Afgelopen maandag is de motie over de ankerplaatsen aangenomen. De motie roept het college om de voorbereidingen voor de beoogde locatie naast de begraafplaats te staken (Tuinderspad) en te zoeken naar locaties die kleiner zijn. Fractievoorzitter Edwin Krijns:”Het Tuinderspad is een uniek stuk landschap dat wij graag zo behouden. Maar dat betekent niet dat we geen opdracht hebben om te zorgen voor passende huisvesting van deze doelgroep daarom hebben wij het college verzocht om te kijken naar kleinere locaties die passend zijn in de omgeving.” Eerder hebben wij over deze locatie schriftelijke vragen gesteld aan het college.
8 documenten
Video, Woordvoering: Leerlingen vervoer
Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 19-03-2024 10:58
Ons commissielid Netty Kolsteeg hield woordvoering verordening leerlingenvervoer MO 18/3/24
https://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-content/uploads/2024/03/Video-Woordvoering-Leerlingen-vervoer.mp4
Voor ons ligt ter advisering een wijziging op een verordening, het gaat hier om een bezuinigingsmaatregel en wel een die wordt toegepast op een kwetsbare groep in onze samenleving. Hiervoor wil de gemeente o.a. “procesregie” gaan toepassen, een mooi woord voor het bekijken van de zelfredzaamheid/netwerk van de ouders en ook om de kinderen te leren fietsen (MEE&de Wering) zolang ze maar geen gebruik hoeven te maken van de regeling leerlingenvervoer.
Er is eerder de wens geweest om naar de 6 km grens over te stappen, daar is tot nu toe van af gezien vanwege de grote maatschappelijke impact, volgens mij is dat onveranderd. Het houdt ook in dat de kinderen uit Den Helder buiten de boot komen te vallen, dan praten we over meer dan 70 leerlingen volgend jaar. Julianadorp zou dan nog wel gebruik kunnen maken van het leerlingenvervoer.
Er wordt dan ook het SMA ingeschakeld, een bureau van professionals, voor adviesering.
Er komen gesprekken en ieder jaar wordt bepaald of een kind nog wel recht heeft op een regeling.
Volgens mij moet er een heleboel worden opgetuigd op ambtelijk niveau en wij vragen ons af hoe hoog de kosten hiervan zijn. Wij zijn bang dat er van veel schoolverzuim sprake gaat zijn onder de kinderen die buiten de boot vallen in Den Helder. Wij als partij zijn zeker geen voorstander van deze verordening en vinden het jammer dat bezuinigen over de rug van een zeer kwetsbare groep in onze samenleving gaat.
Impressie MO-vergadering 18 maart 2024
Wijziging op de verordening leerlingenvervoer
Bij de wijziging op de verordening leerlingenvervoer is iedereen het er mee eens dat de 2 km afstand moet worden gehandhaafd. Dat er geen bezuinigingen moeten plaatsvinden over de rug van deze kwetsbare groep kinderen. Er is ook sprake van een Eigen Bijdrage. De raad is vorig jaar met de bezuiniging van €.150.000,– akkoord gegaan.
Het college zet in op zelfredzaamheid, dus het leren met het OV gaan, fietsen. Mocht dit niet gaan dan is er een regeling mogelijk. Wij zijn als partij tegen het instellen van de 6 km regeling. Uiteraard zijn hier ook de nodige kosten aan de inzet op zelfredzaamheid verbonden. Uiteindelijk houdt men vast aan de 2 km afstand en wordt dat het uitgangspunt. Dit gesteld hebbend ging het stuk als een hamerpunt naar de raad. Uiteraard kan er altijd een amendement in worden gediend om er uiteindelijk een bespreekpunt van te maken. Wij als partij hebben altijd tegen iedere vorm van bezuiniging op het leerlingenvervoer gestemd.
Schriftelijke Vragen, kosten baten *Verder vervolg MANIFEST*
Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 12-01-2024 10:24
Ons raadslid Gerrit Kooij heeft onderstaande vragen aan het college gesteld.
Met een gevoel van diepe bezorgdheid, schaamte en enige verbijstering heb ik kennis genomen van de ontwikkelingen betreffende het recent geïntroduceerde Gemeentelijk Manifest van Den Helder. Een document dat, in essentie, de wijze van interactie en gedrag tussen onze hooggeplaatste raadsleden dicteert. Het roept echter vragen op over de inherente kwaliteiten die wij als volksvertegenwoordigers dienen te bezitten en stelt deze zelfs ter discussie. In een tijdperk waarin bezuinigingen hoog op de agenda staan, is het opmerkelijk te noemen dat aanzienlijke middelen en tijd worden geïnvesteerd in een heisessie om dit manifest te bespreken. Dit terwijl er talloze urgente problemen zijn die de aandacht van de raad vereisen en directe impact hebben op het welzijn van onze burgers. Het voelt als een schaamtelijke misstap dat wij, op kosten van de burger, ons bezighouden met een document dat ons in wezen verteld hoe wij ons als volwassen professionals dienen te gedragen.
Met deze context in gedachten en gedreven door een gevoel van verantwoordelijkheid jegens de burgers van Den Helder, stel ik de volgende vragen aan het college:
Hoe beoordeelt het college de noodzaak van het vastleggen van afspraken in het Helders Manifest, gezien dit als teken van gebrek aan intrinsieke motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel onder de raadsleden kan worden gezien?
Is het college van mening dat het vastleggen van gedragsregels in een manifest niet getuigt van een kinderachtige benadering van professionele verantwoordelijkheden, en hoe rechtvaardigt het college deze aanpak?
Kan het college concreet aangeven hoe de vage en subjectieve gedragsregels in het manifest meetbaar en handhaafbaar gemaakt kunnen worden, zonder dat dit leidt tot subjectieve interpretaties, willekeur en het uitsluiten van raadsleden en/of partijen?
Aan wie vindt het college dat raadsleden primair verantwoordelijkheid dienen af te leggen: is dit aan de inwoners die op hen gestemd hebben, of aan andere raadsleden, wethouders of overige ambtenaren zoals geïnsinueerd door het manifest?
Acht het college het niet redelijk te verwachten dat elk raadslid van nature en/of door opvoeding over voldoende normen en waarden beschikt om op een respectvolle en constructieve manier met elkaar om te gaan, zonder dat dit expliciet in een manifest hoeft te worden vastgelegd?
Kan het college een overzicht geven van het aantal manuren dat is besteed aan het samenstellen van het Helders Manifest, dat uit drie A4-pagina’s bestaat?
Wat waren de totale kosten voor de ontwikkeling, productie en implementatie van het Helders Manifest, inclusief alle bijbehorende activiteiten? Dit omvat de kosten voor de geplande “heisessies”, de uren aan arbeidsloon van alle betrokkenen, en eventuele additionele kosten zoals het afhuren van faciliteiten voor brainstormsessies zoals de schouwburg. Het is van belang dat alle aspecten van dit financiële plaatje inzichtelijk worden gemaakt.
Hoe rechtvaardigt het college deze uitgaven in het licht van andere dringende behoeften binnen de gemeente, en is er een kosten-batenanalyse uitgevoerd om de effectiviteit van het manifest te beoordelen in verhouding tot de investering?
Is er een plan om de effectiviteit van het manifest te evalueren en de resultaten te rapporteren aan de gemeenteraad, zodat zij kunnen beoordelen of de gemaakte kosten gerechtvaardigd waren?
Is het college niet van mening dat het voortzetten van de implementatie van dit manifest een onverstandige inspanning is, gezien de verdeeldheid en kritiek die het heeft opgeroepen?
Is het college bereid om het manifest te heroverwegen of zelfs in te trekken, gezien de hoge kosten en beperkte impact, en deze middelen om te leiden naar urgente zaken die een directe invloed hebben op het welzijn van onze inwoners?
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
Of vul onderstaand contactformulier in
Gelukkig nieuwjaar!
CDA Den Helder 03-01-2024 21:03
We wensen u allemaal een gelukkig en gezond 2024! Ook dit jaar staan wij voor u klaar.
College laat vrijwilligers SNOEIHARD vallen! Hierom zal Sylvia Hamerslag in 2026 wethouder Vrijwilligersprojecten onder haar hoede nemen
Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 06-10-2023 10:10
De beantwoording van onze schriftelijke vragen over de wijktoezichthouders stad innen de linie zijn binnen. Wij hoopte dat de gemeente een andere opstelling zou hanteren en achter de vrijwilligers zou gaan staan, helaas is dit niet het geval laten. Zij laten hen in de kou staan.
U bent vervangbaar trouwe vrijwilliger, u wordt zeer gewaardeer, maar voor u 10 anderen.
Nog bedankt voor bewezen diensten .
Zo ziet de arrogantie van de macht er uit
Huidige toezichthouders in Stad Binnen de Linie worden weg gesaneerd en ach zegt de gemeente die zich nu mbt dit project openlijk scharen achter het machtbeluste handelen van de woningstichting.
Wij gaven middels onze brieven het college de kans om afstand te doen van de gedragingen van Woningstichting mbt dit project, helaas laat dit college zich wederom door hun ambtenaren en externe partijen leiden.
College laat vrijwilligers SNOEIHARD vallen! Hierom zal Sylvia Hamerslag in 2026 als wethouder Vrijwilligersprojecten onder haar hoede nemen.
Video: Woordvoering, Rapport Rekenkamer Commissie & Anders omgaan met subsidies voor zorg en ondersteuning
Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 08-09-2023 06:12
Hieronder Verslag en woordvoering door Netty Kolsteeg in beeld in de commissie maatschappelijke Ontwikkeling vergadering d.d. 4 september 2023. In deze video’s staan tevens de presentatiesheets.
https://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-content/uploads/2023/09/Video-Woordvoering-Rapport-Rekenkamer-Commissie.mp4
https://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-content/uploads/2023/09/Video-Woordvoering-Anders-omgaan-met-subsidies-voor-zorg-en-ondersteuning.mp4
Agendapunten:
1. Rapport Rekenkamer Commissie
2. Anders omgaan met subsidies en ondersteuning
Rapport RKC(rekenkamer Commissie):
Dit rapport met belangstelling gelezen hebbende vallen mij een aantal zaken op, overigens mijn
complimenten voor de RKC, die kennelijk met een klein budget behoorlijk wat werk verzetten.
Wat betreft de raad, die hebben wat tips gekregen waar zij in hun vraagstelling tekortschoten
waardoor het college doorvoering van een aantal RKC-aanbevelingen niet nodig vond en tevens ook
niet het informeren van de raad waarom er geen doorwerking van de RKC-aanbevelingen heeft
plaatsgevonden. Ook komt uit het rapport naar voren dat, doordat de GGD een verbonden partij is,
alles regionaal wordt opgepakt, ergo de raad staat hierin buiten spel. Ook is gebleken dat er voor dit
specifieke, doch hele belangrijke onderwerp geen “eigenaar” is en er is ook geen ambtenaar
aangewezen door het college.
Opvallend in het rapport is de hoeveelheid keren dat het college de
raad niet geïnformeerd heeft, terwijl dit wel in de aanbevelingen stond.
Hoe kun je als raad grip krijgen op deze informatie/aanbevelingen, hoe wordt hier structuur in
gebracht, hoe worden deze aanbevelingen onder de aandacht van de raad gebracht. Voorgesteld
werd een dashboard te maken, zodat de aanbevelingen zichtbaar en makkelijk bereikbaar zijn voor
de raad en aanbevelingen opnemen in de kadernota. De RKC is er ter ondersteuning van de raad,
dus maak daar gebruik van, een aanbeveling kan door de raad zo zwaar worden gemaakt als de raad
dat nodig vindt.
Anders omgaan met subsidies voor zorg en ondersteuning:
De presentatie werd gegeven door een ambtenaar die ik nog niet kende, maar die behoorlijk breed
van stof was. Dus dan is het zaak om daar zelf de kersen uit te plukken.
Wat voor mij naar voren sprong was het feit dat de wijkteams toch niet voldoen als het gaat om
WMO.
Er wordt nu gedacht aan de samenwerking met 5 grote zorgaanbieders die een zorgaanvraag
onder elkaar verdelen, dus er wordt een keten ingeschakeld, geen nieuw fenomeen.
De consulenten, die speciaal waren aangenomen voor de wijkteams, komen nu in deze keten te
werken. De enige reden waarom de wachtlijsten korter zullen worden volgens dit concept, is de
hoopvolle gedachte/aanname dat de samenwerking tussen de 5 aanbieders zo goed zal verlopen dat
mensen afzien van specialistische hulp.
De lijnen die in de presentatie stonden werden niet echt
besproken, zo ging de voorkeur uit naar opdracht gericht werken maar daar heb ik niets van terug
gehoord in het brede verhaal wat werd verteld, zeker niet duidelijk genoeg, want er worden diverse
zorgaanbieders ingeschakeld, wel wordt er gescreend op zorgcowboys, want dat heeft de
belastingbetaler een hoop geld gekost in voorgaande jaren, en door een tekort aan specifieke
handhaving is dat geld niet teruggehaald. Dus Behoorlijk Bestuur voor Den Helder & Julianadorp is
hier zeer scherp op.
Er zijn ook geen specifieke vragen over de presentatie gesteld, aangezien deze niet is behandeld
maar er een breed verhaal is gehouden.
Tot zover
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
DOEN wat NODIG is, zal ook tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 onze boodschap zijn.
Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 03-09-2023 09:45
Wij zijn een partij die naar u luistert en staan inmiddels bekend om onze ´ombudspolitiek´ en hier zijn we trots op! Wij schromen niet om voor al uw zorgen in de bres te springen. Dit is onze kracht en wij zullen hier nooit mee stoppen.
WMO-Taxivervoer
CDA Den Helder 03-05-2023 20:58
Dinsdag 25 april is in de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling gesproken over het doelgroepenvervoer. Het ging met name over het WMO-taxivervoer. Het college wilde graag van de commissie ingrediënten horen die meegenomen konden worden in het nieuw te ontwikkelen WMO-vervoerbeleid. Op basis daarvan worden meerdere scenario’s aan de commissie voorgelegd. Deze afspraak volgde uit een vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022 eerder aangenomen motie in de gemeenteraad over het intrekken van de vrijwillige bijdrage. De overweging bij deze motie was, dat de mogelijke financiële opbrengsten van de eigen bijdrage WMO-taxivervoer niet opwegen tegen de maatschappelijke effecten die de huidige uitvoering van het beleid met zich meebrengen. De voor te leggen scenario’s toetsen wij hieraan. In ons verkiezingsprogramma staat dan ook “Daarnaast blijven wij ons verzetten tegen de toenemende wildgroei aan (digitale) regeldruk. Dit betekent onder andere een aanpassing in het WMO-taxi beleid” Toezegging In Nederland is het WMO-taxivervoer op verschillende manieren in gemeenten geregeld. Wij zien dan ook graag deze opties als scenario’s op tafel liggen, zodat we daarover het goede gesprek kunnen voeren over de voor- en nadelen. Voor een goede discussie over het mogelijk maken van scenario’s is het daarnaast van belang dat de vervoersbehoeften van de gebruiker in beeld zijn. Dat was ook één van de adviezen van het onderzoeksbureau, regionaal ontbreekt dit beeld. De wethouder heeft aangegeven naar vragen van onze kant dat deze behoeften wel in beeld zijn bij de gemeente Den Helder en dat deze onze kant worden opgestuurd. Wordtvervolgt