Nieuws van politieke partijen in Zeist over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Meer ruimte voor de fiets | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 26-01-2020 00:00

Zeist en de Regio Utrecht groeien. Meer woonruimte is een goed idee, maar moeten we dan ook veel meer verkeer voor lief nemen? Ronald pleit voor meer ruimte voor de fiets. Met de fiets of e-bike kom je snel, schoon en gezond in heel de gemeente en regio.

Verkiezingsuitslag en Doelgroepenvervoer | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 24-03-2019 00:00

We zijn superblij met de verkiezingsuitslag. Dank voor je steun! GroenLinks is de grootste geworden in de Provincie Utrecht en de coalitie in Zeist heeft de brede steun weten te behouden.

Dinsdag is er een ronde tafel over Doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer verzorgt vervoer voor mensen die zelf niet mobiel zijn. De gemeente wordt hiervoor vanaf 2023 volledig verantwoordelijk. GroenLinks vindt dat Doelgroepenvervoer belangrijk voor de kwaliteit van leven. Dinsdag kun je meedenken en meepraten (na aanmelding bij de griffie) hoe we dit goed kunnen gaan regelen.

Autovrije Slotlaan kan rekenen op steun Wilhelminaparkbuurt | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 09-11-2018 00:00

Op 26 en 27 oktober hebben 15 vrijwilligers van GroenLinks de Wilhelminaparkbuurt bezocht. Zij hebben bij ruim 500 deuren aangebeld en 116 gesprekken gevoerd. 16% van de bewoners is ronduit tevreden en heeft geen wensen of klachten.   

Steun voor autovrije Slotlaan

Van de inwoners die wij gesproken hebben over de Slotlaan is een meerderheid voorstander van een autovrije Slotlaan, een minderheid vindt dit geen goed idee. Voorstanders denken dat een autovrije Slotlaan gezelliger is en ook veiliger voor fietsers. Tegenstanders zijn bang voor sluipverkeer door de wijk en vrezen dat ondernemers omzet gaan mislopen. Voorstanders zien het risico van sluipverkeer ook en vragen hier aandacht voor. Ook vinden zij dat ondernemers vroeg bij planvorming moeten worden betrokken. 

Verkeersproblemen grootste ergernis

Van de overige opmerkingen die zijn geplaatst, gaat ruim 41% over verkeer. De ergernissen zijn divers: betere en veiliger fietsroutes en betere en meer fietsenstallingen; te hard rijden en geluidsoverlast van auto’s en scooters; het ontbreken van handhaving op snelheid; parkeerproblemen, onder andere vanwege de ABN Amro vestiging en tot slot de wens om in de eigen straat eenrichtingverkeer in te voeren. De 2e Hogeweg werd relatief vaak genoemd met betrekking tot meerdere problemen: te hard rijden, tekort aan parkeerplaatsen voor abonnees, onveilig voor fietsers.

Zorgen over leegstand winkelcentrum

Verschillende bewoners maken zich zorgen over de leegstand in het winkelcentrum. Ze suggeren lagere huren en een compacter centrum.

De fractie van GroenLinks zal de resultaten van dit bezoek gebruiken bij haar raadswerk. Daarnaast ontvangt de wijkmanager van de gemeente de rapportage om zich een beter beeld te vormen van de knelpunten in de buurt en  met urgente problemen aan de slag te gaan.

Interview met Gerard van Vliet | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 07-03-2018 00:00

Waarom een tramverbinding naar Utrecht zo’n gek idee nog niet is

Gerard van Vliet staat op plaats 6 op onze lijst en is daarmee onze hoogste nieuweling. Hij woont al sinds de jaren tachtig in de provincie Utrecht en sinds 2009 in Zeist. We spraken hem over het al langer bestaande idee om de sneltram van Utrecht door te trekken naar Zeist.

Vertel eens, Gerard, waarom is een tramverbinding met Utrecht een goed idee?

Hoogwaardig openbaar vervoer kan extra asfalt voorkomen. Meer asfalt is een heilloze weg en lost ook de verkeersknelpunten niet op. Een oplossing op de ene plaats vergroot het verkeersinfarct op een andere. De toenemende vervoersbewegingen in deze regio kunnen alleen goed worden opgevangen met hoogwaardig openbaar vervoer.

Ik ben niet alleen voorstander van een tramverbinding naar Zeist maar ook van goede fietsverbindingen tussen gemeenten als Utrecht, Zeist en Utrechtse Heuvelrug. Vanuit Zeist op de fiets naar Utrecht is alleen niet voor iedereen een optie. De tram is dan een goed alternatief.

En een goede tramverbinding van Zeist naar Utrecht kan ook helpen om verstokte automobilisten uit hun motorvoertuig te halen. Een tramverbinding blijkt voor velen een aantrekkelijker alternatief dan buslijnen.

Het Akkoord van Parijs maakt dat alle gemeenten, ook Zeist, belangrijke stappen voorwaarts moeten zetten. De rijksoverheid en provincies kunnen het niet alleen, ook gemeenten moeten daarvoor volop aan de slag. Een tramverbinding naar Zeist helpt fors bij het verminderen van het aantal autokilometers en dus de CO2-uitstoot.

Zie je de tram dus als vervanger van de auto?

Ja, een belangrijk deel van het verkeer dat in de ochtend- en avondspits op de Utrechtseweg vast staat, is regionaal verkeer. Met de tram ben je straks vanuit Zeist zo in hartje Utrecht. Bijkomende voordelen zijn trouwens een afname van het parkeerprobleem en een verbetering van de luchtkwaliteit.

Zie je de tram ook als vervanger van busvervoer?

Ja, de tram kan een deel van het busvervoer goed vervangen. Met de aanleg van deze tramverbinding is een hogere en betrouwbaardere doorstroming mogelijk. Door grote aantallen bussen te vervangen door een tramverbinding verlaag je de CO2-uitstoot verder, gaat de luchtkwaliteit erop vooruit en wordt de geluidsoverlast minder.

Aan welk tracé wordt gedacht voor deze tramverbinding en welke gevolgen heeft dit voor Zeist?

Het idee is een verbinding vanaf de Uithof langs de Utrechtseweg naar Zeist. Aanleg van de trambaan dichtbij deze al bestaande infrastructuur heeft de minste impact op de omgeving. Sommige mensen vrezen het doortrekken van deze tramverbinding naar station Driebergen-Zeist, maar dat is om meerdere redenen geen reële optie. Waar het eindpunt van deze tramverbinding in Zeist het beste en met de minste impact op de omgeving kan komen te liggen, moet met de bewoners en met elkaar goed worden bekeken. De bestaande gedachten gaan uit naar een eindpunt in de buurt van het Montessori Lyceum Jordan, al zijn er ook mensen die de tram graag door willen trekken naar Zeist West/Vollenhove, mogelijk zelfs het Handelscentrum. Een tram naar Utrecht is een ingrijpende beslissing. Mmaar gezien de voordelen voor bewoners en milieu is het belangrijk om voor die beslissing te gaan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.