Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

448 documenten

Raadsdebat Omgevingsvisie bouwstenen

Swollwacht Swollwacht Zwolle 15-05-2024 09:49

We hebben het gehad over verschillende grote transities, waaronder ook mobiliteit. Wij hebben zorgen over een tegenstelling tussen enerzijds de toename van verkeer vanwege de centrale positie van Zwolle in de regio. En anderzijds de plannen voor de afwaardering van veel wegen in Zwolle naar autoluw of een fietsstraat, vooral rond belangrijke toegangswegen in Zwolle-Zuid en Noord. Hoe gaat Het College voorkomen dat er verkeersinfarcten ontstaan rondom het stadshart van Zwolle? Wanneer komt hier meer duidelijkheid over?

Uitbreidingslocatie: Ruimte voor ca. 10.000 extra woningen in groene leefomgeving

CDA CDA Zwolle 13-05-2024 18:35

Raadsdebat 13 mei aanvulling bouwstenen Omgevingsvisie Vanavond bespreken wij in de raad de oogst van de bouwstenen die opgehaald zijn in het kader van de aanvulling van de omgevingsvisie. En dat is een rijke oogst. Complimenten voor de gedegen werkwijze. Al voelde het wat overweldigend bij het lezen. In de verstedelijkingsstrategie hebben we met de regio afgesproken dat we tot 2024 15.000 tot 20.000 woningen gaan bouwen. We hebben voldoende plancapaciteit voor de 10.000 woningen die we tot 2030 willen bouwen, uitgaande van een onzekerheidsmarge van 130% die we tot op heden hanteren. Voor de opgave van 5000 tot 15000 woningen die we tussen 2030 en 2040 moeten bouwen is er volgens de stukken onvoldoende plancapaciteit en zijn er geen bijbehorende locaties. Landelijke ontwikkelingen laten zien dat de onzekerheidsmarge van te realiseren nieuwbouwplannen toeneemt. Als CDA volgen wij daarom graag het advies van de “duiding bouwsteen wonen” om na 2030 een onzekerheidsmarge te hanteren van 200% op binnenstedelijke locaties en 150% op buiten stedelijke locaties. Dat betekent dat er fors meer plannen moeten komen. In het overzicht van de opbrengsten van deze bouwsteen wordt in vet gedrukt gewaarschuwd dat er een mismatch dreigt tussen vraag (groen-stedelijk) en aanbod (centrumstedelijk) (pag 3). Huishoudens zijn op zoek naar extra ruimte, zowel binnen als buiten de woning. Met nadruk wordt ook gewezen op het belang om de kwantitatieve groeiambitie met de kwalitatieve woonvraag uit het onderzoek mee te nemen in scenarioplanning. Het verwondert mijn fractie dat deze waarschuwingen niet terugkomen in de duiding van de bouwsteen wonen. De CDA-fractie ziet deze graag als kader toegevoegd en zet voor de periode na 2030 in op een verhouding 50% urbaan en 50% suburbaan. Zelfs als we naast de Ceintuurbaarzone alle mogelijke verdichtingsmogelijkheden van scenario B zouden uitvoeren is er dan wel voldoende plancapaciteit om aan onze toekomsNge huisvestingsvraag te voldoen? Voor de CDA-fractie is het gros van deze plannen ook niet acceptabel. Nog verder verdichten, extra sportveldjes inruilen voor woningbouw, hoogwaardig binnenstedelijk groen inruilen voor verdere verstening, het doet voor mijn fractie afbreuk aan de randvoorwaarden die we aan verdichting hebben gesteld. (pag 1 duiding stadsscan). (Versterken en benutten groen/blauwe kwaliteiten, verdichting als impuls voor sterke en leefbare wijken). We moeten onder ogen zien dat we niet om een scenario van een uitbreidingslocatie van ca 10.000 woningen heen kunnen. Mijn fractie zal hiervoor een motie in dienen. Het is een mogelijkheid om laag bio divers groen te transformeren naar een hoogwaardige groene bio diverse leefomgeving. Dit zou gecombineerd kunnen worden met een extra treinstation en zo een vliegwiel voor de mobiliteitstransitie kunnen zijn (randvoorwaarde verdichten 2). Dan kom ik bij mijn 2e punt, mobiliteit. Hoewel in Nederland meer en meer het STOMP principe wordt gehanteerd blijkt uit onderzoeken dat het autobezit tot 2050 niet af zal nemen. Door krappe parkeernormen te hanteren creëren we de burenruzies van de toekomst en er zijn straten en wijken in Zwolle waar we dat nu al zien gebeuren. Nu hoe‘ voor het CDA de auto niet standaard voor het huis te staan, maar zouden voldoende parkeermogelijkheden in de omgeving van de woning de leeYaarheid van de wijken niet juist ten goede komen? De CDA-fractie neigt er toe deze vraag posiNef te beantwoorden. Hoe kijkt de wethouder hier tegen aan? Binnen onze fractie leven ook zorgen over de Ceintuurbaan. Door het afwaarderen van de singelzone komt er meer verkeersdruk op deze rondweg, die door de noodzakelijke bereikbaarheid van het ziekenhuis en de aansluiNng van de N35 op de A28 toch al zwaar belast is. Ziet de wethouder mogelijkheden om een extra rondweg aan de noordzijde van Zwolle als extra scenario mee te nemen, zoals ook VNO NCW vraagt? Met betrekking tot de regionale economische ontwikkeling ziet het CDA regionaal een stevige ruimtevraag. Om de dagelijkse congestie in de ochtend naar en in de middag van de gemeente Zwolle niet nog groter te laten worden, wil het CDA oproepen om zoveel mogelijk van deze ruimtevraag te laten landen in gemeenten waar die woon-werkbalans omgekeerd is. Tenslotte de infrastructuur voor energie en water. Het aanbouwen van onze afhankelijkheid van fossiele energiebronnen en het minder stabiele weer heeft gevolgen voor ons dagelijks leven. Netcongestie, onvoldoende rioleringscapaciteit en onvoldoende waterbuffering, hittestress; het zijn allemaal problemen waar we de komende jaren meer en meer mee te maken zullen krijgen. Zwolle heeft in het coalitieakkoord de ambitie uitgesproken om al in 2040 aardgasvrij te zijn. Dit vraagt om een nieuwe infrastructuur. Als CDA ondersteunen het principe van zoveel als mogelijk lokaal opwekken en lokaal gebruiken, maar zien ook dat we de koppelingen met regionale en nationale netwerken nodig zijn. Zoals de noodzaak dat Zwolle meer Smart Energy Hubs gaat ontwikkelen en dat we aansluiting vinden op een landelijk waterstofnetwerk, allemaal van invloed op de omgeving. We kijken dan ook met belangstelling uit naar de uitwerking van de ambities waarvan er dit jaar in de raadsagenda genoeg van op de planning staan.

Update schrappen van parkeerplaatsen in Assendorp

Swollwacht Swollwacht Zwolle 13-05-2024 09:57

In Assendorp is er sprake van een plan om op de hoek van de Sallandstraat en Molenweg vijf parkeerplaatsen te schrappen, in samenwerking met 50 tinten groen Assendorp. Wij zijn van mening dat dit een ernstige beperking vormt voor buurtbewoners en hebben in maart al onze vragen gesteld aan Het College over deze beslissing. Echter is het ons nog steeds niet duidelijk wat de gang van zaken precies is.

Hoogbouw in de stad (locatie Oving)

Swollwacht Swollwacht Zwolle 06-05-2024 11:48

Een nieuwbouwproject met maar liefst 90 woningen, verdeeld over twee gebouwen (hoogbouw), is een feit! De appartementen zijn vooral bedoeld voor Zwollenaren (starters en senioren) om de lokale doorstroming te bevorderen. Een erg mooie ontwikkeling voor Zwolle! En eentje die precies past bij ons verkiezingsprogramma waarin wij pleiten voor voorrang voor Zwollenaren!

Afvalscheiding en inzameling in Zwolle

Swollwacht Swollwacht Zwolle 06-05-2024 11:44

Op maandag 22 april 2024 werd er in de gemeenteraad gesproken over de afvalscheiding en inzameling in Zwolle. Het College heeft na één jaar complimenten gekregen over de succesvolle afvalscheiding. De hoeveelheid restafval is sterk gedaald van 164 kilo per inwoner naar 97 kilo, wat wijst op een verbeterde afvalscheidingspraktijk door inwoners. Ondanks deze prestatie is echter ook het aantal afvaldumpingen met bijna 30% toegenomen, een zeer zorgwekkende ontwikkeling. In 2023 hebben wij de volgende vraag al aan de wethouder gesteld: Hoe gaat Het College ervoor zorgen dat er zo snel mogelijk een einde wordt gemaakt aan de volstrekt onhygiënische bende in Zwolle? Hierop is geen actie ondernomen, gezien de toename van het aantal afvaldumpingen!

Terugblik themadebat Klimaat en Energie

Swollwacht Swollwacht Zwolle 29-04-2024 13:13

Het PPE is een cruciaal plan dat door de provincie Overijssel wordt gebruikt om de provinciale doelstellingen te verwezenlijken, zoals vastgelegd in het klimaat- en coalitieakkoord en de omgevingsvisie. De gemeente Zwolle dient daarop een aantal aanpassingen in zodat Zwolle aan het stuur blijft met de windlocaties. Zodat het niet van boven wordt opgelegd. We zijn blij met deze zienswijze, maar hebben we tevens onze bezorgdheid geuit over de extra windmolens in Haerst. Is hierover voldoende overleg geweest met de omwonenden? De geluiden die wij horen, wijzen erop dat er weinig animo voor is...

Meldpunt voor klachten en ongewenst verhuurgedrag

Swollwacht Swollwacht Zwolle 23-04-2024 07:51

Vanuit de Wet goed verhuurderschap kun je bij de gemeente Zwolle terecht voor klachten over je verhuurder, met betrekking tot onder andere: woondiscriminatie, gebrek aan informatie over borg, rechten en plichten, bedreigingen en onterechte servicekosten. Met behulp van deze wetgeving en de inzet van huurteams streeft Zwolle ernaar om problemen snel aan te pakken zodra ze gemeld worden. Zo worden strengere maatregelen voorkomen en wordt de woonomgeving voor alle Zwollenaren verbeterd. Een erg goed initiatief!

Ondersteun ook verenigingen bij verduurzaming

CDA CDA Zwolle 22-04-2024 18:44

Vandaag voeren we een themadebat over een diversiteit aan onderwerpen rondom Klimaat en Energie. Het CDA kiest voor een samenleving waar inwoners elkaar de ruimte geven en geen claims leggen op de gemeenschappelijke ruimte. Een samenleving waarin het maatschappelijk middenveld weer sterker wordt en waar vrijwilligers en verenigingen of stichtingen maximaal ondersteunt worden in hun toekomstgerichte ambities. Centraal staat de ontmoeting en het verminderen van regeldruk. De eerste raadsbrief waar het CDA de aandacht op wil vestigen is die over het opladen van auto’s met private stroom op openbaar terrein. Wij zijn blij met het collegestandpunt, de openbare ruimte is immers van ons allemaal is en niet van één iemand specifiek. Wat het CDA betreft moet voorkomen worden dat mensen één of meerdere parkeerplaatsen voor hun huis claimen. Wij hebben meldingen ontvangen dat daardoor burenruzies ontstaan. Het CDA kiest voor een inclusieve samenleving. Mensen met een invalideparkeerplaats hebben nu al recht op een vast parkeerplaats voor de deur. Als CDA zouden we het logisch vinden dat er een mogelijkheid komt zodat deze mensen desgewenst hun auto voor de deur via een vaste kabelgoot kunnen opladen. Ook denken we aan onze visueel beperkte mede-inwoners, zij moeten veilig over de stoep kunnen lopen, zonder gevaar te struikelen over losliggende kabels. Dan de raadsbrief over het energieloket voor bedrijven en instellingen. Een heel goed initiatief om onze ondernemers en instellingen maximaal te ondersteunen bij het toekomstgerichte duurzame ambities. Wat opvalt is dat in de 2e alinea van de samenvatting en midden op pagina 2 het woordje “verenigingen” bijna achteloos wordt genoemd. Op de website “Duurzaam bouwloket” waarnaar wordt verwezen komt dat woord “vereniging” helemaal niet meer terug, daar staat slecht bedrijven en instellingen. Om bedrijven te bereiken worden bijeenkomsten georganiseerd en is op genoemde website een “ondernemersloket” naast een “particulierloket” ingericht. Het CDA vindt het belangrijk dat ook verenigingen goed worden ondersteund in het toekomstgerichte ambities. Als het aan het CDA ligt wordt er ook een "verenigingen of stichting loket" toegevoegd aan de website met specifieke aandacht voor verenigingen waarvan het bestuur meestal bestaat uit vrijwiligers. En welke andere communicatieve inzet het college gaat doen om deze doelgroep te ondersteunen in haar toekomstgerichte duurzame ambities. De afgelopen maanden is er veel aandacht geweest voor de lokale aanpak invoering zero-emissiezone binnenstad Zwolle. Het college heeft besloten 2025 als leerjaar te benutten en dat jaar nog geen strenge maatregelen op te leggen. Daar is het CDA blij mee en het geeft lucht bij verschillende ondernemers en organisaties. Het CDA vindt het belangrijk dat inwoners elkaar in de binnenstad kunnen ontmoeten bij evenementen. Podia met bands, Zwolse Halve Marathon en Carnaval maken voor het CDA-onderdeel uit van onze volkscultuur, daar ontmoeten we elkaar en genieten samen van de toffe sfeer die Zwolle kenmerkt. Ook hier zijn het, net als bij verenigingen die duurzamer willen worden, meestal vrijwilligers die deze evenementen als bestuur mogelijk maken. Nu moet ieder jaar een nieuwe ontheffing worden aangevraagd via een landelijk (meestal bureaucratisch) loket.Het CDA wil graag weten of het college bereid is om voor evenementen een meerjarige lokalen onthfeffing te onderzoeken zodat de regeldruk voor deze vrijwilligers niet hoger wordt.

Kiosk bij de Wijthmenerplas moet plaatsmaken voor hippe foodtruck

Swollwacht Swollwacht Zwolle 15-04-2024 08:47

Waarom iets veranderen dat nog goed werkt in iets ‘creatiefs en hip’? De kiosk biedt al betaalbare lekkernijen en is zeer geliefd onder de bezoekers! Waar anders kun je nog een patatje met scoren voor €2,50!? Samen met D66 hebben we onze zorgen kenbaar gemaakt aan het College en hebben wij onderstaande vragen gesteld.

Gediplomeerde mediators in de fractie

Swollwacht Swollwacht Zwolle 10-04-2024 13:25

Wij zijn ontzettend trots op Asia en Silvia! Een pittige opleiding combineren met een baan, werk voor Swollwacht en een druk privéleven verdient een dikke pluim! Daarnaast is het ook nog eens erg waardevol voor het raadswerk. Van harte gefeliciteerd met jullie diploma!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.