Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

3 documenten

Maliebaan: veiligheid en doorfietsen voor D66 Utrecht belangrijk

D66 D66 Utrecht 17-12-2019 15:59

Al jaren wordt er gekeken naar een veiligere manier om de Maliebaan in te richten zodat je hier door kunt fietsen. Woordvoerder Susanne Schilderman: “Na vele varianten en uitgebreide gesprekken met de bewoners hebben wij gekozen voor variant 3+.”

Donderdag wordt de herinrichting van de Maliebaan behandeld in de gemeenteraad. Voor D66 Utrecht zijn veiligheid en door kunnen fietsen de belangrijkste overwegingen om te kiezen voor variant 3+. Susanne Schilderman: “Wij hebben ontzettend veel bewoners gesproken. Wij hebben ook het voorstel dat een aantal bewoners heeft gedaan goed bekeken. Wij kiezen voor veiligheid en voor doorfietsen. Dat gaf voor ons de doorslag om voor variant 3+ te kiezen.”

Bewoners D66 Utrecht heeft veel met bewoners gesproken. Susanne Schilderman: “Zowel bewoners die ons benaderd hebben als mensen die wij ook graag over de Maliebaan wilden horen. We zijn heel blij met alle bewoners die hierbij betrokken zijn geweest en zich hebben ingezet voor een betere Maliebaan. Zowel de bewoners die Plan B hebben aangedragen als de mensen die zich hebben ingezet voor variant 3+. Daarom vonden wij het ook belangrijk dat plan B ook verkeerskundig beoordeeld werd.” Dat is nu gebeurd. Op basis van de veiligheid voor fietsers en de mogelijkheid om door te fietsen kiest D66 Utrecht voor variant 3+.

Verbindingsweg De Maliebaan is een belangrijke verbindingsroute voor mensen van en naar de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Zowel voor de auto als de fiets op dit moment. In de variant 3+ kun je op de middenbaan enkel fietsen. D66 Utrecht kiest voor veiligheid en wil dat mensen daar door kunnen fietsen. Dat kan beter met variant 3+ dan Plan B.

Vier voorstellen Er wordt al jaren gesproken over de herinrichting van de Maliebaan. Het college deed eerder al vier voorstellen, maar daar zat voor D66 Utrecht niet de juiste versie tussen. Door veel met bewoners te praten, informatie op te halen en onderzoeken naast elkaar te leggen, hebben we uiteindelijk een keuze kunnen maken.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

D66 D66 Utrecht 17-10-2019 13:04

Utrecht Centraal wordt drukker en drukker. Er wordt al vaker gesproken over het ontlasten van Utrecht Centraal door andere Utrechtse stations ook als intercity (IC) station te gebruiken. Er is al eerder aangegeven dat station Lunetten een van de stations is die in aanmerking komt om een IC station te worden.

Ruimte voor een IC station en woningen

D66 Utrecht vindt Station Lunetten een geschikt station om Utrecht Centraal te ontlasten en het Utrecht Sience Park beter bereikbaar te maken. Daarom heeft Susanne Schilderman daar tijdens de raad een motie voor ingediend. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke Ontwikkelingen Utrecht: “Station Lunetten is nu een klein station, maar heeft nog ruimte om uit te breiden. Zowel voor een intercity station als voor woningen in het gebied.”

Wanneer het spoor richting Den Bosch met het spoor richting Arnhem gecombineerd wordt ontstaat er een kans voor een IC station. Met een extra IC station kunnen meer mensen gebruik maken van de trein en wordt onze stad een stuk bereikbaarder. Als station Lunetten klaargemaakt wordt als IC station, dan is ook gebiedsontwikkeling mogelijk. Dan kunnen we kijken naar wat we nog meer in de omgeving van Lunetten willen en kunnen. Vanwege de woningnood in Utrecht, vindt D66 Utrecht dat we deze ruimte moeten gebruiken om woningen te bouwen.

Verstelijking: slim gebruik maken van de ruimte die we hebben

D66 is voor verstedelijking, oftewel gebruik maken van de bestaande ruimte en braakliggende terreinen opvullen. Als het even kan bestemmen we deze terreinen voor wonen. Susanne Schilderman: “We hebben een enorm woningtekort in Utrecht en dat blijft de aankomende jaren zo. Daarom moeten we nu al kijken naar gebieden waar we in de toekomst zouden kunnen bouwen.”

Met het voorstel van de gemeente om Utrecht Centraal voor de toekomst van het OV, zien wij een kans bij Station Lunetten. Zowel als IC station, als ruimte om woningen te bouwen. Utrecht is een fijne stad om te wonen, te werken en te leven en D66 Utrecht wil dat dit zo blijft. Daarom is er meer ruimte nodig voor de mensen die hier willen wonen. Meer ruimte om te wonen en daardoor ook meer ruimte om ons te verplaatsen.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

https://utrecht.d66.nl/lunetten-een-wijk-voor-een-intercitystation-en-woningen/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Snel naar een fietssnelweg tussen Amsterdam en Utrecht

D66 D66 Utrecht 11-07-2019 19:16

Dagelijks pendelen duizenden Utrechters en Amsterdammers met de trein of auto op en neer. De fiets is een minder aantrekkelijk alternatief, er is immers geen goede snelfietsroute tussen de twee steden. De gemeenteraadsfracties van D66 in Utrecht en Amsterdam stellen deze week daarom voor een goede fietsverbinding te leggen tussen de twee steden. D66 Utrecht dient een voorstel in bij het debat rondom de Voojaarsnota en D66 Amsterdam komt met een voorstel bij de Vervoersregio Amsterdam (VRA).

Fietssnelweg D66 wil dat de fiets ruim baan krijgt. De afgelopen jaren is er al fors geïnvesteerd in aantrekkelijke fietsroutes binnen Amsterdam en Utrecht. Maar de fiets moet nu ook een volwaardig alternatief worden voor de auto binnen én buiten de stad. Utrechts raadslid Susanne Schilderman: “De afstand tussen Utrecht en Amsterdam is ook niet zo groot. Zeker niet met een elektrische fiets. Meer mensen op de fiets naar het werk is duurzamer en gezonder. Wij zien in Utrecht mogelijkheden om de grote werklocatie Lage Weide ook beter bereikbaar te maken bij een nieuwe fietsroute.”

Amsterdams Raadslid Jan-Bert Vroege voegt daaraan toe: “Dit is niet alleen Utrecht en Amsterdam met elkaar verbinden maar ook alle mensen die ertussen in wonen. Op deze routes geen smalle fietspaden of slecht geplaatste paaltjes, maar een glad stuk asfalt waarover fietsers snel en veilig van A naar B kunnen komen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.