Nieuws van politieke partijen in Hof van Twente over D66 inzichtelijk

6 documenten

D66 stelt schriftelijke vragen over mogelijke deelauto’s in Hof van Twente

D66 D66 Hof van Twente 27-01-2020 17:45

Het college wordt conform artikel 39 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Op dinsdag 17 december hebben we tijdens de raadsvergadering in het vragenhalfuur vragen gesteld over “aanvullend vervoer” en de MAASapp. Op 18 december lazen we een publicatie van RTV Oost: ‘Akkoord met grootste plattelandsgemeenten: deelauto’s voor o.m. Hof van Twente’. Naar aanleiding hiervan hebben we aanvullende vragen.

Minister Stientje van Veldhoven heeft een akkoord ondertekend met verschillende partijen en gemeenten om deze deelauto’s te realiseren. In steden zijn al veel deelauto’s, “maar het is juist ook een oplossing voor regio’s waar de afstanden langer zijn”, aldus de Minister. In de 20 grootste plattelandsgemeenten, waar Hof van Twente er een van is, moeten in 2021 duizenden deelauto’s rijden. Zowel organisaties, bedrijven als huishoudens kunnen auto’s ter beschikking stellen om te delen met anderen.

1. Is het college op de hoogte van dit akkoord? 2. Heeft het college al activiteiten ondernomen om deelauto’s in Hof van Twente te realiseren? Zo nee: waarom niet? Zo ja: welke waren dat? 3. Hoeveel deelauto’s denkt het College te realiseren voor 2021?

D66 stemt in met voorstel Sportpark de Mors

D66 D66 Hof van Twente 20-05-2019 10:44

De fractie van D66 is blij dat de motie van 2017 m.b.t. Sportpark de Mors is afgehandeld zoals door de raad was opgedragen, aldus D66 raadslid Belgin Sayin. D66 is verheugd dat de goede samenwerking tussen de Stichting Beheer Registergoederen stad Delden en de Deldens verenigingen Devoc, Zwart Wit, DHV en SV Delden tot zo’n mooi resultaat heeft geleid, namelijk het realiseren van het multifunctionele sportcentrum op Sportpark de Mors in Delden. Een mooi voorbeeld van een goed verlopen participatie.

Tijdens de informatieavond over de plannen voor herinrichting van Sportpark de Mors, op woensdag 3 april jongstleden, was het Belgin Sayin opgevallen dat een aantal mensen bezorgd waren over de verkeersveiligheid langs  Sportpark de Mors. De opmerkingen en eventuele oplossingen hiervoor zijn toen ook schriftelijk kenbaar door omwonenden en ouders gemaakt en ingeleverd. Op de vraag of deze suggesties en opmerkingen bekend zijn bij het College antwoordde de wethouder dat deze zeker aandacht hebben en worden meegenomen in de plannen m.b.t. de verkeersveiligheid rondom het sportcentrum.

D66 positief over visie gemeente op Sociaal Domein

D66 D66 Hof van Twente 20-05-2019 10:39

In de raadsvergadering van 7 mei lag het visiedocument over het Sociale Domein, “Gezonde verbinding”, voor. D66 fractievoorzitter Alice Olde Reuver of Briel was positief in haar reactie op dit document. De fractie van D66 kan zich goed vinden in de uitgangspunten van positieve gezondheid, waar bij dit stuk vanuit is gegaan, maar wel met de opmerking daarbij dat niet iedereen in staat is eigen regie te voeren, en dat we er juist voor die mensen wel moeten zijn. Maar vooral de verbinding in het document, de integrale aanpak, spreekt aan.

De fractie van D66 is ook zeer positief over het vervolg, waarbij samen met welzijnsorganisatie Salut per kern in beeld wordt verkregen waar de behoeften liggen door in gesprek te gaan met onze inwoners en maatschappelijke partners. Prima basis, aldus Olde Reuver of Briel. Wat D66 mist in het stuk is de uitdaging om te zoeken naar de beste oplossing, die niet de duurste hoeft te zijn. En dat komt doordat we meerdere keren lezen: “ we gaan niet meer voor de beste oplossing voor de cliënt, maar voor de goedkoopste en adequaatste oplossing.

Ook bij maatwerkvoorziening lezen we dat de ondergrens van het voorzieningenniveau moet worden opgezocht om de maatwerkvoorzieningen betaalbaar te houden, en gaan voor de goedkoopste adequate oplossing. Wat is dan nog maatwerk, vraag Olde Reuver of Briel zich af. D66 snapt dat het zo is opgeschreven, maar het suggereert dat de beste oplossing ook per definitie de duurste is. En wij denken dat dit niet zo hoeft te zijn. Gedachte bij de transitie was dat we als gemeente, doordat we dichter bij de inwoners staan, zorg en welzijn dichtbij kunnen organiseren, goedkoper maar vaak ook beter. Hier moeten we wat D66 betreft naar blijven streven. Niet alleen sturen op kosten, maar vooral zoeken naar creatieve oplossingen, innovatieve oplossingen, gebruik van e-health, etc. En nu ook eindelijk eens echt inzetten op preventie. Vanuit de raad is in de vorige raadsperiode ervoor gepleit gereserveerde gelden in te zetten voor preventie, maar moeten we helaas concluderen dat dit te weinig is gebeurd.

Belangrijk ook te bedenken dat er op dit moment nog ongeveer 4 werkende zijn op 1 gepensioneerde. In 2040 zal dit zijn afgenomen tot 1,5 werkende op 1 gepensioneerde. We hebben dus eenvoudigweg de mensen niet om te “verzorgen” zoals we dat gewend zijn, en zullen moeten zoeken naar creatieve en innovatieve oplossingen. En in 2024; dat is al over een paar jaar, is het aantal 80-plussers verdubbeld t.o.v. nu. Bij de uitgangspunten in het stuk wordt genoemd dat we kiezen voor integrale ouderenzorg, om goed voorbereid te zijn op de aankomende vergrijzing en demografische druk. Er moet dus veel gebeuren, snel aan de slag!

D66 en SP: Ook in Hof van Twente 40 dagen zonder alcohol in 2020

D66 D66 Hof van Twente 20-05-2019 10:28

De actie “40 dagen geen alcohol” loopt jaarlijks van Aswoensdag t/m de zondag voor Pasen, de traditionele vastenperiode tussen Carnaval en Pasen. Verschillende gemeenten in onze regio doen daar aan mee. Het verbaasde de fracties van SP en D66 dat de Gemeente Hof van Twente hieraan niet meedeed, terwijl onze gemeente het (preventief) matigen van alcohol juist hoog in het vaandel heeft staan. “ IkPas” zet zich er voor in om deelnemers bewuster te maken van de keuze om wel of niet te drinken. In het kader van ‘goed voorbeeld doet volgen’ biedt het IkPas-pakket alle benodigdheden om “ Ik Pas” binnen de gemeente te organiseren.

Reden voor SP en D66 om hier vragen over te stellen. De fracties zijn blij met de toezeggingen van het College bij de beantwoording van deze vragen. Het College geeft in de beantwoording aan dat ze bereid is mee te doen in 2020, en gaat bekijken hoe daar ook andere organisaties bij te betrekken. Dat betekent dat in elk geval in het gemeentehuis geen alcohol zal worden geschonken bij geen enkele gelegenheid in de betreffende periode. En alle ambtenaren in het gemeentehuis worden opgeroepen mee te doen met de actie 40 dagen Ik Pas. En goed voorbeeld doet volgen………………………de actie slaagt vooral als zo veel mogelijk inwoners mee gaan doen.

D66 blij met oplossing verkeersproblemen Molenstraat in Goor

D66 D66 Hof van Twente 30-12-2018 20:37

De fractie van D66 heeft in de raadsvergadering van 18 december bij monde van Belgin Sayin aangegeven blij te zijn dat er nu toch eindelijk een mooie oplossing lijkt te komen voor de problemen in de Molenstraat in Goor. Veel bewoners ervaren veel overlast van het eenrichtingsverkeer in de Molenstraat, waardoor een toename van verkeer ontstond in de omliggende straten met veel overlast tot gevolg. En ook is het goed dat de fractie van D66 in 2017 ervoor heeft gezorgd met de steun van SP, dat dit onderwerp opnieuw op de politieke agenda is gekomen.

Er is een onderzoek gestart met werkgroepen waarin stadsraad Goor, Goor Collectief, omwonenden, de gemeente, een verkeerskundige en een procesbegeleider van een onafhankelijk bureau waren betrokken. De voorkeur van D66 was het eenrichtingsverkeer voor personenauto’s weer terug te draaien. Deels gaat dat nu inderdaad gebeuren, en er komt een zgn. ‘knip’, en de D.J. Bunschotenstraat wordt verlegd.

Bij de start van de werkgroepen is afgesproken dat iedereen zich zou conformeren aan de resultaten van het onderzoek, ongeacht wat hieruit als oplossing zou komen. Als de werkgroepen tevreden zijn met het gekozen scenario 3, en dat zijn ze, wie zijn wij dan als raad om hier iets aan af te doen? Wij als D66 staan achter dit scenario. Voorwaarde voor succes is wel dat de plannen op korte termijn worden uitgevoerd. Begin Sayin: ‘Snel aan de slag dus!’

Deelname aan de landelijke MaaS-pilot

D66 D66 Hof van Twente 17-09-2018 06:09

Op de voorpagina van de Tubantia van vrijdag 7 september jl. is onderstaand artikel opgenomen: “ Twente krijgt proef met slimme reis-app – Betere bereikbaarheid door flexibel reizen”. Met één app op je telefoon of computer je reis plannen, boeken en betalen. En met het vervoersmiddel dat op dat moment het beste uitkomt: fiets, bus, taxi of auto. Twente krijgt in de loop van volgend jaar een proef met zo’n slim vervoerssysteem. De MaaS-app. De test gaat zeker twee jaar duren. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trekt miljoenen uit voor een proef in zeven regio’s. Behalve Twente zijn dat Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Limburg, Groningen/Drenthe en Utrecht/ Leidsche Rijn. Als het een succes is wordt het in heel het land uitgerold. Het is de bedoeling dat de app met ongeveer één druk op de knop helder maakt hoe je de reis het beste kunt doen. Vervoerders moeten daarbinnen samenwerken en alle vormen van vervoer aanbieden. Of het nu om een treinreis gaat, een leenfiets of deelauto. Het moet in één klap te boeken en te betalen zijn. Het systeem moet de reiziger ook continue op de hoogte houden van vertragingen of alternatieve reisadviezen.

Kansen Minister van Nieuwenhuizen ziet grote kansen. “Makkelijk en snel van je huis naar je werk of naar familie. Overstappen van de trein in de taxi, deelauto of op de fiets. Zonder gedoe. Het is een mooie innovatieve oplossing om onze steden bereikbaar te houden. Een reiziger moet gewoon gemakkelijk kunnen variëren tussen de auto, ov en de fiets.” Ook de Regio Twente en de provincie Overijssel steunen de proef financieel. Het is een mogelijk antwoord op de steeds verder dichtslibbende wegen, denken zij. Flexibeler reizen zou Twente beter bereikbaar kunnen houden. In eerste instantie moet MaaS-app mensen ook bewuster maken van de verschillende reismogelijkheden die er zijn. Het biedt inzicht in alle vervoerstypen op een gekozen traject. Het houdt ook rekening met persoonlijke voorkeuren. Vervoersbedrijven die mee willen doen in de proef kunnen zich nog bij de provincie melden. In november wordt duidelijk welke vervoerders in de app mee gaan doen.

Uit het openbare besluitenlijst collegevergadering van 28 augustus jl. onder punt B.2 – 0699688 is te lezen dat het college heeft besloten niet mee te doen aan de pilot en de regio hierover te informeren.

De fractie van D66 heeft hierover de volgende vragen: 1. Hoe is het college tot dit besluit gekomen? Welke afwegingen liggen aan dit besluit ten grondslag?

2. Is het college niet van mening dat ook voor Hof van Twente deze pilot van toegevoegde waarde kan zijn? Zeker omdat hier gaat om een regionale pilot binnen de regio Twente, waar ook Hof van Twente deel van uit maakt.

3. Is het college bereidt om dit besluit voor nu op te schorten om alvorens dit besluit aan de regio mede te delen, hier eerst met de raad over van gedachten te wisselen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.