Nieuws van CDA in Eindhoven inzichtelijk

4 documenten

Vuurwerk

CDA CDA Eindhoven 29-07-2020 10:15

Vanaf jaarwisseling 2020-2021 geldt er een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Hierdoor ontstaat er vanaf de komende jaarwisseling een nieuwe situatie. Lokale initiatieven tot het gezamenlijk afsteken van vuurwerk zijn toegestaan, maar alleen onder leiding van een professionele vuurwerkdeskundige. Het is belangrijk dat ook in de gemeente Teylingen in aansluiting op deze ontwikkelingen als lokale overheid een visie op vuurwerk wordt ontwikkeld. Daarvoor is aanvullend onderzoek gedaan gericht op gevoelens en argumenten van de inwoners van Teylingen over vuurwerk. Het college stelt voor om Teylingen de komende jaarwisseling (nog) geen vuurwerkvrije gemeente te maken, maar wel de overlast van vuurwerk en de maatschappelijke gevoelens te blijven monitoren. Ze willen ook doorgaan met het beleid van vuurwerkvrije zones en wil met een campagne in de wijken zorgen dat het aanvragen voor een buurt van vuurwerkvrije zones makkelijker wordt. Vooralsnog ziet het college geen aanleiding om van het eerdere beleid van vuurwerkvrije zones af te wijken, maar neemt wel het advies over om hierin een aantal verbeteringen aan te brengen. Op 22 juni is in de commissie DEB opiniërend gesproken over het vuurwerkbeleid van de gemeente Teylingen. De CDA-fractie is voor een geleidelijke afbouw van vuurwerk en ondersteunt het college met de aanpak van vuurwerkvrije zones. In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces werd op 15 juli een motie besproken van ChristenUnie, GroenLinks en PvdA om het principe van vuurwerkvrije zones vanaf de jaarwisseling 2020-2021 om te draaien naar vuurwerkzones, waarbij in beginsel de hele gemeente Teylingen vuurwerkvrij is, behoudens de vuurwerkzones. Toen de indienende partijen van de motie merkten dat hier in de raad geen meerderheid voor was, hebben zijn besloten de motie aan te houden. De CDA-fractie vindt de gedachte achter de motie sympathiek, maar de tijd ontbreekt om dat op een zorgvuldige manier en met participatie van onze inwoners tijdig voor de komende jaarwisseling te realiseren.

Gemeentepolis voor de ziektekosten

CDA CDA Eindhoven 25-11-2019 09:19

In de media is het bericht verschenen dat CZ met ingang van 2020 de korting op de collectieve zorgverzekering voor minima gaat stopzetten. Ze geven als reden op dat er veel geld moet worden toegelegd. Nu blijkt dat ook de andere verzekeraars de collectieve regelingen voor heel veel verzekerden afbouwen, waaronder de zgn ‘gemeentepolis’. Vrijdag was in het 8-uur journaal een overzicht van gemeenten waar de minima er door deze beleidswijziging getroffen worden en daar werd Eindhoven genoemd als 1 van de gemeenten waar de minima er erg op achter uit gaan. Daarover heeft het CDA de volgende vragen: 1. Wat voor regeling heeft de gemeente (voor de basisverzekering, voor een mogelijke aanvullende verzekering en een mogelijke dekking voor het eigen risico) tot nu toe en hoeveel Eindhovenaren maken daar op dit moment gebruik van? 2. Is deze regeling alleen voor mensen met een uitkering of komen ook de minima hiervoor in aanmerking? Zo ja hoeveel van de gebruikers vallen in deze groep? 3. Is het college bereid om met deze en/of andere verzekeraar(s) te onderhandelen om tot een betere prijs te komen? 4. Als dat niet kan en de premie met meer dan 100 euro per jaar omhoog gaat, is het college dan bereid om deze inwoners in 2020 te ondersteunen, bv met dekking van de onderbenutting op de armoedegelden in 2019? We kijken uit naar de beantwoording van onze vragen. Namens de CDA-fractie, Christo Weijs

Toekomst Eindhoven Aiport

CDA CDA Eindhoven 10-05-2019 08:31

Het CDA Eindhoven is vol lof over het onderzoek van Pieter van Geel over de toekomst van Eindhoven Airport. Uit alle uiteenlopende belangen en wensen heeft Van Geel een gebalanceerd advies weten op te stellen, aldus fractievoorzitter Linda Hofman. Wel zou het CDA graag een beter werkend (en goed gevuld) leefbaarheidsfonds zien voor de omwonenden die last hebben van het vliegveld. Lees hieronder de spreektekst die Linda Hofman in de raadsvergadering van 7 mei 2019 uitsprak: (bron foto: Wikimedia Commons) Toekomst Eindhoven Airport Op dinsdag 7 mei sprak de gemeenteraad over de toekomst van Eindhoven Airport. De afgelopen jaren is er veel gesproken over de Airport. De een is er enorme fan van want het helpt Eindhoven economisch en het is makkelijk op vakantie gaan. De ander hekelt de Airport want hij/zij ligt er letterlijk wakker van en maakt zich zorgen om het milieu. Tot nu toe is het nooit gelukt om beide kampen dichter bij elkaar te brengen. Om tegemoet te komen aan de mensen die overlast ervaren is er een leefbaarheidsfonds opgericht. Een fonds waarvan maatregelen konden worden genomen om de leefbaarheid rondom de Airport te vergroten. Helaas was het fonds maar mager gevuld en konden bewoners daarvan niet de maatregelen nemen die ze wilden. Gevolg: het aantal vluchten bleef groeien, net als de onvrede over Eindhoven Airport. De afgelopen tijd heeft Pieter van Geel de opdracht gekregen om te gaan kijken naar de toekomst van Eindhoven Airport en een advies uit te brengen. Dit advies is nu aangeboden aan de regio en zal ook naar de minister gaan. De gemeenteraad van Eindhoven werd afgelopen dinsdag gevraagd om aan de wethouder aan te geven hoe het tegenover het advies staat. Wat heeft het CDA Eindhoven hierover gezegd? Het onderzoeksproces Als CDA Eindhoven hebben we grote waardering voor het proces wat gelopen is in de proefcasus. Tijdens de vergadering waren er drie insprekers die verschillende groepen vertegenwoordigden. Zij hebben niet gekregen wat zij wilden, maar ook zij spraken hun waardering uit voor het proces. Voor de onderzoekscommissie moet het niet makkelijk geweest zijn om alle belangen zorgvuldig te wegen, te luisteren naar alle en ver uit elkaar liggende meningen, en economische belangen, bewonersbelangen, milieu, geluid, fijnstof, et cetera af te wegen. We hebben groot respect voor de gebalanceerde uitkomst en de manier waarop er ruimte geboden is aan alle kanten van het verhaal. De uitkomst van de proefcasus is voor ons verrassend omdat we weten hoeveel druk er vanuit de economische kant van het spectrum kan komen om de Airport in vluchten te laten groeien. Maar de uitkomst is, nogmaals, erg gebalanceerd. Inhoud Als CDA Eindhoven zijn we natuurlijk trots op ons vliegveld, dat van klein Welschap uitgegroeid is tot de plek die Brainportregio verbindt met de rest van Europa en daarmee de wereld. We vinden de Airport van grote waarde voor de stad en de regio. Maar aan de belasting voor de omgeving, in geluid en overlast, en voor het milieu zit natuurlijk ook een grens. En buiten de economische waarde moeten wij daar als volksvertegenwoordigers zeker ook rekening mee houden. Het advies van Van Geel is hierin volgens ons heel gebalanceerd. Er is een goede afweging gemaakt tussen de economische belangen en de belangen van de omwonenden en de leefbaarheid/milieu. We steunen dan ook het advies en onderschrijven die als CDA Eindhoven. Er valt volgens ons nog winst te halen en daar worden goede voorstellen voor gedaan. Bijvoorbeeld door te kijken naar schonere en stillere manieren van vliegen. Evenals het beter aansluiten van de bestemmingen op de behoefte van de Brainportregio. Er is al vaak genoeg gezegd dat wij geen afvoerputje van Schiphol willen zijn. Dat mag in onze bestemmingen nog nadrukkelijker zichtbaar worden. We onderschrijven het advies en hopen dat dit in de regio en in Den Haag ook breed zal worden gedaan. Leefbaarheidsfonds Maar als we nog een wens mogen toevoegen is dat het leefbaarheidsfonds. We willen nogmaals benadrukken dat dit fonds nu niet werkt, omdat omwonenden het niet mogen besteden aan zaken die zij belangrijk vinden, en dat dit substantieel gevuld zal moeten worden. De omwonenden zouden bijvoorbeeld graag geluidsisolatie willen. Laten we goed naar hun wensen kijken en de pot flink vullen. Anders brokkelt het draagvlak voor onze Airport nog verder af. Dit willen we de wethouder echt op het hart drukken. We gaan ervan uit dat er in Den Haag naar geluisterd zal worden naar dit advies en naar de regio. Hier kunt u het advies van Pieter van Geel teruglezen:https://raadsinformatie.eindhoven.nl/user/showdoc/env=help/action=view/id=4760/type=pdf/Proefcasus_Eindhoven_Airport.pdf Linda Hofman, fractievoorzitter

Geen razende treinen met gevaarlijke stoffen door woonwijken

CDA CDA Eindhoven 09-03-2019 13:38

De afgelopen jaren reden er té veel treinen met gevaarlijke stoffen over het spoor langs de Hofstraat. Bovendien reden die treinen ook nog vaak te hard. Dat moet stoppen! Al jaren zet het CDA Eindhoven zich hard in voor de leefbaarheid van de Hofstraat, waar de bewoners dagelijks worden geconfronteerd met de razende goederentreinen, trillingen en krijsende geluiden. Eind 2018 is er mede dankzij de inzet van het CDA gevelisolatie voor de huizen gerealiseerd. Niettemin blijven er zorgen over de hoeveelheid zware goederentreinen en de snelheid van deze treinen die door de bebouwde kom razen. In het Eindhovens Dagblad lezen we dat er de afgelopen jaren meer treinen met gevaarlijke stoffen reden dan is toegestaan. Daarbij werden ook de snelheidslimieten overschreden. Naar verwachting zijn ook in 2018 de regels overschreden. In plaats van te handhaven, zijn er nu plannen om die regels te versoepelen. Volgens het CDA de omgedraaide wereld. Treinen met gevaarlijke stoffen horen niet door woonwijken te razen. CDA-raadslid Miriam Frosi stelde daarom raadsvragen. Die kunt u hier lezen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.