw is 30 m breed) is het invloedsgebied veel groter en en komt dit in het slappe veen terecht. Bij een omgevingstrilling (ook al is dit 50 m vanaf het gebouw) , wordt dit via het slappe veen doorgegeven aan de veenlaag onder gebouw 66 en zal de fundering ten gevolge van deze trillingen op lange termijn gaan zetten. Dit kan soms jaren duren. Bij verkeer , een auto maar ook een paard en wagen komt er een trilling in de ondergrond die zelfs meer dan 100 m ver door trilt. Zie het als de doorgaande rimpeling in het water door er een steen in te gooien.

Vorige maand hebben tussen gebouw 72 en 66 zwaar vrachtverkeer en zeer zware kranen tbv de terugplaatsing ophaalbrug Boerenverdrietsluis werkzaamheden uitgevoerd.

Dit kaliber kraanwerk is uiteraard extreem zwaar en meedere malen ingezet op dit terrein. Minimaal 3x,

1e x Plaatsen brug, 2e x plaatsen steun palen van de contra gewichten en 3e x het plaatsen van de contra gewichten zelf. En uiteraard ook tijdens het weghalen van de brug vonden deze kraanwerkzaamheden plaats.

Daarnaast zijn in het gebouw zware werkzaamheden uitgevoerd waardoor het pand zwaar te verduren heeft gehad. In de toekomst zullen er meer auto’s op het terrein rijden en ook de mogelijke verbouwing aan de Boerenverdrietsluis (tbv de politieke keuze van dit college, voor een omvaarroute) zal een hoge mate van trillingen veroorzaken.

Onze fractie weet ondertussen dat er ook iets mis is met de vloer van de schouwburg waarin Zeestad bij de realisatie hiervan een advies in de wind heeft geslagen.

Wij verwachten dan ook dat de Kampanje straks waarschijnlijk om geld komt vragen.

De pijlen op de afbeelding geven de locaties van 6 scheuren aan, voor de verbouwing waren er 3 scheuren waarvan 1 aan de zuidkant.

Wordt vervolgd

Video: Woordvoering, Motie gemeentelijke sporthal, dit moet je niet aan de commerciele markt overlaten

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 14-07-2023 07:23

De commerciële investeringen zullen terug moeten worden verdiend, en dat uit zich in een prijs. Die is te hoog. Deze prijs wordt uitgedrukt in euro’s, in gezondheidskosten, onderwijskosten en zelfs in jeugdzorgkosten.

Dit wordt uiteindelijk betaald door de burger

Vandaar de eenvoudige vraag bij deze kadernota,

het realiseren van een gemeentelijke sporthal en de sporthal Sportlaan zolang mogelijk open houden.

BLOG: Verslag regionale raadscommissie Noordkop (RRN) 1 juni 2023

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 02-06-2023 11:12

Nu kwam het gedeelte van de NAM, gepresenteerd door de directeur van de NAM, over blauwe waterstof. Korte samenvatting is dat de overheid erg enthousiast is over deze plannen, dat er velden met windmolens gaan worden gebouwd op onze mooie Noordzee, dat er stellig werd gezegd dat de Groninger gasvelden dichtgaan en dat er ook geen gas meer uit de Noordzee gaat worden gewonnen, ook zullen er in de toekomst, 2030 geen benzine auto’s meer rijden alleen elektrische auto’s, er werden nog een aantal goede vragen door een aanwezig raadslid DH gesteld, echter daar was geen echt feitelijk antwoord op, het blijft een beetje koffiedik kijken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.