De
VVD Ridderkerk neemt kennis van de HOV visie, maar zal niet instemmen met de
uitkomsten en met de andere punten uit het raadsvoorstel.
Zoals
in de commissie reeds door ons aangegeven is, blijkt uit de tekst dat het hoofddoel
het schrappen van de reservering van de Ridderkerklijn uit de provinciale
plannen is. Helaas gaat het dus niet om het inzetten op het beste HOV voor alle
Ridderkerkse inwoners. De onderbouwing van deze visie heeft er dan ook alle
schijn van dat deze volledig gericht is om
bus als beste openbaar vervoer uit de bus te laten komen.
Opmerkelijk
is, dat de wethouder in de commissievergadering heeft aangegeven dat bij een
HOV bus alle parallelle lijnen en het onderliggende busvervoer in stand blijven,
terwijl direct aangegeven wordt dat dit bij een tram niet het geval is. Er is niet
duidelijk gemaakt waarom dat dan zo is. Een gelijk speelveld tussen bus en tram
lijkt dan ook het liefst onmogelijk gemaakt te worden.
Dit
zien wij ook terug bij het vergelijken van snelheden tussen tram en bus. Bij de
snelheid van bus wordt de benodigde overstaptijd weggemoffeld.
Bij
verder doorvragen blijkt dat de MRDH noch voor de HOV bus noch voor het
onderliggend busvervoer de garantie geeft dat hieraan gedurende meerdere jaren niet
getornd wordt. Hier gaat men dus uit van aannames, omdat dit beter uitkomt bij
de eindconclusie, terwijl wij allemaal het nog dit jaar schrappen van
busdiensten nog scherp op ons netvlies hebben staan.
Er
is sec gekeken naar het vervoer van mensen in de economische context van werk, beroepsbevolking,
arbeidsplaatsen, enz. Naar de bijkomende vervoersbewegingen op sociaal
maatschappelijk gebied, zoals het vervoer van studenten, wordt in de studie
echter niet gekeken. Voor het gemak wordt ook het feit dat een HOV verbinding
van en naar Ridderkerk ook meer vervoersbewegingen in Rotterdam zelf zal
opleveren en dus daar ook inkomsten zal generen buiten beschouwing gelaten.
Een opgewaardeerde bus sneldienst die ook
nog eens om gaat rijden via Lombardijen kan moeilijk het predikaat HOV
verdienen.
Het
feit dat het college aangeeft dat op de lange termijn een lightrail wellicht de
beste oplossing is, toont de twijfel bij het college of de HOV bus op langere
termijn wel de juiste oplossing is.
De
volgende retorische vragen tonen de terechte terughoudendheid van de VVD
Ridderkerk over deze visie aan.
Is
het niet opmerkelijk dat de 2 grootste belanghebbenden en financiers van het
onderzoek die beiden om uiteenlopende redenen tegen tram zijn nu uitkomen op
HOV bus als beste optie?
Dat
de Drechtsteden worden genoemd om de breedte van visie aan te tonen is mooi,
maar waarom is daar feitelijk in deze visie nauwelijks iets van terug te vinden?
Is
het niet raar om de raad 100.000 euro beschikbaar te laten stellen voor
ketenvoorzieningen, terwijl men nog niet eens concreet weet, waar dat geld aan
uitgegeven gaat worden?
Denkt
dit college serieus, dat de provincie overtuigd wordt met een bedrag van
100.000 euro, dat wij bereid zijn in bus voorzieningen te investeren en
daardoor het tramtracé laat vervallen? Waarschijnlijk is men eerder verbijsterd
dat een gemeenteraad zo maar 100.000 euro beschikbaar stelt, terwijl er nog van
alles onderzocht moet worden.
Afrondend:
de VVD Ridderkerk is graag bereid te kijken naar de beste HOV verbinding op
korte, middellange en lange termijn. Echter gelet op bovengenoemde zaken zijn
wij geenszins er van overtuigd dat de HOV bus daarvoor de beste oplossing is.
Jammer dat deze laatste kans op een railverbinding niet benut wordt, zeker ook gelet
op alle positieve ontwikkelingen op het gebied van railverbindingen die we
vooral in de regio Haaglanden zien.
Zoals
het college zelf aangeeft in het stuk: de tram is een toekomstvaste oplossing.
Bij bus durft men dat niet zo aan te geven.
Kortom:
wij zullen niet instemmen met het voorstel, omdat dit naar onze mening een
historische vergissing is.