Nieuws van politieke partijen in Haarlem inzichtelijk

2 documenten

Betaald parkeren

SP SP Haarlem 29-09-2023 09:18

https://haarlem.sp.nl/betaaldparkeren

Update vrijdag 29 september: Het referendum-verzoek kan worden getekend, dat kan hier: https://haarlem.nl/gemeenteraad-geeft-akkoord-voor-inleidend-verzoek-raadgevend-referendum-parkeren • In Haarlem geldt dat voor gemeentelijke zaken Haarlemmers vanaf 16 jaar mogen stemmen en ondertekenen. • Dit is een nieuwe tekenronde (eerdere ondertekeningen voor het inleidend-verzoek zijn vervallen, teken dan opnieuw) • Aangezien dit maar tijdelijk kan (tot 9 november), als u/je dit steunt doe dit dan zsm.

Algemeen: • Er is ook een facebook pagina hierover waarvoor ook is aan te melden. • Er is ook een maillijst hierover, die nieuws ontvangt wanneer dat er is.   (aan-/afmelden hiervoor kan met een mailtje naar haarlem@sp.nl) • Berichten in de media

Mocht u evt. verder nog een vraag of opmerking hebben hierover, mail deze dan gerust naar haarlem@sp.nl

Eerdere berichten over referendum verzoek:

10 maart: De gemeente laat weten voor het inleidend-verzoek inmiddels al meer dan de 400 benodigde getekende ondersteuningsverklaringen (geverifieerd) binnen te hebben. Voor een mediabericht hierover zie hier. Eerder waren hierover 2 bijeenkomsten: • https://haarlem.sp.nl/agenda/item/betaald-parkeren-7-maarthttps://haarlem.sp.nl/agenda/item/betaald-parkeren-8-maart

14 maart: was hierover inspreekgelegenheid bij commissie Beheer (aanmelden voor inspreken kon tot 9 maart, bezoeken kon zonder afspr.)

22 maart: De gemeente laat weten dat de referendumcommissie tot een advies is gekomen aangaande het inleidend verzoek voor een referendum over betaald parkeren. Er is geen belemmering gevonden. Voor de brief van de commissie hierover zie hier. Morgen (23/3) bij commissievergadering Beheer en donderdag (30/3) bij de gemeenteraad de volgende hobbels.

31 maart: Gisteravond bij de raadsvergadering is onder de weinig menselijk leiding van de Haarlemse coalitie (PvdA, D66, GL, CDA en De Actiepartij) een verzoek voor een (niet eens bindend) referendum naar de prullenbak verwezen. Dit terwijl de vraagstelling van het referendum nog niet eens duidelijk was. Waar is de coalitie bang voor? Dit is dus precies waarom mensen geen vertrouwen meer hebben in de huidige zogenaamde volksvertegenwoordiging. En wel de mond vol hebben over weinigzeggende burgerberaden, hoe is dat nu toch met elkaar te rijmen? Begrijpt de coalitie het zelf nog wel? Een andere vraag is: Wie is hier nu weggelopen? Toch is er duidelijkheid, namelijk dat met deze coalitie helaas niet (meer) is te praten. Dan is het helaas nu aan de juristen, wordt vervolgd.

29 april: Na uitgebreide juridische voorbereiding is het bezwaar tegen het niet overnemen van het advies voor een referendum, vandaag ingediend bij de rechtbank.

1 juni: Zojuist is bekend geworden dat deze zaak op maandag 12 juni om 13:30u bij de rechtbank in Haarlem (Jansstraat 81) zal plaatsvinden. De zitting is openbaar.

12 juni: Vandaag was de zaak bij de rechtbank in Haarlem. Ondanks het warme weer was de opkomst enorm, ruim 120 mensen. Dan ziet de rechter ook dat 't veel Haarlemmers bezighoudt, in plaats van enkel horen zeggen.

De rechter pakte het gestructureerd aan. Ze deelde de zitting op in twee delen: 1: Kan de rechter hier een uitspraak over doen en is het spoedeisend? 2: Zijn er wel of geen gegronde redenen voor afwijzing van het referendumverzoek?

De rechter doet uiterlijk over 2 weken, 26 juni schriftelijk uitspraak, dus eerder zou ook nog kunnen. Er zijn grofweg drie uitspraken denkbaar: A: Het is niet spoedeisend; de gemeenteraad moet eerst over het bezwaar oordelen. Dat gebeurt in september. Als de gemeenteraad dan toch hetzelfde besluit neemt, gaan we weer naar de rechter! B: Het is wel spoedeisend, maar de rechter heeft een marginale rol en de gemeenteraad heeft het recht een referendumverzoek af te wijzen. Dan gaan we in hoger beroep! C: Het is wel spoedeisend en het referendumverzoek is ten onrechte afgewezen. Dan worden we dus in het gelijkgesteld. We weten niet hoe de rechter in dit geval besluit wat er daarna moet gebeuren; daar zijn verschillende varianten denkbaar, maar dat zullen dan horen.

De hoorzitting over het bezwaarschrift heeft de raad op woensdag 28 juni om 09:00 uur. In september volgt daarover dan ook nog een beslissing. Ook dat zal interessant zijn: Blijft de raad bij het eerdere standpunt (geen referendum toestaan) met het risico later gecorrigeerd te worden door de rechter, of het standpunt heroverwegen en een referendum toestaan.

22 juni: De rechter heeft gesproken: De gemeente moet het verzoek voor een referendum heroverwegen en daar de uitslag van afwachten alvorens verband-houdende plannen voort te zetten. Zoals het er nu naar uitziet zal de gemeente dit eind september in behandeling gaan nemen.

18 juli: Bijeenkomst waar de laatste stand van zaken wordt besproken.

15 september: Het ziet er naar uit dat het referendum er toch gaat komen. Voor meer hierover zie o.a. hier en/of dit bericht op facebook.

28 september: De raad geeft alsnog formeel toestemming dat de Haarlemmers een raadgevend referendum mogen aanvragen. Als dit gesteund wordt met minstens 4000 ondertekeningen binnen 6 weken, zal de referendum-commissie aan de raad een advies uitbrengen over de vraagstelling en wanneer.

Geen betaald parkeren invoeren zonder draagvlak

Hart voor Haarlem Hart voor Haarlem Haarlem 29-05-2022 12:09

HvH stemt tegen uitbreiding van betaald parkeren.

Het college wil betaald parkeren uitbreiden aan de oostkant van de stad. Entree Oost bestaat uit een nieuw ontwikkeld gebied en bestaande volkstuinen. Omdat het tussen Schalkwijk en Zone C ligt, wordt voorgesteld een nieuwe zone te hanteren, genaamd Zone E.

Entree Oost, ook wel Vijverpark genoemd, is het gebied tussen de Boerhaavelaan en de Schipholweg ten oosten van de Amerikaweg. De nieuwe woonwijk krijgtĀ ongeveer 420 woningen. Het gebied heeft het karakter van een tuinstad met een ontspannen woonmilieu.

De tarieven voor straatparkeren en voor bewoners-, bezoekers- en bedrijfsvergunningen in Zone E zijn lager dan in Zone C en hoger dan in Schalkwijk.

De eigenaren van de volkstuinen kunnen een ook een vergunning krijgen.

Een vergunning kost 75 euro. Voor een tweede auto moet er 280 euro betaald worden.

Hart voor Haarlem vindt uitbreiding van betaald parkeren niet de oplossing van onze mobiliteitsproblemen.

We vinden dat er geen betaald parkeren moet worden ingevoerd zonder draagvlak. Daarbij is nog niet aangetoond dat de parkeerdruk in deze wijk groot is.

Dus zijn we tegen dit voorstel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.